Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jean
#651766
Ik zie door de bomen het bos niet meer........ Mijn vriezer zit vol en ik kan maar geen week of 2 weken schema maken. Misschien heb ik teveel. Heeft iemand een tip? Ik ben niet lui.......maar ben bang dat ik ze tekort doe. Inhoud vriezer: Geitenvlees, geitenribben,geitenpens. Lamsvlees, lamsribben en lamspens. Runderstrot, runderhart, runderkopvlees en runderpens. Kalfsstaart. Kipkarkassen, nekken, lever en maagjes. Eendenvleugels. Zalmkoppen en hele sardines. G + fruitmix.
Mocht iemand tips of suggesties hebben alvast bedankt
Door Lizzy
#651769
Ik wil je best een beetje helpen! Hoeveel wegen je honden ook alweer? En wil je 1 of 2 maaltijden voeren? Heb je ook al nagedacht over welke percentages je graag wil voeren?
Door Jean
#651775
Lizzy schreef: Ik wil je best een beetje helpen! Hoeveel wegen je honden ook alweer? En wil je 1 of 2 maaltijden voeren? Heb je ook al nagedacht over welke percentages je graag wil voeren?
De pup Narco van 7 maanden weegt nu ca 26/27 kg en moeders Chica van 6.5 jaar weegt 22 kg. Ik geef ze 2 x per dag eten. De percentages wat het beste is voor ze. Ik doe KNPV training met ze en hebben veel beweging. Alvast bedankt!!!
Door Jean
#651776
Lizzy schreef: Ik wil je best een beetje helpen! Hoeveel wegen je honden ook alweer? En wil je 1 of 2 maaltijden voeren? Heb je ook al nagedacht over welke percentages je graag wil voeren?
Is de afwisseling in diersoorten afdoende?
Door Jean
#651789
Angelique schreef: Ja hoor.
Gelukkig. Hoef ik me daar niet druk om te maken. Mijn DA is trouwens niet zo'n voorstander van barf. Moeten dan allemaal preparaten doorheen volgens de DA zodat ze niets tekort komen.........
Gebruikersavatar
Door Angelique
#651791
Jean schreef: Gelukkig. Hoef ik me daar niet druk om te maken. Mijn DA is trouwens niet zo'n voorstander van barf. Moeten dan allemaal preparaten doorheen volgens de DA zodat ze niets tekort komen.........
Lekker laten l*llen, olifant heeft toch de grootste ;D
Door Jean
#651792
Hahahaha ik blijf toch barfen  ;). Leuke/interessante site trouwens. Heb net even gekeken.
Door Lizzy
#651843
Jean schreef: De pup Narco van 7 maanden weegt nu ca 26/27 kg en moeders Chica van 6.5 jaar weegt 22 kg. Ik geef ze 2 x per dag eten. De percentages wat het beste is voor ze. Ik doe KNPV training met ze en hebben veel beweging. Alvast bedankt!!!
OK, een pup van 7 maanden eet gemiddeld al richting de hoeveelheid van een volwassen pup, is mijn ervaring. Maar, aangezien ze veel beweging krijgen, ga ik gewoon even uit van 4% van het lichaamsgewicht. Bij Chica ga ik uit van 3%, ook omdat ze veel beweging krijgt (voor honden van dit gewicht nemen we meestal 2% maar die hebben meestal minder lichaamsbeweging). Je moet maar even kijken of ze het op deze hoeveelheden goed doen (voeren met de ogen).

Qua de percentages: ik kan niet echt zeggen: dit zijn DE allerbeste percentages.... Het hangt wel af van het individu. Ik ken honden die het perfect doen op 70% vleesbotten en ik ken honden die het beter doen op 40% vleesbotten. Weet je wat? Ik houd gewoon de volgende 'gemiddelde' percentages aan, waarom de gemiddelde hond het prima doet. Kun je zelf even bestuderen hoe jouw honden het er op doen, OK? Ik neem: 50% vleesbot, 10% groentemix, 20% orgaanvlees (dat is inclusief pens), 20% spiervlees. Ik heb geen tafelrestjes meegenomen in de berekening maar het is prima om als extra wat gezonde restjes van je eigen maaltijd te geven, 2 rauwe eitjes per week per hond, schepje yoghurt, stukje fruit, etc. Het komt niet zooo krap dat ik dan ook nog mee moet rekenen.

