Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stef@nie
#654126
We BARF-en er vrolijk op los hier! :groupwave2: Het gaat goed en Maxi vindt het heerlijk! Het hele gezin staat er inmiddels achter (en de angst van moederlief lijkt minder). Waarschijnlijk ook omdat we denken al enige goede veranderingen bij Maxi te zien. Ze lijkt actiever en een mooier figuur te hebben gekregen. Het bijten richting anaalklieren lijkt niet verminderd te zijn helaas. Ondanks dat ik best wel een redelijk percentage bot voer, is haar ontlasting toch nog wel eens wat aan de dunne en lichte kant.

Dus was mijn idee om toch het botpercentage wat op te schroeven. Maar ik vind ook dat het tijd is voor andere botten. Maxi eet nu al een hele tijd vooral kippenbotten, terwijl ik wel al andere botten in de diepvries heb liggen. Maar ik weet niet zo goed welke ik nu als beste kan gaan geven. Ze heeft al kippennekken, kippenvleugels, eendennekken en kipkarkas gehad en dit ging allemaal goed. Wat kan ik dan nu het beste als vervolg gaan voeren? En hoe?

Ik heb in de aanbieding:
- Hazenkarkas
- Eendenvleugels
- Kalfsstaarten (tenminste, ik hoop dat ze van kalf zijn...hoe weet ik dit zeker?)

En dan heb ik nog wat botten waarvan ik niet weet wat het precies is (dus ook niet goed weet wanneer ik die kan gaan voeren). Ik heb er foto's van gemaakt, dus misschien kan iemand me helpen:
- 3 soorten botjes van lam (http://www.dropshots.com/photos/173345/ ... 190933.jpg)
- Lamsschouder of iets dergelijks? (http://www.dropshots.com/photos/173345/ ... 172703.jpg)
- Lamsnek??? (http://www.dropshots.com/photos/173345/ ... 172733.jpg) EN (http://www.dropshots.com/photos/173345/ ... 172756.jpg)

