Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laurence
#65763
Allereerst zal ik mij als nieuwkomer even voorstellen. Samen met mijn vriend Luc wonen wij samen met onze Golden Retriever teefje, Saarlooswolfhond reutje en x husky teefje.

Na het veel te vroeg overlijden enkele maanden geleden van ons Saarloos teefje was de maat voor ons vol en hebben wij onze eigen keuken geopend voor de honden. Wij vermoeden namelijk dat onze wolfhond is overleden n.a.v. 'slecht' voer, misschien in combinatie met een ander probleem. In elk geval hebben we kunnen zien dat zij voor haar dood enorm opknapte (!!) toen wij zelf begonnen met koken.

We zitten wel met het volgende. We hebben veel gelezen over de BARF methode en zijn er erg enthousiast over. We kunnen ons alleen niet vinden in het RAUW geven van voer... Als mijn hond buiten in het veld een kip zou vangen en hij zou het beest met huid en haar opeten, geen probleem. Maar een geslachtte kip in een slagerij vinden we wel een ander verhaal gezien alle ziekte en bacterien die daarbij kunnen komen kijken. Wij volgen de BARF methode dan ook precies, behalve dat wij het vlees koken (zonder botten uiteraard). Zou iemand mij hier iets over kunnen zeggen? Ook zouden we graag willen weten of er specifiek adressen zijn die de BARF methode qua voer ondersteunen, we vertrouwen nml nog maar heel erg weinig!!! Alvast bedankt!
Door Lizzy
#65769
Hallo Laurence,

Welkom op Barfplaats! Wat een narigheid dat jullie kortgeleden jullie hond zijn verloren.....

Tja, en dan even over voeding en barf en koken versus rauw. Jullie voeren dus geen BARF. Want BARF staat voor Biologically Appropriate RAW food. De belangrijkste aspecten aan BARF zijn juist: Rauw. En botten. Rauw vlees en rauw organvlees en rauwe botten en rauwe (gepureerde) groentes. En rauwe eieren. En als je al zuivel geeft, het liefst rauwe zuivel. En zelfs granen kunnen rauw! Door ze eerst te laten kiemen. Of weken. Ook rauwe granen zijn gezonder dan gekookte granen (als je al granen zou willen geven - granen zijn niet zo gezond).

Persoonlijk vind ik het koken van voedsel voor de hond een absolute afrader. Het koken van voeding voor de hond is alles waar ik (en vele met mij) niet voor sta. Natuurlijk prefereer ik gekookte voeding die zelf samengesteld is boven brokken of blikvoeding (want jij weet tenminste wat je je hond geeft), maar gekookte voeding is beslist NIET wat onze honden nodig hebben..... (er zijn honden die rauwe voeding niet verdragen maar dat is een percentage van minder dan 1%).

Je zou dus op zoek moeten gaan naar methodes waarbij men wel zelf samenstelt, maar de voeding ook kookt. Dat is dus niet BARF. Je moet dan meer gaan denken aan zelf samenstellen volgens Donald Strombeck of Rudy Edalati. Ik heb van hen beide een aantal recepten vertaald en uitgetikt (onlangs). Die wil ik je met alle liefde opsturen. Maar veel verder kunnen wij je daarmee niet helpen, met gekookte voeding.

Toch zou ik jullie beide willen vragen je te verdiepen in rauwe voeding en bacteriën en of deze werkelijk kwaad kunnen. Want, een hond stamt direct af van de wolf en een wolf eet rauwe voeding. Daar doet de wolf het al heeeeeel veeeeeeel jaren heeeeel erg goed op! En ook zien wij aan onze honden dat zij pas ECHTE gezondheid bereiken wanneer wij hen rauwe voeding geven. Want een hond heeft geen problemen met slechte bacteriën. Die worden gedood in het zure maagzuur.

Maar door hun voeding te koken doodt je niet alleen "slechte" bacteriën. Je doodt goede bacteriën, je doodt enzymen. Je dood eigenlijk al het levende in voedsel die de hond juist zo hard nodig heeft.