Je afwisseling vleessoorten is subliem dus laat die dierenarts maar kletsen. Trouwens, laat hem je menu maar gerust zien en vraag hem eens of hij nu echt denkt dat hier minder voedingsstoffen in zitten als in die droge doodgekookte smurrie >:(. Stal desnoods eens een heel weekmenu op tafel uit, maak je tafel leuk op met takjes peterselie en nodig hem uit om eens naar je menu te komen kijken ;D! Of maak er een foto van en gooi dat onder z'n neus! Ik zweer het je, daarna hoor je gemiddeld nooit meer, die heikneuters.

Eerst Narco:
Behoefte per dag aan voeding, uitgaande van 4% van zijn lichaamsgewicht = 1080 gram. Dat is per week 7560 gram.

Dat wordt per week:
3780 gram vleesbot
760 gram groentemix
1510 gram orgaanvlees
1510 gram spiervlees

OK, gaan we dat invullen met de spullen die jij hebt!

Je kunt de 2 maaltijden per dag omwisselen en je kunt de dagen omwisselen, OK? Ik ga het zo verdelen dat hij iedere dag iets van vleesbot krijgt, 4 keer per week groentemix, 3 keer per week orgaanvlees en 4 keer per week spiervlees. Overigens mag je porties zelf dus afronden he. Als er staat 540 gram vleesbot, mag je ook de ene keer 500 gram en de andere keer 600 gram geven, dat komt ook niet zo krap.

Maandag, maaltijd 1: 540 gram vleesbot bijvoorbeeld kipkarkas
Maandag, maaltijd 2: 190 gram groentemix + 370 gram spiervlees, bijvoorbeeld runderkopvlees

Dinsdag, maaltijd 1: 500 gram runder of lams of geitenpens.
Dinsdag, maaltijg 2: 540 gram vleesbot, bijvoorbeeld eendenvleugels

Woensdag, maaltijd 1: 200 gram vleesbotten, bijvoorbeeld kipkarkas
Woendag, maaltijd 2: 370 gram spiervlees, bijvoorbeeld lams of geitenvlees en 300 gram lamsribben of geitenribben + 190 gram groentemix

Donderdag, maaltijd 1: 300 gram runderhart + 200 gram kippenlever
Donderdag, maaltijd 2: 540 gram zalmkop (zie ik als vleesbot) of sardientjes

Vrijdag, maaltijd 1: 540 gram vleesbotten, bijvoorbeeld eendenvleugels
Vrijdag, maaltijd 2: 190 gram groentemix + 370 gram spiervlees bijvoorbeeld lams of geiten of rundvlees (lekker afwisselen)

Zaterdag, maaltijd 1: 500 gram lams of geitenpens
Zaterdag, maaltijd 2: 190 gram groentemix (met ei ofzo) + 540 gram vleesbot, bijvoorbeeld lams of geitenribben of kipkarkas of kalfsstaart.

Zondag, maaltijd 1: 540 gram vleesbotten bijvoorbeeld kipkarkas
Zondag, maaltijd 2: 370 gram runderstrot (of ander spiervlees).

======================================

Nu Chica. Zij heeft per dag nodig: 660 gram. Dat is per week 4620.

