Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Teckellovery
#669302
Ik wil eigenlijk smorgens kvv voeren en dan s'avonds barf..
Maar nu.. moet ik nu ook rekening houden met de percentages wat ze binnen moet krijgen (vleesbot,groentes,oraan,spier en tafelrestjes..) en zo ja hoe moet ik dan de kvv berekenen?

Ze is 7 kilo, met 2% heeft ze dan 140 gram nodig per dag(wat overigens zo weinig lijkt).980 per week.
Ik heb vanmorgen 100 gram kvv gegeven, savonds nog 30 gram en kippennekje.

Groetjesss
Gebruikersavatar
Door Pauline
#669324
Als je iedere ochtend KVV voert zit je op 3,5 dagen per week. Ik heb altijd geleerd dat als je op dat aantal dagen zit je niet zo precies naar de percentages hoeft te kijken als je barf voert.

Het is dan wel van belang dat je de dingen voert die niet in KVV zitten, zoals b.v. vette vis, geitenvlees, lamsvlees, runderspiervlees enz. Bovendien is het niet verstandig om naast de KVV ook nog orgaanvlees te voeren. Dat is al voldoende vertegenwoordigd in KVV.

Ik heb ook 2 teckels, zoals je inmiddels wel weet en voor hun is 2% absoluut niet genoeg. Maar het blijft een kwestie van goed naar je hond kijken. Ik voer er eentje 3% per dag en de ander krijgt 2,5% per dag. Het wisselt nog wel eens, maar het is nooit minder dan dit. Beide jongens zijn prima op gewicht en beslist niet vet.

Wat is ook doe is alleen 's avonds voeren. Daar heb ik naartoe gewerkt door de maaltijd 's ochtends steeds kleiner te maken en uiteindelijk helemaal te schrappen. Over het algemeen zijn ze veel voldaner na een grote maaltijd dan na meerdere kleintjes. Maar ik weet zo even niet meer uit mijn hoofd hoe oud jouw dametje is. Als het al mogelijk is om 1x daags te voeren kun je b.v. beginnen met 's ochtends 50 gram KVV te voeren en 's avonds de rest.
Door Teckellovery
#669382
ja ik heb toevallig net een menutje gemaakt en bedacht dat ik smorgens 50 gram kvv geeft, en savonds 100 gram wat anders, maar heb daar kippenhartjes en lever bijgezet maar dat hoeft dus eigenlijk niet.. heb ik net een kilo opgeslagen :P,maar was zowiezo niet van plan om daar veel van te geven..2 hartjes per week dacht ik zo. Verder heb ik makreel en sardientjes in de vriezer, 1 in de koelkast die krijgt ze morgen, kijken of ze het lust :D.Dit krijgt ze dan 1 keer in de week.
Ik ga morgen even een paar slagers/slachters langs hier in de buurt om te vragen naar kip/eendnekken, spiervlees/kopvlees, en ik lees vaak geitensnippers wat is dat?
Zo krijg ze wat verschillend vlees..
Ik heb ook een groentemix gemaakt van wortel,brocolli en sperciebonen, ik ga morgen op de markt nog wat halen, wat ik eraan toe kan voegen, dit wil ik dan zo'n 3 a 4 keer geven in de week 15 /20gr.per dag. En verder 1 ei per week.
Hier ff een voorbeeldje voor de duidelijkheid.. ik zou graag horen of dat goed is en/of wat er beter kan. sMorgens is het gewoon kvv 50 gr.dus dat laat ik achterwege.

M: Kippennek 100 gram+ 15 gr. groenteprut.
D: Schapen/runspens 80 gr.+ 20 gr.groenteprut.
W:Runderriblap+rauw ei 100 gr.
D: Kippennek+wat groenteprut met huttenkase of creme fraise ofzo?voor
    de smaak?
V: Geitensnippers? 80 gr.  + kippenhart 20 gram.
Z: Sardines/makreel 100gram+ groente.
Z: Kalkoenfilet 50 gr.+ 50 gr.eendennek.

Zoiets?
Door Lizzy
#669526
Omdat je niet van alles de gewichten heb vermeld, kan ik niet echt zuiver de percentages voor je uitrekenen. Met de gewichten die je wel hebt opgegeven, kom ik op de volgende percentages:

35% vleesbot
46% vlees
5% groente
14% orgaanvlees

Het percentage groente ligt hoger in jouw menu, maar ik weet dus niet hoeveel hoger. Volgens mij zit je ergens tussen de 7% en 10%.

Ik denk dat je iets meer vleesbot moet geven. Zo'n 40% a 50%. In plaats daarvan kun je wat minder spiervlees geven. Je afwisseling in diersoorten is echt prima! Creme fraische lijkt me niet thuis horen in een hondenmenu. Ik vind dat zooo vet en qua voedingsstoffen zo zinloos. Zelf zou ik dat eruit laten. Als je geen versvlees geeft: dan is het wel raadzaam om lever te geven. Als ik je menu zo bekijk: dan hoef je helemaal geen versvlees meer te geven, want dit is een hartstikke goed menu, maar dan zou je dus wel eens per week wat lever toe moeten voegen.
Door Teckellovery
#669579
Haha okay.. ;D

Ja creme fraise las ik laatst ergens in een menu hier, maar huttenkase kan wel dacht ik.
En ja meer vleesbot, als ze wat meer gewend is aan de nekjes.krijgt ze lamsribjes en kipvleugeltjes erbij
Groente zal ik ook iets omhoog gooien..ff nieuw menutje maken.
En binnenkort helemaal aan de barf, zou helemaal leuk zijn ;D eerst de vriezer wat voller .. ;)
Door nikeey
#669580
Teckellovery schreef: Haha okay.. ;D

Ja creme fraise las ik laatst ergens in een menu hier, maar huttenkase kan wel dacht ik.
En ja meer vleesbot, als ze wat meer gewend is aan de nekjes.krijgt ze lamsribjes en kipvleugeltjes erbij
Groente zal ik ook iets omhoog gooien..ff nieuw menutje maken.
En binnenkort helemaal aan de barf, zou helemaal leuk zijn ;D eerst de vriezer wat voller .. ;)
hahah je vriezertje komt vanzelf voller wacht maar af ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door