Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stef@nie
#655828
Maxi kreeg net voor de eerste keer eendenvleugel. Is het normaal dat deze heel droog is? Ik ben tot nu toe alleen nog maar dingen van een kip gewend en ik vond dit vlees helemaal niet zo sappig lijken als dat van kip. De vleugel ziet er eigenlijk wat oud uit... ?

Ook kreeg ik de vleugel op sommige plekken helemaal niet ingeknipt met een heggenschaar! Is dat bot altijd zo hard? Maxi moet er ook enorm op bijten, ze doet heel lang over 1 vleugel. Nu vind ik het dus weer een beetje akelig en ben ik bang dat dit geen goede vleugel was :-\ . Of hoort dit echt zo te zijn?
Laatst gewijzigd door Stef@nie op di 14 nov 2006, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cindy de Wolf
#655855
Nee hoor dit is volkomen normaal. Mijn honden doen ook altijd vrij lang over het eten van eendenvleugels en het klopt dat het droog is. Onze pup is laatste iets van 1.5uur bezig geweest met tussenpozen voordat ze het bijna op had en ik het laatste stukje bot heb weggegooid. Niets om je zorgen om te maken.
Door Stef@nie
#655857
Cindy de Wolf schreef: Nee hoor dit is volkomen normaal. Mijn honden doen ook altijd vrij lang over het eten van eendenvleugels en het klopt dat het droog is. Onze pup is laatste iets van 1.5uur bezig geweest met tussenpozen voordat ze het bijna op had en ik het laatste stukje bot heb weggegooid. Niets om je zorgen om te maken.
Fjew maar weer  :) ! He, barf-en is toch nog wel wennen soms.
Maar moet je dat laatste stukje wegnemen? Ze liet dat eerst wel liggen, maar ging er, na er even omheen te hebben gelopen, weer mee aan de slag en at het op (na heel lang te hebben gekauwd).
Door Cindy de Wolf
#655927
Nee hoor, je hoeft het laatste stukje niet weg te pakken. Het is zoals Tieneke al zegt een volwassen hond kan dit makkelijk eten maat een puppendoos van 13 weken heeft hier nog wel moeite mee en na 1.5 uur knaag en kauwplezier vond ik het wel mooi geweest.
Gebruikersavatar
Door pike
#655968
Ik vond ze ook nogal droog en had ook moeite met knippen (ik gebruik snoeischaar). En met name Armagnac was er wel even mee bezig, maar die is eigenlijk overal lang mee bezig heb ik in de gaten. Wat Pike in 5 minuten eet doet hij een half uur over. En al die tijd is hij echt druk bezig met eten. Maar die eendevleugels, ik vond ze dus ook wel een beetje eng de eerste keer maar het is allemaal goed gegaan. Vind trouwens alles wat ik de eerste keer geef toch telkens weer eng.
Door Stef@nie
#661584
In opdracht van mijn moeder, haal ik dit topic nog even omhoog.

Ik was gisteren niet thuis, maar de maaltijd van Maxi lag zoals altijd klaar. Op het menu stonden eendenvleugels. Mijn moeder heeft die dus gevoerd. Dit was de tweede keer dat Maxi ze kreeg. Mijn moeder heeft ze niet meer ingeknipt. Ze heeft goed gekeken hoe Maxi ze op at en dat deed ze heel rustig (ze leek ze niet heel erg lekker te vinden). Maar mijn moeder meende iets van splinters gezien te hebben op de grond. Ze kon de vleugel niet meer afpakken (was al ver) en Maxi heeft de vleugel dus helemaal op. Zoals ik eerder in dit topic ook al zei, vond mijn moeder ook dat de eendenvleugels erg hard waren.

Nu is mijn moeder dus echt lichtelijk in paniek. Ze heeft er zelfs vannacht niet goed van kunnen slapen. Ze is ontzettend bang dat Maxi nu allemaal keiharde splinters in haar maag heeft en dit niet goed afloopt. Ik hoorde het net en zei dat ze als geruststelling maar wat peperkoek moest voeren (dit zou toch om scherpe stukjes heen gaan zitten?). Maar ze is nog lang niet gerust gesteld. Ze wil dus eigenlijk graag horen (en niet van mij... ???) dat eendenvleugels gewoon geen kwaad kunnen. Maar kan je dat van alle eendenvleugels en alle honden zeggen? Ook vraagt ze zich af in hoeverre de maag van een hond zo sterk en zuur is dat het bot kan verteren.