Dan ben ik nog benieuwd in hoeverre de botten die ik in de aanbieding heb opgegeten moeten worden door de hond. En dan weet ik voorlopig wel weer even genoeg denk ik  ;) !
Gebruikersavatar
Door Nitus
#654131
Fijn hoor dat het zo goed gaat :D. Als 'vervolg'bot zou ik voor haaskarkas kiezen, als de kippenbotten allemaal goed gaan dan is de eendenvleugel ook geen probleem.
Kun je ook aan zachte lams- of geitenribben komen? Want dat zou dan mijn volgende stap zijn. Met die kale botten zou ik nog even wachten, al zou je na een flinke vlees maaltijd wel de botten van die eerste foto kunnen geven (3 soorsten botjes van een lam). Zorg dan wel dat het gewicht aan vlees dat je erbij geeft evenveel of meer is als het gewicht aan bot, anders heb je kans op hele harde ontlasting en dat is ook geen pretje natuurlijk.
Om zeker te weten of je een kalfsstaart hebt zou je hem even moeten meten, volgens mij is een kalfsstaart een cm of 50 lang :-\.
Door tieneke
#654135
Maxi is al aardig gewend zo te lezen,dus gewoon beginnen met het hazenkarkas  ;)
Let wel op dat er genoeg vlees aanzit ,anders wat spiervlees geven voor je het karkas geeft.
Eendenvleugels moet ook geen enkel probleem zijn,bij twijfel even inknippen bij de scharnierende delen,runderstaarten zijn nogal groot en dik...heb ze zelf pas weggegeven...liggen nu in een Tsjechisch soeppie  :P
Kalfsstaarten zijn dus een stuk kleiner en veel zachter(foto?) maar blijf er altijd bij want er zijn schrokkerds die de laatste dunne wervels zo in slikken.
De eerste 2 botjes van lam op de eerste foto zou ik niet geven...de eerste is een enkelvoudige rib en die vind ik te gevaarlijk...buiten dat ie geen vlees bevat.
De tweede is een dragend bot en is ook niet geschikt,misschien om er onder toezicht even op te laten kluiven na een maaltijd maar meer ook niet.
De rest is meen ik schouderblad en nek etc,de lamschouder is ook weer dragend dus geen risico nemen en niet geven ;)
Lamsnek is een heerlijke maaltijd,let alleen op het laatste stuk waar ze het laatste op knagen,vaak is dit aardig hard dus afpakken(uitkijken voor de vingertjes!)en weggooien.
Door tieneke
#654136
De botten zien er niet echt heel bevleesd uit,dus voor de zekerheid wat spiervlees vooraf geven zodat de hond een bodempje heeft.
Hou de ontlasting goed in de gaten want aan de hand daarvan zie je of je het goed hebt gedaan  ;)
Zijn ze als kanonskogels dan de volgende keer ipv spiervlees je portie orgaanvlees over deze maaltijd verdelen.
Hier was het de laatste keer ook carnaval!  ;D ;D
Door Stef@nie
#654141
Nitus schreef: Fijn hoor dat het zo goed gaat :D. Als 'vervolg'bot zou ik voor haaskarkas kiezen, als de kippenbotten allemaal goed gaan dan is de eendenvleugel ook geen probleem.
Kun je ook aan zachte lams- of geitenribben komen? Want dat zou dan mijn volgende stap zijn. Met die kale botten zou ik nog even wachten, al zou je na een flinke vlees maaltijd wel de botten van die eerste foto kunnen geven (3 soorsten botjes van een lam). Zorg dan wel dat het gewicht aan vlees dat je erbij geeft evenveel of meer is als het gewicht aan bot, anders heb je kans op hele harde ontlasting en dat is ook geen pretje natuurlijk.
Om zeker te weten of je een kalfsstaart hebt zou je hem even moeten meten, volgens mij is een kalfsstaart een cm of 50 lang :-\.
Ik zal eens mijn best gaan doen om aan lams- of geitenribben te komen. Waar ik nu mijn barfdingen vandaan haal, hebben ze het niet, maar wie zoekt zal vinden!
tieneke schreef: Maxi is al aardig gewend zo te lezen,dus gewoon beginnen met het hazenkarkas  ;)
Let wel op dat er genoeg vlees aanzit ,anders wat spiervlees geven voor je het karkas geeft.
Eendenvleugels moet ook geen enkel probleem zijn,bij twijfel even inknippen bij de scharnierende delen,runderstaarten zijn nogal groot en dik...heb ze zelf pas weggegeven...liggen nu in een Tsjechisch soeppie  :P
Kalfsstaarten zijn dus een stuk kleiner en veel zachter(foto?) maar blijf er altijd bij want er zijn schrokkerds die de laatste dunne wervels zo in slikken.
De eerste 2 botjes van lam op de eerste foto zou ik niet geven...de eerste is een enkelvoudige rib en die vind ik te gevaarlijk...buiten dat ie geen vlees bevat.
De tweede is een dragend bot en is ook niet geschikt,misschien om er onder toezicht even op te laten kluiven na een maaltijd maar meer ook niet.
De rest is meen ik schouderblad en nek etc,de lamschouder is ook weer dragend dus geen risico nemen en niet geven ;)
Lamsnek is een heerlijke maaltijd,let alleen op het laatste stuk waar ze het laatste op knagen,vaak is dit aardig hard dus afpakken(uitkijken voor de vingertjes!)en weggooien.
Ik zal morgen even een foto van een hazenkarkas plaatsen, dan kunnen jullie even mee beoordelen of die bevleesd genoeg is  :) ! Dan plaats ik ook meteen een foto van de staarten. Hopelijk zijn het kalfsstaarten, dan hebben we er nog wat aan. Want ik denk niet dat mijn moeder er anders soep van wil gaan koken  ;) !
Waar je lamsnek bedoelt, is dat de foto waar meerdere lamsbotjes op liggen? En dan de rechtse 3 delen? En kan dit bot, behalve dan het harde, laatste stuk, in z'n geheel opgegeten worden? Kijk ik toch nog even wat raar tegenaan  :-\
tieneke schreef: De botten zien er niet echt heel bevleesd uit,dus voor de zekerheid wat spiervlees vooraf geven zodat de hond een bodempje heeft.
Hou de ontlasting goed in de gaten want aan de hand daarvan zie je of je het goed hebt gedaan ;)
Zijn ze als kanonskogels dan de volgende keer ipv spiervlees je portie orgaanvlees over deze maaltijd verdelen.
Hier was het de laatste keer ook carnaval! ;D ;D
En met deze botten bedoel je ook nog die foto van verschillende lamsbotjes? Of die grote delen op de laatste foto's ? Kan ik uberhaupt wat met deze grote delen op die laatste foto's ? Wat zijn het? Ik zei in mijn post lamsschouder en lamsnek, maar dat is maar een gokje  ;) !
En ik zal goed op de ontlasting letten, want inderdaad is te hard nou ook weer niet de bedoeling  ;) !
Door Mevroi Kruim
#654178
Op de eerste foto zie ik links een pootbot liggen, dat zou ik niet gelijk voeren. Heel hard en niet goed op te eten, wel evt. geschikt als recreatie maar dan niet langer dan een kwartier laten knagen. De ribben zien er prima uit, dat kun je goed voeren.
Op de tweede foto zie ik een bekken, dat is plat bot en meestal ook goed te verwerken. Zo te zien liggen de poten er ook, daarvoor geldt dat ze te hard zijn.
Van de derde foto kan ik niks bakken.
Door tieneke
#654198
Kruimel schreef:
Op de tweede foto zie ik een bekken, dat is plat bot en meestal ook goed te verwerken.
Heb ik ook liggen in de vriezer maar dan met zeer veel vlees,het dragende bot wat eraan vast zit ram ik er even uit met de hakbijl...het (kalfs)bot is(hier)echter zo jong en zacht dat ik toch liever nog steeds geen enkel risico neem.
Door Stef@nie
#656823
De derde foto is gewoon onherleidbaar  :D ! Maar met al die delen zal ik dan toch maar even wachten..

