Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#651400
Voor Gitte heb ik van mijn Da vanwege het feit dat niet alle kwaadaardige cellen zijn verwijderd bij haar operatie het onderstaande dieetadvies gekregen. Er zitten goeie dingen in die ik zeker ga toepassen (zoals veel vis en paddestoelen), maar bij de Gort/Gerst/Barley heb ik toch wel (een boel) twijfels.

Lees het eerst maar even:

Diet voor Gitte

Her diet should be ? - ½ meat, ¼ cooked grain and the rest should be vegetables.  In cancer it is important to have a low amount of carbohydrates and they should be complex carbohydrates, meaning that the body takes a longer time to digest them.  For vegetables half should be root vegetables - wortels, beet; the other half should be from above ground – squash, pompoen, snijbonen.  See if feeding 3 small meals a day is better for her digestion.

Meat sources:
Beef and chicken are best; they help nourish the Qi and Blood
Once a week you could use lamb or goat – both of these meats are very hot and using them too much may be too strong for her.
She should have ? - ½ can salmon (zalm) every 2-3 days.  The zalm is a very good source of essential fatty acids; the bones are also a good source of nutrition for her and are very soft so there is no problem with her to eat them.

Grain:
The best grain for her is barley (gerst).  It is best to use the barley that has no shell or husk.  I think this is called ort in Dutch.
(blijkt dus gort te zijn ;-)) You can find it at the Natuurwinkel in Deventer.  Barley is a complex carbohydrate that helps to nourish Qi but more important for her helps to “drain damp”.  In Chinese medicine tumors and cancer are often thought of as toxins that accumulate in the body and need to be drained.  Also she has an actual drainage and the barley should help with that.

Vegetables:
Mushrooms – button mushrooms or shitake are the best.  Mushroom also help to drain and many have anti-tumor activity (shown in scientific studies).
Carrots, string beans (spiezebonen), spinazie, snijbonen – can be pureed.
Beet, pompoen, squash like pompoen (courgette would be too cold for her)- you need to cook the squash and pumpkin.  All of these provide pre-biotics that help with digestion.

Spices:
Spices and herbs help to move Qi and Blood; both of which are important in treating cancer.  Kardomon is one of the best spices for this and tastes good.  ¼ theelepel with her food twice daily is enough.  Ginger (gember) is also perfect and what you are doing now seems to be good for her so I would continue with that dose.

Cooking grain and mushrooms:
I would cook these together.  The easiest is to slice the mushrooms, mix them with the uncooked grain and cook together.  When cooking grain it is best to cover with twice the amount of water plus a little more.  Let it soak for 2-3 hours then cook over a low heat for about 20 -30 minutes until it is soft all the way through.  The barely will soak up a lot of water.

Sardines: 2 per day – YUMMY!  Help nourish the blood and move Qi and Blood.  Use the ones packed in water.


Ik heb vrijdag alle ingrediënten in huis gehaald en ben nu bezig de Gort met de paddestoelen te koken en me meer in het dieet te verdiepen. Ik wilde een schemaatje gaan maken en merkte toen pas (ja ik ben wat traag van begrip) :P dat dus de helft van Gitte’s menu uit groente en gort zou gaan bestaan en dat voelt niet goed, dat voelt hartstikke verkeert :-\.
Wat zouden jullie doen?
Ik zit er zelf over te denken om het groente/gort deel terug te brengen naar 25% en die 25% 50/50 te verdelen over de groentes en gort.
De resterende 75% worden dan verdeeld over het orgaanvlees (ongeveer 15%), vis (ongeveer 15%) vleesbotten (40%) en overige zoals Hüttekäse en ei (5%). Wordt dat zo wat denken jullie?
Ga het straks even helemaal uit rekenen hoeveel het wordt. Want met die hoeveelheid vis die er wordt aangeraden kom ik vrees ik niet uit met 15%, maar het percentage vleesbotten nog meer verlagen vind ik ook een beetje eng, wordt dat niet te weinig (minder als 40%)?
Hmm, een wat warrig verhaal zie ik. Maar goed zo voel ik me nu ook even ::) :-\
Door ~Joke~
#651440
Ik heb in the Whole Dog Journal gelezen dat een hond met kanker juist  koolhydraatvrij gevoerd moet worden omdat de kankercellen zich met koolhydraten voeden.
Het lijkt mij dat je beter vlees, bot en groente kunt voeren aangevuld met supplementen ter verhoging van de weerstand
Door Lizzy
#651484
Ik sluit me helemaal aan bij Joke. Dit dieet is in mijn ogen geschreven door iemand die nog denkt dat een hond koolhydraat nodig heeft. En dat heeft tie mis. Een hond heeft geen koolhydraat nodig (alle koolhydraat die de hond nodig heeft: zit in vlees). Ik zou nul gerst en gort en dergelijke geven. Gewoon nul, niks, nada. Wel groentes (15%), vleesbot (gewoon 40% is prima), orgaanvlees (15%) en spiervlees + vis (30%).

