Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Carlijn
#64310
Hoi Allemaal, sinds 6 weken heb ik een hondje, Morris. Hij is een ex-zwervertje uit Roemenië van ongeveer 1,5 jaar oud en weegt nu zo'n 9 kilo (hij mag nog wel een kilootje aankomen).
Ik heb de afgelopen weken erg veel over hondenvoeding gelezen (o.a. hier op dit forum) en ben erg geïnteresseerd geraakt in kvv en barfen.
Aangezien Morris niet echt gek is op brokken (o.a.farmfood) en ik hem er ook niet echt goed op vond doen ben ik overgestapt op kvv (momenteel nog Carnibest en Rodi, vanaf volgende week Bibi).
Met der tijd wil ik daarnaast parttime gaan barfen, maar daarvoor moet ik me eerst nog meer inlezen en vooral uitzoeken waar ik wat kan halen tegen een schappelijke prijs, wat hier in de omg. van Amstelveen niet echt makkelijk is.

Ik heb meteen ook een vraag.... Morris heeft de afgelopen 2 dagen een uurtje na het avondeten een redelijk kaal stuk bot (ruggenwervel met een paar ribben) gekregen. weet niet meer of het nou lam of kalf was.
Hij heeft hier heerlijk rustig op liggen knagen en na 3 kwartier heb ik hem afgepakt, hij heeft er verder helemaal geen last van gehad, alleen wat meer (witte) ontlasting.
Hoevaak mag ik hem zo iets geven naast zijn kvv en hoeveel mag hij dan ongeveer eten van zo'n bot qua gewicht? Ik heb hem nu ong. 100 gram bot per keer laten eten.

Alvast bedankt.
Groetjes,
Carlijn
Door casangio
#64567
Carlijn schreef: Hoi Allemaal, sinds 6 weken heb ik een hondje, Morris. Hij is een ex-zwervertje uit Roemenië van ongeveer 1,5 jaar oud en weegt nu zo'n 9 kilo (hij mag nog wel een kilootje aankomen).
Ik heb de afgelopen weken erg veel over hondenvoeding gelezen (o.a. hier op dit forum) en ben erg geïnteresseerd geraakt in kvv en barfen.
Aangezien Morris niet echt gek is op brokken (o.a.farmfood) en ik hem er ook niet echt goed op vond doen ben ik overgestapt op kvv (momenteel nog Carnibest en Rodi, vanaf volgende week Bibi).
Met der tijd wil ik daarnaast parttime gaan barfen, maar daarvoor moet ik me eerst nog meer inlezen en vooral uitzoeken waar ik wat kan halen tegen een schappelijke prijs, wat hier in de omg. van Amstelveen niet echt makkelijk is.

Ik heb meteen ook een vraag.... Morris heeft de afgelopen 2 dagen een uurtje na het avondeten een redelijk kaal stuk bot (ruggenwervel met een paar ribben) gekregen. weet niet meer of het nou lam of kalf was.
Hij heeft hier heerlijk rustig op liggen knagen en na 3 kwartier heb ik hem afgepakt, hij heeft er verder helemaal geen last van gehad, alleen wat meer (witte) ontlasting.
Hoevaak mag ik hem zo iets geven naast zijn kvv en hoeveel mag hij dan ongeveer eten van zo'n bot qua gewicht? Ik heb hem nu ong. 100 gram bot per keer laten eten.

Alvast bedankt.
Groetjes,
Carlijn
Hoi Carlijn,

Hartstikke welkom op de barfplaats. Wow 8) 8) wat goed een zwervertje uit Roemenie. Ik heb veel respect voor mensen die zich voor deze honden inzetten en ze een goed leven geven. ;) ;)
Ik zelf weet geen antwoord op je vraag ???. Ik geef mijn honden af en toe botten, dus niet iedere dag, maar hier zijn mensen op het forum die jou vast verder hiermee kunnen helpen en met name veel meer ervaring hierin hebben dan ik. Ik geef mijn honden al een hele tijd vlees maar echt barfen doe ik nog maar van vorig jaar. Dus ik ben echt nog een leek die nog veel moet leren wat echt barfen betreft.
groetjes, alma
Laatst gewijzigd door casangio op do 11 mar 2004, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#64599
Hoi Carlijn, welkom op Barfplaats! En wat mooi dat je een zwervertje hebt meegenomen! Ik denk dat hij daar zijn eigen korsje wel bij elkaar heeft gescharreld en van brokjes denkt "jaaa, daaaaag, doe mij maar ene kippie of muis" ;D.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om zo'n redelijk groot kalfs of lamsbot (want voor een hond van 9 kilo is dat best een groot bot) zo 1 en maximaal 2 keer per week geeft. Want deze botten bevatten, naast calcium, ook rijkelijk fosfor. Bij 1 a 2 maal per week zorg je er tenminste voor dat jouw hond niet TE veel binnen krijgt. Ik zou het bot wel na een vleesmaaltijd blijven voeren (ik neem tenminste aan dat het een vrij kaal bot is geweest? Die kun je het beste na een maaltijd met vlees geven).

Leuk trouwens dat je ook parttime wilt gaan zelf samenstellen! Als we kunnen helpen, dan horen we het wel he?

Groetjes, Lizzy
Door Carlijn
#65545
Lizzy schreef: Hoi Carlijn, welkom op Barfplaats! En wat mooi dat je een zwervertje hebt meegenomen! Ik denk dat hij daar zijn eigen korsje wel bij elkaar heeft gescharreld en van brokjes denkt "jaaa, daaaaag, doe mij maar ene kippie of muis" ;D.
Morris is via een stichting naar nederland gekomen, ik heb hem dus niet zelf meegenomen, maar inderdaad gaat vers voer ver boven een bak brokken en ik geef hem geen ongelijk ;D

Meteen nog een vraagje.... Ik geef mijn katten zo af en toe gekookte koolvisfile (uit het vrievak), kan ik morris dan gewoon een stuk rauwe koolvis geven, natuurlijk wel ontdooid... of is koolvis niet geschikt voor de hond?

Groetjes,
Carlijn
Door Lizzy
#65547
Ja hoor, je kunt wel koolvis geven. Ik zou het niet vaker als 1 keer per week geven trouwens (of 2 keer en dan een kleiner stukje). Je kunt het ook rauw aan je katten geven, koolvis.
Groetjes, Lizzy
Door Carlijn
#66064
Morris en de katten willen je bedanken, ze vonden het heerlijk de rauwe koolvis !!
Voor Morris heb ik er wat gekookte zilvervliesrijst en gepureerde groenten door gedaan en dat ging zo hops naar binnen.
Voor de katten was dit voor de eerste keer rauwe vis en ze vonden het echt helemaal geweldig, volgens mij is de bodem van hun voerbakje nu een stuk dunner ;D
Als het zo doorgaat staat alles hier binnenkort op kvv en barf, want als ik ze zo zie genieten van het eten wil ik ze geen bak droge brokken meer voorzetten.

Groetjes,
Carlijn
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door