Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door francoos1
#650738
Hallo allemaal !

Om maar meteen met de deur in huis te vallen ...
Nina is een Zwitserse Witte Herder van 21 weken, is inmiddels kvv gewend. Nu heb ik kippebouten in huis en wilde die haar graag geven. Kan dat ?
Ze is "nog" geen BARF'er.

Moet ik die platslaan, of is dat nog niet verantwoord voor haar ??

Bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Door pike
#650795
Ik denk dat het bot in de bouten toch al te hard is om mee te beginnen. Probeer kippenekken en als je die niet kan krijgen vleugeltjes, goed ingeknipt.
Door francoos1
#651943
Hallo allemaal !

Nou Nina heeft lekker een kippenbout op en 't is meer dan perfect gegaan !!

Goed kauwen tot op het allerlaatste stukje, dat is voor herhaling vatbaar !

Afbeelding

Zie hierboven het resultaat !!  ;D ;D ;D
Door 202Spots
#651950
tsja....wanneer je hier al 'n beetje in de bieb of meer berichten had gelezen,dan had je ongeveeer 9588 keer kunnen lezen dat het 't beste is om met nekken of vleugels te beginnen...je vraagd nu aan andere wat er van gedacht word om 'n dij te geven(aan 'n pup van 6 maand?)en er word opnieuw aangeraden om met nekken of ingeknipte vleugels te beginnen...
Maar jij gaat evengoed de kippenbout geven,en dat is JOU beslissing...
Persoonlijk vind ik het niet verantwoord om 'n bout als 1ste bot te geven,laat staan aan 'n pup...maar goed..jou pup heeft 't dan wel netjes naar binnen gewerkt, maar ik hoop dat er ook genoeg en sterk genoeg maagzuur aanwezig is om de bot dan ook te verteren.
En ik hoop ook dat andere beginnende barfers jou "voorbeeld" niet zullen volgen...
Laatst gewijzigd door mahuni op di 24 okt 2006, 02:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door francoos1
#652426
aan 202spots !

Ik bespeur enige vijandelijkheid van jouw kant !!!  :-\ :-\

Ik dacht dat het de bedoeling was om vriendelijk te blijven tegen elkaar ! En inderdaad het is MIJN beslissing ... na veel overleg met andere ZWH bezitters die ook BARF'en !!!

Nina is kvv al gewend dus lijkt me dat haar maagzuur wel goed is !!! En we zijn inmiddels 3 dagen verder en haar ontlasting was zelfs beter dan het ooit geweest is. En geloof het of niet maar ik ben ook maar een MENS en mensen zijn geen robots (net zo min als honden dat zijn !!). Elk mens maakt ook wel eens fouten ,of heb jij die nooit gemaakt  ??? ??? ??? ?

Ik heb eigenlijk weinig behoefte om me te verdedigen. Het is meer dan prima gegaan en dat is het belangrijkste !!! Misschien was het niet de meest verstandige keus, maar die is in elk geval al gemaakt, en gedane zaken nemen geen keer ...

De groeten !
Door tieneke
#652453
Het is leuk dat Nina kvv is gewend maar om dan ineens een kippendij te laten eten vind ik ook niet zo heel errug verstandig,zeker niet met een pup.
Het beestje moet nog geheel aan het verteren van botten gaan wennen,waarom dan zo'n risico nemen vraag ik mij af?
Het wordt telkens weer gezegd en herhaald : BEGIN MET KIPPENNEKKEN) en als je daar niet aan kan komen geef je vleugels die je eerst in de scharnierende delen inknipt en platslaat!
Nu is het gelukkig goed afgelopen maar wat als het mis was gegaan?  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#652486
francoos1 schreef: aan 202spots !

Ik bespeur enige vijandelijkheid van jouw kant !!!  :-\ :-\

Ik dacht dat het de bedoeling was om vriendelijk te blijven tegen elkaar ! En inderdaad het is MIJN beslissing ... na veel overleg met andere ZWH bezitters die ook BARF'en !!!

Nina is kvv al gewend dus lijkt me dat haar maagzuur wel goed is !!! En we zijn inmiddels 3 dagen verder en haar ontlasting was zelfs beter dan het ooit geweest is. En geloof het of niet maar ik ben ook maar een MENS en mensen zijn geen robots (net zo min als honden dat zijn !!). Elk mens maakt ook wel eens fouten ,of heb jij die nooit gemaakt  ??? ??? ??? ?

Ik heb eigenlijk weinig behoefte om me te verdedigen. Het is meer dan prima gegaan en dat is het belangrijkste !!! Misschien was het niet de meest verstandige keus, maar die is in elk geval al gemaakt, en gedane zaken nemen geen keer ...

De groeten !
Volgens mij heb jij geen foutje gemaakt, maar een bewuste keuze voor een in veel gevallen te hard beginnersbotje omdat collegazwhbarfers je dit blijkbaar geadviseerd hebben.

Prima allemaal, maar het komt wat vreemd over als je hier advies vraagt of iets kan, je een negatief advies krijgt en je ook elders kunt lezen dat dit niet de juiste beginnersbotjes zijn en vervolgens het toch maar gewoon doet.
Nog steeds allemaal goed allemaal, want het is jouw hond en wat je erin stopt is altijd jouw eigen verantwoording.

En ja, mensen mogen foutjes maken, alleen kunnen voedingsfoutjes of bewust gekozen foute keuzes nog wel eens schadelijk en in het ergste geval dodelijk zijn voor je hond. En daarom wordt er vaak nogal doorgedramd over bepaalde zaken om te voorkomen dat mensen desastreuse foutjes maken.
Dus dat men hier ietwat irri reageert op je kippeboutenaktie heeft alleen te doen met het feit dat men niet wil dat jouw hond het goed doet en niet dat hij iets krijgt waar hij ziek, cq dood aan kan gaan.
Door francoos1
#652558
Hallo allemaal !!

