Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door karin G
#657837
Ik heb er nog niks over gelezen, mogelijk niet gezien?
Ik vroeg me af of barfen/KVV iets bijdraagt aan het voorkomen van HD? Ik las dat voeding,mn verse vit.C dit deels zou kunnen voorkomen, dus het lijkt me van wel eigenlijk, of zie ik dit verkeerd?
Door karin G
#658252
Heel fijn dat je de link ff neerzette3. of het alles zegt weet ik niet, maar het klinkt me wel logisch in de oren, nou ja, ogen in dit geval ;D
Ik had al meer gelezen dat voeding je maakt of breekt als hond, qua HD dan.
waar ik nog benieuwd naar ben, wie heeft hier een hond met HD en wie niet, en aten die pups altijd al barf of pas later?
Dit soort ervaringen van eigenaren zegt me meer dan al die boekjes nl.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#658258
karin G schreef: Heel fijn dat je de link ff neerzette3. of het alles zegt weet ik niet, maar het klinkt me wel logisch in de oren, nou ja, ogen in dit geval ;D
Ik had al meer gelezen dat voeding je maakt of breekt als hond, qua HD dan.
waar ik nog benieuwd naar ben, wie heeft hier een hond met HD en wie niet, en aten die pups altijd al barf of pas later?
Dit soort ervaringen van eigenaren zegt me meer dan al die boekjes nl.
Ik heb er eentje met hd en die komt uit een versgevoerde moeder en heeft zelf in der leven nog geen brokje gegeten. Ze heeft wel een aparte vorm van hd die  je bij de bobtail met enige regelmaat ziet opduiken maar niet te herleiden is. Deze vorm duikt dus overal op en maakt geen enkel onderscheid tussen brok of vleesgevoerd. Ik heb ook een brokkenhondje die op 4jarige leeftijd is gerontgend en die ook gewoon een A/40 kreeg.
Ik zou wel willen dat het zo simpel was als dat artikel aangeeft, maar zoals ik al eerder aangaf kan ik er niet in geloven.
Door karin G
#658277
ik probeer een soort overzicht/inzicht te krijgen en vind jou ervaring hierin dus belangrijk, dank je wel al had ik de hond iets beters gegund.
wat ik elders las is het belang van vit.C maar dan wel de verse en niet de toegevoegde omdat die vitamine te snel het hondelichaam zou verlaten, nog voor het opgenomen kan worden, het belang van verse groenten en fruit speelt hierbij en rol dus, ik zie dat er bij de "echte barfers" wel opgelet wordt, gelukkig.
maar volgens het artikel zou het de HD alsvolgt verklaren, heel simpel komt het er dan op neer dat we vroeger de honden veel meer tafelrestjes gaven dan in de latere jaren, hier zouden dan de vit.C inzitten, dit gecombineerd met de botten die de slager overhad zouden voor een goede maaltijd zorgen en HD voorkomen.
Onze honden vroeger kregen dagelijks vuile pens, weliswaar gekookt (mijn hemel, die lucht hangt nog in m'n neus) af en toe een bruine boterham erdoor en verder de kliekjes van de warme maaltijd, ze zijn zonder klachten 18 en 16 geworden,hoewel de jongste uiteindelijk is ge-euthanaseerd wegens slijtage.
eigenlijk waren m'n ouders dus al aan het barfen, oh ja een mergpijpje kregen ze ook af en toe en de vellen van een kip.
al met al is dat misschien de reden waarom ik al heel snel een veilig gevoel heb bij barfen/KVV.
ik vind het zelf ook belangrijk dat en hond lekker eet, en dit vind ie uitstekend voer (maar leverworst ook ::))
maar al met al hoop ik op meer mensen die hun ervaring willen opschrijven al is dit geen diepgaand onderzoek, ik hecht er waarde aan
Door Mevroi Kruim
#658289
Gekookte pens met een bruine boterham is geen barf. Barf is rauw (biologically appropriate RAW food) en bevat ook geen koolydraten in de vorm van brood. Het bestaat uit rauwe hele dieren en onderdelen van dieren in een verhouding die de samenstelling van een prooidier benadert. Da's wel ff andere koek. Dus je kunt niet echt zeggen dat jouw honden vroeger al barften.

