Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door astrid van spyke
#656604
hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum,
maar sommige kennen mij vast wel andere forums.
ik ben met spyke bij de d.a geweest i.v.b met jeuk, al enkele maanden.
de d.a zei dat t waarschijnlijk een eiwittenallergie is...
zijn huid was ook rood, niet op een plek maar gewoon heel zijn huid,
ik vertelde dat hij rodi- en royal-canin brokken kreeg, eigenlijk gaf hij daar geen antwoord op, maar zei alleen , mischien zitten daar eiwitten in , probeer eens iets te vinden zonder of minder
eiwitten-t liefst lams,rijst.
hij gaf me ook een zak voer mee,dat heet specific,
t zijn wittige brokjes , en op de zak staat-FOOD ALLERGIE MANAGEMENT,
ook heeft hij 2 injecties gehad voor de jeuk.
maar spyke vindt vers vlees zo lekker , en is niet gek op brokken,
weten jullie nog vers vlees zonder of minder eiwitten.
Door Audrina
#656611
Zei je DA ook voor welke eiwitten je hond allergisch zou zijn? Want je hebt eiwitten en eiwitten.  ;)
Misschien is je hond gewoon allergisch voor het graan in de brokjes en kan je hem beter overzetten op 100% versvlees.
Door Lizzy
#656618
Hoi Astrid, allereerst: welkom op Barfplaats!

Helaas moet ik je vermelden dat het verhaal van je dierenarts geen hout snijdt.... Een hond is niet 'allergisch voor eiwit'. Een hond is mogelijk allergisch voor een specifiek eiwit. Dat kan zijn: een plantaardig eiwit (soja is boosdoener nummer 1) of dat kan zijn voor een specifiek dierlijk eiwit. En dan gaat het meestal over een allergie voor kip of rund of pens of zuivel.

Overigens is duidelijk gebleken dat honden die allergisch zijn voor rund in brokken (verhit eiwit) helemaal niet direct allergisch hoeven te zijn voor rauw rundvlees. Door het verhitten veranderd de eiwitstructuur namelijk.

Maar roepen "je hond is allergisch voor eiwit, ga 'm maar een voer met een lager eiwitgehalte voeren" slaat echt helemaal nergens op... Als je hond allergisch is voor een bepaald eiwit, krijgt hij al allergische reactie's op een beetje eiwit. Om te roepen "zoek iets met lam en rijst" slaat echt helemaal nergens op. Sorry. Dit klinkt cru en bovendien heb je misschien een goede vertrouwensband met je DA: dat is allemaal fijn natuurlijk, maar van voeding heeft hij geen kaas gegeten. Zoals de meeste dierenartsen daar geen kaas van hebben gegeten trouwens....

Hoe zit het dan wel: je hond heeft duidelijk een huidprobleem. In mijn ogen is nog helemaal niet vast komen te staan dat hij een voedsel of eiwit-allergie heeft. Huidproblemen worden vaak veroorzaakt door anti-vlo-middelen (zoals Frontline), allergieen voor dingen van buitenaf (huisstofmijt, etc) en natuurlijk ook door voeding, maar dan meestal door brokken. Meestal is er, als er een allergie is voor voedsel, geen sprake van een allergie voor een eiwit alswel voor granen. En, je raadt het vast wel: brokken staan stijf van de granen.....

Mocht je zelf het vermoeden hebben dat de huidproblemen in relatie staan tot voeding: kun je twee dingen doen (in mijn ogen):

Volledig overstappen op een rauwe, verse voeding. Kant en klaar of zelf samengesteld. En dan een voer van een ordentelijk merk, waar weinig graan in zit. Bandit, Bibi, Carnibest, Energique lam & rijst zijn allemaal prima geschikt. Dit voer kun je tijdelijk aanvullen met borage-olie en vis-olie. Deze twee olieen bevatten de juiste vetzuren in geval van huidproblemen (actieve omega 6 vetzuren oftewel GLA en actieve omega 3 vetzuren). Deze vetzuren helpen bij jeuk en huidontstekingen. Mogelijk verergeren de problemen in eerste instantie even. Dat kan te maken hebben met ontgiften. Hier moet je dan 'gewoon' even doorheen. Geef je hond verder geen hondenkoek of brok-achtige snacks te eten. Geef hem ook vooral geen brood, pasta of rijst te eten. Geef hem gewoon zijn rauwe, verse voeding. Er is een grote kans dat je hond op deze manier vanzelf van z'n huidproblemen wordt verlost. We zien dat hier op Barfplaats met regelmaat gebeuren.