Interessant is bijv. ook de studie die Pottenger ooit gedaan heeft. Een klein gedeelte van deze studie van Pottenger staat ook in de Bibliotheek BARF op Barfplaats.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 14 mar 2004, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laurence
#65784
Tja, ik vind het nog niet zo makkelijk Lizzy... Ik sluit mij 100% aan bij de denkwijze die je uiteen zet m.b.t. rauwvoer! Wolven eten ook geen gekookte kip e.d.... Ik vind een GESLACHT DIER alleen wat anders als een VERS LEVEND GEVANGEN DIER, begrijp je... En daar zit voor ons het probleem.

Ik moet zeggen dat als niemand die de BARF methode hanteert ooit problemen heeft gehad met zijn hond, dat dit ons wel aan het schommelen brengt wat betreft deze visie... Maar jullie halen je vlees dus gewoon uit de schappen van de slagerij? Als we nog wisten dat die beesten pas geslacht zijn en je geeft ze dan aan de hond...

We willen niet zeuren ofzo maar nadat we 1 hond kwijt zijn (naar ons gevoel toch een beetje onze eigen (voedings)schuld) willen we er niet nog 1 kwijt...! We zijn een beetje radeloos met het hele voer gebeuren omdat we nu dus ook niet het gevoel hebben dat we het helemaal goed doen...
Door Lizzy
#65801
Laurence schreef: Tja, ik vind het nog niet zo makkelijk Lizzy... Ik sluit mij 100% aan bij de denkwijze die je uiteen zet m.b.t. rauwvoer! Wolven eten ook geen gekookte kip e.d.... Ik vind een GESLACHT DIER alleen wat anders als een VERS LEVEND GEVANGEN DIER, begrijp je... En daar zit voor ons het probleem.

Ik moet zeggen dat als niemand die de BARF methode hanteert ooit problemen heeft gehad met zijn hond, dat dit ons wel aan het schommelen brengt wat betreft deze visie... Maar jullie halen je vlees dus gewoon uit de schappen van de slagerij? Als we nog wisten dat die beesten pas geslacht zijn en je geeft ze dan aan de hond...

We willen niet zeuren ofzo maar nadat we 1 hond kwijt zijn (naar ons gevoel toch een beetje onze eigen (voedings)schuld) willen we er niet nog 1 kwijt...! We zijn een beetje radeloos met het hele voer gebeuren omdat we nu dus ook niet het gevoel hebben dat we het helemaal goed doen...
OK, ik begrijp best dat het bacterie en parasieten-issue en vers gevangen versus geslacht moeilijk is.... Dat is ook best een grote stap waar je je overheen zou moeten zetten (als je dat zou willen - ik verplicht jullie nergens toe)! Ik denk dat vele van ons het ooit moeilijk hebben gevonden om deze stap te zetten. Ik zal eerlijk bekennen dat ik het ook doodeng vond om over te stappen op een rauwe voeding (ik ben eerst overgestapt op een kant-en-klare rauwe voeding). Ik was heel bang dat mijn honden enge ziektes zouden oplopen enzo.

Maar als je dan naar de feiten gaat kijken... Om te beginnen komt in Nederland geen afgekeurd vlees bij de slager of super te liggen. Met andere woorden: vlees met parasieten zal je nooit aantreffen.

Vlees met bacteriën tref je dus wel aan. We kennen allemaal de salmonella kip! Maar, een hond die rauw vlees eet (en geen brokken of maaltijden met veel koolhydraten) heeft een maagzuur met een pH waarde van 1. Dat is ZO zuur dat je hand op zou lossen als je deze erin steekt ;D. De bacteriën zoals salmonella en E. Coli sterven in zo'n zuur millieu.

Dan houden we virussen over. Vee kan besmet zijn met een virus. En niet ieder virus is onschuldig voor de hond. Om eens een bloemige te noemen: Aujeszky. Dit virus is absoluut 100% dodelijk voor hond en kat. Dit virus zou voor kunnen komen (kans is klein) in varkensvlees. Wanneer je rauw en BESMET varkensvlees aan je hond geeft, dan overlijd de hond beslist. Dus: geen rauw varkenvlees voeren!! Dit virus is overigens onschadelijk voor de mens. Vandaar dat een besmet varken wél in de voedingsketen terecht kan komen.

