Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Dian
#654015
Waarschijnlijk een hele stomme vraag, maar ik wil Rakker vanmiddag voor het eerst een lap(je) rundvlees geven (100 gr). Kan dat aan 1 stuk of moet je dat nog kleiner snijden? Hij heeft wel eens een paar kleine stukjes geproefd en hij vond dat erg lekker, maar het was in no-time verdwenen, zo van hap-slik-weg.
Hoe doen jullie dat bij beginnende barf-honden (moet Rakker nog worden, de vriezer ligt nu nog vol met Energique 4, maar ik wil zo af en toe al eens een stukje vlees en kip geven om te wennen / proberen)?
Laatst gewijzigd door Dian op zo 29 okt 2006, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Dian
#654105
Zo dat is binnen en lekker dat het was! Ik deed er wel 3 minuten over!! Das toch 3 x langer dan bij kvv. Nu ga ik telkens even kijken in de bench of er niet per ongeluk nog een stukje ligt. Je kunt het niet weten.

Voor mijn gevoel gaat dit dus nog hap-slik-weg. Hij zit al kauwend het hele lapje naar binnen te werken en dan een paar keer slik en het is weg! Is dit normaal? Het zijn natuurlijk ook geen grote hoeveelheden die hij krijgt (dit was net iets meer als 100 gr).
Door tieneke
#654117
Dat ging er aardig in...misschien ook eens leuk om met kippennekken te beginnen  ;)  :P
Door tieneke
#654118
Tinker schreef: Als ik mijn Cavaliers rundvlees geef,dan geef ik dat in blokjes gesneden.Want een van de dames is zo'n hebberd dat ze het hele stuk(ook maar 100 gram hoor ;) ) in ene keer doorslikt om vervolgens een kwartier later nog te gaan zitten kokhalzen. ;D (En daar werd ik zelf een beetje onpasselijk van ;D ;D )
Hier wordt dat onderling keurig opgelost  :P  ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Dian
#654122
tieneke schreef: Dat ging er aardig in...misschien ook eens leuk om met kippennekken te beginnen  ;)  :P
Ben ik ook van plan, maar ik heb nog geen poelier gevonden (ook niet al te hard gezocht omdat de hoofdzaak voorlopig toch Energique 4 is ivm de huidklachten van Rakker, weet ook niet of ik het effect met af en toe een stuk vlees oid te niet doe) in Nieuwegein of omstreken. Dit stuk vlees had hij te danken aan het feit dat ik bouillon ging trekken en eigenlijk te veel vlees had. Toen bedacht ik me dat hij het wel eens een keer als maaltijd kon hebben en er dus voor hem eerst 100 gr afgesneden. En voor Rakker blijkbaar een succes. Nog steeds kijkt hij even in de bench of er niet nog iets ligt  :)
Laatst gewijzigd door Dian op zo 29 okt 2006, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#654155
Dian schreef: Ben ik ook van plan, maar ik heb nog geen poelier gevonden (ook niet al te hard gezocht omdat de hoofdzaak voorlopig toch Energique 4 is ivm de huidklachten van Rakker, weet ook niet of ik het effect met af en toe een stuk vlees oid te niet doe) in Nieuwegein of omstreken. Dit stuk vlees had hij te danken aan het feit dat ik bouillon ging trekken en eigenlijk te veel vlees had. Toen bedacht ik me dat hij het wel eens een keer als maaltijd kon hebben en er dus voor hem eerst 100 gr afgesneden. En voor Rakker blijkbaar een succes. Nog steeds kijkt hij even in de bench of er niet nog iets ligt  :)
Als Rakker niet gevoelig is voor bepaalde vleessoorten denk ik eerder dat het probleem bij de rijst/koolhydraten ligt en zou ik zeker 2 maaltijden per week een maaltijd kvv vervangen door barf,als je dit zelf wilt natuurlijk.
Is geheel samenstellen niet iets voor jullie?
Gebruikersavatar
Door Dian
#654164
tieneke schreef: Als Rakker niet gevoelig is voor bepaalde vleessoorten denk ik eerder dat het probleem bij de rijst/koolhydraten ligt en zou ik zeker 2 maaltijden per week een maaltijd kvv vervangen door barf,als je dit zelf wilt natuurlijk.
Is geheel samenstellen niet iets voor jullie?
Dat is ook mijn bedoeling, volledig barf weet ik nog niet. Ik vind het bottenwerk nogal eng ::) Ik weet ook niet of Rakker botten eten wil, want af en toe is ie erg lui en vergeet hij volgens mij waar hij tanden voor heeft. Ik wil daarom eerst ergens een paar kippenekken op de kop zien te tikken om te proberen of hij dat eten wil. Gaat dit goed, dan ben ik toch van plan 2 of 3 keer per week een maaltijd barf te geven en voor de rest KVV, zodat hij toch alles binnenkrijgt. Of hij gevoelig is voor bepaalde vleessoorten weet ik niet, dat wordt uitproberen denk ik. De kvv die hij heeft is of Energique of Prins. Daar zitten verschillende vleessoorten in. Hij heeft sinds hij dat eet heel erge korsten gekregen, maar dat zal waarschijnlijk ontgiften zijn. Het is een stuk minder geweest, maar op het moment wordt het weer erger (eigenlijk sinds hij alleen Energique 4 krijgt, een week geleden). Verdere ontgifting? Ik weet het niet, kijk het nog wel even aan. Ga er nog maar niet vanuit dat hij tegen bepaalde vleessoorten niet kan.
Door tieneke
#654200
Dian schreef: Dat is ook mijn bedoeling, volledig barf weet ik nog niet. Ik vind het bottenwerk nogal eng ::) Ik weet ook niet of Rakker botten eten wil, want af en toe is ie erg lui en vergeet hij volgens mij waar hij tanden voor heeft. Ik wil daarom eerst ergens een paar kippenekken op de kop zien te tikken om te proberen of hij dat eten wil. Gaat dit goed, dan ben ik toch van plan 2 of 3 keer per week een maaltijd barf te geven en voor de rest KVV, zodat hij toch alles binnenkrijgt. Of hij gevoelig is voor bepaalde vleessoorten weet ik niet, dat wordt uitproberen denk ik. De kvv die hij heeft is of Energique of Prins. Daar zitten verschillende vleessoorten in. Hij heeft sinds hij dat eet heel erge korsten gekregen, maar dat zal waarschijnlijk ontgiften zijn. Het is een stuk minder geweest, maar op het moment wordt het weer erger (eigenlijk sinds hij alleen Energique 4 krijgt, een week geleden). Verdere ontgifting? Ik weet het niet, kijk het nog wel even aan. Ga er nog maar niet vanuit dat hij tegen bepaalde vleessoorten niet kan.
In jou geval zou ik op safe gaan en een kvv gaan geven wat geheel zonder koolhydraten is dus zonder rijst of graan  ;)
Gebruikersavatar
Door Dian
#667000
Nu heb ik van mijn vrouwtje een kippenvleugeltje gehad :) Dat was toch lekker!!!!!!!! Gaat ze eerst met een hamer te keer, ik natuurlijk wel heel nieuwsgierig wat daar allemaal gebeurde. Ging het zeil in de bench en moest ik er ook in. En toen kreeg ik het. Eerst wist ik er niet zo goed raad mee, het was zo groot en ik maar likken. Dat hielp niet zo erg. Toen heeft het vrouwtje met de schaar het vleugeltje aan stukjes geknipt, zodat ik elke keer een klein stukje kon pakken en opeten. Kraken dat het deed joh. Ik wist niet dat dat zo leuk was ;) Als het nu goed gaat met mijn ontlasting krijg ik morgenavond een hele maaltijd vleugeltjes. Kan ik me nu al op verheugen!!! YESSSSS