Ik heb inmiddels nog even een foto van de kalfsstaarten: http://www.dropshots.com/photos/173345/ ... 190035.jpg
Ze zitten nog wel in de plastic zak, maar ze zijn ongeveer 40 cm zoals je kunt zien. Dus dat zijn dan denk ik zeker weten staarten van kalf? Die kan ze nu dus wel al aan? En in z'n geheel opeten?

Hier zijn wat foto's van het (nog bevroren) hazenkarkas:
1: http://www.dropshots.com/photos/173345/ ... 190145.jpg
2: http://www.dropshots.com/photos/173345/ ... 190215.jpg
3: http://www.dropshots.com/photos/173345/ ... 190243.jpg
Is dat bevleesd genoeg? En wordt dit ook echt helemaal in z'n geheel opgegeten? Sorry hoor, ik moet daar nog zo aan wennen  :-[ . Eerst waren de kippennekken al eng, die kleine botjes, maar dat vind ik nu al doodnormaal. Toen de eendenvleugel, keihard, rare krakende geluiden en ze deed er heel lang over...vond ik ook al weer heel eng. En nu weer ineens zulke grote, dikke botten...moet ik daar ook weer aan wennen  :-\ ! Stom he! Ik vraag me dan ook af hoe een hond bijvoorbeeld zo'n hazenkarkas hoort te eten en wanneer je weet dat het niet goed gaat. En of dat dan echt helemaaaaaaaal opgegeten moet worden. Hopelijk zijn dat normale beginners twijfels en vragen...anders vind ik mezelf weer zo'n muts  ;) !
Laatst gewijzigd door Stef@nie op zo 05 nov 2006, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#657024
Wat antwoorden voor een Barfmuts :P ;).

Volgens mij zijn dat idd kalverstaarten, als je hond goed kauwt kun je die zonder problemen geven. Gitte heeft ze ook weleens gegeten en dat ging prima.

De haaskarkassen zijn wat aan de kale kant, dus ik zou er wat vlees bij geven. Maar je hoeft je geen zorgen te maken of je hond het weg krijgt, dat gaat heus wel lukken.
Ik merk hier vooral bij Gitte dat ze bij nieuwe dingen er langer overdoet om het op te eten, heeft ze het een paar keer gehad, dan werkt ze het zo weg. Ze krijgt er dan volgens mij steeds meer handigheid in.

Succes ermee! :)
Door Stef@nie
#657124
Nitus schreef: Wat antwoorden voor een Barfmuts :P ;).
Bedankt  :P  :D
Nitus schreef:
Volgens mij zijn dat idd kalverstaarten, als je hond goed kauwt kun je die zonder problemen geven. Gitte heeft ze ook weleens gegeten en dat ging prima.

De haaskarkassen zijn wat aan de kale kant, dus ik zou er wat vlees bij geven. Maar je hoeft je geen zorgen te maken of je hond het weg krijgt, dat gaat heus wel lukken.
Ik merk hier vooral bij Gitte dat ze bij nieuwe dingen er langer overdoet om het op te eten, heeft ze het een paar keer gehad, dan werkt ze het zo weg. Ze krijgt er dan volgens mij steeds meer handigheid in.

Succes ermee! :)
Okee, dan gaan kalfsstaarten de volgende stap worden! Heel spannend weer!

Er is inmiddels een haaskarkas opgegeten. Ze vond het heerlijk! Ik heb er nog wat vlees bij gegeven. Ze heeft er best rustig op gekauwd, ze ging er zelfs bij liggen (zie hier: http://www.dropshots.com/day.php?userid ... ime=165955 > ik was trouwens vergeten dat je het fototoestel niet zo kan draaien als je filmt  :biggrin2:) ! Het was dus wel een succes  :) ! En weer een diersoort erbij, hoera  :D !
Laatst gewijzigd door Stef@nie op zo 05 nov 2006, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#657133
Wanneer je kalf staart geeft, dan wel goed opletten dat ze er echt kleine stukjes vanaf bijten..
Ik geef ze zelf niet omdat de hele staart in 1 keer naar binnen word gezogen, dan is de maat van de staart precies groot genoeg om in de keel vast te gaan zitten...dus hier helaas geen staart op 't menu...

Haas karkas ziet er volgens mij prima uit,en het smaakte goed! 8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door