Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pauline
#659770
Ik heb mijn diepvriezer eens gecheckt en wil eigenlijk mijn menu een beetje vereenvoudigen....... Dit is de bedoeling:

Maandag: 300 gram eendennekken
Dinsdag: 300 gram kalkoennekken
Woensdag: 200 gram vuile pens + 100 gram lamsbot (kaal)
Donderdag: 300 gram kippennekken (of kipkarbo of kippenpoot)
Vrijdag: 50 gram lever, 150 gram paardenvlees, 100 gram kipkarkas;
Zaterdag: 300 gram lamsrib
Zondag: 300 gram geitenrib

Andere week:
Maandag: 300 gram eendennekken
Dinsdag: 300 gram kalkoennekken
Woensdag: 200 gram vuile pens + 100 gram lamsbot (kaal)
Donderdag: 300 gram kippennekken (of kipkarbo of kippenpoot)
Vrijdag: 50 gram hart, 150 gram paardenvlees, 100 gram kipkarkas
Zaterdag: 300 gram lamsrib
Zondag: 200 gram rundvlees, 100 gram lamsbot (kaal) of kipkarkas

De groentemix ben ik weer aan het opbouwen, geef nu zo'n 50 gram in de week.
Af en toe krijgen de jongens een rauw eitje.
Pens, hart en lever zijn van wisselende diersoorten.

2100 gram totaal
1500 gram RMB = 70%
250 gram orgaan = 12%
350 gram spiervlees = 18%

Het zijn natuurlijk heel afwijkende percentages...... En op dit moment voer ik groentenmix nog sporadisch. Zoals gezegd 50 gram per week en dan extra. Als het goed blijft gaan wordt dit opgevoerd.
Af en toe krijgen ze als extraatje een sardientje uit blik of zalm.

Ze doen het er allebei prima op, met beiden een heel andere ontlastingpatroon. Als het orgaanvlees te laag is, kan ik dat uiteraard makkelijk opschroeven. Ben nog vergeten dat ik ook testikels heb liggen. De lever is trouwens gekookt. Hart eten ze wel rauw.

Voor Joep wordt een RMB-maaltijd af en toe vervangen door haas.

Vinden jullie dat het zo kan, of ben ik wel heel afwijkend bezig? :-\
Laatst gewijzigd door Pauline op vr 10 nov 2006, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#659775
Je afwisseling is natuurlijk voortreffelijk! Dus over die groente zou ik me niet zo druk maken hoor Pauline. Alleen vind ik 70% vleesbot wel hoog. Is dat niet een beetje te hoog?
Gebruikersavatar
Door Pauline
#659778
Nou dat vroeg ik me zelf dus ook af Lizzy! Maar nu moet ik eerlijk zeggen dat de eenden- en kalkoennekken meer vlees dan bot bevatten. De lamsribben zijn ook heel goed bevleesd. Ik denk dat de verhouding zo'n 60/40 vlees/bot is.

Zelfs mijn kipkarkasjes zijn 50/50. En de kipkarbo's of -poten zijn 70/30.

Kan natuurlijk het percentage orgaan iets verhogen t.l.v. de kippennekken....

Lizzy kun je me uitleggen of de jongens risico lopen met zo'n hoeveelheid RMB's?
Gebruikersavatar
Door Pauline
#659782
Voor Joep doet dit menu het prima. Heb het een weekje geprobeerd en tot nu toe heeft hij keurige ontlasting (voor zijn doen). Joris poept altijd goed hoor en om heel eerlijk te zijn eet hij ook iets minder bot. Laat vaker een stukje liggen en krijgt van mij dan wat meer spiervlees.
Door Lizzy
#659789
Risico's... Nou nee, dat geloof ik niet. Er werd wel eens gesuggereerd dat je hond te weinig voedingsstoffen zou binnen krijgen, als je teveel vleesbot en te weinig spiervlees/orgaanvlees voert. Maar dat geloof ik nou niet direct, want vleesbotten bevatten tenslotte ook vitamines en mineralen. Teveel aan calcium wordt uitgescheiden dus dat is ook geen probleem. Dus nee, echt risico is er niet maar 'natuurlijk gezien' is het percentage bot wel wat hoog. Eventueel zou de ontlasting te hard kunnen worden. Overigens zijn er veel Ian B. aanhangers die jaar in jaar uit 60% a 80% vleesbot hebben gevoerd, probleemloos. Dus ik zou zeggen: kijk vooral naar hoe de mennekes het doen!
Gebruikersavatar
Door Pauline
#659795
Dank je maar weer eens voor je hulp  :-* :-* :-*. Uiteraard blijf ik de jongens met argusogen in de gaten houden! Ze poepen er allebei prima op hoor. Ik heb nog nooit gehad dat ze te harde of krijtwitte ontlasting hebben. :)
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#660794
[quote="Pauline"]
Ik heb nog nooit gehad dat ze te harde of krijtwitte ontlasting hebben. :)
[/quote]

Grappig dat verschillende honden zo verschillend kunnen reageren.
Sanne was na de kalkoennek witte eitjes aan het poepen! Niet dat het té hard was, maar wel bijna wit.
Door Lizzy
#661070
[quote="Sanyo"]
Grappig dat verschillende honden zo verschillend kunnen reageren.
Sanne was na de kalkoennek witte eitjes aan het poepen! Niet dat het té hard was, maar wel bijna wit.
[/quote]

Inderdaad onwijs grappig! Na de kalkoennek hebben alle drie mijn honden echt witte ontlasting hoor. En de laatste keer had er ook 1 behoorlijke harde ontlasting. Hier mogen ze ze inmiddels voor de helft opeten en krijgen ze er wat spiervlees bij. De dag erop krijgen ze dan het restje. Dat gaat hier dus beter.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#661072
[quote="Mien"]
Ziet er goed uit toch? Alleen zou ik ze meer verse vette vis voeren.
[/quote]
Dat is dus het probleem..... Joep krijg megadiarree van vette vis (helaas). Joris.... nou die lust het niet!

Ik ben al blij dat sardientjes en zalm uit blik wel goed gaat, vandaar die optie.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door