Mijn eerste eigen hond kreeg wel rauw vlees, pens, kopvlees, orgaan e.d. met Gistocal en daarnaast bruin brood en rijst en gekookte groente, volgens de toen geldende boekjes.
Met 1,5 bleek hij ernstige HD te hebben, hij is uiteindelijk nog 9 geworden maar toen was hij ook echt helemaal op.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#658296
karin G schreef: ik probeer een soort overzicht/inzicht te krijgen en vind jou ervaring hierin dus belangrijk, dank je wel al had ik de hond iets beters gegund.
wat ik elders las is het belang van vit.C maar dan wel de verse en niet de toegevoegde omdat die vitamine te snel het hondelichaam zou verlaten, nog voor het opgenomen kan worden, het belang van verse groenten en fruit speelt hierbij en rol dus, ik zie dat er bij de "echte barfers" wel opgelet wordt, gelukkig.
maar volgens het artikel zou het de HD alsvolgt verklaren, heel simpel komt het er dan op neer dat we vroeger de honden veel meer tafelrestjes gaven dan in de latere jaren, hier zouden dan de vit.C inzitten, dit gecombineerd met de botten die de slager overhad zouden voor een goede maaltijd zorgen en HD voorkomen.
Onze honden vroeger kregen dagelijks vuile pens, weliswaar gekookt (mijn hemel, die lucht hangt nog in m'n neus) af en toe een bruine boterham erdoor en verder de kliekjes van de warme maaltijd, ze zijn zonder klachten 18 en 16 geworden,hoewel de jongste uiteindelijk is ge-euthanaseerd wegens slijtage.
eigenlijk waren m'n ouders dus al aan het barfen, oh ja een mergpijpje kregen ze ook af en toe en de vellen van een kip.
al met al is dat misschien de reden waarom ik al heel snel een veilig gevoel heb bij barfen/KVV.
ik vind het zelf ook belangrijk dat en hond lekker eet, en dit vind ie uitstekend voer (maar leverworst ook ::))
maar al met al hoop ik op meer mensen die hun ervaring willen opschrijven al is dit geen diepgaand onderzoek, ik hecht er waarde aan
De hond heeft er gelukkig geen last van. Het was wat je noemt een echte verrassingsfoto :-X
Door karin G
#658332
Kruimel schreef: Gekookte pens met een bruine boterham is geen barf. Barf is rauw (biologically appropriate RAW food) en bevat ook geen koolydraten in de vorm van brood. Het bestaat uit rauwe hele dieren en onderdelen van dieren in een verhouding die de samenstelling van een prooidier benadert. Da's wel ff andere koek. Dus je kunt niet echt zeggen dat jouw honden vroeger al barften.

Mijn eerste eigen hond kreeg wel rauw vlees, pens, kopvlees, orgaan e.d. met Gistocal en daarnaast bruin brood en rijst en gekookte groente, volgens de toen geldende boekjes.
Met 1,5 bleek hij ernstige HD te hebben, hij is uiteindelijk nog 9 geworden maar toen was hij ook echt helemaal op.
haha, ik weet wel dat het geen echt barfen is, doe ikzelf ook (nog) niet al heeft het wel m'n belangstelling.
maar ook jouw hondje kreeg dus jammer genoeg HD
hoelang is dat geleden?
Door evds
#658486
Ik heb een hond die eerst op brok stond(geen baggerbrok maar toch en aangevuld met pens en hart) voordat ze barf kreeg en prima heupen heeft (foto) en eentje (een jaar jonger) die ook eerst op brok stond (dezelfe brok ) en later barf (een jaartje eerder dan de eerste dus ongeveer met 1.5 jaar) en bij deze laatste is met 1.5 jaar heel ernstige HD geconstateerd (keupel en fotos).

De  HD hond is nu 5 en werkt nog steeds (vanmorgen nog: rustig, als ze zich kan inhouden ;D) bij de schapen. Ze krijgt soms gluco-chondro-MSM supplementen.

Verder heb ik barf pup (nu 2) met prima heupen (maar slecht tanden????).

Dus op grond van deze drie honden weet ik het niet.

Voeding is natuurlijk wel de basis voor gezondheid en de ontwikkeling van goede botten etc. en voor "onderhoud" van het lichaam.

Goede beweging/conditie/bespiering en gewicht(heel schaar houden als het lukt) zijn ook wel heel belangrijke factoren in het op de been houden van een HD hondje.
Kaina werkt gewoon door bij de schapen (al ben ik wel haar assistent/vervanger al aan het opleiden) totdat ze het echt niet meer kan (of niet meer wil maar dat laatste verwacht ik niet van haar) en dan verwacht ik dat het ook tijd zal zijn voor haar om te gaan hemelen maar zover zijn we gelukkig gelukkig nog niet ;)
Door Mevroi Kruim
#658725
karin G schreef: haha, ik weet wel dat het geen echt barfen is, doe ikzelf ook (nog) niet al heeft het wel m'n belangstelling.
maar ook jouw hondje kreeg dus jammer genoeg HD
hoelang is dat geleden?