Er zijn nog wel meer virussen (BSE, vogelpest, etc.). Dieren die besmet zijn met deze virussen, die komen niet in het voedselketen terecht. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Overigens, honden zijn ongevoelig voor BSE en ook voor vogelpest....

Trouwens, veel bacteriën en parasieten en virussen sterven ook bij het invriezen (niet allemaal - Aujeszky bijv. niet).

Natuurlijk zijn er altijd risico's verbonden aan het voeren van rauw vlees en rauwe botten (eerder aan rauwe botten - van rauw vlees weet ik zo gauw geen risico te noemen). Ik vind zelf het risico verwaarloosbaar klein wanneer je de juiste maatregelen neemt (en dus niet zomaar een ongeschikt bot aan je hond geeft terwijl hij bijv. nog brokken eet, om maar eens wat te noemen). Ik vind bijv. de risico's die brokken met zich mee brengen veeeeel groter. Maar OK, mijn hond zou kunnen sterven aan het verkeerd vallen van een bot..... (en ik zou daar waaaaanzinnig ziek van zijn!). En toch neem ik dat risico. Want bij de "kosten-baten analyse" die ik gemaakt heb (voor mijzelf) vind ik de voordelen van bot-eten opwegen tegen de eventuele nadelen/risico's.

En gaan we dan nOg dieper in op de materie.... Een wolf en een hond eten het allerliefst rijp bestorven vlees.... Eigenlijk vinden ze dat hele verse vlees, net uit de winkel, niet het lekkerste wat er is. Een wolf en een hond zouden het allerliefst ook vlees en botten eten dat ze eerst hebben begraven. En 6 weken later graven ze dit rijpe vlees op en DAT is pas lekker! Geloof mij nou, ik ken zelfs mensen die een vleesput hebben gemaakt waar ze het vlees voor de honden eerst een paar weken laten rijpen, alvorens het aan de honden te geven! En dit vlees is nOg makkerlijker voor hen te verteren ook.

Ik wil jullie echt niet over halen om dingen te doen waar jullie 's nachts niet van kunnen slapen. Je moet ook aan je eigen gezondheid denken. Maar, rauw vlees is voor een hond echt geen probleem. En als je het eng vindt om botten te geven (hetgeen ik me ook goed kan voorstelen - ik ben ook heel bang geweest toen ik het eerste bot aan mijn honden gaf): geef dan eerst compleet versvlees waar gemalen bot in zit of stel zelf samen met gemalen botten van kippennekken, kippenkarkassen en kippenvleugels ofzo.

Dus als je aan mij vraagt: haal je het vlees gewoon bij de slager/supermarkt? Dan zeg ik ja. Hoewel ik er wel 100% zeker van wil zijn dat er geen rauw varkensvlees in het vlees zit dat ik koop. Ik koop dus nooit gemalen vlees. Nooit. Ik vertrouw dat niet (ik ken zat mensen die al JAREN gemalen vlees kopen aan hun hond - maar goed, ik ben ook wel een beetje een mutzzz met dit soort dingen hoor). Maar verder koop ik vlees bij poeliers, de VEN/Makro, slager, supermarkt en de Islamitische slager.

Ik hoop dat ik jullie niet nOg raderlozer heb gemaakt. Want dát is echt mijn bedoeling niet..!! Maar wat hebben jullie, voor je gevoel, fout gedaan met voeding? Kun je daar wat meer over vertellen? (hoeft niet hoor).

