Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door marja
#655597
Vanmiddag met spoed naar de da geweest, Stapper kreeg het ineens spaansbenauwd tijdens het wandelen en had een bek vol bloed.
Het bleek dat er een kies was afgebroken, restant moet er operatief uit gehaald worden volgende week.

Stapper bleek bijna 2 kilo te zijn afgevallen, joepieeeeeeee ik ik vertel trots dat ik bijna van de brok af ben..........fout!!!!!!!!!!!!!!! :(

Omdat bleek dat Stapper weer of nog steeds oorontsteking had kregen we het over allergie, dus vertelde ik dat helemaal geen brok( graan ed) misschien toch wel beter was.
Begint mijn da dus hard te lachen >:( zeker op internet in de weer vroeg ze.

Ze zegt dat het een heel hardnekkige fabel is, honden zijn niet allergisch voor granen ed maar voor eiwitten!! en vlees zit dus vol eiwitten.........
maar goed, ze begint een heel verhaal over onderzoeken naar allergieen in Wageningen.........
Dus allemaal wetenschappelijk bewezen.

Nou breekt mijn klomp dus ::)
Heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen??

Voor de goede orde: ik heb een dijk van een da en ze staat ook niet helemaal afwijzend to vleesvoeding en barf..........maar vind wel dat je heel goed moet weten wat je doet, omdat je anders toch bepaalde tekorten kan krijgen.
Maar dat hoef ik jullie niet te vertellen ;)
#655602
marja schreef: Ze zegt dat het een heel hardnekkige fabel is, honden zijn niet allergisch voor granen ed maar voor eiwitten!! en vlees zit dus vol eiwitten.........
En is granen zitten geen eiwitten??
Door Lizzy
#655605
Nee. Jij hebt het prima begrepen. Zij snapt er overduidelijk niet zoveel van. Misschien moet je haar eens het boekje van haar collega Tannetje Koning geven. Of een retourtje voeding-opleiding collega http://www.anyanimal.nl/

En ik zou zeggen: nodig haar eens hier uit! Dan kan ik haar exact uitleggen dat ze het helemaal verkeerd ziet!

Graan is voor de hond volstrekt onnatuurlijk. Het is een koolhydraatbom en heeft zeer veel nadelen. Niet alleen allergieen maar zelfs ziektes als suikerziekte en kanker worden erdoor veroorzaakt. Blijkbaar heeft ze helaas totaal geen kaas gegeten van voeding...

Sommige honden zijn natuurlijk wel allergisch voor bepaalde eiwitten. En zelfs hier betreft het veelal plantaardige eiwitten, zoals soja (schroot). En natuurlijk zijn er ook enkele (en lees echt enkele) honden die ook allergisch zijn voor bepaalde eiwitten uit bepaalde vleessoorten. Bijvoorbeeld: allergisch voor kip. Of pens. Maar ik ken maar 2 honden die allergisch zijn voor alle vleessoorten. En als je het mij vraagt? Mag er met deze honden nooit, maar dan ook nooit gefokt worden! Want dit is niet zoals het hoort! Een hond is een carnivoor. Een hond hoort vlees te eten (en vleesbot en orgaanvlees, etc). Punt. Klaar. Einde verhaal.

Enne, over dat "goed weten wat je doet". Ja, daarom hebben we hier dit forum. Om mensen goed te leren wat ze doen. Maar dat is zo moeilijk niet hoor. Net zo makkelijk of moeilijk als kinderen (in de groei) voeden. Maar nogmaals, ik ben van harte bereid haar hier uit te leggen dat ze het helemaal verkeerd ziet. En die onderzoeken van haar? Kom maar op met die onderzoeken! Want die onderzoeken? Zijn gebaseerd op brokvoeding, niet op het zelf samenstellen van voeding, met rauw/vers vlees!
#655609
ik wil niet rot doen over jou da hoor
maar hier in huis heb ik het levende bewijs dat honden wel alergich zijn voor granen
ik heb een hondje van 9 maanden
vanaf dat  hij 8 weken was krijgt hij alle soorten vlees
nu train ik doggy dance met hem
en een week geleden als ik een boterham at kreeg hij een stukje brood uit mijn mond
2 dagen later zat hij te krabbelen
toen ik op zijn buikje keek zag ik een plekje dat duid op allergie
gelijk niet meer gegeven dus dat brood
en nu is het weer weg
komt echt van de gluten hoor wat in granen zit
dus het ligt niet aan de eiwitten
een kennis van mij heeft een snauwser die zich helemaal een slag in de ronde krabbelde
ik heb haar geadviseerd om vlees te geven zonder granen
de volgende dag belde ze om mij te bedanken
om te zeggen dat de jeuk al bijna weg was
of dat zo snel kon!!!!
twee dagen later belde ze weer ze was me heel dankbaar de jeuk bij haar hondje was helemaal weg laat je niet gek maken hoor door de da hoe aardig ze ook is door gaan met vlees
Door marja
#655619
Lizzy schreef: Nee. Jij hebt het prima begrepen. Zij snapt er overduidelijk niet zoveel van. Misschien moet je haar eens het boekje van haar collega Tannetje Koning geven. Of een retourtje voeding-opleiding collega http://www.anyanimal.nl/

En ik zou zeggen: nodig haar eens hier uit! Dan kan ik haar exact uitleggen dat ze het helemaal verkeerd ziet!

