Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door qyan
#6635
even een vraag voor de mensen die bibi voeren, hebben gevoerd of het gewoon weten ;D.

kan je van iedere soort gewoon uitgaan van 20 tot 30 gr per kilo lichaamsgewicht, of ligt het bij ieder soort toch weer anders.
ik dacht dat je van lam en rijst minder hoefde te voeren omdat dit iets vetter zou zijn ???
bibimix iets meer, omdat er meer pens in zit, maar kun je met de kip en rijst ook uitgaan van 20 tot 30 gr per kilo lichaamsgewicht???

dus kort en simpel gezegd: geldt die 20 tot 30 gr per kilo lichaamsgewicht zo ongeveer voor iedere soort (behalve de fyto dan)

ik weet het, voer met je ogen, maar......... nu qyan zich toch weer iets lekkerder gaat voelen, durf ik hier niet zo goed van uit te gaan.
ik denk dat als ik hem op een dag 2 of 3 kilo voorschotel hij het ook opvreet!!!
merk het dan vanzelf wel als ie dikker wordt natuurlijk, maar ivm met zijn gewrichten moet ie zo blijven voorlopig, totdat de bespiering het weer over gaat nemen als dat weer opgebouwd wordt.
en.... hij heeft nu 4 dagen alleen lam en rijst gehad, kilo per dag en ik zie hem dikker worden, dus dat is te veel, maar dan ben ik wel uit gegaan van 20 a 30 gr per kilo lichaamsgewicht?

gr wendy
Door Jolly
#6636
och jee, ik voer gewoon van elk smaakje hetzelfde per dag dus rond de 750 gram. Fytomix krijgt tie er dan ook bij dus dat zit in de tottale 750 gram.
zou het niet weten
Door qyan
#6637
tja, voer normaal ook hetzelfde, maar ik zie hem op de lam en rijst opeens aankomen en niet te weinig, kon eerst ribben tellen, maar dat moest ook ff zo blijven vanwege de spierzwakte.
maar nu dus 4 dagen lam en rijst en hij begint ana te komen.
maar van 1 kilo natuurmix niet.

kan het misschien ook anders stellen.
aan qyan zijn ontlasting kan ik merken dat hij steeds beter begint te verteren, want legde hij eerst 4 drollen neer op 500 gr, zijn het nu nog maar 2 hele kleine, nog niet eens een vol kopje.
dus misschien nu dat hij beter gaat verteren, dat hij inderdaad zwaarder wordt op die hoeveelheden ???
dus dat het niet echt aan de lam en rijst licht, maar aan een betere vertering nu
paulus!!!! ;D whaha, antwoord graag ::)
zal vast wel weer ergens anders geschreven zijn over die vertering, kan me er ook iets van herinneren, maar weet niet meer waar
Door Jolly
#6638
voer jij ook pens van de bibi?
als alles goed gaat krijg ik dat namelijk van Janet als die over 3 weken naar mij toe komt.
kan je ff in een pbtje aangeven hoeveel jij voor een kilo betaald? als je ook pens voert he anders weet je het waarschijnlijk niet.  ;D
Laatst gewijzigd door Jolly op ma 28 jul 2003, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#6639
Wendy,

Een hond moet inderdaad 'leren' om het voedsel goed te verteren. Bij de ene hond gaat dat heel snel maar het kan ook wel een half jaar of langer duren.
De stelregel is: weinig poep...goede vertering!!
De meeste honden zijn gewend om hun energie uit koolhydraten te halen en dat kan natuurlijk bij een vleesoeding niet aangezien er maar een procent of 8 koolhydraten inzitten.
Veel honden blijven mager en vallen af in het begin totdat het knopje omgaat en soms kun je wel een kwart minder gaan voeren (of nog minder) terwijl de hond op gewicht blijft.
In de praktijk is 20 gram per kilo hond per dag meestal voldoende (of de hond moet flink wat bewegen dan moet je iets meer voeren).

Tip: Wissel de soorten af en voer BESLIST NIET alleen de lam/rijst variant!!
#6641
Eva,
De lam/rijst van Carnibest wordt zeer regelmatig gecontroleerd in het lab en gesupplementeerd totdat deze compleet is en dus absoluut geen tekorten kunnen ontstaan.

Bij Bibi waren hierover nog wat vraagtekens in het verleden.
Gebruikersavatar
Door chooky
#6642
En hoe zit dat bij de poezenvariant? Kan ik een van de twee gewoon een tijd achter elkaar geven of is het beter om af te wisselen ? (ik geef nu afgewisseld, maar je weet nooit als ik maar een soort heb of zo) Poesjes vinden allebei lekker, maar volgens mij vinden ze de natuurmix iets lekkerder.
#6643
Heb zelf geen poezen maar ken mensen die al jaren zonder problemen natuurmix aan hun katten geven.

Ben wel van mening dat 'variatie' één van de grote toverwoorden is bij het barfen maar katten zijn zeikers en het kan best zijn dat ze een andere variatie niet willen eten.
Door Femke
#6644
Paul........ik had een vraag maar volgens mij heb jij het antwoord al gegeven (ff tsjekkuh)

Sunday staat nu een week of vijf ofzo op versvlees, en het valt me op dat hij bijna iedere keer als we buiten zijn 2 keer poept, terwijl hij dat eerder nooit deed. Ontlasting is wel compacter dan toen hij nog op brokken stond.

