Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door dribbeltje
#661103
Hallo allemaal,
ik heb een oud yorkshire terrier-dametje, pippie. Ze is 14 jaar, en sinds drie dagen heeft ze hele heftige diaree. Het spuit er echt gewoon uit en is nog helemaal vloeibaar en bijna zwart. Ze wil niks eten, en hierdoor weet ik niet goed hoe ik haar okugest moet geven. Ze wil zelf geen pens meer eten, waar ze helemaal verzot op is! Nu drinkt ze gelukkig nog wel, maar het komt er ook net zo hard weer uit, aangezien ze elke keer als ze wat gedronken heeft moet braken. Ze is nog wel vrij levendig, maar ik maak me ontzettend veel zorgen.   :'(    Vanmiddag ga ik naar de dierenarts, even afwachten wat hij zegt. Een maand geleden is ze haar vriendinnetje (dribbeltje) verloren, die we na een heftige beroerte moesten laten inslapen. Sindsdien lijkt het alsof ze zich een beetje verloren voelt. We hebben toen twee hondjes geadopteerd uit spanje en gran canaria, maar het lijkt alsof ze toch nog steeds heel eenzaam is. Zou het kunnen dat ze van de stres niets meer wil eten? Ze eet namelijk al sinds we die nieuwe hondjes hebben heel slecht. En nu dus die diaree. Ik heb gehoord dat kip en rijst kan helpen, maar ze eet nu al drie dagen helemaal niks meer, zelfs als ik een klein beetje in haar mondje leg duwt ze het met haar tong naar buiten. Ik heb ORS voor baby's gehaald en door haar drinken gedaan, maar dan drinkt ze helemaal niets. Iemand misschien een tip voor mij? Ongeacht wat de da voorschrijft los ik dit het liefst op een wat natuurlijkere manier op dan steeds maar weer met die antibiotica.  Natuurlijk wacht ik wel even af wat de da zegt, maar jullie tips zijn meer dan welkom!   
Door Mevroi Kruim
#661106
Nou, het klinkt als een fikse darminfectie. En aangezien ze ook haar water niet binnenhoudt moet je idd linea recta naar de da, zo'n oud klein hondje droogt erg snel uit en dan is het einde verhaal.
De Okugest kun je fijnmaken, oplossen in water en dan achterin de keel spuiten of in de wangzak. Dan kopje achterover houden en keel masseren totdat ze slikt.
Verder kan Groene leem goed zijn bij darmproblemen.
En ik ben ook erg voor natuurlijke middelen, en bij een jonge gezonde hond zou ik het ook afwachten en liefst vanzelf laten overgaan, maar bij een oud hondje dat ook nog geen vocht binnenhoudt kan toch een AB-kuur nodig zijn.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#661115
Om haar te laten drinken zou ik wat bouillon trekken. Meestal willen ze dat nog wel hebben als ze ziek zijn.
En inderdaad naar de da!
Heel veel sterkte met je oudje! :-*
Door dribbeltje
#661147
ik ga gelijk bouillon trekken! En ik zal is op zoek gaan naar groene leem! Over een half uur moet ik bij de da zijn, en daarnet heb ik een grote bobbel naast haar staartje ontdekt! Heel haar achterkantje plakt ook van de diaree, heb haar eventjes goed gewassen en wat haartjes weggeknipt, toen ontdekte ik dus die bobbel. Aan één kant naast haar staartje.   Overigens lijkt haar staartje (ze heeft zo'n mini stompje) helemaal uitgedroogd, normaal was dat staartje een stuk dikker en voller, nu hangt er een soort van leeg velletje om dat botje heen. Geen goed teken he! :'( Ze is gelukkig wel nog steeds helder, en ze kijkt ook op als je binnenkomt, en als je ergens gaat zitten komt ze naar je toe om bij je te zitten. Oja, daarnet vondt ik weer een plasje diaree met bloed erin. Hoop maar dat ik haar er weer boven op krijg! En die okugest door het drinkwater en in een spuitje zal ik is proberen, hoop alleen dat ze het dan binnen houdt. Mocht ze antibiotica krijgen, weten jullie dan of dat samen mag met okugest?
Door dribbeltje
#661262
nou ik kom net bij de dierenarts vandaan, hij denkt aan een gewone buikgriep. Die ene bobbel naast d'r staart is volgens hem waarschijnlijk vet. Wel vreemd dat dat aan één kant zit dan  ???, maar goed. Het bloed in de ontlasting komt volgens hem van te hard persen (ookal spuit het er gewoon uit). En het braken is omdat ze de buikgriep heeft.

