Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ellen Els en Nina
#656022
In het laatste nummer van "Onze Hond"  staat een artikel, geschreven door da Les Paardekooper. Titel: Geen hond in het weiland!
Zij beweert hierin dat koeien in de wei besmet kunnen worden door een eencellige parasiet en daardoor de ziekte Neospora caninum kunnen oplopen.  Deze Neospora caninum heeft (haar eigen woorden) een ingewikkelde levenscyclus, waarbij verschillende diersoorten betrokken zijn. Er zijn tussengastheren en eindgastheren.
Uiteindelijk blijkt dat de hond de eindgastheer blijkt te zijn. Als een hond besmettelijk materiaal heeft opgegeten (nageboorte van een besmette koe, rauw vlees met cysten, oplikken van besmet vruchtwater...tja dat ligt ook overal...) dan vindt er in de darm van de hond een vermenigvuldiging van de parasiet plaats. Uiteindelijk vormen zich besmettelijke oocysten die met de ontlasting van de hond worden uitgescheiden. Deze oocysten overleven maandenlang in de omgeving en zijn daardoor maandelang besmettelijk voor de koeien die het gras eten waar de hond heeft gepoept. De Neospora parasiet geeft vooral bij de koe problemen, met name bij het (ongeboren) kalf. Kan zelfs leiden tot de  dood van het kalf, of afwijkingen die later pas naar voren komen.
Mw. Paardekoper sluit af met een aantal richtlijnen: Laat honden niet in stallen of op het erf, zorg dat uw hond geen ontlasting op het weiland achterlaat. EN....jaja, jullie  voelen 'm al aankomen de laatste tip: " Voer uw honden geen rauw vlees, maar kook of stoom het eerst. Dit geldt ook voor botten." :o
Tja, en daarmee eindigt het artikel.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#656026
Nou ja als je een boerderij hebt met drachtige koeien dan is dit zeker iets om rekening mee te houden. De hond moet zijn behoefte ergens doen waar de koeien er niet bij kunnen. Abortus door neospora is een groot probleem op rundveebedrijven, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Ik denk dat je als barfer toch wel moet proberen om je hond niet in gebieden te laten poepen waar koeien grazen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#656028
Het blijkt trouwens dat honden maar heel kort neospora uitscheiden op jonge leeftijd (net zoals bij katten met toxoplasma). Er bestaat dus een kans dat koeien besmet raken via de hond, maar onze viervoeter is dus niet z´n hele leven een infectiebron. De grootste overdracht vindt trouwens plaats van koe op ongeboren kalf. Als het kalf levend ter wereld komt, blijft hij z´n leven lang drager.

Onderstaand stukje vond ik op deze site http://www.veefokkers.com/zoek_links/ko ... iekten.htm

Moeten nu alle veehouders, die een hond hebben hun trouwe viervoeter wegdoen, omdat er een mogelijk verband bestaat tussen de abortusziekte Neospora en de aanwezigheid van een hond op het bedrijf? Dit is een al te drastische maatregel. Er wordt verondersteld dat honden slechts tijdelijk een besmettingsgevaar vormen: kort nadat de dieren voor het eerst met de ziekte in aanraking zijn gekomen en dat is veelal op jonge leeftijd. Men kan het bloed van de hond laten onderzoeken. Een positieve uitslag wil zeggen dat de hond ooit in aanraking is gekomen met de parasiet, het zegt echter niets over het besmettingsgevaar.
Uit bovenstaande blijkt wel dat er nog veel onzekerheden bestaan omtrend N. caninum als veroorzaker avn abortus, z'n levenscyclus en zijn tussen- en eindgastheren. Er wordt echter momenteel veel onderzoek naar deze parasiet gedaan, omdat deze mysterieuze veroorzaker van abortus behoorlijk wat schade aan kan richten op melkveebedrijven.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#656033
Tinker schreef: Mijn honden mogen zowiezo niet op andermans terrein(of weiland)lopen zonder toestemming van de grondeigenaar.Maar ik wist dit niet,toch wel iets om rekening mee te houden dus.
Maar ik loop ook wel eens in een natuurgebied wat begraasd wordt. Ik had daar nooit zo over nagedacht, maar ik zou daar dus eigenlijk ook de poep op moeten ruimen.
Door MarijeJoanne
#656065
Het artikel klopt helaas, alleen het dikgedrukte stukje, daar ben ik het niet mee eens.
Niet alleen omdat ik vind dat honden vers gevoerd moeten worden (en botten zeker niet verhit!), maar ook omdat honden die op brok grootgebracht zijn deze parasiet bij zich kunnen hebben.
En dan dus vooral de jonge honden.

