Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door gizzmo
#653131
Maandag 1.Visolie, kelp, kipkarkas pens/hart groene bladgroente
                2.olijfolie, lookteentje, groene klei, biergist kipkarkas groene groente, broccoli banaan

Dinsdag1.Visolie, kipkarkas, kiplever, groene groente
2.olijfolie, groene klei, biergist kipkarkas Groene groente, wortelen, appel

Woensdag1.Visolie kelp kipkarkas eitjes, groene groente
2.olijfolie, groen klei, biergist, kipkarkas, groen groente Tomaat of pompoen, noten, banaan

Donderdag1.visolie, kipkarkas, zilvervliesrijst, vette vis
2.olijfolie, groen klei, biergist,n appelazijn, kipkarkas, broccoli of spruiten

Vrijdag1.visolie, kelp, kipkarkas, vuile pens/hart, groene groente
2.olijfolie, groene klei, biergist, kipkarkas, groene groente, paprika, sinaasappel

zaterdag1.visolie, yoghurt/ricottakaas, groene groente
2.Olijfolie, honing, groene klei, biergist, kipkarkas, groene groente

Zondag1.Visolie, kipkarkas, groene groente, havermout
2.Olijfolie, groene klei, biergist, kipkarkas, groene groente, Havermout

Honden groot of klein moeten steeds een kauwbeen ter beschikking hebben.

Pups= af en toe vasten
Volwassen honden= iedere week 1dag vasten.

Toevoegingen= max 5%

Groene groente= Puree van Groene bladgroenten zoals spinazie, selder, peterselie,...
Dieren onderhevig aan HD= extra Vitamine C toevoegen.

FAQ=
ZOveel toevoegingen= Onze realiteit is dat vele van de door de BARF - voeders gebruikte grondstoffen toch op een of andere manier bewerkt zijn. De olijfolie dient bvb. om de door het dier opgeslagen vetten niet ranzig te laten worden (naast de vele andere voordelen van de onverzadigede vetten)
Door Lizzy
#653143
Hallo Gizzmo, allereerst : welkom op Barfplaats!

Is dit het menu dat je je honden wilt gaan voeren of al voert? Ik hoop dat het de bedoeling van je is dat wij opbouwende kritiek op dit menu gaan geven...? Want dat is namelijk wel wat ik ga doen. Niet om je te plagen hoor, begrijp me goed! Maar ik neem aan dat je graag wilt weten of je menu voor verbetering vatbaar is? Ik hoop het!

Laat ik eerst beginnen met alle toevoegingen in dit menu:

Kelp is prima. Maar ik zou dat beslist niet iedere dag geven. Dus drie keer per week is prima. Ik geef het overigens zelf niet. Ja, een enkel keertje, geef ik ze wat zeewier. Ik geef nooit biergist (ik vind dat je reinste troep en afval van de bierindustrie, waar ze handig genoeg nu geld mee verdienen). Als ik jou was? Dan zou ik biergist direct van het menu schrappen. Groene klei vind ik geen supplement en ik vind dat je dat niet standaard moet geven. Groene klei kun je als een reinigingskuurtje geven. Je geeft het dan maximaal twee weken achter elkaar. Ik vind 3 keer per week visolie echt meer als genoeg. Bovendien zou ik zelfs geen 3 keer visolie geven, als ik ook verse, vette vis in het menu had zitten (sardien, zalmkop, makreel, etc). Ik geef nooit olijfolie. Ik vind het een niet nuttige olie om toe te voegen. Het bevat louter omega 9 vetzuren en daar heeft een hond, in mijn ogen, niks aan. Appelazijn is alleen een goede toevoeging als je hond wat mankeert. Bijvoorbeeld, als je hond blaasontsteking heeft. Maar verder vind ik het een nutteloos supplement.

Dan even over de granen: havermout hoort in mijn ogen ook niet op het menu. Dit is een graanproduct en honden kunnen daar niks mee. Geldt idem dito voor zilvervliesrijst. Granen wekken zelfs in veel gevallen allergieen op en zijn zelfs veroorzaker van vervelende ziektes, bij de hond. Natuurlijk kun je best eens een schepje rijst geven, als dat over blijft van je eigen maaltijd, maar ik zou het echt minimaliseren en zeker niet standaard opnemen in je menu (dus beide havermout als rijst).

Eerlijk gezegd vind ik het ook niet raadzaam om vitamine C te geven. Mogens Eliasen heeft daar interessante materie over geschreven. Het ziet er naar uit dat als je je hond vitamine C supplementen geeft, het hondenlichaam zelf stopt met de aanmaak van vitamine C. In mijn ogen is dat een zeer ongewenste situatie. Ik zou vitamine C alleen geven in geval van een verminderde weerstand, als kuurtje.

Mijn honden krijgen nooit een kauwbeen. Ze krijgen genoeg vleesbotten en hele prooidieren of delen van hele prooidieren. Dat volstaat prima. Ik weet niet precies wat je bedoelt met een kauwbeen?

Overigens doet dit menu mij wel heeeeeeeel erg aan Geert de Bolster's adviezen denken. En eerlijk gezegd (het komt vast onaardig over...) ben ik bepaald niet kapot van zijn adviezen. Om niet te zeggen dat ik zijn adviezen gewoon ronduit slecht vind. Hij adviseert barf met kip, kip, kip en kip. En dat is werkelijk veel te weinig afwisseling. En het is echt niet onaardig bedoelt, ik hoop ook echt oprecht dat je dit op wilt vatten als positieve kritiek: maar je menu bevat dus veel te veel kip en veel te weinig andere vleesbot, vlees en orgaanvleessoorten....

Je kunt natuurlijk wel prima starten met kip. Maar als je dit 1 a 2 weken gegeven hebt, is het zeer raadzaam om andere vleesbot, vlees en orgaanvleessoorten toe te gaan voegen. Het is toch wel raadzaam om tenminste vier verschillende diersoorten op het menu te hebben staan.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#653295
Sluit me aan bij Lizzy. Natuurlijk hartstikke goed dat je een menu hebt samengesteld, maar ik zou dit op deze manier echt niet te lang geven.

Geef je de groene klei, appelazijn, kelp, biergist om speciale redenen?

Zilvervliesrijst en havermout heeft een hond echt niet nodig, dus die zou ik lekker weglaten, scheelt je ook nog een heleboel werk ;-).

Mijn advies: ga op zoek naar meerdere bot en vleesbronnen, want alleen maar kip en een keertje vis vind ik te weing afwisseling.
Ook vind ik het niet nodig dat een hond constant een kauwbeen ter beschikking moet hebben, mijn honden kauwen terwijl ze eten en verder niet.
#654004
Ook ik sluit me aan bij Lizzy.
De raad om steeds een kauwbeen in de buurt te hebben van je honden kan volgens mij ook niet. Vooral omdat ik (en vele anderen) onze honden nooit zonder toezicht met een kauwbeen alleen laten.
Dan al die toevoegingen. Met een goed samengesteld menu heb je deze niet nodig. Je kan bvb., één dag rauwe vis geven (zalmkop, forel, makreel) en dan heb je de visolie niet echt nodig. Ook de vitamine C is bij een goed menu helemaal niet nodig, de granen weglaten en dan meer variatie van vlees/orgaan/bot. Maar ik weet niet wat je bedoeling is van het plaatsen van dit menu. Als je feedback en tips wil, ben je hier zeker op je plaats.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door