Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door roksefloks
#665147
Hoi Lizzy,

Dit heb ik bij elkaar gesprokkeld aan vlees etc. en er een menuutje van gemaakt. Ik wil nog wat andere vleessoorten zien te vinden zoals kwartels en konijn.
De hoeveelheden zijn voor twee weken voor een hond(je) van 10 kilo.

400 gram kipvleugel
200 gram kipruggen (weinig vlees)
200 gram kaal kalfsbot

300 gram orgaan (runderhart, lamshart en kalfslever)

560 gram groentemix

2 krieleitjes

100 gram kabeljauw
100 gram sardientjes (vers)

100 gram paardenbief
100 gram kipfilet
400 gram verse pens
200 gram rund (biefstuk en runderlap)

af en toe een likje yoghurt/kefir met omega 3-6-9 olie en glucosamine

Houd dit mijn ouwetjes op de been? Ze lusten overigens alles.
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#665320
[quote="roksefloks"]
Hoi Lizzy,

Dit heb ik bij elkaar gesprokkeld aan vlees etc. en er een menuutje van gemaakt. Ik wil nog wat andere vleessoorten zien te vinden zoals kwartels en konijn.
De hoeveelheden zijn voor twee weken voor een hond(je) van 10 kilo.

400 gram kipvleugel
200 gram kipruggen (weinig vlees)
200 gram kaal kalfsbot

300 gram orgaan (runderhart, lamshart en kalfslever)

560 gram groentemix

2 krieleitjes

100 gram kabeljauw
100 gram sardientjes (vers)

100 gram paardenbief
100 gram kipfilet
400 gram verse pens
200 gram rund (biefstuk en runderlap)

af en toe een likje yoghurt/kefir met omega 3-6-9 olie en glucosamine

Houd dit mijn ouwetjes op de been? Ze lusten overigens alles.

[/quote]

Ik zeg wel hoi Lizzy, maar ook andere die-hards mogen hier natuurlijk hun licht over laten schijnen! ::)
Graag zelfs.

groetjes Sylvia
Gebruikersavatar
Door Angelique
#665372
Dit houd je ouwetje wel op de been ja ;D

Toch een paar puntjes.
Ik zou geen omega 3-6-9 olie geven, hooguit omega 3, 6 krijgen ze al genoeg en 9 doen ze niks mee.
Verder heb ik echt een hekel aan het geven van kale botten, ook al geef je er los vlees bij. Vooral bij ouwetjes kan het voorkomen dat de vertering niet (meer) helemaal optimaal is en dan kunnen kale botten rot vallen en dan doel ik niet direkt op perforaties o.i.d. maar meer op splinters/stukken overgeven of in de ontlasting. Bij een bevleesd bot zie je dit toch minder snel gebeuren. (mijn ervaring)
Door Lizzy
#665496
[quote="roksefloks"]
Hoi Lizzy,

Dit heb ik bij elkaar gesprokkeld aan vlees etc. en er een menuutje van gemaakt. Ik wil nog wat andere vleessoorten zien te vinden zoals kwartels en konijn.
De hoeveelheden zijn voor twee weken voor een hond(je) van 10 kilo.

400 gram kipvleugel
200 gram kipruggen (weinig vlees)
200 gram kaal kalfsbot

300 gram orgaan (runderhart, lamshart en kalfslever)

560 gram groentemix

2 krieleitjes

100 gram kabeljauw
100 gram sardientjes (vers)

100 gram paardenbief
100 gram kipfilet
400 gram verse pens
200 gram rund (biefstuk en runderlap)

af en toe een likje yoghurt/kefir met omega 3-6-9 olie en glucosamine

Houd dit mijn ouwetjes op de been? Ze lusten overigens alles.

[/quote]

Ik neem aan dat je dit volgens de percentages hebt gedaan die je voor ogen had? Wil je nog dat ik het nareken?

Ik vind het er heel goed uit zien en ik ben er van overtuigt dat het je hondjes op de been houdt. Die kale kalfsbotten is inderdaad wel eentje om heel goed in de gaten te houden. Ik weet niet, zijn het die flinke kalfswervels? Ik geef die met pens en haal ze halverwege weg. Laat ze er dus ff lekker op kluiven, maar niet meer helemaal opeten.

Ik zou zelf zelfs alleen maar omega 3 vetzuren geven. Visolie. Verder niks. Ik ben geen voorstander van omega 6 extra te voeren. Omega 6 zit in grote hoeveelheden in kip/vlees en een teveel aan dit vetzuur is schadelijk. Omega 9 vetzuren hebben inderdaad geen nut.
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#665523
Dit is inderdaad berekend volgens de percentages die ik eerder gaf.
De kale kalfsbotten haal ik van het menu.
Kan ik daar lamsrib voor geven? Of zit ik dan qua vet weer in de gevarenzone voor mijn ene hond?
Kan ik in dat geval bot alleen in de vorm van kipvleugels/ruggen verstrekken?

Weer veel vragen, maar daar word ik wijs van. :)

groetjes Sylvia
Door Lizzy
#666506
[quote="roksefloks"]
Dit is inderdaad berekend volgens de percentages die ik eerder gaf.
De kale kalfsbotten haal ik van het menu.
Kan ik daar lamsrib voor geven? Of zit ik dan qua vet weer in de gevarenzone voor mijn ene hond?
Kan ik in dat geval bot alleen in de vorm van kipvleugels/ruggen verstrekken?

Weer veel vragen, maar daar word ik wijs van. :)

groetjes Sylvia
[/quote]

Lamsvlees is behoorlijk vet. Misschien kun je beter kijken of je hertenribben kunt scoren, die zijn veel minder vet. En anders probeer je gewoon het kalfsbot te geven maar haal je het bot op een gegeven moment weg? (niet helemaal op laten eten dus).

Ik vind alleen bot van kip vrij weinig. Op zich kan het wel hoor, want laten we eerlijk wezen, ook in versvlees zit alleen kippenbot... Maar, het is altijd aardig om wat meer af te wisselen. Alleen snap ik ook wel dat het lastig is, omdat je zit met het vet-percentage... Mocht je iets van hertenribben kunnen scoren of misschien kalkoennek : dan zou dat mooi zijn. Of dus toch een beetje kalfsbot proberen, bijvoorbeeld 1 keer per week en halverwege (ofzo) wegnemen.
Door Twiz
#666519
Ik weet niet hoe het met het vetpercentage van parelhoenkarkas zit, anders kun je overwegen om dat erbij te geven voor de extra afwisseling.
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#666522
Bedankt voor jullie reacties.
Maar hert, parelhoen, ik heb geen idee waar ik dat hier in de regio te pakken kan krijgen. (Zeeland)
Is konijn een alternatief?

groetjes Sylvia
Door Twiz
#666546
Hert komt voor ons uit Mill (is wel ver weg)  en met een pasje voor de Sligro of de Ven kun je daar parelhoenkarkassen kopen. Ik weet natuurlijk niet of er bij jou in de buurt een Sligro zit, maar op de website van de Sligro zal dat wel terug te vinden zijn.
Een pasje is vaak niet echt moeilijk, winkeliers hebben er vaak een, maar ook buurt en clubhuizen en verenigingen.
Via de inschrijving bij de kamer van koophandel is zo'n pas ook te krijgen.
Moet je alleen nog iemand vinden die aan die beschrijving voldoet. ;) :)
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#666569
;DYes, we hebben een Sligro op 5 kilometer van hier én een kennisje van me heeft een pasje.
Dus dat gaat lukken. :thumbup:
Bedankt voor de tip.

groetjes Sylvia
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door