Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hellenbanjerbo
#660975
kan iemand mij vertellen waarom eten voor het slapen gaan niet goed zou zijn voor honden? voor mensen snap ik dat wel. maar in de natuur zie je alle dieren na een maaltijd lekker verzadigd in slaap vallen.
Door conleeuw
#660978
hellenbanjerbo schreef: kan iemand mij vertellen waarom eten voor het slapen gaan niet goed zou zijn voor honden? voor mensen snap ik dat wel. maar in de natuur zie je alle dieren na een maaltijd lekker verzadigd in slaap vallen.
op momenten dat Jazz slecht eet, wordt er wel eens hier gegeten vlak voor het slapen gaan. Ik vindt het op zich geen probleem ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#661183
Ik zie het probleem ook niet zo. Zelf voer ik wat vroeger op de dag, maar gaan de meesten daarna wel slapen, maar ik ken hele volksstammen die letterlijk vlak voordat ze zelf ook naar bed gaan de honden eten geven.

Maar WAT zou het probleem dan moeten zijn in deze?
Door Happy Tail
#661263
kan me hier ook geen probleem in vinden. Misschien dat er mensen te veel hun hond vergelijken met hunzelf?? Hier gaat Baya altijd een tukkie doen na het eten
Door Lil
#661325
Na het eten gaat Boris wel liggen, maar niet slapen. Soms gaat hij zelfs nog even spelen (vrij rustig, hij is ook de enige hond in huis).
Als er vlak voor het slapen gaan wordt gegeten dan is de kans veel groter dat is ´s nachts wakker wordt omdat zijn darmen heel hard rommelen, hij voelt zich dan ook niet goed en wilt gras eten.
Gebruikersavatar
Door Dalmi
#661445
Hier werd toen Infi nog vaker op een dag at dus 3 keer gegeten (heel in het begin 4 keer)
In de ochtend eind van de middag en dus het laatste beetje voor het slapen gaan. Heb er ook eigenlijk nooit bij na gedacht dat dat evt. niet goed zou zijn.
Nu eten ze beide 2 keer per dag. In de ochtend en na ons avond eten.
Door Twiz
#661489
De meeste honden eten voordat ze zelf gaan slapen, ze slapen bijna altijd na het eten.
Het probleem (als het al een probleem is) is dat als mensen direct gaan slapen nadat de hond heeft gegeten een maagkanteling eventueel over het hoofd wordt gezien.

Helaas is het ons twee keer gebeurd dat onze hond in de avonduurtjes een maagkanteling kreeg.
Dus ze had eerst een poos geslapen en daarna pas de maagkanteling, gelukkig waren wij nog niet naar bed op dat moment dus konden we nog wat doen.

Het enige verschil is dat je de hond langzamerhand ziet veranderen en niet ineens na een paar uur een zeer zieke hond aanschouwt.

Toevallig is dat mijn ervaring, misschien hebben anderen een maagkanteling op heel andere tijdstippen meegemaakt en dan gaat mijn veronderstelling natuurlijk niet op.
Door evds
#661508
Mijn honden eten 1 keer per dag en dan s'avond vlak voordat ze voor de nacht hun (buiten)kennels in gaan. Ik zie ze dan niet eens meer maar ben niet bang voor maagkantelingen als ze rustig liggen te maffen. Of vergis ik me nu  ???
Door Twiz
#661514
Mijn vorige hond was bijna 13 jaar toen zij die maagkanteling kreeg en deed binnen niets anders meer als maffen, alleen buiten was ze nog echt actief, maar nooit de eerste paar uur na het eten.

Maar dat hoeft natuurlijk nooit een standaard te zijn, volgens mij kan het op elk moment van de dag gebeuren. Alleen als het al twee keer op dezelfde manier is gebeurd ben je wel wat alerter op die tijden.
Door evds
#661530
Twiz schreef: Mijn vorige hond was bijna 13 jaar toen zij die maagkanteling kreeg en deed binnen niets anders meer als maffen, alleen buiten was ze nog echt actief, maar nooit de eerste paar uur na het eten.

Maar dat hoeft natuurlijk nooit een standaard te zijn, volgens mij kan het op elk moment van de dag gebeuren. Alleen als het al twee keer op dezelfde manier is gebeurd ben je wel wat alerter op die tijden.
Ik heb het gelukkig gelukkig nog nooit meegemaakt en begrijp heel goed dat je dan super alert wordt.  Maar tegelijkertijd ben ik fatalistisch ingesteld en kan (en wil) mijn honden niet de hele dag in de gaten houden.

Ik vraag me wel af er nog andere redenen zijn, dan een maagkanteling die je dan niet opmerkt omdat je zelf evt. ook slaapt, waarom een hond niet moet eten vlak voor het slapen?
Door conleeuw
#661546
Twiz schreef: Mijn vorige hond was bijna 13 jaar toen zij die maagkanteling kreeg en deed binnen niets anders meer als maffen, alleen buiten was ze nog echt actief, maar nooit de eerste paar uur na het eten.

Maar dat hoeft natuurlijk nooit een standaard te zijn, volgens mij kan het op elk moment van de dag gebeuren. Alleen als het al twee keer op dezelfde manier is gebeurd ben je wel wat alerter op die tijden.
Volgens mij heb jij gelijk....Kelly heeft een maagkanteling gekregen op leeftijd 11, op een lege maag, dus...... ik denk ook niet dat het per definitie aan het eten ligt, kan mij wel voorstellen dat als je het al twee keer zo heb gezien/meegemaakt, dat je dan niet durf om ze na het eten alleen te laten. Ik voer ook laat savonds, en soms hebben ze pas gegeten vlak voordat ik naar bed ga...... dan ga ik toch echt naar bed. Ik moet eerlijk zijn, buiten dat we niet gaan hollen en dollen vlak nadat er gegeten is, ben ik niet zo bezig met maagkanteling. Ik heb zo veel verschillende verhalen gehoord over de moment van maagkanteling (Deerhounds  en andere honden met een diepe borstkast zijn er nu eenmaal gevoelig voor dus hoor je wel eens van een maagkanteling) dat ik niet het gevoel heb dat je met alle zekerheid kan zeggen dat het nou hier of daar aan ligt. Ja sommige rassen kunnen het makkelijker krijgen dan een ander, maar absoluut een granatie dat ze het niet krijgen omdat je alles goed doet heb je gewoon niet.........dus, ik ga mij er niet gek om maken, ik hoop en bid dat ik het nooit hoef mee te maken, ik laat ze rusten na het eten, and that is it ;)
Door Cindy de Wolf
#661570
Jesse eet eigenlijk altijd voor het slapen gaan, ik zie daar niet zo het probleem van in. Jesse eet gewoonweg nooit 's ochtends maar wel in de namiddag en voor het slapen gaan. De andere honden eten 's ochtends en in de namiddag. Ik heb er (gelukkig) nog nooit problemen meegehad.
Door judith1967
#662204
Ik wist ook niet dat eten vlak voor het slapen niet goed was.Nou komt dat hier niet zo erg vaak voor,maar soms kan het even niet anders.

En ja,die maagkanteling,Cairo heeft hem gekregen na het eten sóchtends.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door