Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door maxie
#667529
Max heeft af en aan nog steeds diarree, paar dagen gaat het goed ( meest de dagen dat ik CB geef). VAnmorgen was zijn ontlasting dun en zwart en hij had wat moeite om het eruit te krijgen :-\.
Vrijdag heeft hij CB gehad, gisteren een restje CB en kippennekken (stuk of 6) kippenvlees en rundvlees. Ik hou in ieder geval de groente en het orgaanvlees even voor gezien dit zit toch immers voldoende in de CB.
De kippennekken waren bij aankoop wel bevroren geweest en heb ze thuis weer opnieuw ingevroren, zou dat de boosdoener kunnen zijn? Geef nog niet op, maar als het zo blijft ga ik weer terug op de CB, daar had hij altijd mooie compacte drollen van. Verder eet hij ook gras bij het leven, het is net een koe zo nu en dan ;). Doe ik toch iets verkeerd? Moet ik soms op een barfdag maar beter geen CB meer geven? Dit is meest nog een restje van wat ik over heb van de dag ervoor.

groetjes,
Ilona
Door Lizzy
#668262
maxie schreef: Max heeft af en aan nog steeds diarree, paar dagen gaat het goed ( meest de dagen dat ik CB geef). VAnmorgen was zijn ontlasting dun en zwart en hij had wat moeite om het eruit te krijgen :-\.
Vrijdag heeft hij CB gehad, gisteren een restje CB en kippennekken (stuk of 6) kippenvlees en rundvlees. Ik hou in ieder geval de groente en het orgaanvlees even voor gezien dit zit toch immers voldoende in de CB.
De kippennekken waren bij aankoop wel bevroren geweest en heb ze thuis weer opnieuw ingevroren, zou dat de boosdoener kunnen zijn? Geef nog niet op, maar als het zo blijft ga ik weer terug op de CB, daar had hij altijd mooie compacte drollen van. Verder eet hij ook gras bij het leven, het is net een koe zo nu en dan ;). Doe ik toch iets verkeerd? Moet ik soms op een barfdag maar beter geen CB meer geven? Dit is meest nog een restje van wat ik over heb van de dag ervoor.

groetjes,
Ilona
Hoi Ilona,
Misschien moet je eerst even terug naar de basis, even terug naar de voeding waar hij normaal goede ontlasting op had. Ik zou zelf ook even wat probiotica geven, om zijn darmflora op te peppen.

De kippennekken: nee, ik vermoed niet dat dat het probleem is. Ik ontdooi met regelmaat dingen voor mijn honden, die weer terug de vriezer in gaan. Ze kunen wel wat hebben hoor.

Eet je hond, sinds je barf-dagen er tussen door doet, gras of eet hij dat sinds hij op vers staat?

Op zich moet je versvlees gewoon af kunnen wisselen met barf. De meeste honden kunnen dat prima aan. Maar misschien heeft jouw hond een beetje gevoelige darmflora (door bijv. antibiotica) en moet je het wat langzamer opbouwen. Hoe lang geef je nu Carnibest?
Door charmed
#668302
Hoi,

Ik heb ook een sheltie steeds aan de diarree, niet ernstig maar toch. Ze heeft 2 dagen echt ernstige diarree gehad. Het was voor mij even piekeren.

Alles wat ze dagelijks krijgt dat gaat goed. CB natuur en Pensstaafjes. Ik heb haar ooit bot gedaan en meteen kwam ze hevig aan de diarree. Het advies van Corine van Carnibest was haar nooit bot meer te geven, daar kan ze niet tegen.

In ons vorige huis is ze nog nooit weer aan de dunne geweest, maar sinds we hier wonen dus wel. Ik heb alle gangen nagelopen wat kan het toch zijn? Bullepezen kreeg ze voorheen voorverpakt uit de winkel, hier had ze nooit problemen mee. Maar nu ik alles naloop hebben we sinds we hier wonen bullepezen los verkocht op een show en elke keer als ik haar een stuk van deze geef, komt ze giga aan de dunne! Eerst was het ietsje dun, na de eerste keer deze bullepees. De tweede keer was het wat dunner, maar nu de laatste keer kwam echt alles er van voor en van achter uit.

