Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#656280
Ik ben net terug van de orthopeed. Er zijn opnieuw foto's gemaakt (en toen nog een keer, omdat hij het in eerste instantie niet scherp genoeg kon zien), en Beau heeft hoogstwaarschijnlijk artrose in zijn polsgewricht. Het is niet met 100% zekerheid te zeggen, maar het is wel het meest waarschijnlijk. De DA dacht eerst nog aan een infectie, maar het bloedbeeld wees dat niet uit. Een optie was nog om een infectie definitief uit te sluiten om Beau 2 weken "blind" op Antibiotica te zetten, maar dat vond de DA eigenlijk niet nodig en verstandig, gezien de bloeduitslag en de negatieve bijwerkingen van antibiotica.

En nu? Natuurlijk ben ik blij dat er niets ernstigs aan de hand is zoals een tumor of iets dergelijks, maar jeetje, hij is nog maar 5... :'( De DA adviseerde speciale brokken, met extra omega 3-vetzuren, maar toen ik zei dat hij geen brokken kreeg, heb ik een voedingssupplement meegekregen. Volgens hem werken de omega 3-vetzuren als een soort van gelijkmatige onstekingsremmers, om te zorgen dat op het moment dat Beau een klap maakt met zijn pols er minder snel een ontsteking ontstaat, en we dus niet zo snel naar de conventionele ontstekingremmers hoeven te grijpen (als ik het allemaal goed begrepen heb). Daarnaast was het goed om de Glucosamine te blijven gebruiken die ik hem al geef.

Verder is het zaak om te zorgen dat hij geen klappen maakt met zijn voorpoten, dus: niet meer achter balletjes aanrennen  :'( (behalve in het water dan), geen gekke bokkesprongen meer maken, en ook voor in en uit de auto springen zullen we iets moeten verzinnen (maar dat is waar ik me het minst zorgen over maak). Hij adviseerde om te gaan fietsen met hem, maar toen ik zei dat hij daardoor juist weer klachten in zijn schouder kreeg, heeft hij die ook nog nagekeken, maar daar kon hij niets verontrustends aan merken. We gaan het dus toch maar weer proberen, met hele kleine stukjes in het begin.

Hebben jullie verder nog adviezen of tips? En wat ik de DA vergeten ben te vragen: verkort artrose de levensduur van een hond, of kunnen ze er gewoon oud mee worden?
Door Lizzy
#656284
Bah Natasja :(!

Brutus heeft ook artrose in zijn voorpoot. Ik denk dat hij een jaar of 6 a 7 was toen we die diagnose kregen.

Brutus krijgt:

* Glucobest (daar zit glucosamine + chondroitine + msm + vitamine C enzo in). Ik raad je echt aan om een gluco/chondro/msm middel te gaan geven.
* Visolie (voor de omega 3 vetzuren. Daar heb ik die dure producten van de DA niet voor nodig)
* Als hij veel last heeft : groenlipmossel (dat werkt echt zooo goed bij hem! Maar tis zooo duur...).
* Als hij heel veel last heeft : duivelsklauw (dat werkt ook heel goed bij hem maar dat kun je beter niet dagelijks geven. Kun je nu wel even geven hoor!).

Brutus mag absoluut niet achter een bal aan rennen. Ik meen serieus dat hij het daarvan gekregen heeft zelfs. Ik neem hem niet meer mee naar het strand. Al jaren niet. Mul zand is de pest voor z'n poten en hij loopt ook zwaar kreupel na een strandwandeling. Verder springt hij in en uit de auto via een loopplank (die Leo gemaakt heeft). En verder loopt hij gewoon 1,5 a 2 uur per dag los in het bos. Brutus is nu 10,5. Ik ga er vanuit dat ik z'n probleem zo goed onder controle kan houden. Tenminste, dat hoop ik. Mocht hij in de toekomst veel pijn krijgen: ga ik voor goudacupunctuur. Mocht dat niet helpen: zet ik hem op "Pijn Compositum". En als dat niet helpt: ga ik hem fulltime op Duivelsklauw en Groenlipmossel zetten (liever Duivelsklauw als een NSAID).  En mocht dat ook niet helpen: dan gaat hij op de minst slechte NSAID. Maar, tegen die tijd zal hij toch wel een jaar of 17 zijn!

