Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door EstherVanPuck
#659002
We zijn nu ongeveer een half jaar fulltime aan het barfen, en ik moet zeggen: het gaat geweldig!! De honden genieten er van en buiten het vele werk als je de vriezer vol moet gooien, is het een makkie  ;)

Wel merk ik dat we met Puck's hoeveelheden kiele kiele zaten en we voor Storm alles iets omhoog moeten gooien. Daarnaast kregen ze 15% groente, wat er voor zorgt dat Storm's ontlasting nog altijd niet echt prachtig is. Daarom hebben we de groente verlaagt naar 10% en het spiervlees omhoog gegooit van 10% naar 15%.
Om er zeker van te zijn dat ik geen gekke dingen in het menu heb aangepast, graag even jullie check  8)

Puck: circa 550 per dag (3850 per wk)
Storm: circa 1200 per dag (8400 per wk)

Zondag
P 300 / S 500 zalmkop
P 85 / S 180 lamshart
P 200 / S 500 kipkarkas
P 55 / S 120 yoghurt

Maandag
P 200 / S 500 lamsrib
P 85 / S 180 pens
P 145 / S 315 kopvlees
P 65 / S 140 groente
P 55 / S 120 yoghurt

Dinsdag
P 200 / S 500 kipkarkas
P 85 / S 180 geitenorganen
P 150 / S 200 runderstrot
P 65 / S 140 groente
P en S ieder 1 ei

Woensdag
P 200 / S 500 lamsrib
P 85 / S 180 lamshart
P 145 / S 315 kopvlees
P 65 / S 140 groente
P 55 / S 120 yoghurt

Donderdag
P 300 / S 500 zalmkop
P 85 / S 180 pens
P 65 / S 140 groente
P en S ieder 1 ei

Vrijdag
P 200 / S 500 kipkarkas
P 85 / S 180 geitenorganen
P 145 / S 315 kopvlees
P 65 / S 140 groente
P 55 / S 120 yoghurt

Zaterdag
P 200 / S 500 lamsrib
P 85 / S 180 pens
P 145 / S 315 kopvlees
P 65 / S 140 groente
P 55 / S 120 yoghurt

De percentages zijn:
50% vlees/bot
15% orgaan (in gemalen kopvlees zit ook wat lever, evenals bij de geitenorganen)
15% spiervlees
10% groente
10% overig
Door EstherVanPuck
#659115
[quote="Lizzy"]
Ik wil er wel naar kijken! Ga nu eerst ff eten.
[/quote]

Hee, voel je je weer wat beter?? Fijn! Neem de tijd hoor, ik denk dat het dit keer weer goed in elkaar zit, maar wil nog even een bevestiging....  ;) Blijf daar toch een voorzichtige onzekerheid over hebben.
Door Lizzy
#659128
Ik tel 5 diersoorten: rund, geit, vis, kip, lam dus da's prima! Percentages zijn ook prima! In de geitenorganen: zit er ook lever in? En vertel, hoe is Storm z'n ontlasting nu? Verder zien ze er gewoon subliem uit, die twee plaatjes van jou!!
Door EstherVanPuck
#659401
[quote="Lizzy"]
Ik tel 5 diersoorten: rund, geit, vis, kip, lam dus da's prima! Percentages zijn ook prima! In de geitenorganen: zit er ook lever in? En vertel, hoe is Storm z'n ontlasting nu? Verder zien ze er gewoon subliem uit, die twee plaatjes van jou!!
[/quote]

Ja, in de geitenorganen zit ook lever. Storm heeft nog steeds wel eens last van dunnere ontlasting. Laatst eens een dubbele portie groente gegeven, zodat ze de dag erna geen groente kregen. Nou, dat was die nacht gelijk raak, ik mocht met een piepende Storm naar buiten racen, meneer was aan de diarree. Hij is dus enorm gevoelig voor die groente en het moet zeker niet teveel zijn. Vandaar dat ik het naar beneden schroef. Dat lijkt wat te helpen al hoor.

En thanks voor het checken Lizz!!!  :-*
Door Lizzy
#659415
[quote="EstherVanPuck"]
Ja, in de geitenorganen zit ook lever. Storm heeft nog steeds wel eens last van dunnere ontlasting. Laatst eens een dubbele portie groente gegeven, zodat ze de dag erna geen groente kregen. Nou, dat was die nacht gelijk raak, ik mocht met een piepende Storm naar buiten racen, meneer was aan de diarree. Hij is dus enorm gevoelig voor die groente en het moet zeker niet teveel zijn. Vandaar dat ik het naar beneden schroef. Dat lijkt wat te helpen al hoor.