Dat wordt per week:

2310 gram vleesbotten
460 gram groentemix
920 gram orgaanvlees
920 gram spiervlees

Maandag, maaltijd 1: 330 gram vleesbot bijvoorbeeld kipkarkas
Maandag, maaltijd 2: 115 gram groentemix + 230 gram spiervlees, bijvoorbeeld runderkopvlees

Dinsdag, maaltijd 1: 300 gram runder of lams of geitenpens.
Dinsdag, maaltijg 2: 330 gram vleesbot, bijvoorbeeld eendenvleugels

Woensdag, maaltijd 1: 100 gram vleesbotten, bijvoorbeeld kipkarkas
Woendag, maaltijd 2: 230 gram spiervlees, bijvoorbeeld lams of geitenvlees en 200 a 250 gram lamsribben of geitenribben + 115 gram groentemix

Donderdag, maaltijd 1: 200 gram runderhart + 100 gram kippenlever
Donderdag, maaltijd 2: 330 gram zalmkop (zie ik als vleesbot) of sardientjes

Vrijdag, maaltijd 1: 330 gram vleesbotten, bijvoorbeeld eendenvleugels
Vrijdag, maaltijd 2: 115 gram groentemix + 230 gram spiervlees bijvoorbeeld lams of geiten of rundvlees (lekker afwisselen)

Zaterdag, maaltijd 1: 300 gram lams of geitenpens
Zaterdag, maaltijd 2: 115 gram groentemix (met ei ofzo) + 330 gram vleesbot, bijvoorbeeld lams of geitenribben of kipkarkas of kalfsstaart.

Zondag, maaltijd 1: 330 gram vleesbotten bijvoorbeeld kipkarkas of kippennekken
Zondag, maaltijd 2: 230 gram runderstrot (of ander spiervlees).

Je begrijpt dat je ook hier weer af mag ronden he. Je geeft dus geen 115 gram groentemix maar je weegt bijv. 1 keer af hoeveel eetlepels 100 a 120 gram is en dan kwak je bij de maaltijd dat ze groentemix krijgen er zoveel lepels groentemix bij. Geldt ook voor pens en vleesbotten en spiervlees. Het is helemaal niet erg als je bijv. de ene keer 300 gram en de andere keer 400 of zelfs 500 gram pens geeft. En als je de ene keer veel pens hebt gegeven, geef je de keer erop wat minder. Snap je hoe flexibel je dat kunt intepreteren?

=======================

OK, dat was het. Ik vind het verstandig om iedere week wat lever te geven. Dus kun je het runderhart rustig afwisselen met de kippenmaagjes. Het mooiste is als je qua vlees en vleesbotten en orgaan iedere week iets geeft van kip, van geit, van lam, van vis en van eend.

Wat denk je, kun je hier een beetje mee uit de voeten, om te beginnen?
Door Jean
#651855
WOW helemaal super. Hier kan ik zeker wat mee!!!!!!!  :) : :D :) :D :) :D Ben echt heel blij. Hartstikke bedankt
Door Lizzy
#651986
Jean schreef: WOW helemaal super. Hier kan ik zeker wat mee!!!!!!!  :) : :D :) :D :) :D Ben echt heel blij. Hartstikke bedankt
Graag gedaan hoor! En als je vragen hebt: stel ze maar hoor!
Door Jean
#652124
Lizzy schreef: Graag gedaan hoor! En als je vragen hebt: stel ze maar hoor!
Ik heb het zelfs naar mijn bureaublad gecopieerd!!! Kan niets meer fout gaan nu :) :) :)
Door Jean
#653313
Lizzy schreef: Graag gedaan hoor! En als je vragen hebt: stel ze maar hoor!
Werkt super dat overzicht Lizzy. Moet nu alleen kleiner invriezen. Heb alles in ca. 1 kg verpakking in de vriezer liggen en dat is wel eens lastig, maar verder.....TOP!!
Door Lizzy
#653316
Jean schreef: Werkt super dat overzicht Lizzy. Moet nu alleen kleiner invriezen. Heb alles in ca. 1 kg verpakking in de vriezer liggen en dat is wel eens lastig, maar verder.....TOP!!
Dat hebben de meeste van ons hoor, dat dingen per kilo ingevroren zijn. Ik laat de boel meestal een beetje ontdooien, snijd af wat ik nodig heb en de rest gooi ik terug in de vriezer. Andere dingen (zoals kippenvleugels) krijg ik onverpakt/niet afgewogen binnen en die doe ik inderdaad wel in porties.
Door Jean
#653317
ok, doe ik dat voortaan ook. Heb de katten nu op kvv en ze vinden het heerlijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door