Hij weegt 21 kilo en krijg 600 tot 700 gram Energique per dag (vriezer is nog steeds niet groot genoeg om een voorraad carnibest te halen) met nog e.e.a. aan tussendoortjes.
Sunday is altijd een schrale hond geweest maar ik moet nu echt heel goed oppassen dat hij niet mager wordt (en steeds krijgt hij iets meer, omdat het nog niet genoeg blijkt te zijn)

Kan het wezen dat hij het vlees gewoon nog niet goed kan verteren? Hij heeft 5 jaar op brokken gestaan....... :'(  dus misschien duurt het wel ff voor zijn spijsverteringsstel omgeschakeld is....
En komt dit vanzelf goed of is er iets waardoor ik hem een handje kan ´helpen`?

Bowie (de beagle) lijkt het veel beter te doen, veel minder ontlasting, heeft het ook te maken met hoe lang de hond brokken heeft gehad (bah wat een rotwoord)

Alvast bedankt en groetjes van Femke
#6645
Paul........ik had een vraag maar volgens mij heb jij het antwoord al gegeven (ff tsjekkuh)

Sunday staat nu een week of vijf ofzo op versvlees, en het valt me op dat hij bijna iedere keer als we buiten zijn 2 keer poept, terwijl hij dat eerder nooit deed. Ontlasting is wel compacter dan toen hij nog op brokken stond.

Hij weegt 21 kilo en krijg 600 tot 700 gram Energique per dag (vriezer is nog steeds niet groot genoeg om een voorraad carnibest te halen) met nog e.e.a. aan tussendoortjes.
Sunday is altijd een schrale hond geweest maar ik moet nu echt heel goed oppassen dat hij niet mager wordt (en steeds krijgt hij iets meer, omdat het nog niet genoeg blijkt te zijn)

Kan het wezen dat hij het vlees gewoon nog niet goed kan verteren? Hij heeft 5 jaar op brokken gestaan....... :'(  dus misschien duurt het wel ff voor zijn spijsverteringsstel omgeschakeld is....
En komt dit vanzelf goed of is er iets waardoor ik hem een handje kan ´helpen`?

Bowie (de beagle) lijkt het veel beter te doen, veel minder ontlasting, heeft het ook te maken met hoe lang de hond brokken heeft gehad (bah wat een rotwoord)

Alvast bedankt en groetjes van Femke
Hoi Femke,

Op dit soort gevallen doelde ik inderdaad in één van mijn vorige berichtjes.
Een hond van 21 kilo (mits niet opgroeiend) zou in principe genoeg hebben aan zo'n 450 gram Bibi.
De hoeveelheid poep wijst er inderdaad op dat de hond moeite heeft om 'alles' eruit te halen wat erin zit (letterlijk en figuurlijk).
Ik heb al vaker het voorbeeld gegeven dat mijn honden van 1 pond vleesvoer een klein koffiekopje vol poepen (bij wijze van spreken dan hè ;D)

Voor de overhangsfase zou je wat extra koolhydraten kunnen voeren. Wat honing of ahornsiroop door het vlees of een extra maaltijd van een rauw geklutst eitje met wat honing. Eventueel wat 'verantwoorde' brokken in de ochtend etc. etc. Zorg wel dat er minimaal 8 uur tussen de brokken en het vlees zit.
Eventuee wat extra vet toevoegen aan het vlees is ook een mogelijkheid.

Femke, het is een verschijnsel wat regelmatig voorkomt en er komt belist een dag waarop het knopje omgaat en je misschien wel de helft terug kunt gaan met de hoeveelheid.
Door Femke
#6646
Mjammie hoor ik Sunday denken, geklutst eitje met honing? Mag ik dat als tussendoortje? Of moet ze het toevoegen aan mijn vlees?

Bedankt Paul, ik werd al bijn weer onzeker of ik het wel goed deed, vooral omdat ik weet hoe moeilijk het (in de brokkenperiode) was om Sunday op gewicht te houden. Hij is 5 dus niet meer opgroeiend.

Mag ik vragen wat jij verantwoorde brokken vindt? En om heel eerlijk te zijn, zo lang het niet strikt noodzakelijk is geef ik ze liever niet  8) maar ik ga GRAAG met jouw tips aan de slag. Maakt het nog uit wat voor honing (klaver-bloemen- weet ik wat voor honing?) of gewoon van de kinderboerderij of reformzaak?

Femke
Laatst gewijzigd door Femke op ma 28 jul 2003, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#6648
Hoi Femke,

Honing natuurlijk liefst 'natuurlijk' :D We hebben het hiet pas nog over gehad in een andere thread.

Brokken natuurlijk zonder BHA, BHT, Ethoxyquine, Prpylgallaat, kleurstoffem, smaakstoffen, antioxidanten enz. enz.
Kijk welke brok er goed match met het vlees, dat verschilt van hond tot hond.
Innova, Canex Premium, Biofood, Ecofood enz.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door