Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#664192
Sinds een aantal maanden krijgen onze honden 1x daags hun maaltijd en dit is tot nu toe prima bevallen.
Nu is het zo dat de middeleste van 7 jr al een tijdje aan het hoesten is, hoesten en dan daarna soort van kokhalzen. Vorige week hebben we foto's gemaakt van de voorste luchtwegen en ook van de longen, hierop was niets te zien. Bij onderzoek bleek dat hij geen last heeft van de larynx ( zoals vaak bij kennelhoest ) maar dat het meer naar beneden zit. We hebben hem toen op medicatie gezet, Ulcogant wat een filmje legt in o.a de maag, als er geirriteerde plekje zijn in maag of slokdarm legt dit middel hier een laagje overheen. Ook krijgt hij Zitac tegen overmatig maagzuur. Sinds hij deze medicijnen krijgt (afgelopen dinsdag ) heb ik hem nog maar 2 keer horen kuchen. We hebben wel een afspraak voor as dinsdag om hem een van binnen te bekijken met de scoop maar nu hij hier zo goed op reageerd weet ik niet of ik het wel moet doen.
Het zou dus inderdaad irritatie van het maagzuur kunnen zijn  en het lijkt me dat ik hier zelf iets aan kan doen door iets met de voeding of het voedingspatroon te veranderen.

Wie oh wie wil met me meedenken.

Gr. Jolanda
Door Lizzy
#664584
Eerlijk gezegd vind ik een scopie behoorlijk belastend. En als de klachten minder worden, dan zou ik zelf zeggen dat je het beter uit kunt stellen. Als de klachten blijven, kun je altijd nog een scopie laten uitvoeren. En als de klachten weggaan en wegblijven: is het niet meer nodig, helemaal des te mooier. Ik vind het trouwens wel vreemd dat een hond hoest door maag/slokdarm-irritaties... Hoe ziet die DA dat?
Door conleeuw
#664604
soms werkt het als je tijdelijk symptomen bestrijd, want stel nou..... ik weet natuurlijk niet wat er precies aan de hand is maar stel.

Hij heeft een plekje in zijn slokdarm, maagzuur kan daar irritatie veroorzaken, dus geneest het plekje niet echt, geef je nu tijdelijk een maagzuur remmer of zoals jij omschrijft een middel die er een laagje over legt, dan bescherm je de plekje net genoeg tegen de maagzuur dat het kan genezen, met als gevolg dat de probleem toch verholpen is. Dan weet je natuurlijk nog niet de oorzaak van de ontstaan van het plekje, maar heb jij nou geluk, dan komt het nooit meer terug ;). Ik zou denk ik als het mijn hond was meer afwachtend zijn, werkt de medicijne, dan zou ik toch niet zo snel een scope laten doen. Maar jij kan de effectiviteit van de medicijne beter inschatten dan een ander, en weet als geen ander wat jou gevoel zegt. Als jij het echt niet vertrouwt en wil weten wat er nou precies aan de hand is, dan moet je inderdaad de scope laten doen.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#665973
Lizzy schreef: Eerlijk gezegd vind ik een scopie behoorlijk belastend. En als de klachten minder worden, dan zou ik zelf zeggen dat je het beter uit kunt stellen. Als de klachten blijven, kun je altijd nog een scopie laten uitvoeren. En als de klachten weggaan en wegblijven: is het niet meer nodig, helemaal des te mooier. Ik vind het trouwens wel vreemd dat een hond hoest door maag/slokdarm-irritaties... Hoe ziet die DA dat?
Ik heb besloten om die scopie niet te doen, in overleg met de arts. Ik ben er eens beter over na gaan denken en ik heb het idee dat de kuch klachten begonnen zijn een tijdje nadat ik overgestapt ben op 1x daags voeren."Vroeger " gaf deze hond ook weleens gal op s'morgens vroeg en zo heb ik eigenlijk de link gelegt. Als mijn hond gedurende de dag steeds wat maagzuur( wat sterker is dan van een brokkenhond)  opgeeft kan ik me voorstellen dat dat op den duur irritaties geeft.
Hij krijgt nu weer 2 keer per dag te eten en is van de medicijnen af.
Tot nu toe gaat het nog steeds goed.

Bedankt voor het meedenken ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door