En zo zie ik dat ook bij Beau. Je hebt nog zooooooooooooooveel mogelijkheden!
Door *Natasja*
#656324
Dank jullie wel voor de antwoorden, ik zie het nu weer wat positiever in.  ;)

Lizzy, Beau krijgt al sinds een paar maanden Glucosamine Complex van De Groene Os. Als ik het zo lees, zit daar alles in wat jij noemt bij je 1e punt.

Visolie, maakt dat nog wat uit welk merk of welke samenstelling? En hoeveel zou hij per dag moeten hebben?

En die groenlipmossel en duivelsklauw, kan ik dat via internet bestellen? Ik bestel dat soort dingen bij www.edera.nl, denk je dat ze dit daar ook verkopen? En welke van de 2 adviseer je in Beau zijn geval, of is het beter om het allebei in huis te hebben?

Bij Beau is het overduidelijk dat het door de vechtpartij komt, het zit precies op de plaats waar ook nog een litteken zichtbaar is. Hij mag vanaf nu niet meer achter het balletje aanrennen, ik geef hem de bal als we op het strand komen, en dan loopt hij gewoon een beetje te pierewaaien met zijn bal (bal verstoppen in konijneholen, struiken etc. en dan weer opvissen). Dit doet hij de afgelopen weken al uit zichzelf, dus zetten we die tendens voort.

Het is wel frappant, de orthopeed zei juist dat het goed is voor hem om in het mulle zand te lopen (werd hij ook lekker moe van zei hij). Misschien omdat de artrose bij Beau op een andere plaats zit dan bij Brutus (weet ik niet hoor, ik gis maar wat)? Verder bestaat het strandje waar ik altijd heenga ook veel uit gras, dus goed voor de afwisseling.
Door Audrina
#656331
He wat naar, maar zoals de anderen ook al zeggen, met artose kunnen ze oud worden. Bij mijn oudste teef Tess is op haar 8ste zwaar artrose geconstateerd aan haar heupen en achterpoten. Madame is nu 13,5 en loopt nog steeds elke dag braaf het rondje door de polder mee (1,5 uur lopen en af en toe zwemmen). Mijn reu is vorige week 14 geworden en bij hem is artrose in zijn hele voorkant geconstateerd toen hij 10 was en ook hij gaat elke dag nog gewoon mee. Daisy wordt in januari 5, bij haar is ED en artrose geconstateerd toen ze 1,5 was en dat is net een stuiterballetje af en toe (als ze de kans krijgt en die krijgt ze niet  :P ).
Ik geef ze ook visolie en glucosamine en heb voor geval van nood altijd duivelsklauw, wilgenbast en evt rimadyl achter de hand. Groenlipmossel heb ik ze ook lange tijd gegeven, maar ze doen het nu ook goed op de glucosamine en visolie.
Duivelsklauw kan je gewoon bij bijvoorbeeld de Tuinen halen. Groenlipmossel zouden ze daar ook moeten hebben.
Ik heb hier bij de Kruiderij (dat is net zoiets als de Tuinen) 30 capsules (goed voor 1 maand) voor een tientje, maar ik heb ook al een keer een pot Golddust nr 3 besteld en daar heb ik (met 3 honden) echt maaaanden mee gedaan.
Laatst gewijzigd door Audrina op vr 03 nov 2006, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cathelijn
#656340
vervelend als je het zo hard hoort zeggen he?

Jonas heeft eerst glucobest gehad, daar zag ik bij hem geen verbetering bij.
Toen kreeg hij Primeval en na 3 weken ben ik daar groenlipmossel bij gaan geven. Nu zie ik wel echt een hele verbetering, dus ik ga nog even zo door.

