Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#665984
Sinds maandag zijn wij fulltime over op barf. Ik moet nog erg wennen en vooral de porties maken is een drama. Ik heb toch het idee dat dit allemaal veel makkelijker kan en alle tips zijn dan ook welkom.
Wij hebben 3 groenedaelers en die eten samen 1015 gr vleesbot, 180 gr groente, 400 gr spiervlees, 320 gr orgaan en 100 gr divers op een dag. Deze porties heb ik zo in de vriezer verpakt en dit moet ik dan s'morgens verdelen over de 3 honden. Het lijkt me geen doen om dit vantevoren te doen want dat heb ik van vleesbot , per diersoort 3 verschillende porties...

Dit is het menu van 1 hond, hij weegt 30 kilo en ben uit gegaan van 2%
MA: 305 gr geitrib,114 gr spier rund, 95 gr pens, 54 gr groente en 30 gr divers ( eitje, yoghurt e.d )

DI: kipkarkas, spier rund, orgaan gemend, groente , divers

WO: hertrib, spier rund, pens, groente, divers

DO: lamsnek, spier rund, orgaan gemend, groenet, divers

VRI: vis, spier hert, orgaan gemengd, groente, divers

ZA: kipkarkas, spier rund, pens, groente, divers

ZO: hertrib, spier rund, orgaan gemengd, groente, divers

Vanaf volgende week komt daar als variatie kalkoen en eenden nek bij.
Het gemengde orgaan vlees is hart, nier en niet teveel lever.
Groente is een combi van boontjes, wortel, courgette, broccoli, alfafa, pijnboompit, rode bietjes.
Vis is sardientjes of makreel.

Ik geef nu s'morgens spier, groente, orgaan en divers en dan s'avonds vleesbot.

Gr. Jolanda
Door Lizzy
#666371
Je hebt nu al 5 diersoorten, dus dat is al heel prima! Met eend/kalkoen erbij dus op 7: da's hartstikke luxe! Ik vind het er echt super goed uit zien, je menu. Maar misschien dat je het jezelf makkelijker maakt wanneer je niet iedere dag bija alles geeft? Je hoeft niet iedere dag spier en orgaanvlees en groente te geven. Je kunt bijv. ook 4 keer per week spiervlees en 3 keer per week orgaanvlees voeren. En dan bijv. 5 keer per week groentemix.

Je geeft dus 14 maaltijden per week aan je honden, klopt?

Je kunt dan bijvoorbeeld elke dag vleesbot geven, da's 7 maaltijden. Dan kun je 4 keer per week spiervlees geven en 3 keer per week een maaltijd met orgaanvlees. Dat is 7 maaltijden. Dan geef je bij 5 maaltijden van spiervlees/orgaanvlees wat groente. Dan kom je, volgens mij, tot handigere porties.

Ze eten nu 1015 gram vleesbot per dag, met z'n drietjes. Dat blijft dan zo.

Ze eten nu 180 gram per dag groente, met z'n drietjes, toch? Dat is 60 gram per dag per hond. Je kunt ook porties van 250 gram invriezen en dan 5 dagen per week dit verdelen over de drie honden.

Ze eten nu 400 gram spiervlees per dag, met z'n drietjes, toch? Dat is 133 gram per dag per hond. Je kunt ook 4 keer per week 560 gram spiervlees over de drie honden verdelen. Je kunt dan porties invriezen van 600 gram.

Ze eten nu 320 gram orgaanvlees per dag, met z'n drietjes, toch? Dat is 100 gram per dag per hond. Je kunt ook porties van 500 gram gaan invriezen en dan 3 keer per week ze ongeveer 150 gram ieder geven.