Heeeeel lang  :-X ik kreeg hem als pup 35 jaar geleden. Toen was er nog nauwelijks brok of blik te krijgen in NL en zelf samengesteld was min of meer de norm. Er was ook veel meer bij slagers te krijgen voor de hond of kat, pens en kopvlees werden gewoon verkocht bv. Maar botten voeren was taboe, alleen knaagbotten waren toegestaan.
Door karin G
#658937
jammer hoor, het zou leuk gweest zijn als de barfers minder HD zouden hebben,dan zou je ook overtuigt zijn zonder gedegen onderzoek. Niet dat ik nu denk dat het niet goed is hoor, ik denk dat het veel beter voor een hond is dan de brok, ondanks de HD die af en toe voorkomt
Gelukkig zijn er vele andere voordelen te noemen
Door El_Kato
#691194
Heb een HD hond van 7 jaar die nu ongeveer een jaar KVV krijgt, daarvoor kreeg ze altijd Royal Canin Maxi. Ik denk dat voeding een heel belangrijke factor is bij het ontwikkelen van HD maar niet de enige factor.

Te veel en intensief bewegen in het eerste levensjaar aldan niet in combinatie met een te zware snel groeiende hond. De meeste honden die op brok staan groeien te snel omdat het heel koolhydraad rijk voedsel is. Dit in combinatie met dat het huidige beeld van pups is dat ze schattig rond en mollig moeten zijn. Soort van baby vet idee.

Daarbij blijft natuurlijk de basis het allerbelangrijkst; het genen pakket. Als daar al een bouwfout in zit kan je het met een heel bewust eet en bewegingspatroon misschien voorkomen maar misschien ook niet.

Dit is overigens mijn persoonlijke overtuiging gebaseerd op alles wat ik door de jaren heen gelezen heb over HD. Of het helemaal correct wetenschappelijk verantwoord is weet ik niet.

Mijn meisje is het trouwens niet beter gaan doen toen we overgestapt zijn op KVV/BARF. Of misschien wel we zijn overgestapt omdat we een pup erbij hadden die alles opat wat hij tegen kwam (is overgegaan sinds we vers geven) maar daardoor speelt ze veel meer en is ze veel actiever dus misschien had ze het anders helemaal niet getrokken. We laten ze nu meestal apart uit omdat ze samen veel te druk gaan doen. Gaat wel een keer in de zoveel dagen maar niet elke keer. In huis en in de tuin kan dat wel dan zijn ze qua ruimte wat beperkter.

Tot zover mijn ervaring, hoop dat je er wat aan hebt.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#691198
Ik denk ook dat je misschien wel meerdere generaties op vers nodig hebt om betere heupen te krijgen.
Door karin G
#691260
thanks! Het zou idd best kunnen dat je dit pas over meerdere generaties kunt zien.
inmiddels ben ik om naar rauw en er heilig van overtuigt dat de puppiebrok een grote leugen is die nog slecht voor je hond is ook,pokon doen ze erin, kan nooit goed zijn voor die nog zachte botten.
Ik heb zelf een kruising van een boerderij, waarvan ik denk dat ze toch vaak gezonder zijn dan vele gefokte rashonden.
Moeder was een 9 jarige berner sennen die er zo supergoed uitzag, op kennerbrok en tafelrestjes dat je zou denken dat het de beste manier van voeren is
Door El_Kato
#691265
Dat denk ik ook ben inmiddels echt overtuigd van het KVV/BARF (mijn vriend wil niet zo aan BARF maar dat komt langzaamaan wel :-)
Met goed voer en juiste ouderparen denk ik dat je HD en andere erfelijke (= genetische) aandoeningen zeker kunt beperken.

Ik heb ergens een onderzoek gelezen wat hier op in ging met name dan de erfelijkheid. Over de invloed van specifieke voeren kun je bijna niets terugvinden. Zal eens kijken of ik dat nog terug vinden kan.

Heb wel eens gehoord dat aan het Duitse Herder voer van RC pijnstillers en ontstekkingsremmers toegevoegd worden. Heb dat nergens terug kunnen vinden dus is misschien een broodje aap maar als het wel zo is dan is het niet zo raar dat honden het beter doen op dat voer.........!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door