Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#655758
Ik geef Ikijok het volgende:

40% Rauwe vleesbotten
25% Spiervlees
15% Orgaanvlees
10% Groente- of Fruitmix
5%  Overige

Hij krijgt dit nu enkele maanden en opzich bevalt het wel. Hij eet alles keurig op, heeft gruwelijk veel energie en zijn ontlasting is (meestal) goed. Toch signaleer ik een "probleempje", waarvan ik me afvraag of ik daar met voeding iets aan kan doen (percentage aanpassen bijv.)....

Ikijok is erg onderzoekend/ondernemend van karakter en vind het heerlijk om iets in zijn mond te hebben. Tijdens wandelingen kan hij lang met boomstammen of takken lopen sjouwen. Binnen loopt hij de hele dag met zijn Rawhide bot te slepen. Hij is enorm fanatiek en door zijn groei en toenemende kracht (hij is nu ruim 7 maanden) wordt hij ook sterker en heeft zo'n botje steeds sneller op... Het lijkt er echter op dat hij maar niet verzadigd raakt en veel meer kauwbehoefte heeft, dan het botje hem kan bieden (tenzij ik dus na een paar uur een nieuwe aanbied, maar dat ben ik niet van plan ;D). Resultaat van het botje is dat hij enorme vieze stink scheten laat en daar natuurlijk ook soms harde en soms ook zachte (diaree-achtige) ontlasting van krijgt.... Het alternatief is om die rawhide's niet meer te geven (of veel minder), maar dan gaat hij dus aan de sjouw met andere voorwerpen (die al helemaal niet voor hondenbekkies bestemd zijn)...

Mijn idee was dus of het zou helpen om hem meer bot in zijn menu te geven. Zou dat helpen? Zou ik het percentage op kunnen voeren naar bijv. 50% of wellicht meer? En van welke "categorie" haal ik dan percentage af?

Rachel.
Door Lizzy
#655778
Linga krijgt ook onmiddellijk de slinger van die rawhides. Hier komen ze de deur niet meer in....

Maar qua het wijzigen van de percentages : gewoon doen. Gewoon proberen. 50% vleesbot is namelijk ook prima. Misschien dat het helpt. En misschien niet. Je kunt best wat minder spiervlees gaan geven. Het spiervlees aan het vleesbot compenseert dat weer prima.
Door Malamoods
#655788
Oeps, bij het verkeerde board gezet.... :-[ Sorry!

Ok, ik ga dan 50% vleesbotten proberen en 15% spiervlees.... Thanks! :) Hopelijk heeft hij dan minder knaagbehoefte en kan iik die rawhides afbouwen (of wellicht helemaal weg laten)....

Rachel.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#655807
Ik geef zelf ook veel meer dan 40% vleesbot hoor. Ik zit denk ik wel tegen de 60%. En het bevalt me prima! En de jongens nog veel beter. ;D
Door Mevroi Kruim
#655814
Misschien toch af en toe een recreatiebot? Lamspoot ofzo?
Is hij erg aan het wisselen misschien?
Die rawhide dingen vind ik doodeng, ik heb twee keer meegemaakt dat een hond er bijna in stikte dus ik koop ze echt nooit meer.
Toen Kátur aan het wisselen was en de knageritis had kreeg hij wat grotere botten om aan te kluiven, dat scheelde enorm voor de meubels.

Ik heb trouwens een DH gehad die ook altijd met iets liep te sjouwen. Hij sleepte hele boomstammen mee naar huis, voor de haard van de benedenburen  ;D
En ook een hond die altijd iets moest dragen als hij blij was. Dus met een slof van mij aan kwam dragen als ik thuis kwam bv. En altijd schoenen, sokken, pantoffels, kranten, boeken, en wat er maar te vinden was ontvoerde naar zijn bed. Hij vrat het niet op (meestal), hij moest er gewoon lekker mee sjouwen.
Door Malamoods
#655823
Kruimel schreef: Misschien toch af en toe een recreatiebot? Lamspoot ofzo?
Is hij erg aan het wisselen misschien?
Die rawhide dingen vind ik doodeng, ik heb twee keer meegemaakt dat een hond er bijna in stikte dus ik koop ze echt nooit meer.
Toen Kátur aan het wisselen was en de knageritis had kreeg hij wat grotere botten om aan te kluiven, dat scheelde enorm voor de meubels.

Ik heb trouwens een DH gehad die ook altijd met iets liep te sjouwen. Hij sleepte hele boomstammen mee naar huis, voor de haard van de benedenburen  ;D
En ook een hond die altijd iets moest dragen als hij blij was. Dus met een slof van mij aan kwam dragen als ik thuis kwam bv. En altijd schoenen, sokken, pantoffels, kranten, boeken, en wat er maar te vinden was ontvoerde naar zijn bed. Hij vrat het niet op (meestal), hij moest er gewoon lekker mee sjouwen.
Ik ben ook niet blij met de rawhides, maar heb nog geen alternatief gevonden.... Recreatiebotten vind ik eigenlijk een beetje eng. :-[ Ik weet dan ook niet zo goed wat ik moet geven... Poot is toch een dragend deel? Ben bang dat het dan weer snel te hard is.... Iemand suggesties?