Je kunt ook direct een eliminatie-dieet gaan doen. Om te kijken of je hond werkelijk allergisch is voor eiwitten. Dit werkt als volgt: je neemt een vers, rauw vleessoort dat jouw hond nog nooit eerder gehad heeft. Dit is van essentieel belang. Je wil immers gaan uitzoeken waar je hond allergisch voor is. Dan moet je hem voeren met een eiwit dat zijn lichaam niet kent. Vroeger werd daar lam voor gebruikt. Maar vandaag de dag krijgt iedere hond wel lam binnen (middels brokken of versvlees) en slaat dat hele lam-verhaal gewoon helemaal nergens meer op. Aan lamsvlees is niets bijzonders!

Goed, dit voer (met een vleessoort dat hij nooit eerder gehad heeft) geef je 6 tot 9 weken. Als de hond na een week of 6 a 9 geen problemen meer heeft: dan kun je gevoegelijk zeggen dat je hebt vast gesteld dat je hond allergisch is voor iets in het voer. Mogelijk een eiwit. Mogelijk een bepaald dierlijk eiwit. Om nu uit te zoeken wat hij wel en niet kan verdragen, zul je iedere twee weken een nieuw soort eiwit/iets aan het voer toe moeten voegen. Dus zeg, je gaat Bandit Geitmix geven of Carnibest Eend & Rijst (dat zijn de twee eliminatie-dieten die op dit moment verkrijgbaar zijn volgens mij - en als je hond ooit eend of ooit geit heeft gegeten: dan hoef je dit voer al niet meer te proberen). Na 6 a 9 weken zijn de problemen opgelost. Dan ga je bijvoorbeeld na 9 weken toevoegen: rundvlees (rauw). Dat doe je twee weken en je wacht af wat de reactie is. Als er geen reactie optreedt, kun je er vanuit gaan dat er geen allergie is voor rund (dit zegt overigens nog niet dat je hond niet allergisch is voor runderpens. Pens geeft helaas wel eens allergische reacties). Nou, na twee weken ga je dan het volgende toevoegen. Zeg lamsvlees. Als je hond geen reactie vertoont: is ie niet allergisch voor lamvlees. Als ie wel een reactie vertoont: is ie wel allergisch voor lamsvlees. En zo verder. Dit is dus het doel van een eliminatie-dieet. En zo dient het uitgevoerd te worden.

Het is ook eigenlijk niet zo moeilijk om zelf een eliminatie dieet samen te stellen. Je neemt wederom een vleessoort die je hond nooit eerder heeft gehad. Zeg, je neemt eend. Nou, dan voer je je hond 6 tot 9 weken lang alleen eend. En dan geef je het simpelst gewoon hele eenden. Met orgaanvlees en vlees en bot en al. Het beste neem je tamme eend, want wilde eend vindt de gemiddelde hond niet te eten. In deze 6 a 9 weken komt je hond echt niks te kort. Hetzelfde kun je doen met geit. Je gaat naar een Islamtische slager, koopt geitenvlees, geitenorganen en geitenribben en je voert je hond 6 a 9 weken lang alleen geit. Zorg er dus wel voor dat je hond niks anders eet als dat vlees, vleesbot en orgaanvlees. Niks. Dus geen hondenkoekjes, niks van straat laten eten, geen lekkernijtjes die andere mensen aan hem willen geven. Niks!

Als het mijn hond was? Dan ging ik gewoon 100% vers/rauw voeren. Brokken helemaal de deur uit! Ik zelf ging natuurlijk zelf samenstellen. Daar geef ik gewoon de voorkeur aan. Je kunt dan ook 100% graanvrij voeren (ook zonder rijst), je hond krijgt vlees in grote stukken binnen, hetgeen beter verteerd, etc. Maar, ik kan me dus ook voorstellen dat je je eerst graag in wilt lezen in de materie. In de tussentijd zou je dan voor een goed versvleesvoer merk kunnen kiezen (je moet gewoon even kijken welk merk dan voor jou goed verkrijgbaar is en waar jouw hond het goed op doet). Ik zou dit gewoon eens een paar maandjes geven, samen met borage en visolie. Eventueel zou je zelfs een reigingskuurtje kunnen doen met Drainage Compositum van de Groene Os. Dat is zacht doch goed spul. Vooral bij dit soort huidproblemen.

