Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door @ngie
#65768
Hallo! Ik zal mee eerst even voorstellen: ik ben Mirjan en samen met mijn aanstaande man (we trouwen 21 mei as) zijn wij blij dat onze engelse cocker spaniel Angie nog steeds bij ons wil wonen ;D.

Omdat ik graag het beste voor Angie wil, wil ik mij verdiepen in versvlees en Barfen. Ik heb al wel wat gelezen hierover, maar wat mij echt tegenstaat is het zelf verwerken (ik las iets over botten inknippen, vast houden als je het je hond geeft wanneer hij\zij het niet gewend is) van verse dode dieren.
Ik moet er eigenlijk al niet aan denken een poelier of slager binnen te gaan....nu zullen jullie me vast een rare vinden, maar ik zelf ben namelijk al jaren vegetariër. Dat wil niet zeggen dat ik tegen het eten van vlees ben voor Angie natuurlijk. Zij heeft het nodig, dat bergijp ik (alhoewel er echt mensen zijn die hun hond vegetarisch laten eten, maar dat is volgens mij waanzin).

Je zou ook kunnen zeggen: ja, dan had je maar geen vleeseter in huis moeten halen. Dat snap ik. Maar ik vraag me af of er niet een andere manier is, zodat ik mijn hond wel zeer hoogwaardig eten geef, maar niet met mijn handen allerlei dode dieren hoef te gaan verknippen o.i.d.

Is diepvries dan een alternatief bijvoorbeeld?? Dat zou voor mij al een heleboel schelen!!

Zijn er meer mensen trouwens die hier mee zitten?? Ik ben benieuwd!!
Door Lizzy
#65773
Hoi Mirjan,

Welkom!

Whahahaha!!! Ik kan er niks aan doen, maar ik lig hier helemaal in een deuk! En waarom? Omdat ik ook vegetarier ben (al 29 jaar) en jaren geleden over mijn nek ging van een kippenvleugel! Langs een slager lopen betekende al dat ik mijn neus dicht kneep (niets ruikt in mijn ogen smeriger als gekookt of gebakken vlees - rauw vlees ruikt bijna niet!!).

Nu, een aantal jaren later: Ik knip/snijd nu 'n hele koeie-pens in stukken. Draai mijn hand er niet voor om om 1 heel runderhart in stukken te snijden. Of 1 lever tot kleinere porties te verwerken (ik vind het nog steeds niet leuk hoor, maar ik doe het zonder er bij na te denken).

Maar OK, laat ik dus zeggen dat ik het heeeel goed begrijp en ik heel veel moeite heb gehad met het hanteren van vlees ;D.

De meest simpele oplossing is het geven van kant-klaar-versvlees! Je hoeft dan nooit een slagerij binnen, je hoeft het vlees ook nooit aan te raken (ik deed het geven van versvlees in het begin zelfs nog met huishoudhandschoenen aan ;D) en je hond kan toch genieten van een rauwe maaltijd! Over het algemeen ruikt deze voeding bijna niet en het is ook niet vies om in de bakken te moeten doen. En je hond zal je dankbaar zijn!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 14 mar 2004, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door @ngie
#65774
Ik blijf maar even doorgaan... ;)
Ik vergat namelijk nog iets...iets wat ik niet begrijp. Ik heb alrijd meegekregen dat je een hond nooit kippebotjes mag geven, omdat die versplinteren....toch lees ik hier veel over deze botjes???
Hoe kan het nou dat jullie jullie honden wel botten geven, zonder dat het in keel, maag of darmen blijft steken?? Is dat dan een kwestie van wennen ofzo?? Of kan je gerust rauwe botten geven, en mag je geen gekookte/gebraden kippebotten geven??

Ik probeer zoveel mogelijk zelf een antwoord te vinden op mijn vragen, maar er staat hier zoveel info, en ik heb zóveel vragen..... ;D ??? ::)
Door @ngie
#65777
Lizzy schreef: Omdat ik ook vegetarier ben (al 29 jaar) en jaren geleden over mijn nek ging van een kippenvleugel! Langs een slager lopen betekende al dat ik mijn neus dicht kneep (niets ruikt in mijn ogen smeriger als gekookt of gebakken vlees - rauw vlees ruikt bijna niet!!).

Nu, een aantal jaren later: Ik knip/snijd nu 'n hele koeie-pens in stukken. Draai mijn hand er niet voor om om 1 heel runderhart in stukken te snijden. Of 1 lever tot kleinere porties te verwerken.
Nou, jij begrijpt me inderdaad -> ik moet er niet aan denken :P Ik begrijp jou nog niet helemaal :) ;) runderhart in stukken snijden???? Ik kan me niets vreselijkers voorstellen!! Maar misschien verandert dat bij mij ook nog, alhoewel ik het me niet kan voorstellen ;)

Maar goed, het geven van compleet diepvries kan dus wel goed zijn??? Dat zou echt geweldig zijn, want dat kan ik vast wel aan, ;D

Welk merk is volgens jou, jullie het best?? (misschien staat dat hier al ergens, ik heb dan genoeg aan een link)...