Maar zelfs na het knagen een een lamsrib of geitenrib, gaat meneer daarna dus heerlijk op die rawhide liggen kauwen. ::)

Rachel.
Gebruikersavatar
Door chooky
#655838
Hier bij de groene slager kun je gratis de botten krijgen die overzijn na het uitbenen (van rund en lam). Ze hebben dan de lange poot-botten, die geef ik liever niet, maar ze hebben ook vaak knieen. Die zijn ook dragend en hard, maar er zit vaak nog heel veel kraakbeen en wat vlees aan vast. Die geef ik dus wel af en toe om op te knagen.

En anders nylabone, kong, dikke gedroogde penslappen?
Iets opvoeren van vlees-botten zu ook kunnen, kan volgens mij geen kwaad hoor. En dan van alle categorieen een klein beetje afhalen denk ik, van spiervlees het meeste.
Door Lizzy
#655889
Op deze leeftijd kluiven ze volgens mij op alles!

Ik zou zelf toch geen rawhide geven... Ik vind het troep. En als ik ergens bang voor ben: is het wel voor rawhides.... (en aanverwante artikelen).

Ik zou zelf gewoon grote delen van hele prooidieren geven (kip, eend, parelhoen, konijn, etc. En dan dus echt een groot deel daarvan, niet bijv. een eendennek want da's ook hap, slik, pleitos), kalfswervels geven (ik bestel kalfswervels bij versvoeding.nl en dat zijn best heel grote botten. Een keer per week mogen die drie hier zich daar helemaal op uitleven, na een flinke pensmaaltijd. Ze vinden dat geweldig!) en inderdaad geiten en lamsribben geven. Daarna zou ik zelf dan nog liever Nylabones geven als Rawhide. Linga vindt Nylabones heel leuk.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#655919
Pauline schreef: Ik geef zelf ook veel meer dan 40% vleesbot hoor. Ik zit denk ik wel tegen de 60%. En het bevalt me prima! En de jongens nog veel beter. ;D
Ik geef ook 60% vleesbot, heb nooit problemen met verstopping of witte drollen, maar heb wel een hond die altijd lekker voldaan ligt uit te buiken na z´n ontbijt.

Voor het langere knaagwerk vind ik een lamsbekken erg geschikt, daar zijn ze wel even zoet mee.
Door Malamoods
#655984
Ik ga zowieso het botpercentage verhogen naar 50! Ik zal verder kijken wat er nog meer mogelijk is! Thanks!

Rachel.
Laatst gewijzigd door Malamoods op vr 03 nov 2006, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Malamoods
#656465
Ik heb vanmiddag een nylabone gekocht (modelletje vrachtwagenwiel) en Ikijok loopt er vrolijk mee door het huis te stuiteren. Hij vindt het helemaal geweldig! Of dit alleen nieuwigheid is, of dat dit gewoon optimaal speel en kauwgenot is, dat is afwachten.... Maar voorlopig ben ik positief!

In de winkel (een zaak die ik eigenlijk boycot :-[) werd erbij verteld dat dit het enige speelgoed is waar je de hond gerust mee alleen kunt laten.... Zijn dat ook jullie ervaringen? Of beter niet alleen met dat ding?

Rachel.
Door tt-tjes
#656468
Die van mij zijn ook stapel op hun nylabone, ik heb het Y model. Ik heb ze gewoon in de huiskamer liggen, de hele dag. Als ze er op kauwen komen er maar hele ieniemienie stukjes vanaf. Daar kunnen ze zich echt niet in verslikken.

Natuurlijk zal Ikijok wel sterkere kaken hebben als die van mij, maar als je een soort vrachtwagenwiel hebt hoe je je denk ik niet zo'n zorgen te maken.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#656499
Ik heb hier ook Nylabones om aan de kauwbehoefte tegemoed te komen.
Er komen slecht hele kleine ienieminie flintertjes af, terwijl  met name Sanne erg krachtig is bij het kluiven.
Zolang ze maar groot genoeg zijn, laat ik ze er rustig mee alleen, kan naar mijn idee niets mee gebeuren.
(Jory is trouwens ook eens bijna gestikt in een rawhide-kluif, gelukkig was mijn broer net bij mij: ik de bek opengesperd en hij met een bolpoint het glibberstuk uit de keel gepulkt, ze komen er hier niet meer in!)
Door Malamoods
#656685
Nou, die nylabone is dus echt kneiterhard! :o Bijna een moordwapen, schietfijf, ijshockypuck.... Als dat ding over de vloer schuift (met Ikijok er achteraan), dan is het echt oppassen geblazen! Niet voor de hond, maar wel voor de mensen! Ik kreeg dat ding dus tegen mijn been aan geschoven en dat doet verekte zeer! >:( Dit is vooral leuk speelgoed op vloerbedekking! Ikijok vindt het in elk geval geweldig!

Rachel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door