Nu weet ik niet of dat verschil kan maken, uit de winkel of los bij een show. De anderen hebben nergens last van. Er zal vast iets zijn waar ze verkeerd op reageerd en dat moet je uit zien te vinden.

Voor mijzelf ga ik binnenkort weer enkele voorverpakte bullepezen kopen. Ze krijgen van mij de eerste 3 weken geen bullepees, dan wil ik een voorverpakte geven en als ze daarop goed reageerd wil ik die van de show afkomstig is geven.

Sterkte met Max. Ik hoop dat je uitvind waar hij van aan de diaree komt.

Gr. jacqueline
Door Lizzy
#668416
charmed schreef: Hoi,

Ik heb ook een sheltie steeds aan de diarree, niet ernstig maar toch. Ze heeft 2 dagen echt ernstige diarree gehad. Het was voor mij even piekeren.

Alles wat ze dagelijks krijgt dat gaat goed. CB natuur en Pensstaafjes. Ik heb haar ooit bot gedaan en meteen kwam ze hevig aan de diarree. Het advies van Corine van Carnibest was haar nooit bot meer te geven, daar kan ze niet tegen.
Wat voor bot had je haar dan gegeven?
Door Robian
#668458
Lizzy schreef: Wat voor bot had je haar dan gegeven?
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar.

1 van mijn shelties heeft ook een heel gevoelig maag/darm gestel.
Bot is voor hem echter geen probleem. Hij krijg juist bot als zijn ontlasting wat dunner is.
Door maxie
#668562
Hoi Lizzy,

Ik geef Max nu ongeveer een jaar of 3 versvlees, in het begin nog afgewisseld met brokken, nu sinds een jaar of 2 alleen vers. Alleen tijdens vakantie krijgt hij brok. Ik ben met kippenvleugels en kippennekken begonnen, dit ging prima. Toen heb ik geitenrib, geitenvlees, eendenpoten en diverse soorten orgaan gekocht (meest hart en lever),ik let daarbij op dat hij een klein stukje lever krijgt, als ik barf en vaak helemaal geen lever.
Nu kwam ik erachter dat als ik geitenrib en geitenvlees geef het fout gaat, dus heb ik 1 week geen geit gegeven en dacht dat daarmee het probleem opgelost was. Niet dus. Donderdag krijgt hij 1 eendenpoot en van de andere poot haal ik het vlees af. Dit is w.s. ook te vet voor hem. Hij is continue aan de diarree, paar dagen gaat het goed en dan is het weer mis.
Ik geef hem nu een paar dagen weer CB en dit gaat, voor zover ik het kan zien s ochtends in het donker  :) goed. Ik ga over een paar dagen weer kippenvleugels geven met vlees ( heb nog kalfsvlees, kippenvlees en geitenvlees en een beetje rund) Dit ga ik proberen en dan kijken hoe hij reageert. Ik denk zowiezo niet dat het een hond is waar ik veel bij moet proberen,hij is erg gevoelig op zijn maag/darmstelsel. Dus voor wat betreft bot wil ik het, als het goed gaat, alleen kippenvleugels geven, die kan ik doormidden knippen. Hij wil alles zo snel mogelijk naar binnen hebben, een keer met een geitenrib hield ik mijn hart vast. Het ging goed, maar hij werkt het zo groot mogelijk naar binnen. Dat komt zijn maag niet ten goede.
Hij krijgt regelmatig probiotica door zijn voer.

groetjes,
ILona
Door maxie
#668563
oh ja, hij eet regelmatig gras, maar sinds ik barf is het net een koe  ???
Door charmed
#668902
Kalfsribbetjes

Gr. jacqueline
Lizzy schreef: Wat voor bot had je haar dan gegeven?
Door Lizzy
#669037
maxie schreef: Hoi Lizzy,

