Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door La Demisa
#669021
Ze worden sinds een dikke week nu bijgevoerd en het gaat ontzettend goed. Ze eten alles, lusten alles maar ik zit met een vraag. Ik geef ze dezelfde verhouding als de volwassen honden. 20% groente, 15% orgaan, 5% overig en 20% bot/vlees. Wat ik merk is dat ik regelmatig stukjes (heel fijn, dat wel) groente terug vind in de ontlasting. De ontlasting is altijd goed, echte barfdrollen en diarree hebben ze nog nooit gehad. Hebben ze wel zoveel groente nodig. Fokkers: in welke verhouding voeren jullie de pups? Ik geef geen kvv, maak alles zelf. (veel werk, dat wel)
Door Lizzy
#669059
Geef je 20% vleesbot en dus 10% bot kaal? Ik vind dat persoonlijk namelijk erg weinig. Op zich zouden de pups ook goed gepureerde groente prima moeten kunnen verteren en zou je daar niks meer van terug moeten vinden. Is de groentemix fijn genoeg gepureerd? Ik vind zelf overigens 15% groentemix wel genoeg. Misschien moet je iets minder groente geven, kijken hoe dat gaat en misschien nog iets fijner pureren of eerst mengen met pens (volgens Eliasen 'vreten' de bacterieen en enzymen in pens de groente 'aan' zodat het nog gemakkelijker verteerd wordt)?

Maar goed, ik hoop dat er ook nog mensen reageren die meer verstand hebben van pups op deze leeftijd!

Oh enne: foto's ;D!
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 29 nov 2006, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door La Demisa
#669063
Nee Lizzy, dat was een type foutje, 60% bot/vlees moet dat uiteraard zijn. Hoe de verhouding bot/vlees is is iedere keer wat anders.
Pens krijgen ze ook al alleen niet icm de groente gegeven. Jij bent dus wel voorstander van de zo'n jonge pups ongeveer 15% groente te geven?
Ik eigenlijk ook wel. De vertering gaat wel beter als een paar dagen geleden dus misschien moeten ze er gewoon aan wennen?
Door Lizzy
#669067
Ik zit me net te bedenken dat je pups van deze leeftijd misschien sowieso nog geen groente moet geven. Volgens mij begint Ian B met de groente-patties op 6 weken. Ik ga ff zoeken.
Door Lizzy
#669071
Ik krijg van die Ian B af en toe ook echt de hik hoor....

Op pagina 144 van Grow Your Pups with Bones staat: "By the time the pups are six weeks old: now is the time to introduce the patties".

En de patties zijn die mixen met rauwe gepureerde groentes.

Op pagina 381 staat dan: "the BARF diet for pups is suitable for any pup after about four or five weeks of age. The BARF diet for pups consist of two basic parts: Firstly, the raw meaty bones and secondly, the vegetable and mince patties".

Met andere woorden: op pagina 144 zegt hij dat je ze bij 6 weken de groentemixen gaat geven en op pagina 381 zegt hij dat je ze dit bij 4 a 5 weken gaat geven ::).

Als ik lees dat je nog stukjes groente in de ontlasting ziet, dan zou ik zelf nog even wachten met groentemix. Tot een week of 6.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#669072
Ik ben ook pas met rond de 6 week begonnen met wat groente erbij te doen. Maar dat was bij lange na geen 15%. Mede omdat ze het niet te knagen vonden en ik gewoon wilde dat ze de rest van hun prak wel fatsoenlijk en helemaal op zouden eten.
Ik voerde zo'n 45% vlees/bot, 25% spiervlees, 20% orgaan en 10% overig (inclusief groen)
Door La Demisa
#669115
Angelique schreef: Ik ben ook pas met rond de 6 week begonnen met wat groente erbij te doen. Maar dat was bij lange na geen 15%. Mede omdat ze het niet te knagen vonden en ik gewoon wilde dat ze de rest van hun prak wel fatsoenlijk en helemaal op zouden eten.
Ik voerde zo'n 45% vlees/bot, 25% spiervlees, 20% orgaan en 10% overig (inclusief groen)
Oke, dank je Angelique en Lizzy. Ik moet gewoon een weekje geen groente voeren en als ze 6 weken zijn veel minder dan dat ze nu krijgen. Ben ik toch weer even gerustgesteld. Eerste BARF nest geeft toch wat onzekerheid. (soms)
Door hellenbanjerbo
#669204
ik kan het mis hebben hoor. maar als ik bedenk dat wolven een deel van hun eten weer opbraken voor hun welpen,kan ik me voorstellen dat pups rauwe groentes nog even niet kunnen verteren. want in de maag van de wolvenouder wordt het plantaardige deel van hun prooi eerst nog wat voorverteerd lijkt me.
Door Lizzy
#669224
hellenbanjerbo schreef: ik kan het mis hebben hoor. maar als ik bedenk dat wolven een deel van hun eten weer opbraken voor hun welpen,kan ik me voorstellen dat pups rauwe groentes nog even niet kunnen verteren. want in de maag van de wolvenouder wordt het plantaardige deel van hun prooi eerst nog wat voorverteerd lijkt me.
Op zich boots je dat (voorverteren) na met het pureren of koken van de groentes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door