En thanks voor het checken Lizz!!!  :-*
[/quote]

OK, als ze ook lever krijgen: prima! Ik zie nu pas dat dat ook al in je eerste bericht stond trouwens :-[. Lever hebben ze wel nodig. Een Dalmaat moet ook weer niet teveel krijgen want lever bevat veel purine. Maar een beetje lever kunnen ze toch niet buiten...

Jeetje, vreemd dat hij er zo heftig op reageert! Gebruik je misschien teveel heftige groentes in 1 mix?
Door EstherVanPuck
#659441
[quote="Lizzy"]
OK, als ze ook lever krijgen: prima! Ik zie nu pas dat dat ook al in je eerste bericht stond trouwens :-[. Lever hebben ze wel nodig. Een Dalmaat moet ook weer niet teveel krijgen want lever bevat veel purine. Maar een beetje lever kunnen ze toch niet buiten...

Jeetje, vreemd dat hij er zo heftig op reageert! Gebruik je misschien teveel heftige groentes in 1 mix?
[/quote]

Volgens mij niet, standaard zit er komkommer in (om het wat smeuig te houden), sla, wortel, sperziebonen en tegenwoordig ook 2 appels en 1 peer (voor de smaak, geeft gelukkig geen gasvorming hihi en maakt het een stuk lekkerder), knoflook.

Daarnaast varieer ik wat met bloemkool, rucola, bleekselderij, witlof, et cetera.

Tomaat is not done hier, dat had ik al eens geprobeerd.

Lever zit dus in een nette verhouding verwerkt in het menu. Dus ze krijgen het, maar niet teveel. Daarnaast vind ik lever ook super om snoepjes van te maken overigens. Ze smullen er van! Nr 2 is hart en nr 3 is pens bij de snoepjes. Maar dat reken ik dus niet bij het menu.
Door *Natasja*
#659457
[quote="EstherVanPuck"]
Volgens mij niet, standaard zit er komkommer in (om het wat smeuig te houden), sla, wortel, sperziebonen en tegenwoordig ook 2 appels en 1 peer (voor de smaak, geeft gelukkig geen gasvorming hihi en maakt het een stuk lekkerder), knoflook.
[/quote]

Het zou ook aan de appel kunnen liggen hoor, dat Storm dunnere ontlasting krijgt. Beau is daar ook erg gevoelig voor. Eergisteren had hij 1 klein stukje gekregen van me toen ik zelf een appel at, en 's avonds was het meteen weer raak: een enorme, slappe, stinkende hoop.

Of had hij het ook al, vóór hij appel kreeg?
Door EstherVanPuck
#659476
[quote="*Natasja*"]
Het zou ook aan de appel kunnen liggen hoor, dat Storm dunnere ontlasting krijgt. Beau is daar ook erg gevoelig voor. Eergisteren had hij 1 klein stukje gekregen van me toen ik zelf een appel at, en 's avonds was het meteen weer raak: een enorme, slappe, stinkende hoop.

Of had hij het ook al, vóór hij appel kreeg?
[/quote]

Yep, was al voor de appel. Dat fruit in de mix heeft geen verschil gemaakt.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#659479
Ik heb dan wel geen Dalmaat, maar een Teckel..... en die krijgt ook absoluut dunnere ontlasting van groente. Ben nu maar weer heel simpel begonnen met 1 soort per keer om uit te vogelen hoe en wat... :-\
Door EstherVanPuck
#659544
[quote="Lizzy"]
Maar goed Es, hoe is zijn ontlasting nu op wat minder groente? Beter? Of is het nu nog steeds naatje?
[/quote]

Die is nu wel iets beter, maar we hebben er wel weer een klein probleempje bij gekregen. Het parkje is weer open en dus kunnen de rakkers weer lekker los rennen en spelen. Maar... ze hebben er beiden opeens weer een missie van gemaakt om al het poep wat ze vinden op te eten. Nu is Puck daar verder totaal ongevoelig voor, die heeft een maag van staal. Maar Storm kan daar soms wel wat gevoelig voor zijn. En dat uit zich dan ook weer in half om half ontlasting (half hard, half zacht). Maar ik wil hem niet aan de riem uitlaten en die poep is teveel zelfbelonend om dat er uit te krijgen bij hem.

Dus met de groente is het wat verbeterd, maar er is een nieuwe factor bij gekomen  >:( >:(
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door