Ik geef Max nu ongeveer een jaar of 3 versvlees, in het begin nog afgewisseld met brokken, nu sinds een jaar of 2 alleen vers. Alleen tijdens vakantie krijgt hij brok. Ik ben met kippenvleugels en kippennekken begonnen, dit ging prima. Toen heb ik geitenrib, geitenvlees, eendenpoten en diverse soorten orgaan gekocht (meest hart en lever),ik let daarbij op dat hij een klein stukje lever krijgt, als ik barf en vaak helemaal geen lever.
Nu kwam ik erachter dat als ik geitenrib en geitenvlees geef het fout gaat, dus heb ik 1 week geen geit gegeven en dacht dat daarmee het probleem opgelost was. Niet dus. Donderdag krijgt hij 1 eendenpoot en van de andere poot haal ik het vlees af. Dit is w.s. ook te vet voor hem. Hij is continue aan de diarree, paar dagen gaat het goed en dan is het weer mis.
Ik geef hem nu een paar dagen weer CB en dit gaat, voor zover ik het kan zien s ochtends in het donker  :) goed. Ik ga over een paar dagen weer kippenvleugels geven met vlees ( heb nog kalfsvlees, kippenvlees en geitenvlees en een beetje rund) Dit ga ik proberen en dan kijken hoe hij reageert. Ik denk zowiezo niet dat het een hond is waar ik veel bij moet proberen,hij is erg gevoelig op zijn maag/darmstelsel. Dus voor wat betreft bot wil ik het, als het goed gaat, alleen kippenvleugels geven, die kan ik doormidden knippen. Hij wil alles zo snel mogelijk naar binnen hebben, een keer met een geitenrib hield ik mijn hart vast. Het ging goed, maar hij werkt het zo groot mogelijk naar binnen. Dat komt zijn maag niet ten goede.
Hij krijgt regelmatig probiotica door zijn voer.

groetjes,
ILona
Geitenribben en geitenvlees is vrij vet. Eend ook. Dus als hij daar niet goed tegen kan (werkt zijn alvleesklier wel optimaal?), dan is diarree een logisch gevolg... Er zijn zat vleesbotsoorten die niet zo vet zijn en die kun je best proberen. Ik denk dan inderdaad aan kip maar ook aan konijn, haas, parelhoen en hert (van jonge hertjes zijn de ribben echt heel zacht en met een schaar door te knippen). En misschien moet je het zeer zeker langzaam opbouwen en hem ook niet gelijk teveel van iets geven.
Door Lizzy
#669039
charmed schreef: Kalfsribbetjes

Gr. jacqueline
Lekker kort door de bocht, om te zeggen dat je je hond nooit meer vleesbot moet geven.... Kalfsbot is sowieso vreselijk ongeschikt om als eerste bot te geven. Je zou eens moeten beginnen met kippennekjes. En als dat goed gaat, zou je eens eendennekjes kunnen proberen. En als dat goed gaat: kipkarkas en ingeknipte kippenvleugels. En zo langzaam opbouwen. Als je hond dan helemaal gewend is aan vleesbotten, dan zou je best ook kalfsbot kunnen geven. Maar dan wel geschikte botten. Dat wil zeggen: niet van dragende delen en ook niet van kale botten. Maar een goed bevleest kalfsbot gaat er, bij honden die het gewend zijn, meestal prima in, zonder diarree.
Door Robian
#669046
charmed schreef: Kalfsribbetjes

Gr. jacqueline
Kalfsribbetjes zou niet mijn eerste keuze zijn om mee te beginnen.  ;)
Heb je wel eens kippenek of kipkarkas geprobeerd?

Robbie heeft echt een gevoelig maag/darm gestel. Met hem ben ik heel voorzichtig begonnen met kippenekjes en daarna heb ik het uitgebouwd naar andere dingen.
Nu kan ik hem rustig kale lamsribben geven zonder dat het problemen bij hem oplevert.
Door Stef@nie
#669370
Toevallig zie ik dat hier pas een topic over is geopend. Ik zit namelijk met hetzelfde probleem.

