Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nikeey
#653130
kan iemand mij helpen met een menu samen te stellen.

ik vind het heel moeilijk omdat ik niet precies weet hoeveel ze moeten hebben.
Mijn tekel die is iest aan de dikke kant en mag iets afvallen en ik heb zo'n idee dat mijn pup te snel groeit :(.

ze is nu 5 maanden en weegt al 20 kilo ze is nog mooi slank maar ik krijg van veel mensen te horen dat ze te snel groeit.

ik heb al thuis liggen duck smuldier en carnibest.

ik weet dat een pup van carnibest iets van 50 gram per kg gewicht nodig heeft maar dan moet ze best veel krijgen op een dag.
of lijkt dat maar zo.
mijn x tekel is ongeveer 9 kilo.

ik ga morgen effe kijken hier bij de slager wat het daar allemaal kost de islamitische slagers zijn een stuk goedkoper dan een normale slager heb ik al gemerkt.

alvast bedankt ;)
Door gizzmo
#653134
Beste,

Een eerste inprenting die wij als BARF-ers moeten in ons hoofd duwen is de volgende: We moeten onze pups hongerig grootbrengen. Wat bedoel ik hiermee....Zorg dat je hondje na haar maaltijd altijd nog wat hongerig is....Ze moet schraal, mager en hongerig opgroeien....
Met alle respect voor u en voor de levernaciers van de DUC voeding maar, Duc bevat heel wat rijst en dat is helemaal niet zo gezond voor onze honden als we denken....

Groet en poot,

Gizzmo
Door tieneke
#653137
gizzmo schreef:
Met alle respect voor u en voor de levernaciers van de DUC voeding maar, Duc bevat heel wat rijst en dat is helemaal niet zo gezond voor onze honden als we denken....
Wat is er dan precies mis met Duck ?
In haast alle merken kvv zit rijst!
Vind het altijd nog duizenden keren beter dan brok  ;)
Door gizzmo
#653139
Dat is het ook, het is ook duizend keer beter dan brokken. Dat staat als een paal boven water.
De Leverancier zelf laat me weten dat er een massa gestoomde rijst in Duc verwerkt zit. En rijst is nu eenmaal een honden - vreemd voedingsmiddel. Dit zorgt daarbovenop voor veel energie en dat kan een hond in opbouw wel wat missen...vandaar.....

Groet en poot,

Gizzmo
Door tieneke
#653149
gizzmo schreef: Dat is het ook, het is ook duizend keer beter dan brokken. Dat staat als een paal boven water.
De Leverancier zelf laat me weten dat er een massa gestoomde rijst in Duc verwerkt zit. En rijst is nu eenmaal een honden - vreemd voedingsmiddel. Dit zorgt daarbovenop voor veel energie en dat kan een hond in opbouw wel wat missen...vandaar.....

Groet en poot,

Gizzmo
Daarom zijn wij blij dat we barfen  ;)
Door Lizzy
#653152
nikeey schreef: kan iemand mij helpen met een menu samen te stellen.

ik vind het heel moeilijk omdat ik niet precies weet hoeveel ze moeten hebben.
Mijn tekel die is iest aan de dikke kant en mag iets afvallen en ik heb zo'n idee dat mijn pup te snel groeit :(.

ze is nu 5 maanden en weegt al 20 kilo ze is nog mooi slank maar ik krijg van veel mensen te horen dat ze te snel groeit.

ik heb al thuis liggen duck smuldier en carnibest.

ik weet dat een pup van carnibest iets van 50 gram per kg gewicht nodig heeft maar dan moet ze best veel krijgen op een dag.
of lijkt dat maar zo.
mijn x tekel is ongeveer 9 kilo.

ik ga morgen effe kijken hier bij de slager wat het daar allemaal kost de islamitische slagers zijn een stuk goedkoper dan een normale slager heb ik al gemerkt.

alvast bedankt ;)
Wat is je pup voor ras?

Het is me nu niet precies duidelijk wat je bedoeling is. Wil je weten hoeveel versvlees je moet voeren of wil je weten hoe je zelf moet samenstellen?

Als je zelf wilt samenstellen, dan is het goed om eerst dit topic door te worstelen. Want je moet toch wel zelf bestuderen wat je honden nodig hebben: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html. Ik wil je natuurlijk met liefde helpen, maar je moet ook zelf begrijpen waarom je bepaalde voedingsmiddelen moet geven en in welke hoeveelheden.