Misschien moet je er anders eens over denken om gewoon eerst eens compleet versvlees te gaan geven. Gewoon, om eens te proberen. Het vlees dat in het complete versvlees wordt verwerkt wordt direct bij slachterijen gehaald en diep ingevroren. Het wordt direct verwerkt (onder de meest hygienische omstandigheden - ik ken mensen die een rondleiding bij Carnibest en Energique hebben gehad en daar stijl van achterover waren geslagen van hoe brand en brandschoon daar alles is! Zo schoon kunnen wij het in onze keuken niet krijgen :D) en diepgevroren. Het vlees is geschikt voor menselijke consumptie. Van de meeste merken weten we 100% zeker dat het vlees niet in de buuuuurt is geweest van varkensvlees en het eindproduct wordt gecontroleerd op bacteriën. Een (1) bacterie teveel en de fabrikant heeft een mega-groot probleem! En echt, ze worden heel streng gecontroleerd, juist omdat deze voeding rauw aan de hond wordt gegeven! Ik heb geen idee of dit helpt om jullie over dit probleem heen te helpen..... Ik heb het zo ook gedaan en mij hielp het wel.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 14 mar 2004, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#65805
Trouwens, wolven in het wild vangen juist vaak zieke dieren. En dieren die parasieten bij zich dragen. En toch weet de wolf te overleven!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#65808
ik voer al een jaar of 16 rauw vlees en geen van mijn honden is er een dag ziek van geweest,sterker zelfs ,ik weet dat ze er gezonder van zijn.
Door Lizzy
#65811
Oh, nog wat: brokken bestaan nog maar een jaar of 60. Daarvoor gaf men de hond ook vlees. Rauw wel-te-verstaan! Lees anders voor de grap eens oude boeken van Donath! (soms nog te koop bij zaken als De Sleghte).
Door Laurence
#65815
Lizzy, allereerst wil ik tussen twee haakjes ff zeggen dat ik je een ontzettend leuk mens vind en je de boodschap uitermate goed weet over te brengen!

Ik denk dat we wel 'om' zijn... We gaven al botten e.d. no problem en ook geblenderde rauwe groenten, karnemelk, knoflook etc. Het zat hem alleen in het rauwe vlees. We zijn ontzettend enthousiast, de honden gaan uit hun dak en wij zijn blij omdat we nu weten WAT ze krijgen! En we hadden toch het gevoel het nog niet helemaal goed te doen met die vlees-kwestie... We gaan maar eens meteen beginnen morgen met rauw vlees, erg spannend in elk geval...

Onze eigen schuld... Onze wolfhond teef is zeven jaar jong geworden toen ze kwam te overlijden. Ze heeft nooit wat gehad en vorig jaar zomer werd ze ineens lusteloos en begon veel te drinken en te eten.

Om een heeeeeeeeeeeeeeeeel lang verhaal kort te maken:
Uit bloedonderzoek bij de dierenarts bleek dat ze een leverprobleem had. Antibioticum. Niet aangeslagen. Galwaarden waren ook niet goed, naar Utrecht gestuurd voor onderzoek. Lever ok werd gezegd, syndroom van cushing mogelijke oorzaak. Na in anderhalve maand 4x in Utrecht te zijn geweest (we zijn woonachtig te Zuid Limburg), waaronder 1x met spoed vanwege haar slechte toestand op dat moment (hele hoge koorts) konden ze ons niet zeggen wat er aan de hand was... Nog diverse dierenartsen bezoeken en bezoeken aan onze homeopate in Rotterdam brachten niets concreets uit.

Nadat ze toen ineens geel werd vertelde ze ons na het 5e bezoek in Utrecht dat ze een een 1e graads leverontsteking had en ze met prednison (helaas), binnen zes weken hersteld zou zijn. Na drie weken is zij overleden aan een nog onbekende oorzaak. Ook sectie heeft behalve de lever niets uit kunnen wijzen.

Ons geloof is dat de wijze waarop we gevoerd hebben hier in elk geval toe bijgedragen heeft. Voorheen kregen ze (dachten we toen) topbrokken... Hill's e.d. Nu noemen we het puur vergif, tussen haakjes. Daarna zijn we overgegaan op Duck nadat we hadden gelezen wat er zoal in brokken gestopt werd. Op Duck, wilde ik mijzelf voorhouden, deden ze erg goed. Maar beide wolfhonden gaven ELKE DAG gal over. Dit deden ze normaal 1-2 per week (na gras eten) en er werd mij verteld dat dit normaal was. Op Duck werd de ontlasting twee zo groot (!) en dus overgeven elke dag. Duck gaven wij enkele maanden toen onze wolfhond ziek werd.
Omdat men op een gegeven moment ook nog dacht dat ze een mogelijk alvleesklierprobleem had, zijn we toen op Duck pancreas overgestapt. Dit ging HELEMAAL mis na een dag, dus meteen mee gestopt. Toen zijn we zelf gaan koken en knapte ze ineens enorm op! Ze begon weer te lopen als vroeger en maakte een pijnloze indruk! Helaas heeft ze dit niet meer vast kunnen houden...