Gizmo kwam als pup bij ons (op brok grootgebracht en nog langere tijd bij ons brok gekregen) en een tijdje later waren de koeien van de leg...
Zeker is het niet, maar het is dus goed mogelijk dat het door die parasiet kwam, er waren iig opvallend veel problemen met drachtige koeien (of nouja, het kalf ervan).
Hij at dus geen rauw vlees, nageboorte of ontlasting van de koe en die dingen, wel likte hij altijd even de laatste druppeltjes melk op als ik melk uit de tank kwam halen (al zie ik dat niet in het rijtje mogelijkheden staan).
Daarbij zou het dan toch betekenen dat de parasiet al op het bedrijf rondwaart en niet dat de hond het binnen brengt.
Mijn hond komt niet van een al te goede fokker vandaan, dus ik gok er op dat ie daar ook geen goede socilisatie heeft gehad (kwam uit de stad, dus geen contact met koeien lijkt mij) of rauw eten (brok, brok, brok).

Daarna hebben we er nog 2 honden bij gekregen, geen pups maar honden van over de 1 jaar (niet bewust, maar toeval) die net als Gizmo overal op het erf lopen, dus ook daar waar de koeien komen.
Het drama heeft zich gelukkig niet herhaald.
Sowieso hebben we altijd een of meerdere honden op het erf te lopen gehad, al dan niet allemaal als jonge pup binnengekomen, maar ze zaten er wel tussen.
De meesten aten met de pot mee en/of kregen brok bijgevoerd (en snaaiden af en toe wat mee van op de boerderij, denk aan nageboorte ed), maar toen bovenstaand voorval plaatsvond kreeg Gizmo dus ook nog brok gevoerd (de andere hond was jonge-hond fase al lang voorbij en liep er dus ook al enkele jaren). Nu staan ze al tijden op vers (die 2 van mij dan tenminste), maar toendertijd nog niet.

Ook honden die alleen brok krijgen, kunnen het dus overbrengen.
Niet alle jonge honden hebben de parasiet bij zich, je treft het of je treft het niet.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#657020
Ellen Els en Nina schreef: Uiteindelijk blijkt dat de hond de eindgastheer blijkt te zijn. Als een hond besmettelijk materiaal heeft opgegeten (nageboorte van een besmette koe, rauw vlees met cysten,
In welk rauw vlees zitten dan die cysten en hoe groot is de kans dat wij dit besmette vlees aan onze honden geven?
Door evds
#657116
Loopt je hond op plaatsen waar (rund)vee komt of op weides die gras/hooi voor (rund)vee produceren dan moet je gewoon zorgen dat hij daar een ontlasing achterlaat(opruimen).

Ook bij mij in de schapenwei wordt eventuele hondenpeop opgeruimd en als mijn schapen naweiden ruim ik de poep van mijn hond op.

Ik ben niet zo bang voor de gezondheid van mijn honden die van alles en nogwat rauw eten maar wil tegelijkertijd voorkomen dat ze andere dieren/mensen schade berokkenen.
Door Lizzy
#657117
Jacquemine schreef: In welk rauw vlees zitten dan die cysten en hoe groot is de kans dat wij dit besmette vlees aan onze honden geven?
Bij mijn weten komt vlees met cystes of aanverwante dingen niet eens door de keuring. Dus ik zou me geen zorgen maken.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#657147
Lizzy schreef: Bij mijn weten komt vlees met cystes of aanverwante dingen niet eens door de keuring. Dus ik zou me geen zorgen maken.
Dan is dat artikel alleen maar van belang voor mensen die een hond hebben die wel eens vruchtwater of nageboorte van een besmette koe oplikt/eet. Over hoeveel mensen hebben we het nu? Voor mensen met koeien is dit inderdaad een interessant artikel, maar waarom moet er weer een  negatieve stempel op rauw gedrukt worden?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#657159
Lizzy schreef: Bij mijn weten komt vlees met cystes of aanverwante dingen niet eens door de keuring. Dus ik zou me geen zorgen maken.
Nou dat weet ik zo net nog niet, die cysten kun je niet met het blote oog zien en kun je alleen aantonen met een PCR-test welke niet standaard wordt gedaan. Ik ga nog ff googlen, als ik iets interessants vind dan zal ik het jullie vertellen.
Door Juul
#1268875
Ik heb hier nog even een vraagje over. Is de hond de enige bron van het uitscheiden van besmetting. Of geldt dat ook voor andere aas/vlees eters, zoals vossen, kleine marterachtigen,  katten, kraaien, eksters e.d.

Iemand die hier iets van weet?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door