Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#666811
Ik weet het ff niet meer.
Pepper heeft nu voor de tweede keer in korte tijd blaasontsteking.
Nu heeft de Da een blaaspunctie gedaan onder echobegeleiding.
Deze urine heeft ze op kweek gezet en dan kijkt ze of er wat opgroeit, bacteriën.
Nu staat het twee dagen op proef en nog niets opgegroeid, ze wil tot maandag wachten.
Is er dan nog niets opgegroeid dan wil ze Pepper persé op een speciale brok voor blaasgruis gaan zetten.
Ik voer Carnibest en heel af en toe Barf ik, heel af en toe.

Nu vindt ik dat Pepper wel heel erg weinig drinkt.
Wie wil me helpen, ik weet het ff niet meer, wel weet ik dat ik niet een brok wil gaan voeren.
Ze heeft over mineraal laag voer ofzo....
Laatst gewijzigd door carlala op wo 17 jan 2007, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K@rin
#666815
Misschien moet je Pepper extra Cranberry bijgeven, om zo het blaasgruis proberen te voorkomen.
Ik neem tenminste aan dat je met STEENgruis, BLAASgruis bedoelt ??
Door carlala
#666832
*Karin schreef: Misschien moet je Pepper extra Cranberry bijgeven, om zo het blaasgruis proberen te voorkomen.
Ik neem tenminste aan dat je met STEENgruis, BLAASgruis bedoelt ??
ja blaasgruis!

Wat bedoel je met cranberry?
Is dit een siroop of poeder?
Door carlala
#666834
Ine schreef: En wil je dat Pepper meer drinkt, geef hem dan een bakje water met een paar druppels melk of yoghurt erdoorheen.
ga ik gelijk proberen!

Mag hij dat elke dag?
Hij heeft nu al een bakje leeg :)
Laatst gewijzigd door carlala op vr 24 nov 2006, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K@rin
#666836
carlala schreef: ja blaasgruis!

Wat bedoel je met cranberry?
Is dit een siroop of poeder?
ik bedoel pillen  ;)
Volgens mij verkoopt zelfs de Aldi ze bij de voedingssupplementen.
Maar als je ff Googled op Cranberry, dan krijg je denk ik 1001 adressen  ;)
Door Lil
#666837
Een paar druppels melk in het water kunnen geen kwaad, dat doe ik als ik met de hond onderweg ben, dan wilt hij niet drinken. Ik gebruik dan trouwens kattenmelk, die is lactosevrij (dus geen last van diarree).

Je kunt ook extra vit. C geven om de urine te verzuren en ik zou een andere da zoeken.... In brok zit veel rijst e.d. en dat helpt beslist niet om de urine te verzuren, in tegendeel. In de speciale brok zitten urineverzuurders, maar die kun je ook apart krijgen.
Door carlala
#666842
Lil schreef: Een paar druppels melk in het water kunnen geen kwaad, dat doe ik als ik met de hond onderweg ben, dan wilt hij niet drinken. Ik gebruik dan trouwens kattenmelk, die is lactosevrij (dus geen last van diarree).

Je kunt ook extra vit. C geven om de urine te verzuren en ik zou een andere da zoeken.... In brok zit veel rijst e.d. en dat helpt beslist niet om de urine te verzuren, in tegendeel. In de speciale brok zitten urineverzuurders, maar die kun je ook apart krijgen.
Waar zou ik die urineverzuurders kunnen kopen?
Als ik met google zoek krijg ik alleen maar blaasgruisdieet e.d.

wel op 1 site iets gevonden:
http://dierenartsonline.nl/vetonline/co ... tuk20.html

BLAAS
Blaasstenen
a. Zure urine met primaire stenen
Unine alkalisch maken:
NaHCO3 1 g/ 5 kg.
Wanneer er tevens sprake is van een ontsteking:
penicilline 20.000 IE/kg.
b. alkalische urine met secundaire stenen
Calciumfosfaatstenen:
- antibiotica
- eventueel urine zuur maken m.b.v. NH4C1
- veel laten drinken
- veel uitlaten
- vleesvoeding
- sulfamerazine 100 mg/kg oraal
- nitrofurantoïne 5-8 mg/kg (niet bij urineafvoerstoornissen)
- sulfapreparaten niet combineren met urineverzuurders.
Door Ine
#666869
carlala schreef: ga ik gelijk proberen!