Ik heb de groenlipmossel besteld bij www.lovelyhealth.com. Ik betaal daar 15 euro voor een pot waar ik 3 maanden mee kan doen.

Ik heb begrepen dat mul zand niet zo geweldig is, omdat de gewrichten bij het lopen daarin wat verdraaien. Als ik op het strand zou lopen zou ik mijn hond zoveel mogelijk op het hardere zand houden, dan moet het wel goed gaan. Jonas speelt nog wel met stokken, maar doet dat vrij beheerst. Ik ben al blij dat hij zich zo goed voelt en wil hem niet zijn leukste spelletje ontnemen (hij remt al lang af voordat hij bij de stok is ;D ).

Sterkte hoor enne: er zijn nog zoveel mogelijkheden om te proberen, niet meteen de moed opgeven als iets niet werkt.
De Rimadyl staat hier (gelukkig) ongebruikt in de kast.
Door *Natasja*
#656341
Ik ben blij om te horen dat er meer honden zijn die (op jonge leeftijd al) artrose hebben. Nou ja, niet voor jullie honden natuurlijk, maar wel dat Beau niet de enige is, en dat er nog volop mogelijk is. We gaan gewoon zijn levensstijl wat aanpassen, zodat hij het minste last heeft, maar nog wel lekker kan spelen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#656551
Hè Natas wat een rotbericht  :( . En dat door zo´n stomme vechtpartij. Arme Beau, hij is juist zo gek op spelen met de bal. Ik hoop dat je met supplementen Beau er bovenop kan helpen. Ik zou in ieder geval groenlipmossel gaan geven.
Sterkte  :-*
Door *Natasja*
#661362
Even een vraagje: ik slik zelf dagelijks Omega 3-capsules van Natu-Fit. Zou ik die Beau ook kunnen geven, als het supplement van de DA op is? Of zijn er nog goedkopere capsules (en misschien beter voor een hond geschikte)?
Door Lizzy
#661367
*Natasja* schreef: Even een vraagje: ik slik zelf dagelijks Omega 3-capsules van Natu-Fit. Zou ik die Beau ook kunnen geven, als het supplement van de DA op is? Of zijn er nog goedkopere capsules (en misschien beter voor een hond geschikte)?
Ja, deze kun je ook aan Beau geven. Ik geef zelf visolie van de Hema en soms (als ik veel spaargeld heb ;D) die van Solgar. Die vind ik echt het allerbest, de Solgar 3-700.
Door *Natasja*
#661372
Lizzy schreef: Ja, deze kun je ook aan Beau geven. Ik geef zelf visolie van de Hema en soms (als ik veel spaargeld heb ;D) die van Solgar. Die vind ik echt het allerbest, de Solgar 3-700.
En waar koop je die, Solgar capsules? En groenlipmossel en duivelsklauw? Ik heb al op http://www.edera.nl gezocht, maar daar kan ik het niet vinden.

En hoeveel omega 3 geef jij? 1 capsule per dag?
Door Lizzy
#661395
*Natasja* schreef: En waar koop je die, Solgar capsules? En groenlipmossel en duivelsklauw? Ik heb al op http://www.edera.nl gezocht, maar daar kan ik het niet vinden.

En hoeveel omega 3 geef jij? 1 capsule per dag?
Solgar koop ik bij de natuurvoedingswinkel. Hier kun je je woonplaats/postcode ingeven en kijken waar ze Solgar bij jou in de buurt verkopen: http://www.solgar.nl/groep/3/Solgar+Speciaalzaken/

Groenlipmossel en Duivelsklauw koop ik bij de Tuinen.
Door *Natasja*
#695451
Het supplement wat we bij de DA destijds hebben meegenomen, is bijna op, dus nu ga ik over op gewone visolie-capsules. Nu slik ik zelf NatuFit Omega-3 capsules. Kan ik hem die geven (of zijn er nog goedkopere alternatieven?)? En hoeveel heeft hij daarvan nodig?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door