Maxi is nu dus al een tijdje aan het BARF-en en het ging eigenlijk wel goed. Ze heeft wel nog eens wat dun gepoept, maar vandaag heeft ze behoorlijk diarree. Ze heeft vandaag al meerdere keren ontzettend dun gepoept. Ze moest ook ineens, en snel. Eigenlijk heeft ze vandaag niets nieuws gegeten: kippenvleugels, lamslever en groentemix. Het lijkt niet alsof het bot enig effect heeft. Haar ontlasting is echt zo dun als water. Verder lijkt ze trouwens nergens last van te hebben. Waar zou het door kunnen komen en wat kan ik het beste doen? Ik las al over probiotica om de darmen tot rust te brengen. Yoghurt? En dan alleen yoghurt voeren? Voor hoelang? Of wat kan ik haar nog meer geven? Of wat kan ik nog meer doen...?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#669391
Zowel lever als groente kunnen laxeren als je hond daar gevoelig voor is. Misschien dat die combinatie te veel van het goede is geweest.

Probiotica zou je inderdaad kunnen geven om te darmflora te herstellen. En er voor zorgen dat ze niet uitdroogt door haar voldoende te laten drinken. (eventueel iets van bouillon of zo, zodat ze het lekker wegdrinkt)

Als het eerst goed ging en nu ze ineens diarree heeft kan ze natuurlijk ook gewoon een virusje hebben opgelopen.
Door Stef@nie
#669418
Sanyo schreef: Zowel lever als groente kunnen laxeren als je hond daar gevoelig voor is. Misschien dat die combinatie te veel van het goede is geweest.

Probiotica zou je inderdaad kunnen geven om te darmflora te herstellen. En er voor zorgen dat ze niet uitdroogt door haar voldoende te laten drinken. (eventueel iets van bouillon of zo, zodat ze het lekker wegdrinkt)

Als het eerst goed ging en nu ze ineens diarree heeft kan ze natuurlijk ook gewoon een virusje hebben opgelopen.
Ze heeft de groente en lever niet tegelijk gekregen. De groente vanmorgen, de lever vanavond. Van groente wist ik dat het een laxerende werking kan hebben. Van lever wist ik dat niet. Weer wat geleerd  :) ! Maar van beide heeft ze echt nog nooit eerder zo erg diarree gehad. Een virusje? Moet ik me dan zorgen maken? Kan ik zeker pas zeggen als het aanhoudt?

En doodgewone yoghurt (biogarde) valt onder probiotica? Moet ik ALLEEN dit geven en verder niets van vlees/botten? En voor hoelang?
Door Twiz
#669460
Stef@nie schreef: Toevallig zie ik dat hier pas een topic over is geopend. Ik zit namelijk met hetzelfde probleem.

Maxi is nu dus al een tijdje aan het BARF-en en het ging eigenlijk wel goed. Ze heeft wel nog eens wat dun gepoept, maar vandaag heeft ze behoorlijk diarree. Ze heeft vandaag al meerdere keren ontzettend dun gepoept. Ze moest ook ineens, en snel. Eigenlijk heeft ze vandaag niets nieuws gegeten: kippenvleugels, lamslever en groentemix. Het lijkt niet alsof het bot enig effect heeft. Haar ontlasting is echt zo dun als water. Verder lijkt ze trouwens nergens last van te hebben. Waar zou het door kunnen komen en wat kan ik het beste doen? Ik las al over probiotica om de darmen tot rust te brengen. Yoghurt? En dan alleen yoghurt voeren? Voor hoelang? Of wat kan ik haar nog meer geven? Of wat kan ik nog meer doen...?
Zoals jij de diarree beschrijft is het eerder een virus als alleen de laxerende werking van voedsel.

Probiotica in poedervorm of capsules kun je vermengen met yoghurt.
Als er echt sprake is van waterdunne ontlasting zou je even aan kunnen kijken of je hond wel wat wil eten en dan hele kleine porties per keer geven, maar vooral goed laten drinken.
Als je dunne papperige ontlasting ziet, kun je wat gemakkelijker eten aanbieden, alleen zou ik in dit geval even geen botten geven totdat de darmflora weer hersteld is.

Duurt diarree langer als een paar dagen en/of de hond is lusteloos, wil niet eten, dan zou ik toch even de DA raadplegen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door