Vandaar ons schuldgevoel en ook onze paranoide gevoelens jegens ELK voer. We weten dat onze wolfhonden dicht bij de natuur staan en denken ook om die reden dat het voer haar mede 'de nek om heeft gedraaid'. Ze eten sindsdien allemaal uit onze eigen keuken en dit gaat perfect! Helemaal niets meer van overgeven, voedselallergie taboe bij onze x husky uit het asiel... Nu nog rauw vlees...

Bedankt voor je medeleven en advies, we gaan ervoor!
Door Lizzy
#65822
Wauw, allereerst wil ik ff zeggen: wat een lief compliment! Dank je! (ik zit er van te blozen).

En dan...., ja jeetje...., wat een ontzettende ellende hebben jullie meegemaakt..... Niet te harden gewoon. Jeetje, wat vind ik dat zielig..... Het is vooral niet te harden dat jullie er niet achter zijn kunnen komen wat er nu precies aan de hand was met jullie hond.... Oh bah, wat een toestand..... :'(

Ik kan me voorstellen dat jullie argwanend zijn geworden. Maar als jullie al zo ver zijn met het zelf samenstellen, dan moeten jullie daar ook vooral mee doorgaan! (ik dacht even dat jullie nog alles gekookt gaven, ook de groentes enzo). Dus jullie geven ook al botten? Ik neem aan dat jullie deze wel rauw geven?

Ik zou zeggen: ga het eens rauw proberen. Maar, doe het vooral rustig aan! Probeer desnoods eerst een rauw eitje. En geef dan eerst het vlees rauw dat je het minst eng vindt om te geven (ik noem maar wat, misschien vind je lamsvlees minder eng om rauw te geven als kippenvlees).

Geef je ook pens? Geef je dat al wel rauw of niet? Misschien helemaal niet zo'n gek idee om ook eens een klein beetje rauwe pens te geven. Dat is erg goed voor de darmflora!

En zo kun je het dan gewoon opbouwen/uitbouwen. En als je het stap voor stap doet, dan kun je ook haarscherp in de gaten houden hoe jullie hond het doet op het rauwe vlees!

Groetjes, Lizzy
Door Janet
#65826
Als je echt heel argwanend bent t.o.v. rauw vlees, probeer dan eens iets wat je zelf (als mens) ook rauw zou kunnen eten. Of in ieder geval rosé gebakken. Rundvlees en lamsvlees is hier heel geschikt voor.
Voor goedkoop lamsvlees is het even zoeken (ik weet niet of je een islamitische slager in de buurt hebt). Rundvlees (hoeft echt geen biefstuk te zijn) is daarentegen overal verkrijgbaar. Het is denk ik wel het proberen waard ;).
Door Laurence
#65852
Hoi Lizzy,

We gaven inderdaad al rauwe grote botten vd slager en pens van Rodi (100% pens!). Verstaan jullie onder pens uit een verpakking, rauwe pens? Of is dat weer wat anders...? We geven daarvan ook lam en hart (100%) omdat we van slagers hier te horen krijgen dat ze orgaan vlees niet zomaar mogen mee geven... Ik las daarover al het een en ander op Barfplaats overigens.

Maar als we er nu voor zouden kiezen een hele kip te geven morgen (we zijn in the mood...) is dat dan te vlug? Omdat ze al (bijna) rauw eten de afgelopen maanden.

