Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nikeey
#659445
Ik ga zometeen proberen een menu samen te stellen voor de hondjes :)

maar mijn vraag is of ze groenten nodig hebben of kan ik dat weglaten.

mijn kleine tekel die eet geen groente ik heb wel is wat geprobeerd zoals komkommer of brocolli, tomaat, bloemkool maar meneer trekt ze neus er voor op.

jessica
Door Twiz
#659450
Ik vind groente wel belangrijk.
Zeker bij je teckel zou ik (zowiezo voor maagvullig) echt groente geven.

Als je ook wortel en pompoen en bietjes door de groentemix doet en die dan serveert met een beetje pens, een beetje huttenkase of wat yoghurt of desnoods (een deel van) een eitje, of gewoon vermengen met het dagelijkse portie vlees, zullen de meeste honden het wel eten.
En aangezien je teckel best wat gewicht kwijt mag zou ik het gewoon aan blijven bieden, misschien dat ie bij genoeg honger toch gewoon groentemix eet.

Wortel en pompoen smaken een beetje zoet, dat scheelt alweer.
Door nikeey
#659472
ok we gaan het gewoon blijven proberen en als ik het goed begrijp moet het gepureerd wezen.

moet het vers wezen of uit blik :-[ zoals wortels, sprezibonen, bietjes.

ik denk als ik er een deel van een eitje(rauw) doorheen doe en wat huttenkase er door heen doe misschien dat hij het wel eet.

mogen het verschillende soorten groentes door elkaar gegeven worden en wat er eventueel over is kan dat ingevroren worden of gaan de vitamines er dan uit :-\

sorry als ik zoveel vraag :-[ maar ik wil het goed doen
dus excuses als jullie moe van me worden  ;)
Gebruikersavatar
Door Pauline
#659500
Nou ik heb dus 2 teckels, waarvan er 1 geen groente verdraagt en 1 geen groente lust. Ik voer vuile pens, met inhoud en af en toe restjes groente (gekookt) van onszelf.

De jongens zien er prima uit en ik ben nu voorzichtig bezig om met 1 soort groente per keer weer te proberen.
Door Twiz
#659842
Ik heb vanmiddag een groentemix gemaakt voor drie weken.
Alles door het hakmachientje om het al wat fijner te krijgen en dan even in de blender, dan wordt het een lekker smeuig mixje.

750 gram wortelen
800 gram andijvie
1 pompoen (even de kook erover)
400 gram sperciebonen (even de kook erover)
1 handje spinazie
350 gram brocoli
200 gram witlof
150 gram rucola sla
150 gram taugé
100 gram alfalfa
100 gram peterselie
1 komkommer
1 courgette en
een beetje gember

Alles verdelen in dagportie's en dan de vriezer in. Ik meng het wel altijd, dus ik geef nooit alleen de "kale" mix.
Twizzle krijgt elke dag wat mix, vaak 200 gram per dag , maar als er bv een halve kip of een flinke lap pens op het menu staat krijgt ze maar 100 gram die dag. Totaal krijgt ze per week 1200 gram.
En het bevalt ons prima. Ik gebruik wel aardig wat groente van boven de grond omdat het best een beetje mag laxeren
Door nikeey
#659847
super die ga in opschrijven  ;)

en je zal wel denken heb je haar weer :-[ maar laat je om de komkommer en courgette de schil erom heen :-[ :-[

en als ik het goed begrijp de rest krijgen ze lekker rauw behalve effe de kook over de pompoen en sperzibonen :)

ik ga het morgen meteen halen en uitproberen en als die dikke het niet lust dan doe ik er wat huttekase of yohurt
Door Twiz
#659855
Je kunt beter teveel vragen dan te weinig en op eigen houtje maar een beetje aan rommelen.
En ja........de schil laat ik gewoon zitten bij komkommer en courgette

Nou heb ik een hond die al snel moeilijk poept als ze te weinig bladgroente krijgt.
Misschien kun je wat meer groente van onder de grond erbij doen. Zoals bietjes.

Nu ben ik vanmiddag ook nog een paar spruitjes vergeten, maar die gebruik ik ook niet al te veel want koolsoorten geven weleens "vage" luchten bij Twizzle.
Door Twiz
#659927
De knoflook is het enige wat ik af en toe toevoeg (met soms wat noten en zaden) als ik de groentemix geef, ik ben altijd bang om teveel te geven omdat dat ook weer niet goed is
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door