Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door roksefloks
#669361
Tot op heden hebben de meiden alleen kabeljauw- en koolvisfilet gegeten.
Op de markt heb ik nu 2 panharingen gekocht om te proberen. Kan ik die zo geven, met ingewanden en al? Moeten ze net als zalmkop ook eerst een paar weken in de vriezer? Ze hadden ook wijting. Is dat ook wat?

groetjes Sylvia
Laatst gewijzigd door roksefloks op wo 29 nov 2006, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#669374
Volgens mij is haring al aan boord van de zeeschepen ingevoren geweest, ivm de haringworm. Maar 100% zeker ben ik er niet van, omdat panharing dus niet rauw gegeten wordt en deze misschien wel niet-bevroren aan wal komt... Ik zou 'm even invriezen, zekerheidshalve. Een etmaal op -20. Zie: http://home.planet.nl/~bakk3663/zoonosepz.html.

Tenzij iemand zeker weet dat ook panharing al bevroren is geweest natuurlijk! Dan kun je 'm gelijk geven.

Overigens ook nog best kans dat de hond de worm gelijk doodt hoor, in het zure maagzuur. Dus mocht je 'm al rauw gegeven hebben: zou ik me geen zorgen maken!
Gebruikersavatar
Door pike
#669379
De trawlers blijven vaak zo'n 6 weken op zee, dus alle vis wordt aan boord al ingevroren, anders zou hij bedorven zijn tegen de tijd dat hij aan wal komt.
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#669429
Bedankt voor jullie reacties.
De beessies liggen sinds zaterdag al in de vriezer. Dus vrijdag aanstaande kunnen ze op het menu.

groetjes Sylvia
Door Audrina
#669478
Lizzy schreef: Volgens mij is haring al aan boord van de zeeschepen ingevoren geweest, ivm de haringworm. Maar 100% zeker ben ik er niet van, omdat panharing dus niet rauw gegeten wordt en deze misschien wel niet-bevroren aan wal komt... Ik zou 'm even invriezen, zekerheidshalve. Een etmaal op -20. Zie: http://home.planet.nl/~bakk3663/zoonosepz.html.

Tenzij iemand zeker weet dat ook panharing al bevroren is geweest natuurlijk! Dan kun je 'm gelijk geven.

Overigens ook nog best kans dat de hond de worm gelijk doodt hoor, in het zure maagzuur. Dus mocht je 'm al rauw gegeven hebben: zou ik me geen zorgen maken!
Het is zelfs verplicht voor vissers om haring direct na het vangen in te vriezen vanwege de haringworm. Die worm is namelijk zo sterk dat ie zout en zuur kan overleven, de diepvries echter niet.  ;)
Door Lizzy
#669527
Audrina schreef: Het is zelfs verplicht voor vissers om haring direct na het vangen in te vriezen vanwege de haringworm. Die worm is namelijk zo sterk dat ie zout en zuur kan overleven, de diepvries echter niet.  ;)
Ik heb onlangs begrepen dat dit alleen voor maatjes-haring geldt, omdat deze rauw gegeten wordt. En een panharing is niet van de geschikte leeftijd/grootte om als maatjesharing te dienen en dus word hij niet rauw gegeten. En volgens de informatie die ik gisteren las, overleeft de haring worm juist geen zuren en ook geen verhitting. En dat zou betekenen dat de haringworm in zure haring en panharing op deze manier gedood wordt. En vandaar dat ik niet 100% zeker ben dat panharing inderdaad eerst 1 etmaal op -20 is ingevroren. En vandaar dus mijn twijfels. Maar als jij het 100% zeker weet dat ook deze haring eerst ingevroren is: perfect! Overigens vraag ik me af hoeveel kans een haringworm maakt om te overleven in het maagzuur van de hond... Ik zou me er eerlijk gezegd niet zoveel zorgen om maken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 30 nov 2006, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#669533
"Sinds 1968 zijn de Nederlandse haringvissers verplicht de haring een etmaal bij -20 graden celsius te bewaren of gedurende een bepaalde tijd in een zure marinade te leggen.
Hierdoor wordt anisakiasis (haringwormziekte) in Nederland vrijwel niet meer aangetroffen, maar in landen waar veel rauwe vis wordt gegeten, komt anisakiasis nog geregeld voor (zoals Japan)"

Bron: http://home.planet.nl/~bakk3663/zoonosepz.html

Als ik dit juist intepreteer: dan wordt alle haring eerst ingevroren (geloof niet dat ze vandaag de dag nog zure marinade gebruiken. Maar blijkbaar helpt dat dus ook, zuren).