In ieder geval wat ik nou heb mee gekregen is: tegen diaree: finidiar en tegen het braken primperan. Nou ben ik ernstig aan het twijfelen om mijn hondje gewoon okugest te geven en deze middelen niet te gebruiken. Maar ik dacht ik vraag dat eerst even aan jullie. Is dat een goed idee?

Ze heeft wel een spuit gekregen tegen het braken, maar voorals nog helpt het niet echt. Zodra ze begint te drinken komt het er gelijk in schuimvorm weer uit. De da adviseert om kleine beetjes lauw water te laten drinken, dus dat doe ik nu maar. De bouillon kwam er ook weer direct uit, en ik heb al één pilletje okugest binnen gekregen verdund met een beetje water en met behulp van een spuitje. Al heb ik het idee dat die er met het braken weer uit is gekomen.
Verder heb ik een blikje voer mee gekregen: van royal canin ---> intestinal. Nu las ik dat daar dus ook weer granen in zitten (ik heb begrepen dat die verschrikkelijk slecht zijn?) Ze krijgt nu al een maandje vers orgaanvlees en pens nog afgewisseld met brokken die ik aan het afbouwen ben, dus waar doe ik nou goed aan, vers vlees blijven geven of tijdelijk overstappen naar dit blikvoer? Of ook even geen vers vlees omdat d'r darmen zo van slag zijn? en het op kip rijst en bouillon houden? Ookal maakt het momenteel niet uit wat ik haar voorschotel, ze eet helemaal niks.

En ik spuit steeds kleine beetjes ors in d'r mond. Het is ook maar een heel klein hondje.

Weet iemand hoelang een hondje zonder eten kan? Ze heeft al drie volle dagen niks gegeten, het is een klein hondje van 3.1 kilo!

In ieder geval allemaal weer heel erg bedankt voor jullie reacties! Heb er veel aan!  :)
Door Mevroi Kruim
#661310
Zonder eten iha weken. Zonder dat ze daar veel nadeel van ondervinden. Maar, dit geldt voor gezonde niet al te oude honden. Voor een kleine oude hond zou ik me na een week daarover zorgen gaan maken.
Veel zorgelijker is dat ze geen vocht binnenhoudt. Uitdroging gaat erg snel, ze moet dit echt geen dagen volhouden. Als je haar velletje optilt en het zakt niet gelijk weer netjes terug maar blijft een beetje staan in de vorm van het optillen, dan is ze dudielijk aan het uitdrogen. En dan zou ze volgens mij aan het infuus moeten.
Vers orgaanvlees met pens is bepaald geen volledig dieet! Alleen orgaan zonder calcium- en fosfaatbron, zonder spiervlees e.d. moet op den duur tekorten opleveren, ook als je het afwissel met brokken, wat overigens ook geen goed idee is voor een hond.
Als het mijn hondje was dan gaf ik de medicijnen van de da, als ze ze tenminste binnenhoudt, anders heeft dat ook geen zin. En verder ging ik een goed merk kvv halen bij de dsz, zoals bv Energique, en dat zou ik in hele kleine beetjes gaan voeren, eerst overgoten met heet water. Maar pas nadat het braken gestopt is en ze vocht binnenhoudt.
Ik zou dus nu eerst afwachten totdat de spuit van de da effect gaat hebben en ze kleine hoeveelheden bouillon en/of water binnenhoudt. Dan de medicijnen geven en wachten of het beter gaat. De Okugest kun je iig ook geven, met de groene leem zou ik nog ff wachten totdat ze echt niet meer spuugt.
Als ze niet ophoudt met braken dan zou ik met spoed terug naar de da.
Door dribbeltje
#661322
dank je wel hoor kruimel voor je reactie!

