Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Pino
#668677
Hoi allemaal,

Heel graag wil ik voor mijn twee gecastreerde katers overstappen op vers vlees van Carnibest.
Op dit moment krijgen ze dieetvoer (Waltham) van de dierenarts vanwegen blaasgruis en ik ben bang dat als ik ze daar van af haal de problemen terugkomen.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Graag hoor ik dat dan.
Groetjes! ::)
Door Robian
#668787
Ik heb met mijn vorige kat goede ervaringen.
Zij heeft ook op dieetvoer gestaan i.v.m. blaasgruis. Nadat ik over ben geschakeld naar vers was voor haar het probleem opgelost.
Ze heeft nooit meer last van blaasgruis gehad.

Ik zou zelf de overstap zonder twijfel maken. Ook met dieetvoer is er geen garantie dat de katten geen blaasgruis meer krijgen.
De voordelen van vers voor een kat wegen mijns inziens veel zwaarder dan het eventuele risico van het terugkeren van blaasgruis.
Door *Robin*
#668886
Ik heb verhalen gehoord dat Carnibest niet genoeg verzuurd bij sommige katten met ernsige blaasgruis...
misschien is het een optie om een ander soort kvv te voeren of bij te verzuren met appelazijn en cranberry als de klachten terug komen.

Ik zou zoiezo de overstap op vers maken want dat brengt meer vocht binnen in het lichaam dan brokken en dat is ook wat ze heel hard nodig hebben met blaasgruis ;)
Door Mevroi Kruim
#668984
Met Carnibest heb ik geen ervaring, maar mijn katten (5 stuks) hadden op een gegeven moment allemaal gruis met bijbehorende blaas- en nierproblemen. Na de overstap op barf nooit meer problemen gehad, tot een paar maanden geleden. Helaas waren de nieren van Karel destijds zodanig aangetast dat ze zijn gaan schrompelen en hij moet nu Fortekor. Daarmee en met barf doet hij het weer uitstekend.
Door Robian
#669023
*Robin* schreef: Ik heb verhalen gehoord dat Carnibest niet genoeg verzuurd bij sommige katten met ernsige blaasgruis...
misschien is het een optie om een ander soort kvv te voeren of bij te verzuren met appelazijn en cranberry als de klachten terug komen.

Ik zou zoiezo de overstap op vers maken want dat brengt meer vocht binnen in het lichaam dan brokken en dat is ook wat ze heel hard nodig hebben met blaasgruis ;)
Wat ik uit het berichtje begreep hebben haar katers geen blaasgruis meer maar is ze bang dat het terugkomt als ze vers gaat geven.
Mij lijkt Carnibest geven in dit geval dan geen probleem.
Door *Robin*
#669080
nee dat is zo, maar een waarschuwing kan nooit kwaad toch? ;)
Als je bang bent dat het erug komt kan je dan misschien kiezen voor een ander soort kvv. stel dat de kat wel problemen terug zouden krijgen op CB en ik heb niets gezegt zou ik me schuldig voelen :-[
Door Pino
#669142
Allemaal heel hartelijk bedankt voor de goeie tips en de goede raad.
Misschien dat ik het dieetvoer kan combineren / afwisselen met Carnibest.
Dan heb ik alle voordelen van het versvoer en ook de zuurmaker van het dieetvoer.
::)
Door Robian
#669163
*Robin* schreef: nee dat is zo, maar een waarschuwing kan nooit kwaad toch? ;)
Als je bang bent dat het erug komt kan je dan misschien kiezen voor een ander soort kvv. stel dat de kat wel problemen terug zouden krijgen op CB en ik heb niets gezegt zou ik me schuldig voelen :-[
Een waarschuwing kan nooit kwaad  :-*
Allemaal heel hartelijk bedankt voor de goeie tips en de goede raad.
Misschien dat ik het dieetvoer kan combineren / afwisselen met Carnibest.
Dan heb ik alle voordelen van het versvoer en ook de zuurmaker van het dieetvoer.
Je hebt genoeg andere middelen om als zuurmaker te gebruiken. Ik zou daar geen bagger dieetvoer voor gaan gebruiken.
Door *Robin*
#669308
Robian schreef: Een waarschuwing kan nooit kwaad  :-*

Je hebt genoeg andere middelen om als zuurmaker te gebruiken. Ik zou daar geen bagger dieetvoer voor gaan gebruiken.

