Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Helen
#651736
Kuma is eind juli gecastreerd. Zij rook al 2 maanden voor de loopsheid lekker en was na de laatste loopsheid een ruime 2 maanden schijnzwanger. Voor de castratie had ze genoeg aan 400g barf of kvv per dag. Nu bijna 3 maanden na de castratie is dat veel en veel te weinig. Ze eet nu minimaal 600g per dag en als ze heel actief is 800g per dag...
Echt heel gek. Ik kan alleen maar bedenken dat dit echt hormonaal gerelateerd is. Kent iemand dit ook bij zijn teef?
Door Mevroi Kruim
#651743
Nee, zo extreem niet. Wel was ik uitentreure gewaarschuwd dat Tara na castratie veel minder zou mogen eten; niks was minder waar. Ze at zeker zoveel als voor de castratie en werd echt niet dik, noch sloom trouwens, en haar vacht is ook altijd prima gebleven. Maar echt duidelijk meer moeten eten, dat niet.
Door fokje
#651771
hallo
ja ik heb dan wel een reu maar die is 4 juli ook gecasterrerd en zal ook erg uitelkaar gaan ik heb hem wel gelijk wat minder gegeven aan vlees  en meer granen en spercieboontjes ,maar gaat goed zo hij is nog steeds 45 kilo

fokje
Door Lil
#651886
Hier alleen ervaring met een reu. In het begin moest ik veel en veel meer voeren (was wel ziek, vandaar de castratie en moest dus waarschijnlijk aansterken). Dat duurde tot ongeveer drie kwart jaar na de castratie, toen kon ik weer terug op de oude portie en toen ging ik op rust dagen ietsje minder dan 2% voeren. Een jaar na de castratie werd het pas echt rampzalig, toen moest ik super opletten, want anders super dik. Wel nog heel erg energiek, ook geen gedragsverandering gezien (hooguit ietsie angstiger, maar dat is bij onderdanige reuen normaal, gezien het gebrek aan testosteron)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#651889
[quote="Lil"]
Hier alleen ervaring met een reu. In het begin moest ik veel en veel meer voeren (was wel ziek, vandaar de castratie en moest dus waarschijnlijk aansterken). Dat duurde tot ongeveer drie kwart jaar na de castratie, toen kon ik weer terug op de oude portie en toen ging ik op rust dagen ietsje minder dan 2% voeren. Een jaar na de castratie werd het pas echt rampzalig, toen moest ik super opletten, want anders super dik. Wel nog heel erg energiek, ook geen gedragsverandering gezien (hooguit ietsie angstiger, maar dat is bij onderdanige reuen normaal, gezien het gebrek aan testosteron)
[/quote]

Mag ik vragen wat de reden was voor castratie? Ik zou dat nl. niet zo snel doen bij een onderdanige reu.
Door Helen
#651940
[quote="Tinker"]
Als de hond eerst genoeg had aan 400 gram,dan zou ik nu niet ineens dubbele porties gaan verstrekken.Want dan kun je haar over een poosje wegrollen omdat ze te zwaar word.
[/quote]

Het is niet anders. Van 2x daags 300g bleef ze te mager...Ik houd haar gewicht scherp in de gaten hoor ;)
Door fokje
#651988
[quote="Angelique"]
Zijn sperzieboontjes geen groente dan :P
[/quote]

zeker wel ,maar ikbedoel meer andere groenten er bij geven  spercieboontjes krijgt ie van mij ook voor het niet dikker worden  en het moet laxerend werken  wat voor hem toch wel beter is ,maar zoals hij nu is gaat het goed

gr Fokje
Door Saskia C.
#652044
Belle is ook een gecastreerde teef. In het begin was nog niets te merken van dat ze dikker zou worden. Maar na ongeveer een jaar begon de vacht te veranderen en begon ze rap dikker te worden. Dus ik denk dat het nog te vroeg is om een definitieve conclusie te geven van dat jouw hond niet dikker wordt. Ik hoop voor je dat het niet het geval is, maar mijn ervaring is dat na ongeveer een jaar de echte "verschijnselen" van een gecastreerde hond naar voren komen.
Door Mevroi Kruim
#652047
[quote="Saskia C."]
Belle is ook een gecastreerde teef. In het begin was nog niets te merken van dat ze dikker zou worden. Maar na ongeveer een jaar begon de vacht te veranderen en begon ze rap dikker te worden. Dus ik denk dat het nog te vroeg is om een definitieve conclusie te geven van dat jouw hond niet dikker wordt. Ik hoop voor je dat het niet het geval is, maar mijn ervaring is dat na ongeveer een jaar de echte "verschijnselen" van een gecastreerde hond naar voren komen.
[/quote]


Bij Tara dus niet. Het is inmiddels ruim 7 jaar geleden en de vacht en het figuur zijn nog steeds prima.
Het hoeft dus niet.
Door Helen
#652048
[quote="Kruimel"]

Bij Tara dus niet. Het is inmiddels ruim 7 jaar geleden en de vacht en het figuur zijn nog steeds prima.
Het hoeft dus niet.
[/quote]

Bij Balou 4 jaar geleden en idem. Zij weegt 11kg en eet 's zomers 200g, in het voorjaar en najaar 250g en 's winters 300g. Voor de castratie at ze net kvv, dus ik heb geen echt vergelijkingsmateriaal.
Vier jaar geleden at ze 's zomers wel eens 250g, maar toen was ze onze enige hond en sjouwden we de hele dag met haar van hot naar her.
Door Lizzy
#652050
Ik ben Pinkel in eerste instantie ook minder gaan voeren, omdat dat was gezegd dat dat moest. Beestje werd graaaaatmager! Uiteindelijk at ze echt meer als voor de castratie. Naar verloop van jaren is ze toch gewoon een 'wat dikkere gecastreerde teef' geworden, helaas.
Door Helen
#652060
[quote="Lizzy"]
Ik ben Pinkel in eerste instantie ook minder gaan voeren, omdat dat was gezegd dat dat moest. Beestje werd graaaaatmager! Uiteindelijk at ze echt meer als voor de castratie. Naar verloop van jaren is ze toch gewoon een 'wat dikkere gecastreerde teef' geworden, helaas.
[/quote]

Balen zeg...Ik probeer ervoor te zorgen dat dit bij Kuma en Balou niet gebeurd. Bij Balou ben ik er niet zo bang voor. Die valt snel af en zo nodig laat ik haar regelmatig vasten om haar gewicht op peil te houden.
Bij Kuma heb ik voor de castratie gezien dat ze bij wijze van spreken van lucht echt aan kan komen. Maar goed, haar fokker heeft ook enkele oudere geholpen teven en die zijn ook allemaal schraal. Het moet dus mogelijk zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door