Dus als je dit topic hebt doorgewerkt en je verteld ons wat voor vleesbotten, vlees en orgaanvlees je tot je beschikking hebt : dan wordt het voor ons gemakkelijker om je te helpen met een menu.
Door gizzmo
#653158
Nogmaals, We moeten leren koolhydraten voeden die voor het dier normaal zijn...We kunnen ook zeggen dat in korrels meer calcium zit...Maar het is de verbinden van de voedingsstof die telt en de toestand van de hond: Teckel, groespurt, en rijst=gebonden koolhydraten.


Groet en poot

Gizzmo
Door nikeey
#653238
Lizzy schreef: Wat is je pup voor ras?

Het is me nu niet precies duidelijk wat je bedoeling is. Wil je weten hoeveel versvlees je moet voeren of wil je weten hoe je zelf moet samenstellen?

Als je zelf wilt samenstellen, dan is het goed om eerst dit topic door te worstelen. Want je moet toch wel zelf bestuderen wat je honden nodig hebben: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html. Ik wil je natuurlijk met liefde helpen, maar je moet ook zelf begrijpen waarom je bepaalde voedingsmiddelen moet geven en in welke hoeveelheden.

Dus als je dit topic hebt doorgewerkt en je verteld ons wat voor vleesbotten, vlees en orgaanvlees je tot je beschikking hebt : dan wordt het voor ons gemakkelijker om je te helpen met een menu.
me honden zijn een kruising tekel en een mechelse herder van 5 maanden.
ik heb eigenlijk hulp nodig bij alle 2 de problemen dus hoeveel ik moet voeren en hoe ik het het beste kan samenstellen.
ik ga nu effe het topic lezen dank je.

ik ga morgen een bestelling doorgeven bij versvoeding.nl en daar bestel ik verschillende produkten.
als jullie nog wat info nodig hebben dan hoor ik het wel ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#653283
Een mechelse herder pup van 5 maanden die 20 kilo weegt kan nog net denk ik. Heb je enig idee hoeveel je pup per week aankomt?
Bij Fedor hebben we geprobeerd dit onder een kilo per week te houden, hij zal ongeveer 40 kilo wegen als hij straks volwassen is.
En aan de hand van wat Fedor per week aankwam paste wij de hoeveelheid aan. Kwam hij minder als een kilo aan dan kreeg hij de week erop 50 gr. per dag meer, kwam hij meer als een kilo aan dan verhoogde wij z'n portie niet. Dus de stelregel 50 gr. per kg lichaamsgewicht ging al snel niet meer op bij hem.
Fedor is opgegroeid op Carnibest, maar staat nu al een paar maanden op BARF en krijgt nu ongeveer een kilo per dag.

Voor je te dikke teckel is het eigenlijk heel simpel, ga hem minder voer geven dan wat je hem nu geeft. Hoeveel krijgt ie nu?

Met overstappen van kvv naar BARf is het qua hoeveelheid eigenlijk heel simpel, je houdt gewoon dezelfde gewichten aan ;).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#653291
gizzmo schreef: Beste,

Een eerste inprenting die wij als BARF-ers moeten in ons hoofd duwen is de volgende: We moeten onze pups hongerig grootbrengen. Wat bedoel ik hiermee....Zorg dat je hondje na haar maaltijd altijd nog wat hongerig is....Ze moet schraal, mager en hongerig opgroeien....
Met alle respect voor u en voor de levernaciers van de DUC voeding maar, Duc bevat heel wat rijst en dat is helemaal niet zo gezond voor onze honden als we denken....

Groet en poot,

Gizzmo
Uhhh, niet generaliseren a.u.b. ;D
misschien een leuk systeem bij jou, maar ik geef ook mijn pups graag een voldaan gevoel qua eten en dat wil dan niet zeggen dat ik ze vetvoer.
Ik zie geen enkel nut om een pup continue "hongerig" te laten zijn.
Door Antonia
#653299
gizzmo schreef: Beste,

Een eerste inprenting die wij als BARF-ers moeten in ons hoofd duwen is de volgende: We moeten onze pups hongerig grootbrengen. Wat bedoel ik hiermee....Zorg dat je hondje na haar maaltijd altijd nog wat hongerig is....Ze moet schraal, mager en hongerig opgroeien....Met alle respect voor u en voor de levernaciers van de DUC voeding maar, Duc bevat heel wat rijst en dat is helemaal niet zo gezond voor onze honden als we denken....

