Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Bieke
#651258
Goedenmorgen allemaal
Ik ben vroeg vandaag, want mijn Bieke moest er om 10 v. h.7 nodig uit.
Ze is nu 5 weken geleden gedekt.
Mijn Bieke is een Goldenteefje van 2½.
Haar moeder kreeg al Duck en zij heeft meteen vanaf het begin op vers voer gestaan. Pas in het 2e jaar ben ik steeds meer richting Barf gaan voeren.
Het is een supergezonde hond. Ze is dan ook nooit gevaccineerd.
Mijn andere 5 honden (Labradors) hebben allemaal reacties gehad op de vaccinaties, varierend van ontstekingen tussen de 3 en 6 maanden, tot 2 met een encephalitis.
Deze teef is niet weggehouden bij andere honden, ook niet toen zij een pup was en uitgescheiden virus van de vaccinatie van andere pups kon oplopen.
Kortom een supergezonde teef. Ze gaat nog steeds volop mee op de wandeling.
De afgelopen week merkte ik dat er dingen aan het veranderen zijn. Ik heb haar niet laten scannen. Ze is nu wel ontwormd, maar heeft nooit een vlooienbehandeling gehad.
Ze is intelligent. Had met 1½ jaar een B-diploma, terwijl de van de trainer met de C mee moest doen. Ze haalde een dikke B met een paar keer oefenen.
Dit jaar wilde ik verder, maar deed toch de B cursus. Nou, ik heb het geweten. Ze vond er niets aan. Dat wist ze allemaal al. Dus was bij ons allebei de aandacht niet optimaal. Maar ze haalde weer een B en een 3e prijs. Toen besloten we zonder veel training aan een MAP deel te nemen. Ze was 3 weken drachtig. En dat was het. Ik had ineens een heel andere hond. Ze was superattent. Niet dat ze het haalde, maar ze haalde wel mooi 9 van de 12 stuks wild binnen. We hebben allebei genoten.
Bieke is gedekt door een werkreu. Er zijn al genoeg Goldens die als vloerkleedje fungeren. Hij heet Boy Quiver Creek’s Owlsburgh. Het is een heel donkere Amerikaanse reu.
Anneke
Door Helen
#651295
Leuk dat je zo geniet van Bieke. Al zou ik zelf nooit, maar dan ook nooit een pup willen van een ongeente moederhond. Ik ben fel tegen overenten, maar enten met beleid is simpelweg noodzakelijk. Alle ziektes waar  je in mijn ogen tegen zou moeten enten, komen nog voor in Nederland. Je hond helemaal niet enten tegen parvo, hondenziekte en hepatitis is in mijn ogen (voor zover vergelijkbaar uiteraard) hetzelfde als jezelf of je kind niet enten tegen polio.
Door Lizzy
#651326
Spannend allemaal! Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt. Heb je Bieke trouwens tijdens de zwangerschap ontwormt of daarvoor?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#651334
Helen schreef: Leuk dat je zo geniet van Bieke. Al zou ik zelf nooit, maar dan ook nooit een pup willen van een ongeente moederhond. Ik ben fel tegen overenten, maar enten met beleid is simpelweg noodzakelijk. Alle ziektes waar  je in mijn ogen tegen zou moeten enten, komen nog voor in Nederland. Je hond helemaal niet enten tegen parvo, hondenziekte en hepatitis is in mijn ogen (voor zover vergelijkbaar uiteraard) hetzelfde als jezelf of je kind niet enten tegen polio.
Mee eens!

En als je dan in zo´n buurt woont waar iedereen zo´n pup uit de dierenwinkel koopt en daar doodleuk mee de straat op gaan en met alle honden in contact laten komen. Brrrr, dan zou ik toch wel blij zijn als m´n pup goed beschermd zou zijn tegen enge ziektes.
(hihi, ik zeg altijd, kom indy doorlopen straks krijg je nog parvo, als ie wil snuffelen aan zo´n oostblokpup. Moet je dat gezicht zien van die eigenaar!)