Als de problemen dan niet over gaan, pas dan zou ik een eliminatie dieet met eend of geit of struisvogel of konijn ofzo gaan doen. En, ook nu mag je nog steeds niet uitsluiten dat de problemen door iets anders als voeding worden veroorzaakt! Als ik jou was zou ik voorlopig ook niks tegen vlooien of teken of iets geven. Want nogmaals, ik maak te vaak mee dat honden huidproblemen krijgen na het gebruik van die troep....
Door astrid van spyke
#656619
de d.a heeft niet gezegd welke eiwitten
maar toen ik zei dat hij rodi- en royal-canin brokjes kreeg
zei hij dat daar mogelijk te veel eiwitten inzitten ,
maar in zijn dieet-voer  zit o.a eiwit(ruw) bronnen ei,rijst.
t is  complete dieetvoeding voor honden die voedingsstoffenintolerantie
vermindert en een slechte spijsvertering compenseert.
mischien inderdaad een optie om eerst eens te probereb met allleen
vers en de brokken achterwegen te laten.
Gebruikersavatar
Door chooky
#656623
astrid van spyke schreef: mischien zitten daar eiwitten in , probeer eens iets te vinden zonder of minder
eiwitten-t liefst lams,rijst.
Misschien zitten daar eiwitten in???????????????????????
Ik hoop het wel...
Sorry maar ik zou van deze DA absoluut geen voedingsadvies aannemen!
Als hij er al over twijfelt of er eiwitten inzitten...
Door astrid van spyke
#656624
dank je wel lizzy ,
phoe wat een verhaal zeg....
wat weet jij veel.
ik ga eerst eens die brokken wegdoen,
maar wat geef ik dan als beloninG!!! mischien die dieet-brokjes,
ik zal eerst niet veel merken denk ik...vanwege zijn injecties tegen jeuk,( of moet ik er beter gelijk mee beginen )
en dan ga ik gelijk proberen wat jij beschrijft , een goede manier om te onderzoeken aan welk voer t ligt ( als t door t voer komt )
spyke heeft gelukkig geen vlooien, dus dat hoef ik( nog ) niet te gebruiken.
thanks.
Door Lizzy
#656627
Qua beloning-kjes kun je wel komkommer geven of gedroogd vlees zelf maken of bijv. de snackjes van Bandit/Carnibest. Dat is allemaal puur gedroogd vlees.
Door nikèdog2000
#656650
hèèè astrid
welkom op barfpl
nou ik hoop dat het lukt
met het advies van lizzy
lizzy wat geef je toch altijd zeeeeeeeeeer uitgebreid advies
super
Door Shifra en Sharel
#656659
Hoi Astrid, je heb Barfplaats dus kunnen vinden ;)

Kijk zoals Lizzy het jou allemaal kan uitleggen, had ik het nooit kunnen doen, vandaar dat ik je naar deze site doorstuurde.

Ik hoop dat je er heel wat aan heb.

Wat ik wel zelf heb ervaren met Shifra, is dat zij niet tegen rundvlees kan.
Nu zij bijna 3.5 jaar aan de Carnibest zit en dan een eend en kip versie, gaat het heel goed met haar, zelfs dat ik haar 1x in de week nu wel rund kan geven.

Beste met Spyke

gr Rolanda
Laatst gewijzigd door Shifra en Sharel op za 04 nov 2006, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#656704
astrid van spyke schreef: waarom is carnibest eigenlijk zo goed?
Carnibest is goed net zoals zovelen andere merken kant en klaar versvlees. Het is maar net waar je hond het goed op doet maar wil je echt weten wat je hond eet, dan is zelf samenstellen zekker een goede optie.
Door Shifra en Sharel
#656706
Astrid, ik heb de Carnibest, omdat ze daar een eend versie van hebben, en dat zijn meerendeels de hoofdmaaltijden voor mijn honden.
Maar nu ik al jaren dit geef, en het zo goed gaat, kan ik dit ook combineren met de energique 4, en heel af en toe rodi.
Ik merk alleen bij de energique dat ze daar weer sneller van aankomt en moet ik een kleinere portie geven, maar dat is bij iedere hond verschillend, bv Sharel kan heel veel eten, maar zal niet dikker worden.


Wat Lizzy al aangaf,  ik moest ook eerst ontdekken waar Shifra het goed op deed.
Hopenlijk gaat het bij Spyke meteen al stukken beter.
Door astrid van spyke
#656729
o t is dus niet dat daar minder eiwitten inzitten,
spyke kreeg eerst altijd energiqeu compleet verschillende smaken,
en moesten daar altijd een ver eind voor rijden,
nu hebben we een dierenwinkel on ons dorp , die geen energiqeu heeft maar alleen van de diepvries rodi- en duck,
vandaar dat hij eerst rodi kreeg.

p.s hoe krijgen jullie je foto hier eigenlijk geplaatst.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door