Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nakoi
#665898
Sinds 3 weken ben ik begonnen met Barfen. Nakoi 11 maanden oud gaat heel erg goed. Gabber 8 jaar oud at heel goed maar nu gaat het een heel stuk minder. De eerste week heb ik haar kippennekken gegeven. De tweede week heb ik haar runderpens, lamshart kippenmaagjes en sardines erbij gegeven. Beide weken poept  ze heel erg moeilijk dit was altijd al een probleem maar door een paar lepels jus ging het wel. De eerste week ging haar vacht van dof naar glansend en nu de laatste week wordt haar vacht weer dof. Vandaag het dieptepunt ze heeft bijna zwart gepoept en voor het eerst van haar leven overgegeven. Ik weet niet wat ik nu moet doen terug op brokken tot het weer goed gaat?? :(
Door Lizzy
#666202
Nakoi schreef: Sinds 3 weken ben ik begonnen met Barfen. Nakoi 11 maanden oud gaat heel erg goed. Gabber 8 jaar oud at heel goed maar nu gaat het een heel stuk minder. De eerste week heb ik haar kippennekken gegeven. De tweede week heb ik haar runderpens, lamshart kippenmaagjes en sardines erbij gegeven. Beide weken poept  ze heel erg moeilijk dit was altijd al een probleem maar door een paar lepels jus ging het wel. De eerste week ging haar vacht van dof naar glansend en nu de laatste week wordt haar vacht weer dof. Vandaag het dieptepunt ze heeft bijna zwart gepoept en voor het eerst van haar leven overgegeven. Ik weet niet wat ik nu moet doen terug op brokken tot het weer goed gaat?? :(
Als je wil dat wij kijken of je hond alles binnen krijgt dat zij nodig heeft, zet je menu hier even neer, dan kijken wij er naar, OK?

Het overgeven/zwarte ontlasting: misschien is het handig als je ons verteld wat ze de afgelopen dagen te eten heeft gekregen. Het kan zijn dat ze bijna-zwarte ontlasting heeft door iets dat ze gegeten heeft. Overigens mag je ook niet uitsluiten dat ze iets raars gegeten heeft waardoor ze niet lekker is en mogelijk zelfs een bloeding heeft, ergens in het spijsverteringskanaal. Dus laat ons ook even weten hoe het nu met haar is, OK?

De doffe vacht kan door twee dingen veroorzaakt worden: ze is aan het ontgiften; dat is eigenlijk een vrij normaal verschijnsel wanneer je een hond overzet op verse/rauwe voeding. Of ze mist een essentiele voedingsstof. Maar die kans acht ik nihil, daar je nog maar 3 weken geleden bent overgeschakeld en een hond binnen zo'n korte tijd geen tekorten op loopt (tenzij je echt alleen maar pens voert, bijvoorbeeld).

Maar goed, geef ons wat meer informatie, zodat we je beter kunnen helpen!
Door Nakoi
#666213
Vanmorgen liep hond met kop tegen de poort van de pijn. Handschoen aangedaan met vet en twee echt steenharde niet te vervormen keutels eruit gehaald. Nu heeft hij zelf ook gepoept en dat viel als zand uit elkaar.

Zondag

Kippenbraadstuk
kippennekken
250 ml yoghurt
roosvise laxo

Maandag

kippenbraadstuk
eendennekken
kippenhartjes en kippenmaagjes
250 ml yoghurt
roosvise laxo

Dinsdag

Lamshart
Pens
Eendenekken
250 ml yoghurt
roosvise laxo

Woensdag

Wilde niet eten liet zelfs de pens staan
Gal en schuim gespuugd
Gras gegeten blad gegeten

Groentemix heeft hij iedere dag een beetje gehad maar zij schudt het meeste van het vlees af.

