Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#652240
Ik heb een paar vraagjes. Welke vleesbotten mag een golden van 10 maanden hebben. Zodat er niks verkeerd gaat.

Bentie heeft al een paar keer kippenekken op. Morgen geef ik voor het eerst een kippeboutje. Kan ook een kipvleugel geven. Hoe moet ik die dan precies inknippen. Moet ik hem gewoon doorknippen of moet ik iets anders doen.

Hoe hebben jullie honden het de eerste keer opgeeten de kippebout en kippevleugel. Bentie is wel een schokker.

Voor de rest heeft ze al kipfilet met kippenieren en groentemix en kippelever op en runderlap met kippelever en kippenieren en groentemix en vandaag sucadelapje met kippelever en kippenieren en groente mix met rijst.

Voor de rest ben ik voorplan wat spiervlees van ahv te kopen en wat geitenvlees. Ik moet nog wel aan wat botten komen, zodat ik geheel op barf over kan gaan.

Op het moment dus vaak kip gegeven, daar kon ik als eerste het beste aankomen. De rest moet ik nog vinden en kopen.  Vrijdag krijgt bentie zalm, met orgaantjes en groentemix.

Bentie krijgt dus ook nog kvv. Maar daar wil ik binnen een maand vanaf zijn.

Wat ik eigenlijk niet begrijp is, dat je variantie in verschillende soorten vlees: rund, kip, struisvogel, eend.  Zitten daar andere bestandsdelen in. Waarom moet dat precies. Als ze wat meer kip krijgt als de rest, en je houdt je aan de percentages, moet het toch ook goed zijn.

In de toekomst ben ik van plan bijv:

De ochtend:
Maandag kipfilet, kippeorganen en groentemix
Dinsdag   runderlapje, kippeorganen en groentemix
Woensdag spiervlees van ahv en kippeorganen en groentemix
Donderdag geitenvlees, geitenorganen en groentemix
Vrijdag spiervlees van ahv en kippeorganen en groentemix
Zaterdag geitenvlees, geitenorganen en groentemix
Zondag  hele maaltijd pens

1 keer in de maand wordt de kipfilet vervangen voor zalm en zonnevis, met organen en groentemix. Of mag ik complete maaltijd vis geven. Dus 270 gram vis. En geen organen en groente.

De Avond: De vleesbotten
Maandag Kippenekken
Dinsdag   ?
Woensdag ?
Donderdag Kippenekken
Vrijdag ?
Zaterdag ?
Zondag ?
? Moet ik nog bekijken. Ik hoop aan eend- en kipkarkassen te kunnen komen

Wil in de toekomst ook andere soorten vlees erbij voegen, moet ze alleen nog vinden.

Ik zie ook dat sommige mensen: 1 dag vleesbot geven, dan 1 dag organen met groentemix, 1 dag spiervlees etc.

Hoe zit dat precies in elkaar en waarom doe je het zo.

Tevens is mijn Bentie nog maar 10 maanden, dus moet wel alles binnenkrijgen, wil niet dat ze slechte heupjes of zo krijgt, door dat ik haar verkeerd voer. Of dat ik de verkeerde vleesbotten geef en dat ze er dan in stikt.
Laatst gewijzigd door ilovegoldenretrievers op di 24 okt 2006, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#652328
Julia ik denk dat je eens in de bibliotheek moet lezen en ook in diverse topic op het forum. Daar staat een heleboel uitgelegd en beschreven.

In jouw verhaal valt me direct op dat je iedere dag orgaanvlees wilt voeren. Dat lijkt me een beetje veel van het goede, er van uitgaand dat je gemiddeld 15% van het weektotaal aan orgaanvlees (zou) voeren.

Vraag Lizzy eens op de barfrekenhulp, dat is echt een makkelijk hulpmiddel.

De kippenvleugeltjes daar kun je het bochtje van doorknippen. En als Bentie zo'n schrokop is als je schrijft, zou ik toch gaan voor iets grotere botten dan kippennekken. Die nodigen nou ook niet echt uit om te kauwen en knagen.

Joris heeft van meet af aan lamsribbetjes, kippenbotjes, geitenribben en hertenribben gehad.

Als Bentie het lust zou je haar ook vis (met graat en al) kunnen geven. B.v. om te beginnen sardientjes en zeker vaker dan 1x per maand.

