Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door PhantasyUnderstood
#664940
Ik heb voor het eerst een pup, en bij het inlezen van dergelijke info over pups, kwam ik de volgende info tegen:

"Tot een leeftijd van 1,5 tot 2 jaar is het bedreigend voor de tanden en kiezen van een  hond om hem hard te laten trekken met de tanden. De tand van een pup heeft na de doorbraak alleen een laag glazuur en een hele dunne laag tandbeen. De tand bestaat dus voor een zeer groot deel uit pulpweefsel. Als de pup ouder wordt dan wordt er tandbeen in de tand afgezet, waardoor de stevigheid toeneemt. Pas op een leeftijd van 1,5 tot 2 jaar is de massa van de tand zodanig toegenomen, dat de tand of kies goed kan worden belast. Het gebit moet hierbij dus worden ontzien tot op deze leeftijd."

Ik vraag me nu wel af, of het verstandig is om mijn pup van ruim 4,5 maand met kopvlees te voeren? Kopvlees is behoorlijk taai. En met name botten zoals kip of eend, lukt dat allemaal wel? Ik maak me wat bezorgd, dat eventueel zijn tanden hierdoor worden beschadigd.

Ik heb vandaag Carnibest gegeven, maar dat is allemaal gemalen, dus dat gaat prima. Het liefst geef ik samengestelde Barf.

Kortom, kan het gebit van een pup samengestelde Barf aan?

Groetjes, Nelson
Door Lizzy
#664954
De tanden van een hond verschillen (buiten de grootte) niet van die van de wolf. En pups eten op de leeftijd van 4 weken al mee met de grotere wolven en eten op die leeftijd al vleesbotjes en taai vlees van grotere prooidieren. Ik zou me hier echt totaal geen zorgen om maken.

De ervaring leert overigens ook dat pups die met BARF zijn afgespeend tot op latere leeftijd juist een prima gebit hebben. En het beetje slijtage dat de gebitten van honden (in z'n totaliteit, dus pups + volwassen honden) ondervinden van het eten van geschikte vleesbotten en taai vlees (hoewel het van vlees alleen niet slijt) is te verwaarlozen en lang niet zo levensbedreigend als de gebitsproblemen die honden krijgen wanneer ze hun gebit niet mogen gebruiken. Het ontstaan van tandplak --> tandsteen --> tandvleesontstekingen/rottingen: dat is serieus levensbedreigend!

Lekker aan kopvlees laten peuzelen! Juist! Geloof me, kopvlees en vleesbotten zijn heus minder schadelijk om op te peuzelen als de gemiddelde tennisbal waarmee vele honden, al vanaf jeugdige leeftijd spelen. Veel minder schadelijk als het gemiddelde nepbot waar pups/honden op mogen kluiven!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#664955
Kopvlees kan al helemaal geen kwaad, ben je bang voor de taaiïgheid dan snij je het in zulke stukken dat het amper "gekauwd" wordt.
Hier krijgen de pups vanaf een week of 5/6 stukjes kipnek en dat worden al snel hele nekken, vleugels enz. De geitribben is ze pas gaan eten na het wisselen, zo ook eend, dat werd wel afgekloven, maar het bot kreeg ze met het melkgebit niet kapot.
Als honden zo'n zwak gebit hebben dat ze tot 1,5/2 jaar geen bot zouden kunnen eten dan zou ik hier 6 tandeloze monsters hebben en dan staat de bobtail niet echt bekend om zijn supergebit. Knoerharde recreatiebotten zoals poten en koppen e.d. daar bedank ik wel vriendelijk voor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door