Groetjes Bob
Door Kody
#666260
Ik (overigens zelf nog vrij onervaren hondebezitter) zou in dit geval onmiddelijk naar de dierenarts gaan. Misschien heeft het wel niets met BARF te maken, maar heeft hij buiten of in huis iets geks ingeslikt.
Door Nakoi
#666293
Nu weer gepoept weer goede kleur :) maar het valt nog steeds uit elkaar. Het poepen is vanaf pup zijnde al een probleem maar met BARF lijkt het nog moeilijker te gaan. Wij hebben haar yoghurt gegeven.
Door 202Spots
#666302
Had je eerst kvv gevoerd? Of gelijk van brok naar bar?

Wanneer de poep uit elkaar valt dan heeft het meestal TEveel bot...misschien 'n beetje olijfolie door 't voer doen
of OP de bot smeren.
Beetje lever of rauw ei werkt ook..
Door Nakoi
#666310
Olijfolie hebben wij geprobeert maar dan loopt ze met een boog om de bak heen.
Rauwe eieren ga ik proberen. Ik heb voor de volgende 2 weken het menu wat aangepast Wat vinden jullie ervan??


Gewicht in kg 54
Streefgewicht 54
Soort Berner Sennen
Aktief passief naar actief (1 2 3 4) 1
Voedsel/gewicht percentage 1,5%
Voedselbehoefte in Kg per dag 0,81
Voedselbehoefte in Kg per week 5,67
Voedselbehoefte in Kg per 4 weken 22,68
Aantal vasten dagen per 4 weken 4

Aandeel in menu in % Hoeveelheid in Kg/4 wk Hoeveelheid in Kg/week Hoeveelheid in Kg/dag
RMB  (RMB) 40% 9,07 2,27 0,32
Orgaan (ORG) 20% 4,54 1,13 0,16
Groentemix (GRO) 15% 3,40 0,85 0,12
Overig (OVE) 15% 3,40 0,85 0,12

Portie grootte per dag in Kg 0,945


Diersoort Deel          Groep                Gewicht

Dag 1 KIP KIPNEK          RMB                0,7
OVERIG YOGHURT          OVE                0,25
Dag 2 EEND EENDNEK          RMB                0,5
GROEN GROENMIx        GRO                0,2
Dag 3 GROEN GROENMIX        GRO                0,3
OVERIG TONIJNBLIK       OVE               0,2
OVERIG EI                      OVE                0,1
KIP KIPNEK          RMB                0,2
Dag 4 LAM LAMHART          ORG                0,5
OVERIG YOGHURT          OVE                0,32
Dag 5 GROEN GROENMIX         GRO              0,35
OVERIG TONIJNBLIK       OVE               0,1
RUND RUNDERPENS    ORG               0,5
Dag 6 RUND RUNDERKOPVL  RMB               0,8
Dag 7
Dag 8 KIP KIPNEK          RMB               0,8
GROEN GROENMIX        GRO              0,2
Dag 9 KIP KIPBRAADSTUK RMB               0,5
KIP KIPMAAG          ORG               0,14
Dag 10 GROEN GROENMIX        GRO               0,3
OVERIG TONIJNBLIK       OVE               0,25
OVERIG EI          OVE               0,05

Dag 11 LAM LAMHART          ORG               0,5
OVERIG YOGHURT          OVE              0,32
Dag 12 GROEN GROENMIX        GRO              0,35
OVERIG TONIJNBLIK       OVE              0,1
RUND RUNDERPENS    ORG              0,63
Dag 13 RUND RUNDERKOPVL  RMB              1
Dag 14
Door 202Spots
#666365
Ander olie kan eventueel ook wel gebruikt.
Ik kan niet helemaal uit de menu komen met de gewicht/%
bv KIP   KIPNEK            RMB                  0,7
is dat 70 gram? of % ??????
is beetje onduidelijk...of kan aan mij liggen hoor..

