Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Erna
#658341
Iemand ervaring met een operatie om een afgescheurde pees in een voorpoot weer vast te maken? En als dat niet kan een kunstpees? Hoe is de operatie verlopen? Hoe is het revalideren verlopen? Waar loop je tegenaan en wat kun je ongeveer verwachten?

Alle ervaringen zijn welkom.
Door nikeey
#658562
me vader heeft 2 bordeauxdoggen waarvan de reu zijn kruisbanden gescheurt had.
Hij mocht er absoluut na de operatie niet op lopen heeft hij ook niet gedaan en die kruisband is daarna toch nog een keer gescheurt.
de arts in utrecht( niet van het instituut) snapte er helemaal niets van en had dit ook nog nooit meegemaakt.

De kruisband is in totaal 3 keer gescheurt en bij de laatste operatie hebben ze door zijn bot een gat geboord en daardoor een kunstkruisband vastgezet.

En tot nu toe zit hij nog steeds vast maar het was echt geen leuk en mooi gezicht.

Het is gewoon heel moeilijk om met zo'n grote hond niet te laten lopen dus hij heeft constant in een benche gezeten en met het uitlaten hebben ze een handdoek onder hem gehangen en zo tilde ze zijn achterkant op.
Door conleeuw
#658569
ik weet alleen bij mensen hoe het herstel verloopt van achillespees die gescheurd is geweest. Ik kan mij voorstellen dat net als bij de mens het bij de hond een langzame herstel is met eerst geen belasting en dan langzaam opvoeren van de belastbaarheid van de betrokken pees ;) dus een langzame herstel
Door chamourel
#658571
bij onze Shelly is op 3 jarige leeftijd de pees in haar voorpoot gescheurd geweest, die hebben ze toen met een soort kijkoperatie (heeft een speciale naam en die ben ik ff kwijt)  helemaal afgesneden, en ze had maar 2 kleine gaatjes in haar poot, en vanaf dag 1 liep ze goed...........inmiddels is ze 10........en nooit meer last gehad
Door conleeuw
#658574
chamourel schreef: bij onze Shelly is op 3 jarige leeftijd de pees in haar voorpoot gescheurd geweest, die hebben ze toen met een soort kijkoperatie (heeft een speciale naam en die ben ik ff kwijt)  helemaal afgesneden, en ze had maar 2 kleine gaatjes in haar poot, en vanaf dag 1 liep ze goed...........inmiddels is ze 10........en nooit meer last gehad
kijkes aan, zo kan het dus ook ;D
Door Erna
#658575
ok, even een uitbreiding van het verhaal. Vanmorgen had ik weinig tijd dus vandaar.

Het gaat om een Dalmatische reu van 4 jaar oud (een broer van onze Nikkie). Hij is ongeveer 3 weken geleden over een sloot gesprongen en heeft zijn voorpoot geblesseerd. Uit foto's bleek dat er een botsplinter was afgebroken en de foto's zijn doorgestuurd naar een dierenkliniek in Antwerpen. De conclusie daar was dat er maar 1 optie was en dat was het gewricht vastzetten.

Omdat we dat toch wel radicaal vonden heeft de eigenaar een afspraak gemaakt bij Crama in Rotterdam. Er is niet alleen een botsplinter afgebroken maar de gehele pees is afgescheurd.

De hond wordt 20 november geopereerd waarbij ze gaan proberen om zijn eigen pees weer vast te zetten en het stukje bot op te zoeken en ook vast te zetten d,v cement. Lukt dat niet dan wil Crama er een kunstpees inzetten en als dat ook mislukt of niet mogelijk is dan blijft de enige optie over en dat is het gewricht vastzetten. Allemaal niet zo mooi dus.

Welke methode ook gaat lukken, we weten dat er een zeer lange revalidatie achteraan gaat komen. Crama spreekt over een jaar waarbij de eerste 2 maanden cruciaal zijn en de hond volledig op rust moet. Daarna komt het opbouwen en ook dat zal heel langzaam gaan.

Over de operatie op zich maken we ons vooralsnog geen zorgen. De hond heeft nu een probleem en wat het ook gaat worden, het moet opgelost worden. We kunnen hier verder geen invloed op uit oefenen. Het gaat om de revalidatie periode.

Hoe kom je die door?
Hoe houd je de hond rustig?
Wat kun je verwachten?
Waar loop je tegenaan?
Hoe hebben anderen het gedaan?
enz enz.

Zijn er mensen die een hond hebben waarbij het gewricht is vastgezet? Hoe ga je daar mee om of beter nog...hoe gaat de hond daarmee om? In feite bij deze optie ook heel veel vragen.
Door Erna
#658576
chamourel schreef: bij onze Shelly is op 3 jarige leeftijd de pees in haar voorpoot gescheurd geweest, die hebben ze toen met een soort kijkoperatie (heeft een speciale naam en die ben ik ff kwijt)  helemaal afgesneden, en ze had maar 2 kleine gaatjes in haar poot, en vanaf dag 1 liep ze goed...........inmiddels is ze 10........en nooit meer last gehad
Oww das fijn zeg! Wil je er meer over vertellen? Als er tenminste meer is... ;D
Door chamourel
#658663
Erna schreef: Oww das fijn zeg! Wil je er meer over vertellen? Als er tenminste meer is... ;D
nee dit is het eigenlijk......poeh het is ook al weer 7 jaar geleden........
ik denk dat het er wel aan ligt welke pees en waar in de poot........

heel veel sterkte in ieder geval
Door *Natasja*
#658677
Ik kom met het wandelen weleens iemand tegen wiens hond ook bijna een jaar heeft moeten revalideren (ik weet niet precies wat voor operatie haar hond had ondergaan). Als ik haar zie, zal ik eens vragen hoe zij haar hond rustig heeft gehouden etc.
Door tt-tjes
#658899
Ervaring met een voorpoot heb ik niet, wel met een achterpoot, Balou had 2 pezen afgescheurd vorig jaar.
Hij is bij Maarten Kappen geopereerd. Helaas misdroeg hij zich in de 5e week  (hji was pas 8 maanden) van de revalidatie zodanig dat het opnieuw moest.
Hij heeft nu 3 kunsstof pezen.

Qua revalideren
2 weken strikte benchrust, met alleen plassen/poepen buiten, geen wandeling.
daarna 6 weken revalideren, steeds een minuutje erbij.

Ik ben daarna met hem naar aquadog in Berghem gegaan om te zwemmen. Maarten vond dat ook een goed plan.
Dat heb ik een keer of 6 met hem gedaan.

Nu rent hij weer als een gek rond, en heeft er geen last van. Het enige wat je ziet is als hij stapvoets loopt dat hij een klein 'tikje' heeft.

Verder zie je er niets aan, ik show zelfs met hem.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door