Verder kun je prima af en toe een eitje geven. Twee per week ofzo. Zuivel hoeft van mij eerlijk gezegd ook niet zo. Ik zou zelf geen zuivel geven of hooguit weinig zuivel geven.

Mocht vis een probleem zijn met Gitte: geef dan visolie. Het gaat vooral om de omega 3 vetzuren! Ik zou kiezen voor een nul procent vervuilde visolie. Dat is de Omega 3-700 van Solgar. Verder kun je supplementen geven als: antioxidanten, pau d'arco, groene thee, shiitake paddestoelen inderdaad, Essiac Tea, Ginseng (niet samen met NSAID's geven), knoflook, Co enzym Q10.
Door Magic
#651597
Oke Mischien een domme vraag maar ik stel hem toch...
Waarom heeft een hond geen koolhydraten nodig?

Ik neem aan dat zij ook "brandstof" nodig hebben om te bewegen groeien enz?
Door Lizzy
#651600
[quote="Magic"]
Oke Mischien een domme vraag maar ik stel hem toch...
Waarom heeft een hond geen koolhydraten nodig?

Ik neem aan dat zij ook "brandstof" nodig hebben om te bewegen groeien enz?

[/quote]

Ja, maar een hond haalt zijn energie dus ook uit eiwit en vet. De koolhydraatbehoefte is echt nihil. En wat tie al nodig heeft, dat zit in vlees. Dus granen: heeft een hond helemaal niet nodig. Rijst (ook graan trouwens) ook niet. Alleen wordt dit aan brokken, blik en ook versvlees toegevoegd als goedkope energiebron.... Maar veel koolhydraten in de voeding van de hond zijn helemaal niet onschuldig te noemen...
Door Magic
#651604
Ik meen me te herinneren dat er Suiker en Insuline nodig zijn om een cel open te laten gaan en om het om te zetten tot energy.
Zodat men kan lopen en groeien enz.
Betekend dat de hond eiwitten,vet, omzet in suiker?

Ik vind dat helemaal niet zo'n vreemd idee...

Maar verklaard wel waarom sommige honden zich beroerd voelen de eerste dagen na omschakeling van brokken naar kvv met weinig koolhydraden of barf.
Laatst gewijzigd door Magic op zo 22 okt 2006, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#651676
Lizzy en Joke, bedankt voor jullie bijdrages. Ik wist idd ook niet beter dan dat je bij kanker geen koolhydraten moet geven. Qua voeding zit ik met mijn DA dus niet op 1 lijn, en dat is jammer want ze is wel tegen brokken. Zelf kookt ze voor haar eigen honden, BARF kent ze wel en is er ook wel over te spreken, maar ze roept wel erg snel dat Gitte niet tegen rauwe voeding kan, terwijl ik vind dat Gitte het er uitstekend op doet.
Behalve dan dat ze af en toe na een hele grote maaltijd al piepend rondjes gaat draaien om bij haar buik te kunnen komen :-\. Zelf heb ik het idee dat ze dat doet omdat haar maag dan ergens op drukt... ipv dat ze moeite heeft met het verteren van grote hoeveelheden rauw eten.
Ik moet gewoon veel meer op mijn eigen gevoel afgaan :P