En over hoe je je menu in elkaar zet, dat is per hond en per persoon afhankelijk. Ik voer b.v. elke dag bot, omdat de jongens het daar erg goed op doen. Verder heb ik geen vast menu, maar zorg wel dat ze elke 2 tot 3 weken van alles wat hebben gehad.
#652372
Barf, Bentie en ik.

Hoe bereken ik wat Bentie mag eten:

Bentie weegt 27 kilo. Ze heeft per dag 2% nodig van haar lichaamsgewicht.

2% van 27 kg (27000) = 540 gram per dag. Per week is dat dus 3780 gram

Als je 50% vleesbotten geeft:
50% vleesbot van 3780 gram voer je in totaal = 1875 gram = 270 gram per dag
15% groente van 3780 gram voer je in totaal = 567 gram = 81 gram per dag
15% orgaan van 3780 gram voer je in totaal = 567 gram= 81 gram per dag
20% spiervlees van 3780 gram voer je in totaal = 756 gram = 108 gram per dag

50% vleesbotten is dus per maand (31 dagen):
Vleesbot =8370 gram per maand
Groente =2511 gram per maand
Orgaan =2511 gram per maand
Spiervlees =3348 gram per maand
Totaal =16740 per maand

Voor Bentie verdeel ik dus deze hoeveelheden voeding in 1 week. Zo kan je dus 1 maaltijd per dag aan je hond geven, maar ik geef Bentie 2 maaltijden. Je kan een hond ook laten vasten, dan geef je 1 dag minder eten, maar de andere dagen, laat je het je hond inhalen.

Je mag ook minder vleesbotten geven, als het maar tussen 40% en 50% zit. Tevens moet je als je bijv. 40% pakt, het resterende aanvullen met orgaan, spiervlees of tafelrestjes. De tafelrestjes moeten natuurlijk niet te veel zout, te veel peper of te erg gekruid zijn.

Als je 40% vleesbotten geeft:
40% vleesbot van 3780 gram voer je in totaal = 1512 gram = 216 gram per dag
15% groente van 3780 gram voer je in totaal = 567 gram = 81 gram per dag
20% orgaan van 3780 gram voer je in totaal = 756 gram= 108 gram per dag
20% spiervlees van 3780 gram voer je in totaal = 756 gram = 108 gram per dag
5% tafelrestjes van 3780 gram voer je in totaal = 189 gram = 27 gram per dag

40% vleesbotten is dus per maand (31 dagen):
Vleesbot =6696 gram per maand
Groente =2511 gram per maand
Orgaan =3348 gram per maand
Spiervlees =3348 gram per maand
Tafelrestjes =837 gram per maand
Totaal =16740 per maand

Vleesbotten:
Kippenekken, kipkaras, kipvleugels, kippebouten, kippedrumsticks, kipkarbonade, eendenek, eendekarkas, eendebouten, konijnkarkas, runderkopvlees, kalfsbot, runderstrot, kalf-spareribs, kalfsbot, geitenribben, kalfskopvlees, kalfsribben, koeienbotten, geitenekken, schapennekken, schapenribben, lamsnekken, lamsrib en wervels met wat vlees en etc.

Kipvleugeltjes wel doorknippen, anders kan je problemen krijgen. Dit geld ook voor de vleugeltjes van andere diersoorten.

Orgaanvlees:
pens, hartjes, lever, nieren van kip, koe, eend, kalf, geit en schaap etc.

Spiervlees:
Kipfilet, sucadelap, runderriplap, rundvlees, rundergehakt, kalfvlees, kippegehakt, geitensnippers, afsnijsels en vis.

Vis hoeft niet, het mag. Je mag het maximaal 1x in de week geven aan je woeffie. Ik ben voor plan om Bentie 1x of 2x in de maand een lekker visje te geven. Wel zorgen dat de vis minimaal twee weken ingevroren i.v.m. bacteriën. Ook oppassen op de graadjes, daar zijn de meningen over verdeeld, maar het kan slecht zijn voor de hond. Ik kies dus vis zonder graad of ik haal het graad er van te voren uit. Zalm, stokvis en zonnevis kan. Haring mag ook, maar dan niet de gezoute haring.

Groente:
Snijbonen, broccoli, bloemkool, wortel, sperziebonen, bietjes, andijvie, boerekool, rode kool, verse doperwtjes, spruitjes. Tomaat mag ook, alleen moet hij goed rood zien, dus niet groen. Je mag alleen het rode geven. Dus niet de blaadjes en het stokje.