Ben wel blij met de herkenning!! ;)
Door Lizzy
#65782
Nou, ik vind het niet leuk, om een hart te snijden.... zo is het niet. Maar ik zet mijn verstand op nul ;D. Ik moet gewoon wel. Mijn honden moeten eten. En toevallig kan ik aan runderharten komen voor een lage prijs. Maar die krijg ik wel in z'n geheel. Ik kan dus kiezen: ik koop ze in stukkies gesneden voor veel of in z'n geheel voor weinig. En ik heb drie grote bekken te voeren ;).

Maar OK, je hebt dus kant-en-klaar (compleet) versvlees en dat is super gezond. Er zijn ook nog best veel merken te krijgen in Nederland:

AHV: www.ahv-breda.nl
Bandit: www.bandit.nl (website is nog niet actief)
Bibi: www.bibidiervoeding.nl
Carnibest: www.carnibest.nl
Duck: www.ducknatuurvoeding.com
Energique: www.energique.nl
Kivo : website ?
Prins Versvlees: www.prinspetfood.nl
Rodi: www.rodipetfood.nl
Runner : geen website voor zover ik weet
Smuldier : geen website voor zover ik weet

Zelf zou ik geen Runner en Smuldier geven. Want, de analyses en ingredienten zijn niet bekent.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 14 mar 2004, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Janet
#65828
Wat misschien een alternatief is, is de biologische slager. Uiteraard moet het wel betaalbaar zijn, maar het principe is misschien ook iets waard.

En anders idd compleet versvlees.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#65837
Janet schreef: Wat misschien een alternatief is, is de biologische slager. Uiteraard moet het wel betaalbaar zijn, maar het principe is misschien ook iets waard.

En anders idd compleet versvlees.
Dat zijn dan toch ook gewoon dooie dieren die versneden moeten worden. ???
Door Janet
#65954
Angelique schreef:Dat zijn dan toch ook gewoon dooie dieren die versneden moeten worden. ???
Jawel. Mijn gedachte was die van een "dierwaardig" bestaan van slachtvee. Misschien dat het idee wat meer helpt om minder weerzin te krijgen tegen het versnijden van dode dieren. Ik zal het wel te simpel hebben gezien ;D.
Door isabelle
#65975
Ik ben nu 12 jaar vegetarier en heb absoluut geen moeite dat mijn hondjes vlees eten. Ik ben net klaar met het snijden van tong, lever en allerlei ander dierlijk spul en ik heb er echt plezier in ;D
Misschien vreemd, maar ik weet dat ik een vegetarier ben en ik dus niet mijn normen en waarden op andere hoef op te leggen (en dus ook niet op mijn honden). Mijn hondjes smikkelen er lekker van ;D ;D

Isabelle

N.B.: Ik geef wel allemaal biologisch vlees
Door alies2
#65992
Ik ben 17 jaar vegetariër geweest en eet nu af en toe biologisch vlees. Ook ik heb er geen moeite mee om vlees te versnijden. Voor mij is het idd minder moeilijk als ik weet dat het betreffende dier een dierwaardig bestaan heeft gehad.
Door @ngie
#65995
Biologisch vlees heeft vanzelfsprekend mijn voorkeur, maar dan moet ik idd alsnog erin snijden enzo...blll....ik denk dat ik eerst maar diepvries ga proberen, dan kan ik misschien langzaam overstappen....en wennen aan het vlees...over een paar jaar ofzo... ;D
Door debbymuch
#65998
denk dat er hier nog een probleem bij komt,het niet kunnen verdragen van doode dieren,

een kennis van mij zij zelf en haar dochter zijn vegetariers maar manlief en 3 zonen eten toch echt wel eens vlees.

zou ook zeggen verstand op nu,en anders kant en klaar proberen,en langzaam wennen naar andere produkten.

maar even als vegetarier heb je dat ook met eieren,vleeswaren
of alleen als het op een beest lijkt.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#66008
Ik kan me hier heel goed iets bij voorstellen,ik had dit met vis,kijk een koe krijg je nooit helemaal op je bord dus het is niet herkenbaar maar vis en schaaldieren wel.
Ik werd daar vroeger ook helemaal eng van en ik at dan ook geen vis,tenminste verder dan vissticks of visfilets kwam ik niet.Ik durfde het geen eens beet te pakken :o
Tot ik in Spanje ging wonen,ik woonde bij een spaanse in en had allemaal spaanse vrienden wiens grootste bezigheid zomers was om paella's aan het strand te maken en dan ook bomvol met vis en schaaldieren,nu was ik in één keer door dankzij de cocktails die er aan het eten vooraf gingen ;D ;D ;D dus als je het gaat proberen........................oeps kijk alleen uit met je vingers als je het gaat snijden :o ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door