Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door PhantasyUnderstood
#667379
Ik ben er achter gekomen, dat mijn pup van een broodfokker komt, en aantoonbaar geen inentingen heeft gehad. Mijn vraag is, of het verstandig is om mijn pup met BARF/KVV te voeren?
Ik heb het 3 dagen gedaan, maar bij de 2e dag vertoonde de pup wat rare hoestjes en kuchjes, en kwijlde een beetje. Op deze vervelende wijze en met wat speurwerk ben ik achter het vervelende nieuws gekomen dat mijn pup nimmer ingeënt is.

De inenting is onlangs door mijn DA gedaan; ik ben niet deskundig, maar uit voorzichtigheid voer ik mijn hond maar weer tijdelijk met brok. Over een paar weken krijgt hij opnieuw een cocktail.

Toch maar doorgaan met BARF, of wachten tot hij voldoende beschermd is?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#667386
Die inentingen zijn bedoeld om bescherming te bieden t.o.v. ziektes die via hond-tot-hondcontact of via de uitwerpselen e.d. worden verspreid. Voeding staat daar los van. Sterker nog: een vers gevoerde pup zal eerder een betere weerstand hebben dan een brokgevoerde. Ik zou dus gewoon vers blijven voeren.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#667472
PhantasyUnderstood schreef: Ik ben er achter gekomen, dat mijn pup van een broodfokker komt, en aantoonbaar geen inentingen heeft gehad. Mijn vraag is, of het verstandig is om mijn pup met BARF/KVV te voeren?Ik heb het 3 dagen gedaan, maar bij de 2e dag vertoonde de pup wat rare hoestjes en kuchjes, en kwijlde een beetje. Op deze vervelende wijze en met wat speurwerk ben ik achter het vervelende nieuws gekomen dat mijn pup nimmer ingeënt is.

De inenting is onlangs door mijn DA gedaan; ik ben niet deskundig, maar uit voorzichtigheid voer ik mijn hond maar weer tijdelijk met brok. Over een paar weken krijgt hij opnieuw een cocktail.

Toch maar doorgaan met BARF, of wachten tot hij voldoende beschermd is?
Ja, dat is zeer verstandig. Waarom twijfel je daar eigenlijk aan? Je pup wordt toch niet ingeënt tegen enge bacterietjes die in vlees zitten. Inenten tegen bepaalde ziekten staat helemaal los van het vraagstuk of je brok of vers moet voeren. Net als wat Sonja al zegt, de weerstand van je pup zal juist beter worden met vers dan met brok.
Door PhantasyUnderstood
#667599
Prima, bedankt voor jullie antwoorden !!
De reden dat ik daar zo voorzichtig over ben is, omdat ik BARF eerst bij mijn oude teef van 10 jaar had geïntroduceerd. Zij werd er echt ziek van, toen ik haar te snel hiermee introduceerde.
Ik dacht zo, dat de weerstand van de pup dan ook in beginsel wat wiebelig zou worden, - en dat in combinatie met niet ingeënt zijn - en dat de pup dus meer risico zou lopen.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties !!
Door Twiz
#667769
Het kan zijn dat, hoe langer een hond op brok staat hoe moeilijker de overgang naar vers is, ik schrijf expres "kan" omdat het natuurlijk niet voor alle honden op gaat. Een pup is vaak wat minder belast met rotzooi (minder lang brok gegeten) en de darmflora past zich dan ook sneller aan. Maar ook een pup zou wat moeite kunnen hebben met de overgang naar vers.
Over het algemeen kun je een gezonde hond zonder al te veel problemen op vers zetten, mits ze verder geen al te zwak darmstelsel hebben, dan moet je nog weleens wat voor/omzichtiger te werk gaan.

Puppen hebben waarschijnlijk wat minder last van ontgiften. En dat is waar oudere honden zo veel last van hebben.
Het lijkt of ze ziek worden maar het lijf is eigenlijk alleen maar bezig alle rotzooi van weleer op te ruimen en dat gaat niet altijd ongemerkt voorbij.

Dus lekker vers blijven voeren hoor, dat is juist beter voor honden met een (misschien wel) minder goede start. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door