Volgens mij is dat al wat gemakkelijker, denk ik.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#666907
Hoi Lizzy,

Ik heb wat zitten schrijven, rekenen en tellen maar ik heb niet het idee dat het makkelijker wordt :(
Ik heb dan nog steeds dat ik s'morgens met allerlei porties zit, 4 x een groter portie spier en 3 x een groter portie orgaan daar moet dan 5x een portie groente bij. Dat zijn dus 5 dagen dat ik 3 verschillende dingen geef...
De hoeveelheden die de honden krijgen verschillen ook behoorlijk nl 930 gr, 600 gr en 460 gr.
Misschien is het een kwestie van wennen en moet ik gewoon nog wat routine krijgen.
De bedoeling was ook om ze 1x daags te voeren maar dat is voor de ene hond geen optie meer.

Ik had voor dat ik hier aan begon het idee dat ik de soorten per dag kon voeren dus bv een dag spier een dag orgaan en 2 dagen vleesbot maar dat is volgens mij helemaal niet te doen.

Gr. Jolanda
Door bas rouge
#666975
Ik heb drie honden, zij eten 300 gram per dag, 700 gram per dag en 1000 gram per dag, ongeveer. De porties die in mijn vriezer liggen varieren van circa 500-1000 gram (spiervlees en organen). Karkassen vries ik in per 1,2,3 of 4. Ik schrijf dat op de zakjes. Ribben vries ik in per halve dagportie voor de honden. Dus in 1 zakje 3 ribdelen, voor elke hond z'n eigen ribdeel. Groentemixen vries ik in in bakjes. Hier zit dan 300-500 gram in.

In mijn vriezers heb ik grote zakken. Deze zakken bevatten 1 dier- en dan 1 vleessoort. Ik heb een zak met lamsribben, met geitenribben, met parelhoenkarkas, kipkarkas enz. En 1 zak met lever, 1 zak met pens, 1 zak met geitenvlees, 1 zak met vis, 1 zak met kopvlees enz.
Op de zak heb ik een sticker geplakt met daarop wat er in zit.

Ik ben weinig strikt in het afmeten van de hoeveelheden. Als ik een zak kopvlees pak en die weegt 700 gram, dan krijgen ze die dag dus met z'n drietjes 700 gram kopvlees. Pak ik een zakje lever en die weegt 400 gram, eten ze die hoeveelheid lever, die week. De volgende week kan het wel 600 gram zijn.

Om mezelf te controleren houd ik eenmaal per 2 maanden, 2 of 3 weken echt bij wat ze eten. Dan weeg ik alles wat ze krijgen en schrijf dat op. Per week reken ik het dan uit en kan zo zien of ik wat moet bijsturen. Bovendien zie ik ook of ik goed zit met wat ik 'lukraak' uit de vriezer pluk.

Mijn honden eten van de 14 maaltijden circa 6-9 maaltijden een vleesbotmaaltijd, 1-2 keer vis, 1 keer pens, 3-5 keer een spiervleesmaaltijd al of niet in combinatie met lever, tong en hart. Groente krijgen ze 2-5 keer per week. Dat kunnen mixen zijn maar ook gekookte groente die ik over heb. Soms krijgen ze 1 diersoort per dag, maar het kan ook zijn dat ze 2 of meer diersoorten per dag eten. Ook kunnen de porties die ze eten sterk wisselen. De hond die 700 gram eet, kan bijv. in de ochtend een runderstrot eten van 800 gram en dan in de avond een paar sardientjes van 150 gram. De volgende dag eet ze dan 's ochtends 300 gram eendenbout en 's avonds 200 gram kipkarkas enz. 
Laatst gewijzigd door bas rouge op za 25 nov 2006, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#666979
Ik geloof dat ik het ook anders doe hoor.

Ik maak bijvoorbeeld voor 25 dagen groentemix. Die gaan allemaal in plastic bakjes en daarna de vriezer in. Allemaal in 1 aparte lade.

Ik vries alle kippenvleugels in, in dag-porties, maar daar gaat niks anders bij als kippenvleugels. Ik bestel bijv. 10 kg kippenvleugels, daar maak ik 10 verschillende porties van. Dan bestel ik 10 kg kipkarkas en daar maak ik ook 10 dagporties van. Die 20 porties gaan in 1 vrieslade.

