Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anita*
#652375
Ik heb vandaag runderhart gedroogd, en ik heb een beetje mijn twijfels. Ik had het twee weken terug met kipfilet gedaan en dat ging prima, de stukjes werden mooi droog en goed van kleur.Nu met het drogen van de runderhart werden de stukjes ineens helemaal zwart van kleur, het was net of het vreselijk verbrand was maar dat is het niet volgens mij. Ik heb even een stukje doormidden gesneden en het zag er echt goed uit behalve de buitenkant dan.Heeft iemand hier ervaring mee? Word runderhart altijd heel donker van kleur als je het droogt of is het gewoon geen goed vlees om te drogen? Ik wilde het gaan gebruiken als beloningssnoepjes maar ik wacht eerst maar even jullie ervaringen hiermee af.
En anders gaat het de kliko in.
Gebruikersavatar
Door pike
#652379
Niet weggooien hoor  :o da's zonde. Bij mij wordt het hart ook zwart aan de buitenkant en de kip heeft mooi kleurtje.
Maar als je het goed bekijkt: de kip wordt ook donkerder, alleen valt het niet zo sterk op omdat de kip in beginsel heel licht van kleur is, terwijl het hart al vrij donker van kleur is.
Door tieneke
#652744
fester schreef: hoe lang doe jij runderhart in de droogmachine. En hoeveel ringen gebruik jij en welke tempratuur?
Ik doe ze een uur of 9 a 10 met 5 roosters,(meer heb ik er niet)
Ligt er ook aan hoe groot/dik de stukjes zijn.
Door Anita*
#653511
fester schreef: hoe lang doe jij runderhart in de droogmachine. En hoeveel ringen gebruik jij en welke tempratuur?
Ik droog het in de oven want ik heb geen droogmachine, gaat net zo makkelijk het duurt alleen ff langer. Zet hem dan op de laagste stand met de deur op een kier.
Door Mevroi Kruim
#821579
Mijn oven kan op 50º, dan kookt de lever niet en blijven de voedingsstoffen intact. Dan duurt he wel uren en uren.
In de droger duurt hart zo'n uur of 6 tot 8, lever zeker 8 a 10 uur, kip ook (zit vaak veel water in). Kopvlees ging sneller, dat duurde een uur of 5 a 6.
Het hangt ook af van het formaat van de stukjes, hoe kleiner hoe sneller.
Door Golum
#822770
En hoe bewaren jullie het?
Bij mij werd het ook erg donker, ik had het zo'n 7 uur in de droogmachine gehad. Ik was in de veronderstelling dat je het buiten de koelkast in een afgesloten box wel goed kon houden, maar na 2 dagen kwam er een soort witte waas overheen. Bang dat het schimmel was en weggegooid  :(
Gebruikersavatar
Door pike
#822773
De voorraad gedroogde snoepjes bewaar ik altijd in de koelkast, maar volgens mij, als het echt goed gedroogd is, kan het ook daarbuiten mits goed afgesloten want ze kunnen natuurlijk wel weer vocht aantrekken. Ik had nl. ook gedroogde pens, nier en long mee op vakantie.  Alles bleef tot en met de laatste week goed (we waren vier weken weg).
Door tieneke
#822774
Golum schreef: En hoe bewaren jullie het?
Bij mij werd het ook erg donker, ik had het zo'n 7 uur in de droogmachine gehad. Ik was in de veronderstelling dat je het buiten de koelkast in een afgesloten box wel goed kon houden, maar na 2 dagen kwam er een soort witte waas overheen. Bang dat het schimmel was en weggegooid  :(
Schijnbaar toch te kort gedroogd,vlees wat lang gedroogd is en dus keihard is kun je voor langere tijd in een goed afgesloten pot bewaren.
Grotere hoeveelheden gewoon in de vriezer bewaren  ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#822775
tieneke schreef:
Grotere hoeveelheden gewoon in de vriezer bewaren  ;)
De  eerste keer heb ik de voorraad in de vriezer gestopt maar: Als er geen drupje vocht meer inzit valt er dan nog wat te vriezen? Toen ik de doos eruithaalde, en ik ermee rammelde, had ik gewoon nog dezelfde lichtgewicht droge "erwtjes", ze rammelden lekker in de doos. Is gewoon koel houden niet voldoende denk je?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door