Ik vind het trouwens wel super dat je zoveel activiteiten doet met je Golden, er zijn idd al genoeg vloerkleedjes.
Door Ziviaantje
#651392
Gefeliciteerd met je zwangere meisje !
Is er een bewijs dat je labradors een hersenontsteking hebben gekregen van een vaccinatie ? Ik heb nog nooit zoiets gehoord. Ik werk zelf een jaar of 14 bij een dierenarts en we enten tientallen dieren per dag. In al die jaren op een heel af en toe entreactie na ( 1 dag grieperig, net als kleine kinderen die geët worden ) nog nooit problemen gezien. We overenten niet, we enten alleen wat nodig is ( om het jaar hondenziekte, ieder jaar parvo - weil, kennelhoest alleen als het nodig is voor pension enz. ). Ook ik zou geen pup willen van een niet geënte teef. Zeker omdat ik in een zeer hondrijke omgeving woon en ik het toch wel prettig vind als de pup al enigsinds antistoffen van de moeder mee krijgt.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#651417
aussie schreef: Gefeliciteerd met je zwangere meisje !
Is er een bewijs dat je labradors een hersenontsteking hebben gekregen van een vaccinatie ? Ik heb nog nooit zoiets gehoord. Ik werk zelf een jaar of 14 bij een dierenarts en we enten tientallen dieren per dag. In al die jaren op een heel af en toe entreactie na ( 1 dag grieperig, net als kleine kinderen die geët worden ) nog nooit problemen gezien.
Zou dat niet komen omdat de meeste reacties die er kunnen zijn nooit gerelateerd worden aan de enting. Een hond van mij (geplaatst bij bekenden) had een probleem  ondanks dit werd er ook nog even een enting overheen gegooid wat resulteerde in een autoimuunziekte. Alleen volgens hun DA lag het natuurlijk nooit aan die entingen die hij nooit aan niet gezonde hond had mogen geven.

En buiten de da's die alles behalve de griepverschijnselen als niet zijnde gekomen door de enting qualificeren heb je ook nog dat eigenaren de link niet leggen tussen een ziekte en de enting die ze gekregen hebben. Niet alle reacties vinden binnen 24 uur plaats.
Door K&D
#651557
Nou, heel spannend inderdaad.
Is het misschien een idee om op de titers te laten bepalen voor de bekende ziektes? Dan weet je hoeveel afweer je hond heeft opgebouwd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#651574
Leuk hoor, een nestje. Spannend.
aussie schreef: Gefeliciteerd met je zwangere meisje !
Is er een bewijs dat je labradors een hersenontsteking hebben gekregen van een vaccinatie ? Ik heb nog nooit zoiets gehoord. Ik werk zelf een jaar of 14 bij een dierenarts en we enten tientallen dieren per dag. In al die jaren op een heel af en toe entreactie na ( 1 dag grieperig, net als kleine kinderen die geët worden ) nog nooit problemen gezien. We overenten niet, we enten alleen wat nodig is ( om het jaar hondenziekte, ieder jaar parvo - weil, kennelhoest alleen als het nodig is voor pension enz. ). Ook ik zou geen pup willen van een niet geënte teef. Zeker omdat ik in een zeer hondrijke omgeving woon en ik het toch wel prettig vind als de pup al enigsinds antistoffen van de moeder mee krijgt.
Dit klinkt in mijn oren echt wel als overenten. Parvo is onzin om elk jaar te doen. Dat hoeft nog minder dan hondenziekte.
En die entreacties zijn er wel degelijk. Ik heb heel wat gezien waar ik me zwaar schuldig over gevoeld heb, toen ik nog "volgens het boekje" entte.
Honden die een jaar lang kerngezond waren. Komen op tafel en je ent ze en binnen vier weken zijn ze doodziek. Als je er op zou letten zou je ze ook zien.
En bewijs is er natuurlijk niet voor. Niemand gaat dat bewijzen, zie daar maar eens geld voor te krijgen. Dus dat wordt nog steeds keihard ontkend. Maar het is wel zo.

Voor parvo ben ik niet zo bang. Ik durf en mijn hoofd onder te verwedden dat deze ongeente hond wel een titer voor parvo heeft.
De andere ziektes mogelijk niet, maar dat zijn ook ziektes die niet zo veel meer voorkomen. Dus het risico is dan ook veel minder.
Door Lizzy
#651591
aussie schreef: Gefeliciteerd met je zwangere meisje !
Is er een bewijs dat je labradors een hersenontsteking hebben gekregen van een vaccinatie ? Ik heb nog nooit zoiets gehoord. Ik werk zelf een jaar of 14 bij een dierenarts en we enten tientallen dieren per dag. In al die jaren op een heel af en toe entreactie na ( 1 dag grieperig, net als kleine kinderen die geët worden ) nog nooit problemen gezien. We overenten niet, we enten alleen wat nodig is ( om het jaar hondenziekte, ieder jaar parvo - weil, kennelhoest alleen als het nodig is voor pension enz. ). Ook ik zou geen pup willen van een niet geënte teef. Zeker omdat ik in een zeer hondrijke omgeving woon en ik het toch wel prettig vind als de pup al enigsinds antistoffen van de moeder mee krijgt.
Ik sluit me geheel aan bij Tannetje. Dit noem ik overenting, dit schema. En misschien moet de DA waar je voor werkt zich toch beter verdiepen in vaccinatie en vooral in de entreacties....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door