Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#661516
Vandaag 10 kg fanzantennek in Mill opgehaald maar het viel mij eigenlijk enorm tegen.
Ik had al eens eend gehad (niet uit Mill) maar dat waren best flinke dingen en ik dacht dat fazant net zoiets was.
De nekken zijn redelijk vuil, het vel en stukken vet met hier en daar een tros veren  :D en ook de kroppen zaten er nog aan. Alle kroppen zaten barstensvol met graan en dit heb ik eruit geschud.
Wie heeft eerder zoiets bij de hand gehad.
Het zijn natuurlijk geen kapitalen maar ik heb toch voor 10 kg betaald en uiteindelijk zonder het graan en doos hield ik maar 5.1 kg over :-\
Door conleeuw
#661545
mijn honden zijn niet gevoellig voor graan, dus ik had het gewoon zo gevoerd, omdat ik toch meen dat als mijn hond in het wild een fazant had gepakt dat ze het ook zo met veren en graan zouden eten ;D maar ik kan mij voorstellen als je bijna de helft aan gewicht als graan heb weggegooid dat je niet happy ben. Vraag is natuurlijk ook, lusten ze het?  ;)
Door Cindy de Wolf
#661568
Het is inderdaad nog maar de vraag of ze het lusten. Ik had vorige keer eendennekken meegenomen en die zagen er hetzelfde uit als de fazentennekken, ik was er nier erg gecharmeerd van en mijn honden blijkbaar ook niet. Want all 9 honden moesten het gewoon echt niet. Voor mij geen eend/fazant meer uit Mill.
Door ~Joke~
#661721
Wat ik me afvraag is of fazanten in het wild aan zoveel graan kunnen komen. Ik had vorig jaar fazantkarkassen waar ik een paar handjes graan vanaf haalde, helemaal ongeschikt voor Spike dus. Zijn dat dan gefokte fazanten of gooien jagers eerst lokvoer neer?
Gebruikersavatar
Door Pauline
#661728
Ik wil je niet beroerd maken, maar Joep (de vuilnisbak) at geen fazanten- en eendennekken uit Mil..... :-\ :-\ :-\ De eendennekken die ik nu heb gaan erin als zoete koek. :)
Gebruikersavatar
Door pike
#661743
Joke Miedema schreef: Wat ik me afvraag is of fazanten in het wild aan zoveel graan kunnen komen. Ik had vorig jaar fazantkarkassen waar ik een paar handjes graan vanaf haalde, helemaal ongeschikt voor Spike dus. Zijn dat dan gefokte fazanten of gooien jagers eerst lokvoer neer?
Niet alle fazanten in Nederland zijn echt wild (van oorsprong horen ze hier  trouwens helemaal niet thuis). Ze worden ook speciaal gefokt en uitgezet (voor de jacht). Vaak worden ze dan ook nog bijgevoerd. Deze fazanten zijn daardoor niet schuw voor mensen, komen eerder naar ze toe dan dat ze vluchten en zijn zo weer een makkelijke prooi voor de jager! Ik heb echter geen idee of dit incidenteel/plaatselijk of op grote schaal gebeurt.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#661745
Joke Miedema schreef: Wat ik me afvraag is of fazanten in het wild aan zoveel graan kunnen komen. Ik had vorig jaar fazantkarkassen waar ik een paar handjes graan vanaf haalde, helemaal ongeschikt voor Spike dus. Zijn dat dan gefokte fazanten of gooien jagers eerst lokvoer neer?
Volgens een jager van wie wij vorig jaar een paar fazantjes kregen, zijn veel van die vogels die je bij de poelier treft afkomstig van grote fazantenfokkerijen in oost-Europa. Gekweekt dus, hoewel ze wel buiten rondlopen. Die zullen dan ook wel gevoerd worden, denk ik. Of dit met de fazanten uit Mill het geval is weet ik natuurlijk niet. Maar ik ga ervan uit dat jagers hun buit zelf houden en die niet naar een slachterij gaan brengen  ;).

Overigens zaten in de krop en maag van de wilde fazanten vooral steentjes en geen graankorrels.
Gebruikersavatar
Door pike
#661775
[In Nederland worden ook wel fazanten gefokt en de jonge dieren uitgezet voor de jacht en nog bijgevoerd. Geen idee op welke schaal dit gebeurt. En idd, wat de jagers hier schieten zal veelal wel zelf worden gehouden of aan restaurants verkocht, maar ik heb laatst ook enkele fazanten bij de pluimveeslachter zien liggen en die haalt ze echt niet uit Polen of die kanten uit. Die worden ongetwijfeld door jagers  uit de omgeving aangeboden.
Van de zomer heb ik ook fazanten de graanvelden (buitenland) af zien struinen.
Of er in deze tijd van het jaar nog wat te vinden valt?
Maar heb je er een zonder graan in de krop kun je dus wel zeker zijn van de wilde herkomst lijkt me.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#661840
Ik heb vorig jaar ook fazanten nekken uit Mill gehad. Vond het ook niet echt voor herhaling vatbaar. Ik ben weet niet hoelang bezig geweest met de grote plukken veren te verwijderen. Bij mij zaten er gelukkig gen koppen aan!
Maar het ergste vond ik inderdaad de grote hoeveelheden graan in de kroppen, dat ging niet om een paar korrels, maar zo 2 eetlepels per nek. :o
Ik had toen inderdaad ook kilo's verlies teon alles schoon was. >:(
Ik zit er ook niet meer om te springen!
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#661917
De enige mazzel die ik heb is dat 2 van de 3 honden hun bak snel leeg hadden. Het aparte was dan weer wel dat nr. er zijn neus voor optrok maar als ik het nekje dan schoon maakte dus vel e.d. eraf dat at ie het wel.

Voor mijn in ieder geval geen fazant uit Mill meer.
Ik had ook 10 kg eend besteld maar gelukkig had ie dat niet :)
Door La Demisa
#662514
Ook ik heb eendennekken meegenomen uit Mill. Hetzelfde verhaal, veren, kroppen boordenvol mais en dan ben je even bezig met schoonmaken. Alleen onze Lana moest het niet, Demi en Grace vonden het wel lekker. Maar je betaald dus wel 2 euro per kilo + het werk dat je ervan hebt. Nee, ik hoef het ook niet meer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door