"De 'Hollandse Nieuwe' wordt rauw gegeten. Vries maatjes nooit in! Maatjes worden immers na het schoonmaken nog op het schip zelf ingevroren. Dat invriezen is wettelijk verplicht voor vis die nadien rauw opgegeten wordt".

Bron: http://www.seamasters.be/artikel/maagd.htm

Door de vetgedrukte opmerking ben ik aan het twijfelen geslagen.
Door Audrina
#669553
Je leest overal van die tegenstrijdige dingen. Hier wordt weer gezegd:

Voordat haring verkocht mag worden, moet het eerst 48 uur bij een temperatuur van -40 graden Celsius ingevroren zijn geweest. Het invriezen is wettelijk verplicht om te voorkomen dat er schadelijke parasieten in de haring terechtkomen.

http://www.democrazy.nl/culuit/index.ph ... AGE_id=953

Ik wil het wel vragen als ik weer bij de visboer ben, misschien dat die wat meer duidelijkheid kan geven.
Door hellenbanjerbo
#669888
als zo'n parasiet al niet in een zure marinade overleefd, dan zeker niet in een hondenmaag met PH waarde 1. en panharing gaat er hier in als speculaaskoek. dit itt wijting. die eet ik dus zelf maar op.
Door Audrina
#669895
Audrina schreef: Ik wil het wel vragen als ik weer bij de visboer ben, misschien dat die wat meer duidelijkheid kan geven.
Antwoord van de visboer:

Geachte mevrouw van Strien,

Ja het is zo dat alle haring direct na de vangst bewerkt of onbewerkt wordt ingevroren. Dit is inderdaad verplicht ivm. de haringworm.

Hopende dat wij u hiermee verder geholpen hebben,
verblijven wij.

Met vriendelijke groet,

Mr. Fish
Door petrap
#670656
Ik heb vorige week 10 kilo panharing in Scheveningen gehaald. Zo zeg, wat een joekels. Ik had me het formaat maatjesharing voorgesteld ;D.
Door judith1967
#670963
petrap schreef: Ik heb vorige week 10 kilo panharing in Scheveningen gehaald. Zo zeg, wat een joekels. Ik had me het formaat maatjesharing voorgesteld ;D.
Wat is de prijs van panharing?
Dan heb ik een beetje een richtlijn voor als ik het ga kopen.

Ik koop eigenlijk nog geen vis,want ik heb nog (kivo) vis in de  vriezer liggen,dus voorlopig maar aan de kivo.
Door Twiz
#671128
Gisteren toevallig panharing aan het menu toegevoegd. Ik betaalde 0,80 eurocent per stuk, en ze zijn ruim 200 gram per stuk.
Dat houd in dat ik per kilo ongeveer 3,60 betaal.

Wel erg leuk, ik vroeg of die dingen schoongemaakt waren, zegt die man, ja natuurlijk, wil hij uit gaan leggen hoe ik die dingen moet bakken maar ik onderbreek hem vriendelijk door te zeggen dat ze voor de hond zijn. Op de achtergrond een man die vraagt of ik een zeehond heb.
Ze begrepen er niets van, dus ik zeg mag ik een stukje, dan kan ik gelijk zien of ze het lekker vindt (Twizzle was er ook bij) wil hij er een stukje af trekken zegt hij weer, oh nee, dit is een stukje met graat. Ik zeg dat mag er aan blijven hoor dat eet de hond gewoon op, toen viel zijn mond bijna open, maar toen Twizzle hap slik weg deed met dat stuk vis vielen alle monden echt open.

Ik kreeg ook nog twee zalmkoppen gratis mee. Dus door elkaar genomen betaal ik maar 1,80  per kilo voor de vismaaltjes want een kilo zalmkop en een kilo panharing voor 3,60 is niet overdreven duur.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door