Graan is voor de hond volstrekt onnatuurlijk. Het is een koolhydraatbom en heeft zeer veel nadelen. Niet alleen allergieen maar zelfs ziektes als suikerziekte en kanker worden erdoor veroorzaakt. Blijkbaar heeft ze helaas totaal geen kaas gegeten van voeding...

Sommige honden zijn natuurlijk wel allergisch voor bepaalde eiwitten. En zelfs hier betreft het veelal plantaardige eiwitten, zoals soja (schroot). En natuurlijk zijn er ook enkele (en lees echt enkele) honden die ook allergisch zijn voor bepaalde eiwitten uit bepaalde vleessoorten. Bijvoorbeeld: allergisch voor kip. Of pens. Maar ik ken maar 2 honden die allergisch zijn voor alle vleessoorten. En als je het mij vraagt? Mag er met deze honden nooit, maar dan ook nooit gefokt worden! Want dit is niet zoals het hoort! Een hond is een carnivoor. Een hond hoort vlees te eten (en vleesbot en orgaanvlees, etc). Punt. Klaar. Einde verhaal.

Enne, over dat "goed weten wat je doet". Ja, daarom hebben we hier dit forum. Om mensen goed te leren wat ze doen. Maar dat is zo moeilijk niet hoor. Net zo makkelijk of moeilijk als kinderen (in de groei) voeden. Maar nogmaals, ik ben van harte bereid haar hier uit te leggen dat ze het helemaal verkeerd ziet. En die onderzoeken van haar? Kom maar op met die onderzoeken! Want die onderzoeken? Zijn gebaseerd op brokvoeding, niet op het zelf samenstellen van voeding, met rauw/vers vlees!

Haha die laatste opmerking vind ik goed! die onderzoeken zijn gedaan op brokken en niet op vlees voeding, ja was ik nog niet opgekomen ;)

Maar goed, de da stelde voor om Stapper 2 maanden op een dieet te zetten van alleen maar rijst, met 1 soort vlees eiwit, geen kip zei ze, maar eend of geit........
Of nog beter, twee maanden op blikvoeding van Hills ;D

Dat ga ik dus zeker niet doen, want rijst lijkt mij dus helemaal geen goed plan!

En ze komt zeker niet hier hoor............ze zweert bij Hills want die doen degelijke onderzoeken en hebben jaren ervaring in hondenvoeding.
Bovendien kun je de hond van nu niet meer met de wolf vergelijken...............aldus mijn da
Door marja
#655622
Nog ff........... ::)

Dit is de zesde!! oorontsteking dit jaar, vorig jaar ook 4 keer en het jaar daarvoor.........
Er is dus duidelijk wel iets aan de hand.

Wat kan ik nou het beste doen, helemaal never nooit geen brokje meer en alleen kvv met af en toe zelf iets maken.
En dan maar eens kijken hoe het gaat met die oorontstekingen, of toch een of ander eliminatie dieet om te kijken of hij wel allergisch is.
De oren zijn het enige probleem, hij heeft geen huidklachten, jeuk of iets van die aard.
#655626
Als het mijn hond was, dan ging ik zelf samenstellen. Of een kvv voeren zonder granen. Alsd at helpt tegen de oorontstekingen, dan is het probleem opgelost, hoef je niet moeilijk te gaan doen met eliminatie-dieten enzo.
Als dat niet helpt, ja, dan zou je idd een eliminatiedieet moeten gaan doen. Maar dan een zonder graan, dus ook geen rijst, niks gekookt, gewoon een eiwitbron die hij nog nooit gehad heeft.
#655627
Lizzy schreef: Graan is voor de hond volstrekt onnatuurlijk. Het is een koolhydraatbom en heeft zeer veel nadelen. Niet alleen allergieen maar zelfs ziektes als suikerziekte en kanker worden erdoor veroorzaakt. Blijkbaar heeft ze helaas totaal geen kaas gegeten van voeding...
Maar volgens mij wordt de afweer gevormd tegen de eiwitten in het graan.

En als je de literatuur er op nazoekt dan blijkt allergie tegen rundvlees en soja het meest voor te komen. Maar ik denk dat er een wereld van verschil is tussen rauw eiwit en verhit eiwit.
Hier een stukje uit m´n syllabus:

Ruw geschat zijn er zo´n 2000 verschillende antigenen in het voedsel en nog veel meer antigene epitopen (na gedeeltelijke vertering van de eiwitten). Gelukkig kan het maagdarmkanaal de meeste antigenen onschadelijk maken via de beschermende effecten van digestie (afbraak eiwitten tot kleine aminozuurstukken onder de 10000 dalton, denaturatie door maagzuur en transport door peristaltiek) en een intacte mucosabarrière.