over dat orgaan vlees in combinatie met brokken, dat is omdat ik nog aan het afbouwen ben, en dat doe ik heel langzaam omdat ze al zo oud is. Ik ben inderdaad ook aan het kijken wat ik allemaal nog meer moet geven daarnaast, en ik heb daarbij veel hulp aan deze site. Ik had sinds een maand geleden nog nooit over barfen gehoord, dus zodoende dat ik daar nog geen ster in ben. Ik dacht omdat ze dus ook nog brokken krijgt (ivm met afbouwen dus) dat het voor nu voldoende is (orgaanvlees en pens ernaast).  Het is ook een hondje met geschiedenis, ze heeft namelijk voordat ik haar uit het asiel haalde twaalf jaar lang in een loods geleefd bij een echte dierenbeul, hierdoor is ze al haar tanden kwijt en kan ik haar bv geen botten geven.  Ik ga in ieder geval aan de slag met de pillen van de da, en dankje wel voor je reactie he!  Ik ga ook door met de okugest dan. De spuit lijkt eindelijk aan te slaan, ze heeft al een uur niet meer gebraakt en een klein beetje lauw water binnen gehouden.
Door Mevroi Kruim
#661335
He gelukkig! Dat gaat dus de goede kant op!
Kvv is gemalen, dat kan ze zonder tandjes ook wegwerken en daar zit ook gemalen bot in (meestal kip) dus dat is dan helemaal kompleet.
Goed van jou dat je zo'n oud zielig hondje nog een goede laatste tijd geeft!
Door dribbeltje
#661345
nog een vraagje dan hoor, wat denk je dan van dat blik voer wat ik van de da heb gekregen? wel of niet? er zitten namelijk granen in

ik ga morgen gelijk is kijken bij mij in de dierenwinkel voor kvv! goede tip trouwens! en dat zal ik eerst overgieten met kokend water, zodra het braken is gestopt! 
Door Mevroi Kruim
#661696
Ik ben zelf niet enthousiast over blik, anders voerde ik geen barf. Idd de granen zijn een probleem, en het feit dat het gekookt is. Aan de andere kant, als het voor haar nu ff licht verteerbaar is en ze eet het, dan is dat winst. Dat zou je kunnen proberen als ze bv de kvv niet wil. Maar voor mij is vers altijd de eerste (en eigenlijk enige) optie.
Door workingmalinois
#661904
Ik zou toch ook de behandeling van de DA volgen en de licht verteerbare voeding, tot ze er terug bovenop is en dan stilaan overgaan op volledig vers.
Als ze al zo oud is en haar ganse leven brok heeft gehad, moet je het volgens mij wel heel geleidelijk aan doen en opletten wat je geeft (licht verteerbaar).
Een goede KVV om te beginnen?
Door dribbeltje
#662360
ze is sinds vanochtend aan de betere hand gelukkig! :)
Ze is wel heel mager geworden (2.5 kilo nog maar, normaal bijna een kilo zwaarder!)
en de medicijnen die ze had gekregen tegen het braken zorgde voor heel erge maagkrampen bij haar, ze lag met haar pootjes te trappelen in de lucht en te janken, echt heel erg om te zien. Maar sinds vanochtend heeft ze niet meer overgegeven, en de diarree lijkt ook ver over, nog niet helemaal, maar niet meer zo erg als in het begin. Ze wil alleen maar kip eten, alleen gekookte kip, verder niks, alsof ze zelf weet wat goed voor haar is! 

Heb nu ook kvv in huis, dus dat ga ik morgen is uitproberen! Hoop dat het een feestmaal wordt voor haar! (en voor mijn andere honden natuurlijk!)
Door Yves
#662778
Mijn hond (10 jaar) was vorige week (van woensdag tot zondag) ook doodziek. Ik heb dezelfde medicatie van de da gekregen. Het ging met Yves meteen een stuk beter. Hij heeft van mij toen eerste nog twee dagen alleen gekookte kip gehad. Na de derde dag werd Yves gek van de honger en heeft hij een dag lichtverteerbare brokken van de da gehad. De dag daarna krijg hij weer gewoon kvv. Het gaat nu prima, maar je schrikt je rot.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door