Ik geef zelf niet meer dan 1 x per week vis..en dan liever verse vis dan blik. en ik zou in ieder geval niet meer dan 1 x per week blikvis geven..
Ik zie ook verschillende dagen waarop alleen maar hart en groentemix gegeven word...ik geef orgaan samen met ander spiervlees of rmb...
en ik wil graag weten WAT er precies in de groentemix zit...er is misschien iets in wat de poep donker kan maken..
Door Lizzy
#666383
Begrijp ik het goed dat je 5 verschillende diersoorten voert en je 1 dag per week een vaste-dag hebt? Ik vind het er goed uit zien.

Maar hoeveel bot gaf je dan eerst, dat je iedere dag roosvicee laxo moest geven?

Ik denk dat je er inderdaad verstandig aan doet om 40% vleesbot te gaan voeren. Geef vooral geen kale botten en geef desnoods wat vlees of orgaanvlees tegelijkertijd met vleesbot.

Op zich zie ik overigens niks in het menu van dinsdag waarvan ik zeg "nou, dAAr zou het wel eens aan kunnen liggen". Eendennek is prima verteerbaar en samen met wat pens en hart is dat prima. Of had je misschien heel veel eend gegeten?

Kan je hond misschien toch iets raars van straat hebben gegeten?
Door Nakoi
#666417
Ik zat op 60% RMB maar daar maak ik 40% van want Gabber kan er niet van poepen. Het was 500 gram eend op een hond van 54 Kg dus dat valt wel mee. Het klopt dat ik 5 diersoorten geef. Sardines heeft zij vorige week gehad dat at zij 1 keer en toen niet meer. Ik heb nog eens gekeken naar de zwarte ontlasting (bewaard in de vriezer) en ik denk dat het wat opgedroogd bloed is. De kleur is nu gewoon dus ik denk dat het bloeden in ieder geval gestopt is. Met bovenstaand menu ga ik volgende week in en dan lezen jullie wel hoe het gaat.
Heel erg bedankt voor jullie hulp (zat wel een beetje in de piepzak)

Groetjes Bob
Door tieneke
#666468
Nakoi schreef: Ik zat op 60% RMB maar daar maak ik 40% van want Gabber kan er niet van poepen. Het was 500 gram eend op een hond van 54 Kg dus dat valt wel mee. Het klopt dat ik 5 diersoorten geef. Sardines heeft zij vorige week gehad dat at zij 1 keer en toen niet meer. Ik heb nog eens gekeken naar de zwarte ontlasting (bewaard in de vriezer) en ik denk dat het wat opgedroogd bloed is. De kleur is nu gewoon dus ik denk dat het bloeden in ieder geval gestopt is. Met bovenstaand menu ga ik volgende week in en dan lezen jullie wel hoe het gaat.
Heel erg bedankt voor jullie hulp (zat wel een beetje in de piepzak)

Groetjes Bob
De poep valt uit elkaar,dit is je meetwijzer  ;)...veel te veel bot dus.
60% is wat veel, dus zou ik zeker minderen naar die 40 of 45%.
Van dat opgedroogd bloed zou ik niet teveel schrikken want dat is/was er hier ook wel soms(alleen bij Tinussie dus)...echter sinds ik geen eendennekken? meer geef is de poep beduidend beter,geen bloeddraadjes meer(soms he? en minder harde korrels die vaak gewoon uit elkaar vielen als los zand=teveel bot ) nu geef ik hele eend...waarschijnlijk is het meerdere vlees daaraan de ultieme oplossing voor mijn honden.
Bij deze problemen is het zeker ook goed om orgaan toe te voegen(wel in verhouding ) maar dat deed je al...het is gewoon even zelf uitzoeken en vooral zelf goed kijken naar de ontlasting van je hond  ;)
Je geeft toch geen echte jus aan je hond?
Beter is het om er bij acute problemen wat olijfolie/visolie bij te geven.
Verder gewoon doorgaan met je menu en nooit meer teruggaan naar die vieze br*kken  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door