Mag hij dat elke dag?
Hij heeft nu al een bakje leeg :)
Als je bij wijze van spreken 2 druppels melk/yoghurt op 250CC doet, kan dat echt geen kwaad als je dat dagelijks meermalen geeft.
#666884
mijn outje Bess (R.I.P dus inmiddels overleden) had ook last van blaasontstekingen. Bij haar deed ik ook dupjes melk in water om haar meer te laten drinken, werkte prima, verder kreeg ze iedere dag vit C (ascobine zuur) tabletjes, om haar urine te verzuren, en het werkten echt, einde blaasontstekingen...... dus het is het proberen waard om te verzuren, met Vit C of nog beter cranberry. Als je geen brok wil voeren (wat ik mij helemaal kan voorstellen, zou ik ook niet een twee drie doen) dan zou ik het zeker eerst zo proberen.  ;)
#666885
Urineverzuurders krijg je bij een da, heb ik ook enkele da´s voor af moeten gaan, maar het blijkt heel normaal te zijn. Alleen zijn de meeste da´s getrained om eerst brokken aan te prijzen en dan nog meer brokken en pas als dat niet helpt nog een urineverzuurder erbij...  >:(
#666888
Meer drinken lukt ook goed door botten/vlees te laten ontdooien in een bak water en dan dit dooiwater te drinken te geven.
Of een flinke pan bouillon trekken van en kipkarkasje of zo en dat eventueel in porties invriezen.
Voor een dagje weg neem ik Roosvicee in een klein flesje mee. Flink aanlengen met water, dat drinkt dan ook lekker weg.
#666896
Ik denk dus zelf dat het ook een drinkprobleem is en dat ik idd meer moeten stimuleren om te drinken en dan idd. lekkerder drinken aanbieden!

Bedankt voor de tip!

Maandag hoor ik meer.
Kunnen aan de soort blaasgruis zien wat er in het eten is wat Pepper niet goed verwerkt?
#667108
Wanneer een hond gruis heeft ontwikkeld is het echt niet nodig om op een brok over te gaan. Onze Joris heeft last gehad van uraatstenen en is daar 2 keer aan geopereerd. Uraat is overigens wel het tegenovergesteld van struviet wat je vaak bij blaasontsteking zit. Sinds mei staat Joris nu op rauwe voeding en hij heeft geen enkele keer meer last gehad van gruis en/of stenen. Na zijn eerste operatie had hij maar 3 a 4 maanden nodig om het weer te vormen en die zijn we nu al voorbij.

Spoelen is idd van belang wanneer een hond last heeft van gruis en wij hebben dat gedaan door water aan te lengen met melk, roosvicee of andere lekkere dingen. Op die manier konden we goed meten welke hoeveelheid gedronken werd. Joris zat uiteindelijk op ongeveer 500 ml water met een scheut melk en dat krijgt hij nu nog 3 a 3 keer per week om door te blijven stromen.

Voor struviet kun je idd de carnberry capsules gebruiken om de urine aan te zuren.

Overigens is het ook van belang dat je weet om welk gruis het gaat. Bij een blaasontsteking is het negen van de tien keer struviet maar je moet het zeker weten omdat uraat een ander voedingspatroon nodig heeft. Wanneer je struviet gaat behandelen als uraat dan krijg je de grootste problemen.
#667209
Ik neem aan dat de DA mij dat kan vertellen.
Kan mijn Da dat vertellen aan de hand van de kweek?

Bednkat voor het meedenken.
Ik ging echt twijvelen wat ik nu moest gaan doen.
Ik wil op vers blijven.

Kan ik wel carnibest of bibi blijven geven of stellen jullie voor om compleet te gaan barfen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door