Ik doe hetzelfde met kopvlees. Ik maak porties van 1 kg. En alle porties kopvlees stort ik in 1 lade. Soms stop ik daar andere herkenbare dingen in, zoals pens. Van pens hebben we ook porties.

De geiten en lams en hertenribben stort ik allemaal in 1 grote plastic zak en die stort ik weer in de vriezer.

Dus, als ik op donderdag voer uit de vriezer haal, dan haal ik uit een lade 1 zakje kip, uit een andere lade 1 portie groente, uit weer een andere lade 1 portie pens en uit de vrieskist 1 portie rib uit de vriezer.

Ik maak dus geen complete porties voor 1 dag.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#667007
Angelique en Lizzy,

Jullie doen het volgens mij niet veel anders dan ik.

De groentemix doe ik in plastic bekertjes, daar gaat precies de hoeveelheid in die ze met z'n drietjes per dag "nodig"hebben. Ik pak dus iedere avond een bekertje uit de vriezer. In diezelfde vriezer bewaar ik ook de porties orgaan. Ik maak porties van +/- 320 gr en dit verdeel ik s'morgens over 3 honden.
Het vleesbot bewaar ik in de grote vriezer en daar maak ik porties van +/-  1000gr van.Ik probeer het per diersoort in verschillende kleuren zakken te doen, hert in een groene zak, geit in blauw. Die kilo verdeel ik dan s'avonds over 3 honden. Spiervlees zit in een apart vak in de grote vriezer in porties van 400 gr.
Omdat bv bot niet precies af te meten is hebben ze de ene dag iets meer en de andere dag iets minder.In de bijkeuken hangt een lijst(je) met wat ze op welke dag eten.
Dit is meer voor mijn man zodat hij weet wat hij moet voeren en uit de vriezer moet halen als ik er niet ben.
Op zich werkt het allemaal wel alleen heb ik het idee dat het makkelijker kan hoewel ik denk dat dit voor ons als beginners het beste werkt.

Misschien roep ik over een jaar wel tegen een beginner: "ach zo deed ik dat in begin ook maar dat kan veel simpeler"  ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#667041
[quote="JolandaB"]
Angelique en Lizzy,

Jullie doen het volgens mij niet veel anders dan ik.

De groentemix doe ik in plastic bekertjes, daar gaat precies de hoeveelheid in die ze met z'n drietjes per dag "nodig"hebben. Ik pak dus iedere avond een bekertje uit de vriezer. In diezelfde vriezer bewaar ik ook de porties orgaan. Ik maak porties van +/- 320 gr en dit verdeel ik s'morgens over 3 honden.
Het vleesbot bewaar ik in de grote vriezer en daar maak ik porties van +/-  1000gr van.Ik probeer het per diersoort in verschillende kleuren zakken te doen, hert in een groene zak, geit in blauw. Die kilo verdeel ik dan s'avonds over 3 honden. Spiervlees zit in een apart vak in de grote vriezer in porties van 400 gr.
Omdat bv bot niet precies af te meten is hebben ze de ene dag iets meer en de andere dag iets minder.In de bijkeuken hangt een lijst(je) met wat ze op welke dag eten.
Dit is meer voor mijn man zodat hij weet wat hij moet voeren en uit de vriezer moet halen als ik er niet ben.
Op zich werkt het allemaal wel alleen heb ik het idee dat het makkelijker kan hoewel ik denk dat dit voor ons als beginners het beste werkt.

Misschien roep ik over een jaar wel tegen een beginner: "ach zo deed ik dat in begin ook maar dat kan veel simpeler"  ;D
[/quote]

Vooral als je meerdere honden hebt dan zie ik geen simpeler manierAfbeelding
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#667265
Ik doe het weer anders. Alles is bij mij in porties van 100 gram ingevroren, behalve de groente. Soms 200, soms 300 gram. De groente zit in bakjes. Ik plak daar een stukje plakband op en schrijf dan met watervaste viltstift het gewicht erop.