Mee eens :P
Door Pino
#669543
Ik weet niet of het bagger dieetvoer is, ik heb altijd het idee gehad dat ik mijn katten goed voer heb gegeven.
Ik ben natuurlijk ook bang dat als ik zelf met zuurmakers ga werken dat ik te veel of te weinig geef. Bij een van mijn twee katten is ooit operatief gruis verwijderd, die ellende die ik daar van gehad heb wil ik dus echt nooit meer.
Door Robian
#669610
Pino schreef: Ik weet niet of het bagger dieetvoer is, ik heb altijd het idee gehad dat ik mijn katten goed voer heb gegeven.
Brok is mijns inziens per definitie niet geschikt voor de kat. Een kat is geen drinker zoals een hond en krijgt daardoor te weinig vocht binnen. Dit kan desastreuze gevolgen hebben voor oa de nieren.

Ik snap echter heel goed dat je huiverig bent en dat je het beste wilt voor je katten.
Hetzelfde had ik ook toen ik begon met versvoer.
Ik ben veel gaan lezen, zowel hier op het forum als in boeken.
Op een gegeven moment had ik genoeg kennis om daadwerkelijk te kunnen begrijpen wat er in een brok zit.
En heel eerlijk gezegt ben ik ervan geschrokken wat ik in mijn katten stopte :-X
Ik ben natuurlijk ook bang dat als ik zelf met zuurmakers ga werken dat ik te veel of te weinig geef. Bij een van mijn twee katten is ooit operatief gruis verwijderd, die ellende die ik daar van gehad heb wil ik dus echt nooit meer.
Snap ik helemaal. Daar zou ik ook als de dood voor zijn.
Niemand kan je garanties geven dat de kat geen blaasgruis meer krijgt. Dit geldt echter voor zowel de brok als het versvoer.

Het enige wat ik je mee kan geven is dat bij mijn kat de gruis niet meer is teruggekomen na overschakelen naar Carnibest.  ;)
Door Pino
#669646
Ik zal me in ieder geval eens flink gaan verdiepen in de materie.
Ik heb wel eens gehoord dat je de urine zuurder kan maken met cranberry.
Hoe voeg ik dat toe aan het eten? In welke vorm en waar is het te krijgen?
Of kan ik beter iets anders gebruiken?
Badankt voor de reacties!  :)
Door Pino
#669675
Ik heb net ook iets gelezen over het merk "Bandit", heeft iemand hier ervaring mee? Is het beter/slechter dan Carnibest?
Door Oso-Bayou
#669691
Pino schreef: Ik heb wel eens gehoord dat je de urine zuurder kan maken met cranberry.
Hoe voeg ik dat toe aan het eten? In welke vorm en waar is het te krijgen?
Ik heb cranberry-tabletten gekocht bij de DA-drogist, maar het is bij meer drogisterijen te krijgen, o.a. bij Kruidvat en Etos.
Door Pino
#671816
Ik ga nog eens even nadenken over het probleem hoe ik het versvlees aan mijn katten ga introduceren. Ik liet een van de katen de Carnibest van de hond ruiken en die keek me aan alsof ik al mijn gezonde verstand verloren had om hem dat onder zijn neusje te duwen. Vervolgens sprong hij van zijn krabpaal af en liep beledigd weg. Mijn andere kat had wat dat betreft minder weerzin, hij rook er even aan, keek even en liep rustig weg om vervolgens nog even een keer te komen ruiken. Ik ben bang dat het een moeilijke klus gaat worden... :o
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door