Dat was dus de eerste keer botten voor Rakker. Een hele vleugel wist hij geen raad mee, ook al had ik er flink op zitten meppen. Toen maar met de schaar kleine stukjes gemaakt en ja hoor, dat ging erg goed. Hij vond het erg lekker en was er ook een poosje zoet mee. Runderlap is echt hap slik weg, hier moet hij moeite voor doen. Ook al waren het kleine stukjes, hij kauwde en kraakte er heel goed op.
Moet je nu toch eerst kippennekken gaan geven of kan het zo ook wel? Ik kom er slecht aan, moet dan naar de markt, maar ik werk dan. Bestellen via Canus Naturalis kan ook wel, maar dan moet je boven een x bedrag uitkomen en dat lukt met die nekken niet zo snel, terwijl ik die vleugels wel bij de supermarkt kan kopen ;)
Door K&D
#667026
Als je wel aan vleugeltjes kunt komen is dat toch prima? Of dijstukken, die zijn ook vaak een ons (incl.bot eraan). Het maakt op zich niet uit wat of waar je vlees koopt. De supermarkt is wat duurder, maar als je een beetje oplet kun je soms je slag slaan. Ik haal ook bij onze supermarkt spullen als ze goed geprijsd zijn.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#667228
Kun je bij je supermarkt niet om kippennekken vragen (of heb je dat misschien al geprobeerd?) Ik haal ze hier ook gewoon bij de supermarkt; de eerste keer keken ze wel heel raar (vooral toen ik zei dat 't voor de hond was  :D) maar nu ben ik het 'kippennekkenmeisje'  ;D
Door Dtje
#667359
Dian op de markt in utrecht kun je goedkoop aan kippenekken ed komen. Kippevleugels in de supermarkt zijn vaan tig x zo duur.
En ik ben het wel met Tieneke eens juist gezien de klachten zou ik overstappen naar volledig Barfen. In de meeste kvv zitten toch granen/rijst.
Gebruikersavatar
Door Dian
#667372
Mien schreef: Dian op de markt in utrecht kun je goedkoop aan kippenekken ed komen. Kippevleugels in de supermarkt zijn vaan tig x zo duur.
En ik ben het wel met Tieneke eens juist gezien de klachten zou ik overstappen naar volledig Barfen. In de meeste kvv zitten toch granen/rijst.
Het gaat nu heel goed met Rakker z'n gezondheid. Het eerst erger worden is toch ontgiften geweest voorzover ik het nu kan bekijken. En volgens mij heeft hij de laatste serie korsten opgelopen nadat ik hem met frontline behandeld had. Die korsten zijn nu weer weg, z'n vacht stinkt niet meer, en hij stinkt ook niet meer uit z'n bek. Ik denk dat de allergie tegen rijst/granen in kvv dus wel meevalt. Het is wel de bedoeling dat hij vanaf nu een paar keer per week "barf" krijgt.

Dat ik de vleugeltjes bij de supermarkt meegenomen heb, was alleen om te proberen of hij het uberhaupt wel wilde eten. Ik ga wel proberen ze elders op de kop te tikken en geloof zeker dat je ze op een markt goedkoper kunt krijgen. Alleen een markt door de week is lastig ivm werken.

Het is wel leuk om te zien dat Rakker nu het "echte" vlees heeft ontdekt. Als hij merkt dat ik een verpakking met vlees uit de koelkast haal om te braden of bouillon te trekken, staat hij al bij me te smeken om een stukje en de smiecht weet al dat hij dan wel vaak een stukje met een beetje vet eraan of zo krijgt :)
Door Dtje
#667376
Ok dat is goed nieuws  :).
Wat betreft markt zie ook mijn topic "poelier" bij vraag en aanbod.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door