Het is misschien weer een beetje een zeurvraag :-[, maar we willen dus even graag zeker weten dat ze echt geen kwaad kunnen. En als die kans wel bestaat, wat kunnen we doen? Bedankt!
#661585
100% zekerheid kan je iemand nooit geven, overigens ook met brokken kan iets fout gaan. Ik voer met enige regelmaat eendenvleugels en heb daar nog nooit problemen meegehad, ik heb ze overigens nooit ingeknipt. Wat je kan doen om je moeder wat meer gerust te stellen dat is voordat je de vleugel geeft wat spiervlees of pens of iets dergelijks geven zodat het verpakt kan worden. Ook zou je ipv eendenvleugels iets anders van eend kunnen geven, een aanrader hierin zijn de eendenbouten van het IC als je daar makkelijk aan kan komen. Deze zijn zeer goed bevleesd en sappig. ;)
Door conleeuw
#661595
ik weet bijna zeker dat het geen kwaad kan, maar zoals Cindy al schrijf, met brokken kan er ook wel eens wat mis gaan..... ook bij kippenvleugels zie je soms splinters bot, dat is de ergste niet, als de splinters maar uit zacht genoeg bot (voor de hond zacht) bestaat dat de maagsappen het kan verteren is er niets aan de hand. Hier wordt met enig regelmaat gekraakt en vindt ik ook wel eens splinters op de grond, die worden na afloop van de kraakpartij zonder pardon nog eens opgegeten, in de ontlating zijn geen scherpe stukken meer te vinden. is het alleen de eendenvleugels die eng gevonden wordt of alle bot. Ga anders nog een tijdje met kippen en eenden nekken aan de slag, die zijn zeker zachte botjes......... ;)
Door Lizzy
#661767
Ik weet niet hoe het vandaag met jullie is en hoe het met Maxi is en hoe het met je moeder gaat.....? Ik weet niet of het helpt hoor, maar mijn pupsel Linga at bij 8 weken al eendenvleugels.
Door Elise
#661778
Spike heeft ook altijd zonder problemen eendenvleugels gegeten. Heel af en toe zag ik ook wel eens van die "splintertjes" liggen. Maar als je ze opraapt, is het heel flexibel en Spike heeft er nooit last van gehad :)
Door nikeey
#661791
is het nu voor jonge honden beter om ze in te knippen of niet.

ik heb hier ook kippenvleugels liggen heb ik meegenomen uit de supermarkt en die zien er goed uit.

het is wel effe schrikken als je splinters ziet dat zou ik ook hebben omdat we barfen niet gewent zijn :-[
Door Twiz
#661934
Het inknippen is vooral belangrijk als de hond nog niet gewend is aan bot, als je dus niet weet  of het hap-slik-weg is. Is het nl. wel hap-slik-weg dan is het bochtje in de vleugel een beetje lastig te verwerken en die kun je dan beter even inknippen.
Wordt er gewoon goed gekauwd en gekraakt op de vleugels dan doet de hond dit zelf al en hoeven wij het niet te doen.

Hier geldt het motto "waar gekraakt/gekauwt wordt vallen spaanders/splinters"  Nooit geen probleem gehad.
Door Stef@nie
#662072
Dankjewel voor al jullie reacties  :) !

Met Maxi is er niks aan de hand, nooit geweest ook ;). Die heeft gewoon een mooie kalkdrol gepoept van de eendenvleugel, zonder rare splinters. Moeders is ook weer gekalmeerd, maar ze zal voorlopig geen eendenvleugel meer aan Maxi geven. Ze is bij elk nieuw bot dat we gaven elke keer weer bang geweest, maar aan de meeste dingen is ze nu wel gewend. Maar toen ze splinters zag kreeg ze het benauwd. Ze heeft ze me laten zien en ze zijn ook niet echt zacht. Maar Maxi is overigens een hond die heerlijk de tijd neemt voor haar maaltijd en alles ontzettend goed kauwt. Dus ik maakte me iets minder zorgen. Maar moedertje maakte me helemaal gek  :D ! Ze was natuurlijk ook tegen mijn vader bezig en die stelde al voor om weer brokken te gaan voeren... Toen zei mijn moeder zelf meteen al: Neeeeeeee, dat nooit meer!!! Goed afgerichte moeder  ;) , maar ze begon wel te denken aan KVV. Maar goed, nu ze ziet dat het goed gaat is ze weer bedaard. En jullie berichtjes hebben daar ook bij geholpen. Ik heb haar achter de PC gezet en laten lezen en dat helpt zeker goed  :) ! Ze vindt het heel leuk dat jullie zo allemaal reageren! Nu is ze binnenkort ook vast te vinden op Barfplaats  ;) !
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door