Het verdriet om onze wolfhond is nog steeds enorm, juist omdat we inderdaad niet weten wat het precies geweest is. Je geeft jezelf de schuld en ook de artsen waar je na letterlijk 1000den euros nog niet weet voor je gevoel, of ze er alles aan gedaan hebben. Het lichaam is het voertuig van de ziel zullen we maar zeggen en we proberen het zo maar te laten rusten.

Thanx nogmaals voor je medeleven en alle adviezen! Hele kip...?!

Mensen, overigens ook bedankt voor alle andere reacties (ff wennen zo'n online forum hoor...!)
Door Lizzy
#65883
Laurence schreef: Hoi Lizzy,

We gaven inderdaad al rauwe grote botten vd slager en pens van Rodi (100% pens!). Verstaan jullie onder pens uit een verpakking, rauwe pens? Of is dat weer wat anders...?
Rodi pens is hartstikke rauwe pens! Da's mooi! Ga daar gerust mee door. Lapjes pens vinden honden trouwens ook heel lekker. Daar kunnen ze lekker aan sleuren.
We geven daarvan ook lam en hart (100%) omdat we van slagers hier te horen krijgen dat ze orgaan vlees niet zomaar mogen mee geven... Ik las daarover al het een en ander op Barfplaats overigens.
Mmm, vreemd. Ik koop mijn orgaanvlees gewoon bij de slager en Islamitische slager! Bij de Albert Heijn verkopen ze trouwens ook runderhart (speciaal voor de huisdieren). Ik koop daar ook wel eens de kippenlevertjes of maagjes. En lams en kalfslever haal ik meestal bij de Islamatische slager of Eko-slager. Maar OK, lamshart van Rodi is ook rauw hart en lamsvlees van Rodi is ook rauw lamsvlees, dus dat is ook prima.
Maar als we er nu voor zouden kiezen een hele kip te geven morgen (we zijn in the mood...) is dat dan te vlug? Omdat ze al (bijna) rauw eten de afgelopen maanden.
Omdat ze al botten gewend zijn (eten ze echt eetbare botten of kluifbotten? Als het kluifbotten zijn zou ik zelf eerst met kippennekken beginnen), zou het in principe moeten kunnen. Maar ik zou zelf de kip of eerst heel goed inknippen (de botten) en hakken of toch eerst een kleiner stuk proberen en desnoods even vast houden. Even kijken hoe ze er mee om gaan. Want ze moeten zo'n kip niet in een paar happen naar binnen schrokken!
Het verdriet om onze wolfhond is nog steeds enorm, juist omdat we inderdaad niet weten wat het precies geweest is. Je geeft jezelf de schuld en ook de artsen waar je na letterlijk 1000den euros nog niet weet voor je gevoel, of ze er alles aan gedaan hebben. Het lichaam is het voertuig van de ziel zullen we maar zeggen en we proberen het zo maar te laten rusten.
Ja, ik kan me dat ontzettend goed voorstellen.... Maar, ik denk wel dat het goed zou zijn wanneer jullie het idee dat je schuld hebt los laat.... Want, jullie hebben totaal geen schuld. Niets. Nul komma nul. Jullie hebben toen gedaan wat jullie dachten dat het beste was! En zo te lezen hebben jullie werkelijk er ALLES voor over gehad om jullie dierbare wolfshond te redden. Meer kun je echt niet doen..... Dat maakt het verdriet natuurlijk niet minder, maar schuldgevoelens over deze sitiuatie: dat hebben jullie gewoon niet verdiend....
Thanx nogmaals voor je medeleven en alle adviezen! Hele kip...?!

Mensen, overigens ook bedankt voor alle andere reacties (ff wennen zo'n online forum hoor...!)
Graag gedaan! Enne, het went vanzelf, zo'n forum ;D!
Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 14 mar 2004, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#66035
Ik vind het heel wat zeggen over jullie dat jullie dat rauw toch willen proberen terwijl jullie er zo'n angst voor hebben....petje af .
Door alies2
#66081
sylvia schreef: Ik vind het heel wat zeggen over jullie dat jullie dat rauw toch willen proberen terwijl jullie er zo'n angst voor hebben....petje af .
Inderdaad
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door