Groet en poot,

Gizzmo
Dag Gizzmo,

Hier ben ik het niet mee eens. Op de eerste plaats niet, omdat ik een mens met een gezond verstand ben en dat verstand ook graag gebruik (over zaken nadenken, zodat je bewust weet waar je mee bezig bent). Ik houd er dus niet van om dingen in mijn hoofd te moeten prenten en duwen. Daar had ik tijdens de lagere school toen ik rijtjes uit mijn hoofd moest leren en opdreunen al last van.

Ten tweede omdat het niet past in mijn visie over zo natuurlijk mogelijk voeren. Alhoewel honden geen wolven zijn en die vergelijking an ook niet altijd opgaat, wil ik hem hier toch wel even toepassen. In het wild levende wolven en hondachtigen leven volgens het systeem van vraag en aanbod (afhankelijk van het seizoen en hoeveel prooi je hebt kunnen vangen). Dat kan dus zijn dat er regelmatig wordt gesnackt (vaak een klein prooidiertje vangen en eten), maar dat kan ook betekenen dat je je moet volvreten, uitbuiken en daarna even vasten.
Ik ben daarom benieuwd naar de logica achter jouw stelling.
Door nikeey
#654133
Nitus schreef: Een mechelse herder pup van 5 maanden die 20 kilo weegt kan nog net denk ik. Heb je enig idee hoeveel je pup per week aankomt?
Bij Fedor hebben we geprobeerd dit onder een kilo per week te houden, hij zal ongeveer 40 kilo wegen als hij straks volwassen is.
En aan de hand van wat Fedor per week aankwam paste wij de hoeveelheid aan. Kwam hij minder als een kilo aan dan kreeg hij de week erop 50 gr. per dag meer, kwam hij meer als een kilo aan dan verhoogde wij z'n portie niet. Dus de stelregel 50 gr. per kg lichaamsgewicht ging al snel niet meer op bij hem.
Fedor is opgegroeid op Carnibest, maar staat nu al een paar maanden op BARF en krijgt nu ongeveer een kilo per dag.

Voor je te dikke teckel is het eigenlijk heel simpel, ga hem minder voer geven dan wat je hem nu geeft. Hoeveel krijgt ie nu?

Met overstappen van kvv naar BARf is het qua hoeveelheid eigenlijk heel simpel, je houdt gewoon dezelfde gewichten aan ;).
ok dank je die tekel van mij krijgt maar 150 gram over de hele dag dus dat is helemaal niet veel ik was hem al minder aan het geven van de brokken.
Maar kan ik ipv de brokken alleen maar kvv geven dus duck carnibest smuldier energique ed of komen ze dan bepaalde dingen te kort.

die pup van mij mag ongeveer 350 gram over de heledag hebben en die krijgt dit ook omdat ze heel veel rent en energie heeft
Gebruikersavatar
Door Nitus
#654146
nikeey schreef: ok dank je die tekel van mij krijgt maar 150 gram over de hele dag dus dat is helemaal niet veel ik was hem al minder aan het geven van de brokken.
Maar kan ik ipv de brokken alleen maar kvv geven dus duck carnibest smuldier energique ed of komen ze dan bepaalde dingen te kort.
Ja hoor, je kunt rustig alleen maar kvv geven (beter gezegd, je kunt véél beter alleen maar kvv geven ;)), welk merk maakt niet uit, afwisselen van merk is ook goed. En nee, je hond gaat daar absoluut geen tekorten van oplopen zolang je wel op let dat je een complete versie geeft . Carnibest en Energique hebben alleen maar complete versies en van de andere merken zijn er ook enkelvoudige versies te koop, dus let daar even op.
die pup van mij mag ongeveer 350 gram over de heledag hebben en die krijgt dit ook omdat ze heel veel rent en energie heeft
Vind 350 gr per dag voor een 20 kilo zware pup van 5 maand wel erg weinig hoor.... of geef je daar ook nog brokken bij :-\.
Door Jean
#654221
nikeey schreef: me honden zijn een kruising tekel en een mechelse herder van 5 maanden.
ik heb eigenlijk hulp nodig bij alle 2 de problemen dus hoeveel ik moet voeren en hoe ik het het beste kan samenstellen.
ik ga nu effe het topic lezen dank je.

ik ga morgen een bestelling doorgeven bij versvoeding.nl en daar bestel ik verschillende produkten.
als jullie nog wat info nodig hebben dan hoor ik het wel ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door