Denk je niet dat juist de beschermende effecten bij brokken minder goed plaatsvinden? Het maagzuur wordt alkalisch en volgens mij is de vertering van eiwit ook een stuk slechter.
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op wo 01 nov 2006, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#655631
ALs ik me goed herinner is juist een niet-intacte mucosabarriere (was toch mucosa en niet maucosa?) een oorzaak van eiwit-allergie, omdat de eiwitstukjes erdoorheen kunnen en dan zo in het bloed komen, waar de afweercellen erop reageren als lichaamsvreemd (terecht).
#655635
marja schreef: En ze komt zeker niet hier hoor............ze zweert bij Hills want die doen degelijke onderzoeken en hebben jaren ervaring in hondenvoeding.
Nou wil ik Hills niet de hemel in prijzen hoor, maar bij hele uitzonderlijke gevallen (zeer uitgebreide eiwitallergie) kan dat z/d voer een uitkomst bieden. Wanneer je hond allergisch is voor bijna alle diersoorten dan kan dit voer z´n laatste redding zijn. Dit voer bevat kleine stukken aminozuren ipv eiwit en daar kan geen afweer tegen opgebouwd worden. Ik vind dus niet dat je dit voer standaard aan elke hond met een probleem moet geven, maar als je alles al geprobeerd hebt en niks werkt, dan heb ik geen problemen met dat voer. En wat we niet moeten vergeten is dat er een heleboel huisdiereigenaren zijn die helemaal niet te motiveren zijn voor het zelf bereiden van voedsel.
#655636
Kruimel schreef: ALs ik me goed herinner is juist een niet-intacte mucosabarriere (was toch mucosa en niet maucosa?) een oorzaak van eiwit-allergie, omdat de eiwitstukjes erdoorheen kunnen en dan zo in het bloed komen, waar de afweercellen erop reageren als lichaamsvreemd (terecht).
Dat staat er toch?  ;)
Door Femke
#655713
wat betreft die steeds terugkerende oorontsteking: heb je al eens groene leem geprobeerd? Ik heb hier een voormalig oren-drama-patiënt. Alle zalfjes en cleaners hebben we gehad, tot twee keer toe zijn de oren onder narcose gespoeld maar niets hielp.
Tannetje tipte me om een groene leem kuur te geven en dat heb ik gedaan. Binnen enkele weken waren de problemen spoorloos verdwenen.
Als Loebas nu begint te schudden dan geef ik een paar dagen leem en het is weer weg.
Door marja
#655719
Kruimel schreef: Als het mijn hond was, dan ging ik zelf samenstellen. Of een kvv voeren zonder granen. Alsd at helpt tegen de oorontstekingen, dan is het probleem opgelost, hoef je niet moeilijk te gaan doen met eliminatie-dieten enzo.
Als dat niet helpt, ja, dan zou je idd een eliminatiedieet moeten gaan doen. Maar dan een zonder graan, dus ook geen rijst, niks gekookt, gewoon een eiwitbron die hij nog nooit gehad heeft.
Bedoel je dan dat ik vlees van een en het zelfde dier geef?
Bv eend of geit heeft hij nog nooit gehad, dan zou ik dus enkel vlees en bot en orgaan van geit of eend geven en daarbij groentes?
Door marja
#655723
Femke schreef: wat betreft die steeds terugkerende oorontsteking: heb je al eens groene leem geprobeerd? Ik heb hier een voormalig oren-drama-patiënt. Alle zalfjes en cleaners hebben we gehad, tot twee keer toe zijn de oren onder narcose gespoeld maar niets hielp.
Tannetje tipte me om een groene leem kuur te geven en dat heb ik gedaan. Binnen enkele weken waren de problemen spoorloos verdwenen.
Als Loebas nu begint te schudden dan geef ik een paar dagen leem en het is weer weg.
Oh dat wil ik zeer zeker gaan proberen dan!!
Kun je me zeggen wat groene leem is, soort klei??
En hoe geef ik dat, en hoeveel?
Door marja
#655725
Lupa schreef: er ia al genoeg gezegd...maar helaas alweer zo een DA die niet erder kijkt dan haar/zijn neusje.

eiwit allergie...welke eiwitten? plantaardig of dierlijk?

ach...ik wordt hiet zo moet van en vind het ongelofelijk knap van Lizzy en de rest dat ze het weer gaan uitleggen , ik wordt er gewoon moedenloos van
Ja dat kan ik me wel voorstellen hoor ;)
Toch ben ik blij dat ze die moeite (weer) willen nemen want ik ben nog maar net bezig met kvv en een beetje zelf samenstellen, heel af en toe ;)
Ik ben ontzettend huiverig voor tekorten als ik zelf samenstel, en als mijn da dat dan ook nog eens gaat bevestigen dan word ik helemaal huiverig..............
Ik heb nog lang niet de zelfverzekerdheid om uitspraken van mijn da aan de kant te schuiven :-[
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door