Dus heb ik gisteravond de hele pan gort met champignons, shitake en cantharellen in de kliko gemikt. Jammer van de paddestoelen, maar die doen ik dan wel apart door de groentemix.
Maar het voelde helemaal verkeerd die gort. Heb Gitte er nog een hapje van laten proeven, ze at het wel hoor, heel lang zelfs... het is net plaksel :o en het heeft een paar minuten geduurd voordat ze het 'plaksel' uit haar bek had gekregen. Neeee, voor mijn honden granen! 8)

Ga wel meer vis geven en ook even zoeken naar de supplementen die Lizzy gaf. Als ik m'n nieuwe menu klaar heb zal ik het hier ter controle even neerzetten.
Bedankt zover :-*.
Door dogsunlimited
#651706
Ik heb net  het boek van JdB uit. Zij zegt over kanker dat het absoluut niet te bestrijden is met kruiden of wat dan ook, maar dat kruiden wel kunnen ondersteunen om het immuunsysteem te ondersteunen.
Het 'beste' dieet wat dan voorgeschreven kan worden, is hetgeen wat een carnivoor in de natuur vindt, aangevuld met kruiden.
Dan heeft ze het over behandelingen met viooltjes en citroenextracten. Ik ben hier absoluut niet zo in thuis, maar op Yahoo heb ik meer gelezen over behandelswijzen van kanker met natuurlijke anti-oxidanten. Daar kwam die citroen ook in terug en het voeden van wild vlees. In allerhande info over de nadelige werking van koolhydraten staat ook dat graan kankerverwekkend is. Een herstellend dieet op basis van granen zou mijn voorkeur niet hebben.
Veel sterkte met je hond.

Hier staat veel info:
http://www.katberard.com/hea_cancerdiet.htm
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op ma 23 okt 2006, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#651751
[quote="barfje"]
Ik heb net  het boek van JdB uit. Zij zegt over kanker dat het absoluut niet te bestrijden is met kruiden of wat dan ook, maar dat kruiden wel kunnen ondersteunen om het immuunsysteem te ondersteunen.
Het 'beste' dieet wat dan voorgeschreven kan worden, is hetgeen wat een carnivoor in de natuur vindt, aangevuld met kruiden.
Dan heeft ze het over behandelingen met viooltjes en citroenextracten. Ik ben hier absoluut niet zo in thuis, maar op Yahoo heb ik meer gelezen over behandelswijzen van kanker met natuurlijke anti-oxidanten. Daar kwam die citroen ook in terug en het voeden van wild vlees. In allerhande info over de nadelige werking van koolhydraten staat ook dat graan kankerverwekkend is. Een herstellend dieet op basis van granen zou mijn voorkeur niet hebben.
Veel sterkte met je hond.

Hier staat veel info:
http://www.katberard.com/hea_cancerdiet.htm
[/quote]

Dankjewel. Interessante link, ga ik straks uitgebreid op neuzen.

Even voor de duidelijkheid, ik denk dus niet dat je met een dieet kanker kan genezen. Ik bedoelde het idd zoals jij ook uitlegt, als ondersteuning en proberen die cellen zo min mogelijk voeding te geven.
Gitte blijft dus fijn op rauw ZONDER granen! 8)
Door Mevroi Kruim
#651823
[quote="Magic"]
Ik meen me te herinneren dat er Suiker en Insuline nodig zijn om een cel open te laten gaan en om het om te zetten tot energy.
Zodat men kan lopen en groeien enz.
Betekend dat de hond eiwitten,vet, omzet in suiker?

Ik vind dat helemaal niet zo'n vreemd idee...

Maar verklaard wel waarom sommige honden zich beroerd voelen de eerste dagen na omschakeling van brokken naar kvv met weinig koolhydraden of barf.

[/quote]

Niet alleen honden, ook wij mensen zetten vet om in glucose als brandstof voor de cellen. Cellen kunnen alleen glucose als brandstof gebruiken dus koolydraten moeten ook eerst omgezet worden in glucose. Ook eiwitten kunnen deels omgezet worden in glucose en honden zijn daar erg goed in. Verder worden eiwitten gebruikt om de cellen op te bouwen en te vervangen.
Honden en katten hebben dus geen koolhydraten nodig, net zomin als wolven en tijgers.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door