Vervolgens heb ik een "bonnetjessysteem".
Ik heb met de barfrekenhulp de hoeveelheden uitgerekend. Per dag 200 gram per hond. (ik heb 2 barfers van 10 kilo)
Op de computer heb ik een tabel gemaakt met 28 hokjes. Elk hokje is 50 gram.
Daar typ ik in wat ze over twee weken krijgen (steeds porties van 50 gram)

Nu is het een kwestie van afstrepen.
Bijvoorbeeld op maandag 50 gram groente, 50 gram orgaan en 100 gram kipvleugel = 1 vakje groente, 1 vakje orgaan en 2 vakjes kipvleugel.

Dit systeem werkt voor mij erg goed.

groetjes Sylvia
Door Lizzy
#667482
[quote="Ramona"]
Lizzy, doe je die dan wel weer allemaal wegen? zodat je wel direct ziet of je op de juiste dagmaaltijd zit?
[/quote]

Nee hoor, want zo krap komt het allemaal niet.
Door tieneke
#667907
[quote="Ramona"]
Lizzy, doe je die dan wel weer allemaal wegen? zodat je wel direct ziet of je op de juiste dagmaaltijd zit?
[/quote]
In het begin woog ik ook alles na...ben ik snel mee gestopt....' s morgens vroeg zonder lenzen  >:(
Nu voer ik op het oog  ;)
Door Ramona
#667922
ik heb nu nog overal op de zakken staan hoeveel erin zit, maar ik begijp dat het niet zo nauw komt op de grammen...

Wellicht zal dit voor mij ook wel verleden tijd worden en het is idd erg veel werk, alles wegen en in porties verdelen.

Zelf heb ik wel al gemerkt dat ik al vele malen over het gewicht van de dagmaaltijd heen zit. Nu reken ik nl 2.5% voor Truus , maar soms geef ik wel 3% op een dag ???
Door Helen
#668187
Ik probeer mijn vriezers redelijk netjes te houden, maar dat lukt lang niet altijd. Ik verdeel alles in hanteerbare hoeveelheden in zakjes en probeer dat ze gescheiden mogelijk in de vriezers te stoppen. Ik heb de eerste twee barfjaren met Balou alles uitgerekend en ben daarna gestopt. In mijn ogen komt het absoluut niet zo nauw. Ik varieer meer dan voldoende en alle dier-onderdelen passeren tzt de revue en in mijn ogen moet dat goed zijn. Ik ontdooi regelmatig teveel voor die dag. Ik stop het dan gewoon in de koelkast en dan krijgen ze dat gewoon een van de komende dagen. Er ligt nu bijvoorbeeld nog hertenvlees van 2 dagen geleden. Gisteren kregen ze strotten, dus is het blijven liggen. Vanavond krijgen ze kalkoennekken met hertenvlees. Waarschijnlijk gaat het dan nog niet op, want ik had echt veels te veel ondooid. Nou dan krijgen ze dat morgenochtend samen met een kipkarkasje. Klaar.
Door Boefke
#670284
Ik heb de vriezer in drie delen opgedeeld. Een deel bevat vlees, een deel orgaan en een deel vleesbotten. Alle porties zijn dagporties. Ik geef dus per dag 1 van die porties en dan zo dat ik in twee weken tijd ongeveer uitkom op de juiste percentages. Het is hier dus natte vingerwerk. Groente, fruit en andere restjes krijgt hij van de pot mee. Als hij een portie orgaan krijgt, of alleen vlees dan vul ik dat aan met een rauw ei, of vis voor het calcium. Van welke diersoort de portie afkomstig is, houd ik niet bij. Bij het inkopen zorg ik voor voldoende variatie en dat gaat door elkaar gehusseld de vriezer in.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door