Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Romoka
#628235
Op de zwitserse calculator heb ik uitgerekend hoeveel voer mijn katten per dag zouden moeten hebben als ze alleen barf krijgen. Nu kan ik nul.nul Frans, maar met een woordenboek Frans/Nederlands kwam ik er aardig uit.

Voor Mozart zou de hoeveelheid per dag zijn 160 gram p/d
Hij is bijna 8 kg. :o en omdat ik wil dat hij afvalt neem ik 2% van zijn gewicht. Afvallen lukt niet met brokken, want die vind hij te lekker. :eat:

Romy zou ik 120 gram moeten geven p/d
Zij is 4 kg. en haar zou ik 3% geven van haar gewicht.

Kareltje is 1,5 kg. (12 weken) en hij zou maar 45 gram p/d nodig hebben.
Dat is 3 % van zijn gewicht. En dan elke week iets meer per dag, omdat hij erg hard groeit.

Ik vind het zo weinig allemaal. Maar klopt het dat katten/honden die barf op hebben eerder verzadigd zijn en minder (snel) honger hebben?

Als de hoeveelheden kloppen, kan ik die dan ook gebruiken voor versvoer? Of zijn dat andere hoeveelheden per dag.
Door Lizzy
#628251
Katten eten tussen de 5% en de 10% van hun lichaamsgewicht. Jonge, nog in de groei zijnde katten eten eerder 10%. Het moet verdeeld worden over meerdere maaltijden per dag.
Door Romoka
#629109
Even een versvoervraagje over hetzelfde, hoeveel hebben ze nodig.

Op de carnibest staat 20 -30 gram per kg. lichaamsgewicht. Kan kom ik uit op de 2-3% die ik eerder had uitgerekend voor barf. Dat was veel te weinig.
Moet ik voor carnibest ook niet gewoon 5 - 10 % van het lichaamsgewicht doen?

Romy zou dan krijgen 320 gram pd. (8% van haar gewicht)
Mozart krijgt dan 400 gram pd (5% van zijn gewicht, is op dieet)
Kareltje krijgt dan 150 gram pd. en elke paar dagen een beetje meer (10% lichaamsgewicht)

Dit lijkt me beter dan wat op de verpakking van carnibest staat of geef ik dan teveel?
Door Tineke *
#629192
Nou ik denk dat je Mozart z'n dieet wel kan vergeten met die hoeveelheid.
Ik weet niet precies hoeveel mijn katten eten.Maar mijn(grote)hond staat op dieet en krijgt 450 gr.pd.Ik voer meer op het oog.Mss dat Sylvia het weet?

                Tineke
Door Romoka
#629201
Ik las, zojuist, enkele pagina's terug bij het versvoer, dat een kat ong. 100 gram per dag nodig heeft van CB. Een heel verschil ja. Als ik doe wat op de verpakking staat is het idd. veel minder dan ik berekend had. Goed dat ik het vraag, anders groeien ze uit hun velletje.
Door Dtje
#629403
Hoi!
Mijn kat Willen krijgt per dag 125 gr. carnibest en eigenlijk is dat meer dan genoeg! En volgens het rekenschema hier zou hij aan barfhappen 200 gr per dag moeten. Ook dat is ruim want hij is nog steeds te dik.
Nu is het wel zo dat Willem errug lui is............................. en dus niet zoveel beweegt  ::) :P
Gebruikersavatar
Door Mischa
#652989
We hebben hier 10,8 kg aan kat rondlopen, volgens de Carnibestverpakking voer je dan tussen de 216 en 324 gram.

Wij voeren 250 gram per dag over twee voedingen. Het gewicht van Menno is redelijk constant, maar Gijs wordt, hoewel aanvankelijk gewenst, in de loop der tijd steeds een beetje dikker; Gijs is een echte slaapkat.

Ik overweeg nu 200 gram per dag te gaan voeren of afwisselend 2 dagen 250 gram en 2,5 dag 200 gram.

Wie heeft ervaring met iets oudere katten?
Vandaag voor het eerst 200 gram over de dag gevoerd. Tot verbazing van zowel mijzelf als Menno en Gijs was het wel erg snel op.
Is het misschien toch niet wat weinig?
Door *Robin*
#652993
Ik zou gewoon even kijken hoe het gaat...
als hij af gaat vallen kan je net zo lang zo weinig blijven voeren en als hij op het gewenste gewicht is geef je bijv. 220 gr. ik overweeg ook om bailey minder te voeren, hij krijgt een hangbuik... ::) als hij zit kan ik zijn kwabbeltje zo vastpakken :P
Door Bernadette
#658800
Mischa schreef: Ik voer ook op gehoor en nachtrust :kitty:
hehehe, die is grappig!

Hier wordt ook op gevoel gevoerd, in het begin ook volgens schema's etc. Maar dat bleek veel veel veeeeel te weinig te zijn. Ze krijgen met zijn drieen een kilo muizen en die gaan op, de dag erna krijgen ze dan een duifje bijvoor beeld....
Door *Ilse
#664560
sylvia schreef: Ik weeg nooit wat mijn katten eten, ik voer op het oog
sinds ik over ben op de cb met mijn poes, lijkt het wel of ze onverzadigdbaar geworden is. Ik geef haar een flink stuk cb, ik heb worsten van 500 gr, en nog loopt ze te roven. Gisteravond heeft ze een kippenvleugel van de hond gejat nadat ze zeker 1/4 worst op had. Ze weegt maar 2.5 kilo, het is een klein poesie van 9 jaar. Ik weet niet wat er in haar gevaren is, maar ik denk dat ze maincoon wil worden!!!
Door Lil
#666680
Mijn katten (beiden ongeveer 3,5 kilo) krijgen maar tussen de 100 en 150 gram per dag te eten, anders worden ze dik. Wel lopen ze ´s ochtends en ´s middags een aantal uur buiten en weet ik dat ze ook jagen. Dus waarschijnlijk wordt er behoorlijk gemuist en ik zie ook regelmatig delen van vogels. Dus euh... eigenlijk weet ik niet precies wat ze eten... doe het dus maar op het oog en dat is niet veel.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door