Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Cat
#664818
Weet niet zeker of dit het goede topic hoekje is:

Onze poes Jeltje hebben we net 3 weken uit het asiel gehaald. Ze lijkt nog een redelijk jonge kat, al is de leeftijd onbekend. Ze was toen we haar haalden net gesteriliseerd. Nu probeer ik haar al zolang ze bij ons is op vers te krijgen (rundvlees, hart, Carnibest, tonijn uit blik, enz.) maar ze vreet niets van dat al.  Ze krijgt nu Royal Canin brokjes uit noodzaak, maar erg blij ben ik er niet mee. Wat ik nu zo vreemd vind, is dat ze wel ontzettend obsessief met het eten omgaat. Ze heeft nooit genoeg. Eerst voerden wij haar naar haar behoefte, dus een flinke bak vol en dan maar kijken wat ze ervan at. Daar zijn we echter snel van af gestapt want ze vreet gewoon een hele bak in 1x leeg. Het vervelende is, is dat ze na 2 uur weer zeurt om eten en dat gaat dan een hele dag door! Ze trekt werkelijk alles uit de kast om ons zover te bewegen haar eten te geven. We geven haar echter nooit eten op het moment dat ze daar om vraagt, maar ze is erg volhardend. Ze heeft zelfs nu iets nieuws bedacht, namelijk om 5 uur 's morgens aan onze slaapkamerdeur te krabben en te miauwen, terwijl ze 's avonds laat ook nog wat brokjes krijgt! Het eetpatroon is tot voor kort als volgt geweest: 's ochtends brokjes en in de namiddag en 's avonds laat. Maar ze heeft nooit genoeg, terwijl je haar zienderogen ziet aankomen. En dat baart me zorgen. Al het verse voedsel laat ze staan.
Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand ook een kat met deze gedragingen in huis? En hoe gaan jullie er dan mee om? Heeft sterilisatie ermee te maken? Zou het nog een medische oorzaak kunnen hebben?

groetjes Cat
Door Mevroi Kruim
#664992
Nou, als ze hier hun zin kregen aten ze ook de hele dag door  :-X
Dat gezanik om eten doen ze hier ook, maar niet zo erg als jouw kat. Kennelijk is ze heel erg gewend dat ze eten krijgt als ze zanikt en dan duurt het heel erg lang om dat af te wennen.
Dat krabben aan de deur en krijsen, je kunt proberen het te negeren, of je kunt de plantenspuit klaarzetten en haar de volle laag geven als ze begint. Niks zeggen, gewoon deur openrukken, spuiten, deur weer dicht. Dat zal je ook een tijd moeten volhouden.

En verder, als ze gezond is en zo'n vreetvarken annex dwingeland, dan kreeg ze van mij alleen nog brokken met vers gemengd. Eet ze dat niet, jammer dan, volgende keer weer een kans. En dat hield ik dan op z'n minst een aantal dagen vol. Een zieke of veel te dikke kat moet je geen honger laten lijden maar een gezonde kat kan best ff zonder.
De hoeveelheid brokken zou ik geleidelijk verminderen en het verse deel opvoeren totdat ze op vers staat.

Gewoon volhouden en je niet gek laten maken. Als ze dikker wordt eet ze dus te veel dus ze jengelt beslist niet van de honger, het is gewoon dwingen.
Door Cat
#665031
Ja, ze is een veelvraat. Ik ben toch net maar even naar de DA geweest omdat ze ook een traanoogje had en haar buisje verstopt zit. Verder is ze kerngezond en pas nog gechekt op algehele gezondheid. Ze is nu 4kg en voor een kleine kat als zij is dat dus aan de dikke kant!
Jammer genoeg is ze niet onder de indruk van plantenspuiten. Ze gaat er juist voor staan om natgesproeid te worden >:(  Inderdaad moet ik maar verder gaan met negeren. Haar krabben aan de deur heeft haar tot nu toe niets opgeleverd en ook het mekkeren om eten niet. Maar ze heeft een lange adem....Gelukkig ik ook ;)

Ben van plan om inderdaad steeds meer vers aan te bieden en brokjes af te bouwen, verspreid over langere periode, net als jij zegt. Hoe vaak zou jij dan je kat eten aanbieden? Verspreid over de dag een paar keer of echt alleen 's ochtends en 's avonds een keertje? Ik weet van honden dat ze goed gedijen op een grote hoeveelheid ineens. MIjn honden krijgen 1x per dag eten. Zal bij katten denk ik wel anders zijn?

groetjes Cat
Door zurca
#666266
Hier krijgen de katten gewoon 1 maal per dag te eten....
Wat betreft het vele eten; een hond die mijn ouders hadden, vrat zich ook 4 maal in de rondte als hij de kans kreeg. Hij bleek een afwijking aan zijn alvleesklier te hebben. Zijn stofwisseling werkte veels te snel en daardoor had hij altijd honger. Nadat hij hiervoor medicijnen kreeg is dit overgegaan....

Maargoed...dit is een kat...en als een kat iets wil... ::) :-X ;D
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#682866
Hallo,
ook wij hebben een poesje dat geobsedeerd is door eten, maar ik denk eigenlijk dat dat komt uit onzekerheid en angst. Deze poes was als enige over in het nest, niemand wilde haar, toen kwam ze in een opvang terecht waar ze als laatste bleef, omdat wij (opvang)kittens hadden is ze bij ons gekomen...ze zou dus weg gaan, maar is uiteindelijk gebleven...juist omdat ik het gevoel had dat iedereen haar afwees. Volgens mij voelen katten dat best, die afwijzing en net als bij sommige mensen, uit zich dat in zekerheid zoeken in eten.

Nou vind je dat misschien te veel ' vermenselijken' van katten, maar stel, stel dat het waar is, dan maak je het met die plantenspuit wel erger...

We zijn nu een afleidingscampagne begonnen...zodra ze gaat eten pakken we haar op om te knuffelen, of gaan we met haar met een bolletje touw spelen. Dan vergeet ze het eten.

groet!
Inge
Gebruikersavatar
Door Hitam
#683374
Van suikerziekte of schildklierproblemen kunnen ze veel gaan eten. Ze worden dan niet dik ondanks dat ze veel eten. Is daar naar gekeken?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door