Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marianne
#652715
Hoi,
Ik heb een Groenendaeler reu van ruim 8 jaar. Al een aantal jaren zit hij op de forthyron, 5 pillen op een dag. Het heeft even geduurd voor we de juiste dosering voor elkaar hadden. Maar de laatst gemeten waarde is vorig jaar geweest, rond deze tijd, en die was 27. Nou dat is goed. De laagst gemeten waarde was 7, na verhoging van medicatie is die toen uitgekomen op 27 en dat is een hele tijd goed gegaan.
Door problemen met zijn immuunsystem, onstekingen aan voeten etc. etc. etc. zijn we uiteindelijk erop uit gekomen dat hij het beste op prednoral reageert, brrrr vreselijk spul, maar de ontstekingen zijn beheersbaar.
Afgelopen week moest ik zijn schildklierwaarde laten onderzoeken omdat hij dus op de prednoral zit.
Vanmorgen de uitslag, die zat lager dan 2, bijna op 0.
Ik schrok daar natuurlijk enorm van, maar volgens de d.a. kan het geen kwaad omdat hij nog altijd zijn pillen voor de schildklier krijgt. Ik zie ook geen merkbare veranderingen in zijn gedrag. Buiten is hij nog vrolijk en blij. Binnen ligt hij veel te slapen.
Hij eet goed, drinkt goed.
Heeft iemand daar ervaring mee?

groetjes Marianne
Laatst gewijzigd door Marianne op do 26 okt 2006, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#652975
Ik snap het ook niet helemaal. Ik neem aan dat jouw hond forthyron krijgt omdat z´n schildklier te weinig/geen schildklierhormoon maakt?

Ik kan de waarde van 2 eigenlijk alleen verklaren door het feit dat er bij de meting onderscheid gemaakt wordt tussen lichaamseigen en synthetisch schildklierhormoon. Ik dacht zelf dat dat onderscheid niet werd gemaakt, maar uit het antwoord van jouw DA kan ik niet anders concluderen dan dat dat wel zo is. Ik denk dus dat ze het schildklierhormoon hebben bepaald dat door de schildklier wordt gemaakt, dit is bijna nul. Dat geeft niet, want hij krijgt voldoende hormoon in de vorm van die 5 tabletten die hij elke dag krijgt. Maar dan snap ik weer niet die waarde van 27, want die moet wel tot stand zijn gekomen door het hormoon uit het tablet.  :confused1: :confused1:
Ik zou maar even navragen aan jouw DA wat ze nou precies bepaald hebben. Als ze geen onderscheid maken tussen lichaamseigen schildklierhormoon en hormoon uit het tablet dan zou die waarde van 2 heel vreemd zijn.

ik zou me trouwens geen zorgen maken, het gaat toch goed?
De symptomen van te weinig schildklierhormoon zijn: trager worden, veel slapen, toename van lichaamsgewicht, zoeken naar warme ligplaatsen, dorre dunne vacht met kale plekken en een stijve wat pijnlijke gang.
Zo te horen heeft jouw hond daar geen last van......

Maar misschien heeft iemand anders nog iets toe te voegen??
Door 202Spots
#652985
Wanneer de normale schilklierwaarde afwijkt...dan worden er meds gegeven om de waardes "normaal" te krijgen...lijkt me dus dat MET meds, de waardes dan normaal moeten zijn...
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#652992
202spots schreef: Wanneer de normale schilklierwaarde afwijkt...dan worden er meds gegeven om de waardes "normaal" te krijgen...lijkt me dus dat MET meds, de waardes dan normaal moeten zijn...
Ja maar je geeft schildklierhormoon via een tablet en vervolgens meet je geen schildklierhormoon in het bloed. Of het tablet wordt niet opgenomen, of het synthetische schildklierhormoon wordt niet gemeten. Uit het antwoord van de DA concludeer ik min of meer dat er alleen lichaamseigen schildklierhormoon wordt bepaald en die wordt niet genormaliseerd door de medicijnen. Maar misschien zit ik er naast........

Maar in mijn boeken staat dat je de spiegels meet van het medicijn in het bloed. De waarde moet tussen de 30 en 40 zijn.
En ook als ik deze link lees http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=20 dan staat daar dat dosis wordt bepaald aan de hand van de concentratie in het bloed. Dus totaal schildklierhormoon (lichaamseigen + synthetisch) wordt bepaald.
Dan snap ik het antwoord van jouw dierenarts niet, want dan is de waarde gewoon te laag.  :confused1: :confused1:
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op do 26 okt 2006, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#653309
Je meet gewoon de waarde van alle hormoon in het bloed. Ook die van de medicijnen. Anders heeft controleren geen zin.
Ik denk dat het door de prednison komt. Honden met de Ziekte van Cushing hebben vaak ook een verlaagd schildklierhormoon.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#653502
Hitam schreef: Je meet gewoon de waarde van alle hormoon in het bloed. Ook die van de medicijnen. Anders heeft controleren geen zin.
Ik denk dat het door de prednison komt. Honden met de Ziekte van Cushing hebben vaak ook een verlaagd schildklierhormoon.
Maar dan snap ik het antwoord van de DA niet. Hoe kunnen die pillen nou werken als je helemaal geen schildklierhormoon in het bloed vindt?
Door Timmy
#653593
Je praat in zo'n geval over secundaire hypothyreoidie, waarbij de waarde door iets (in dit geval de prednisolon) wordt verlaagd, maar niet wil zeggen dat het hormoon niet in het bloed zit.

Gr.
Linda
Door Marianne
#653669
Bedankt allemaal voor jullie reakties. De d.a. had wel gezegd dat het geen kwaad kon omdat hij zijn medicatie gewoon krijgt. Ik merk ook niet dat hij extreem sloom is. Was erg benieuwd naar soortgelijke ervaringen en of dit op de lange termijn nog schadelijke gevolgen heeft, omdat hij waarschijnlijk op de prednisolon blijft zitten.
groetjes Marianne
Gebruikersavatar
Door Hitam
#653823
Dorothea2 schreef: Maar dan snap ik het antwoord van de DA niet. Hoe kunnen die pillen nou werken als je helemaal geen schildklierhormoon in het bloed vindt?
Heel precies weet ik het niet maar het zal wel te maken hebben met gebonden en vrij hormoon. Wij meten alleen de vrije T4 en niet de totale.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#653829
Hitam schreef: Heel precies weet ik het niet maar het zal wel te maken hebben met gebonden en vrij hormoon. Wij meten alleen de vrije T4 en niet de totale.
Dat moet het zijn, daar kan ik me ook vaag iets van herinneren  :-[
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door