Fruit: (geen pitten of klokhuis geven)
Kiwi
Appel
banaan
ananas
Peer
Mandarijn
Perzik

Geen krenten en geen rozijnen, deze zijn niet goed voor je woeff.

Groente en fruitmix door elkaar, blijkt bij sommige honden gasvorming te geven. Tevens mag je niet te veel fruit geven, omdat deze suikers bevatten.

Fruit hoeft dus niet, het mag.

Tafelresten:
Zuivel (bijv yogurt, kwark), ei, kliekjes, spaghetti, rijst etc.

ei geef je voor een mooiere vacht, je mag dus gerust het hele ei met schil rauw aan je woeffie geven.

Onze woeffies mogen geen varkensvlees eten i.v.m. bacteriën. Maar er zijn genoeg andere soorten vlees waar onze woeffies wel tegen kunnen.

Ik denk dat ik eerst begin om in de ochtend het spiervlees, orgaan en de groente te geven en in de avond de botten, zodat ik er wel bij ben als ze deze eet. Zodat ik weet dat het oke gaat. Als het anders moet, gewoon zeggen, ik ben echt een super beginner op het gebied van barf.

Bentie moet tussen de 26 a 27 kilo wegen. Dus als het vlees een paar gram minder is, is het voor een keer niet erg.

Zo heb ik het begrepen, ik heb er voor mijzelf een aantekening van gemaakt, zodat ik het snap. Van iemand heb ik gehoord dat je met vleesbot best wel tussen 40% a 50% mag zitten. Dus als je een vleesbot hebt, die meer is, dan haal je dat van bijv. de organen af. Van de vis heb ik begrepen dat je wel moet oppassen op graat en ook voor lood dat in vis zit en nog wat dingen, dat je het daarom niet zoveel mag geven.

Wie er een aanvulling heeft op bovenstaande, dan hoor ik het graag:
Wat wel en niet mag.
Laatst gewijzigd door ilovegoldenretrievers op di 24 okt 2006, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#652546
Nou, ziet er goed uit Julia! Je kunt volgens mij direct van start!

Ergens tussen de 40% a 50% vleesbot is inderdaad prima.

Ik geef nu zelf al jaren en jaren vis met graat en dat gaat al jaren en jaren uitstekend. Aangezien ik niet de enige ben op Barfplaats die met regelmaat vis met graat geeft, kan ik je echt verzekeren dat je prima vis met graat kunt geven. Vooral zalmkop, sardientjes en makreel gaat er hier in als koek. Behalve bij 1 hond... Die vindt vis niet te eten! Haar geef ik 1 keer per week een blikje vis (zalm of makreel of sardientjes). Tonijn moet je niet te vaak geven: dat bevat vrij veel kwik.

Snijbonen en sperziebonen moet je even kort koken, voor dat je ze aan de hond geeft. Tomaat: dit is groente uit de nachtschade familie en sommige honden krijgen daar jeuk van of een rode huid. Dat is dus iets om even in de gaten te houden. Je kunt verder alle groentes voeren behalve prei en ui. Verder niet teveel kool: dat is niet goed voor de schildklierwerking. En verder moet je aanzien of je hond tegen nachtschade groentes kan (tomaat dus maar ook aubergine en paprika).

Qua vleesbotten kun je het beste beginnen met kippennekken en eendennekken. Daarna kun je kippenvleugels (wel even inknippen) en kipkarkas gaan geven. Of delen van hele kip. En eendenvleugel (ook even inknippen) of delen van hele eend (of parelhoen of konijn of andere vleesbotten van kleine dieren). Als dat goed gaat: kun je ook lamsribben en geitenribben enzo gaan geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 25 okt 2006, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#652569
Julia2005 schreef: Moet ik de kipvleugel, gewoon helemaal doorknippen of hoe bedoel je het precies ben ik namelijk nog niet uit.
Je moet in de bochtjes even het bot "doorknippen" zeg maar (het beste doe je dat met een snoeischaar), zodat als je de vleugel bovenaan vasthoudt, het hele stuk recht naar beneden hangt. (Ik wist ook nooit wat ze bedoelden met de bochtjes inknippen, maar Erna heeft het me een paar weken geleden zo uitgelegd)

Snap je wat ik bedoel?
#652590
Julia2005 schreef: Kan je er voor mij een foto van maken. Ik heb nog niet door of dat hij helemaal moet doorgeknipt worden het bot.
Ik heb geen kippevleugel hier, en geen camera. Maar je moet in de bochtjes het bot helemaal doorknippen, zodat het niet meer scharniert.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door