Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door jet
#659486
dit onderwerp is vast al aan de order geweest,maar ik heb er nog een vraag  over ,op de site van carnibest las ik dat jonge katten naar behoefte moeten eten.

mijn katers zijn 10mnd ik geef ze twee keer perdag eten,
Indy (de oudste)krijgt tussen de  60gr á 70gr per keer
Jamie( de benjamin) krijgt  70á 75 gr per keer.

ik ben hier toe overgegaan doordat Indy wat begon uit te dijen en alles lust ook wat niet goed is voor een kat ,terwijl Jamie een gezonde kat is(is een beetje kieskeurig).

graag advies groeten jet
Door *Robin*
#659755
Ik geef Roxy ( 6 maanden en een beetje) ook nog naar behoefte eten en Bailey gewoon op gevoel. Ik denk dat ze samen zo rond de 250 gram per dag eten en soms wat meer...
Door Bernadette
#659760
Die van mij geven ook zelf goed aan of ze genoeg hebben. De twee ocikatten zijn opgegroeid met bibi en prooitjes, nu krijgen ze alleen nog maar prooitjes. Ze aten zelf tot ze vol zaten en dan lieten ze de rest liggen. Op een gegeven moment weet je de behoefte van je katten wel.
Door jet
#661617
als ik indy en jamie naar behoefte laat eten ben ik bang dat ze 500gr per dag eten en dat zie je nu al met wat ze nu krijgen.

Moeder kat eet in etapes zij krijgt 80gr per dag,dus inde ochtend eet ze de helft van 40gr en gaat naar buiten,na een paar uur staat zij voor de deur en eet dan de rest op.En in de middag doet ze het zelfde dan geef ik haar nog een klein beetje.

Maar elke keer dat moeder binnen komt, rennnen de jongens naar de keuken en gaan lopen draaien en miauwen zodat ik (weer) overstag gaat en ze ee klein beetje geeft. ::) :-[
Door Daisha
#662195
Ik zou niet weten hoeveel ze precies krijgen. De dames en heren (5 mnd en 5 1/2 mnd) krijgen als ze vragen. De ene dag is dat al vaker dan de ander dag.

Mij is verteld dat je opgroeiende katten geeft wat ze vragen en de "volwassen exemplaren" op het oog voert. Die grammen per kg lichaamsgewicht zegt me ook niets.

De ene kat is nu eenmaal actiever dan de andere, verbrand meer en vraagt dus ook meer. Is bij ons tweevoeters toch ook zo ?
Door Nelly
#678245
Ik sluit me bij jou aan Daisha. Ook ik geef m'n jonge kater van inmiddels alweer anderhalf jaar naar behoefte, maar als hij genoeg heeft laat hij de rest gewoon staan. Moet ik wel bij zeggen dat hij regelmatig een muisje of i.d. vangt en opeet. De beide ouwetjes Zipper en Mistral vormen een ander verhaal. Mistral eet ook tot hij genoeg heeft en stopt dan. Momenteel vind ik dat hij wat dunnetjes is, maar dat kan volgende week alweer anders zijn. Zipper daarentegen is een ware vreetmachine, die komt aanhollen als hij in de keuken zakjes hoort knisperen of wat dan ook (ook als Thei en ik gaan eten) en wildan eten. Natuurlijk krijgt hij dat niet op kommando, hij krijgt eten, net als de andere dieren als ik vind dat het etenstijd is en niet eerder. Al met al is dat voor de katten toch 4 keer per dag :-[.
Door eefje
#678355
ik heb een logee en die is niet te stoppen wat eten betreft,vreet nu zelfs het eten van de kleine(terwijl hij helemaal geen kvv lust >:() op als ie zijn eigen bakje leeg heeft.
Toch krijgt ie genoeg want hij is echt te dik,lijkt me dus niet goed als ik die naar behoefte zou voeren want dan word ie tonnetje rond......
ik vind dat best lastig hoor....

groetjes eefje
Door Helen
#678478
Ziggy zou je kunnen rollen....Die zou echt twee keer per dag 250g eten. We hebben het een paar keer uitgeprobeerd, maar ze vreet gewoon totdat je haar kan rollen. 's Ochtends en 's avonds....Ziggy krijgt meestal kleine maaltijden van 50g per keer en een paar keer per week een grote maaltijd. Vanavond mag ze zoveel parelhoenkarkas eten als ze zelf wil bijv. Maar daar zijn 3 schrale dagen aanvooraf gegaan.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#678797
Helen schreef: Ziggy zou je kunnen rollen....Die zou echt twee keer per dag 250g eten. We hebben het een paar keer uitgeprobeerd, maar ze vreet gewoon totdat je haar kan rollen. 's Ochtends en 's avonds....Ziggy krijgt meestal kleine maaltijden van 50g per keer en een paar keer per week een grote maaltijd. Vanavond mag ze zoveel parelhoenkarkas eten als ze zelf wil bijv. Maar daar zijn 3 schrale dagen aanvooraf gegaan.
Maar als je dat gewoon laat gaan is het met een paar dagen over
Door Helen
#678881
sylvia schreef: Maar als je dat gewoon laat gaan is het met een paar dagen over
Nee, helaas niet. Dat hebben we twee weken geprobeerd. Ze moest daarna ook eventjes op dieet....Ziggy heeft echt honger geleden op straat en is vreselijk fel op haar eten...Ze vreet wat ze vreten kan....
Door Nelly
#679848
Dit herken ik; Zipper heeft ook honger geleden als kitten. Mistral lag samen met broertjes en zusjes lekker warm bij de kachel in een mandje met eten en drinken vlakbij en arme Zipper leefde met mamma op de hooizolder (bij dezelfde boer!) en was magertjes en had een mottig vachtje. Uit medelijden heb ik hem ook meegenomen en wat denk je: hij is de grootste van de 2 geworden (echt een kanjer :)) nooit ziek, alleen ja, die vraatzucht he :P
Gebruikersavatar
Door sylvia
#682215
Helen schreef: Nee, helaas niet. Dat hebben we twee weken geprobeerd. Ze moest daarna ook eventjes op dieet....Ziggy heeft echt honger geleden op straat en is vreselijk fel op haar eten...Ze vreet wat ze vreten kan....
Dan is eten wat er ligt een tweede natuur geworden....ja dan moet je rantsoenen maken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door