Het is me heel duidelijk !  :( :(

En natuurlijk wil ik alleen het allerbeste en het minst gevaarlijke voor mijn hond !!
Maar aangezien ik hier op MIJN vraag (en natuurlijk heb ik het ook ergens anders op deze site gelezen !!) maar 1 reactie kreeg en elders (waar men alleen ZWH's heeft ) kreeg ik het advies :
- "Dat kan je gewoon geven !!  en waarom platslaan en/of inknippen ?? Stop je arm maar tussen die kaken dan kan je voelen of ze een kippenbout kan kraken !! Ik geef mijn pups (dan praat ik dus over een fokker...) als ze 6 wkn zijn al kippenbouten !!"  ??? ??? ??? ??? ???

Inmiddels werd ik door nog meer mensen opgezweept dat het makkelijk kon !! Een pup van 5 maanden en van 18 Kg kan makkelijk een kippenbout kraken, daar kwam het op neer !!

Ik voelde me aardig aan het twijfelen geslagen na al die tegenstrijdige adviezen !! En heb misschien wel in JULLIE ogen een verkeerde keus gemaakt maar gelukkig is het allemaal losgelopen. Ik was reuze trots op het resultaat en wilde die graag met jullie delen !!! Dank voor de vriendelijke reacties .....  :P :P Maar eerlijk is eerlijk het maakt het zo voor mij (want ik vond het doodeng toen ze eraan begon !!  :o :o) niet makkelijker om ECHT te gaan BARF'en met Nina.

Een kippenvleugeltje is hap slik en weg, zonder ook maar een keer te kauwen (ingeknipt of niet ,platgeslagen of niet)!! En een nek idem !! Heb het inmiddels wel al geprobeerd !! Het is net op !! En dat vind ik allerminst prettig !!!!!!

Maar wat ik al meldde : Gedane zaken nemen geen keer !!!
En er kan eeuwig op doorgezaagd worden maar daar schieten we geen van allen iets mee op ! Bij deze kap ik ermee en ga op een verstandigererererererere  ;) het BARF'en invoeren !

Groetjes.
Door 202Spots
#652561
francoos1 schreef: aan 202spots !

Ik bespeur enige vijandelijkheid van jouw kant !!!  :-\ :-\

Ik dacht dat het de bedoeling was om vriendelijk te blijven tegen elkaar ! En inderdaad het is MIJN beslissing ... na veel overleg met andere ZWH bezitters die ook BARF'en !!!

Nina is kvv al gewend dus lijkt me dat haar maagzuur wel goed is !!! En we zijn inmiddels 3 dagen verder en haar ontlasting was zelfs beter dan het ooit geweest is. En geloof het of niet maar ik ben ook maar een MENS en mensen zijn geen robots (net zo min als honden dat zijn !!). Elk mens maakt ook wel eens fouten ,of heb jij die nooit gemaakt  ??? ??? ??? ?

Ik heb eigenlijk weinig behoefte om me te verdedigen. Het is meer dan prima gegaan en dat is het belangrijkste !!! Misschien was het niet de meest verstandige keus, maar die is in elk geval al gemaakt, en gedane zaken nemen geen keer ...

De groeten !
aan francoos!
Wanneer jij iemands advies als vijandelijkheid wil zien, dat is jou probleem.
Ik zie het meer als 'n bezorgde waarschuwing voor jou en andere beginnende barfers .
Ik geef mijn mening, en daar mag iedereen mee doen wat ze willen.
Ik ben in ieder geval blij dat het goed is gegaan
en ik heb ook wel wat anders te doen dan me te verdedigen.
de groeten terug hoor!
Door tieneke
#652697
Misschien dat ik er dan ook wel eeuwig op doorzaag .... maar je pup zomaar ineens grote kippenbouten geven terwijl je dit nooit eerder gaf en dat je hier op Bp ook nog eens alle informatie hierover heb kunnen lezen dat dit niet echt goed is... en deze vervolgens niet opvolgen omdat een ander forum zegt dat dit wel kan, vind ik een beetje ehhh....hoe zeg ik dit netjes?  :-X
Je kreeg op je vraag het eerste antwoord in dit topic(binnen 2 uur), dat het niet verstandig is om met bouten te beginnen en doet dit toch  ::)
Vervolgens zeg je: Dank je voor de vriendelijke reacties  ??? ???

Misschien als voorbeeld  ;)

Heb gisteren voor het eerst mijn honden die vanaf moeders gespeend rauw eten, kalfsribben gegeven en raad eens  ;)
Ben er vanaf het begin bijgebleven op mijn tuinstoeltje als een echte moederkloek en hield alles heel stevig in de smiezen.....toen ze alletwee een beetje te enthousiast raakten heb ik de overige ribben meteen afgepakt en ze een stuk spiervlees als compensatie gegeven.
Waarom??? omdat mijn honden nog nooit kalfsbotten/vlees hebben gegeten en ik zeer zeker wil weten hoe ze erop reageren omdat kalfsbot hard/splinterig kan zijn,vanmorgen vond ik van 1 hond turbo-kanonskogels dus zat ik al goed  ;)
Stel dat ik de honden gewoon liet dooreten... :-\
Verstopping waarschijnlijk?  ;)
Hoop dat je niet boos bent om dit commentaar maar er van kan leren!  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door