Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lette
#653510
Ik ben gister met spoed naar de dierenarts geweest met mijn kater Goblin omdat hij verstopt zat ondanks dat al 6 jaar op de hills c/d staat. Ik heb gelijk van die dierenarts een s/d meegekregen. Nu barf ik met mijn honden eigenlijk al een tijd, kan ik mijn kat op iets van een speciaal dieet zetten (zelfsamengesteld natuurlijk) ondanks dat hij blaasgruis heeft? En zou ik met een speciaal dieet ook de blaasgruis kunnen laten oplossen of met iets anders?
Door Ollie
#653536
Niks speciaals gewoon kvv of barf geven..en die brokken de deur uit !
Door Lette
#653941
Dank je wel

Word dan de urine ook zuurder, want je moet toch om de blaasgruis op te laten lossen zure urine hebben.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#654034
ja,vers vlees verzuurt inderdaad.In blaasgruisvoer van de dierenarts zitten dezelfde stoffen als die van nature in vlees voorkomen en die verzurend werken.Dus waarom brokken geven?
De urine verzuren heeft alleen een gunstig effect als je kat last heeft van struvietgruis,want dat ontstaat in urine die niet zuur genoeg is.Andere gruis ontstaat juist in te zure urine.Mocht je kat dus inderdaad struviet hebben dan kan je naast de verse voeding ook een scheutje appelazijn en vitamine C en cranberry geven om de urine te verzuren.Bij blaasgruis is het ook erg belangrijk dat een kat veel drinkt.Ik geef mijn kat(heeft hetzelfde probleem)altijd vlees met een bodempje water;als hij zijn vlees of vleesbot op heeft drinkt hij dat nog lekker op,spoelt ie weer lekker door.
Je kan bij de apotheek stickjes kopen om de PH van urine te meten,zo kan je zelf in de gaten houden of de urine al zuur genoeg is.Als de PH rond de 6/6,5 ligt is het zuur genoeg.Boven de 7/7,5 wordt de kans op blaasgruis veel groter.
Door Lette
#654273
Hij heeft struviet, hoeveel vit c en appelazijn en cranberries mag hij hebben?
Gebruikersavatar
Door Miekie
#654985
Van de appelazijn geef ik een klein scheutje bij z'n maaltijd.Mocht je kat het niet lusten als je t door zijn eten doet,dan kan je het ook met een pipetje ingeven,eventueel verdund met water.
De dosering van de cranberry(je hoeft niet die besjes te geven,hoor) en de vitamine C hangt een beetje af van welke capsules/tabletten je neemt.
Er zijn ook tabletjes/capsules waar de cranberry met de vitamine C gecombineerd wordt(bv.Cranberryformule van Bloem),dat soort middelen is bij de Reformzaak of de Tuinen wel te krijgen.Je kan niet alle soorten vit.C gebruiken,de 'time-released'-soorten zijn niet geschikt;het moet echt ascorbinezuur zijn.
Je kijkt dan gewoon even welke dosering voor mensen geadviseerd wordt en dan reken je om naar t gewicht van je kat;t luister niet heel nauw,hoor,overdosering kan niet zoveel kwaad,zolang je niet belachelijk veel gaat geven.
En dan de PH blijven meten tot je op de gewenste PH zit.
Door jet
#655017
Een collega vertelde gisteren dat haar poes "grijze" urine druppels plaste.
Zou dit struviet kunnen zijn of gewoon blaasgruis,ze gaat er nog mee naar de DA.

Maar misschien kan ik haar overtuigen om over te stappen op kvv,wat ik nu al enige tijd geeft aan mijn katten en die doen er bij wijs van spreken een moord voor :D hi hi.

  groetjes jet
Gebruikersavatar
Door Miekie
#655041
jet schreef: Een collega vertelde gisteren dat haar poes "grijze" urine druppels plaste.
Zou dit struviet kunnen zijn of gewoon blaasgruis,ze gaat er nog mee naar de DA.
Grijze urine?lijkt me niet goed,ik zou naar de DA gaan!
Dieren die struviet hebben(=een soort blaasgruis)plassen juist vaak een beetje rose vanwege het bloed dat in de urine zit.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door