Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door laura
#64839
Hallo,

Sinds kort barfen wij af en toe. Hierdoor krijgt Tosca nu ook regelmatiger een bot.
Gisteren heeft ze weer een bot gehad, waar ze heerlijk op geknaagd heeft.

Nu doet ze altijd maf na het eten van een bot. Ze poetst ontzettend met haar neus over van alles heen. Het lijkt net of ze jeuk aan haar neus heeft zeg maar. Dit vooral aan de bovenkant. De neus is inmiddels aardig licht ipv zwart.... Ze heeft het zelfs regelmatig zo kaal geschuurt dat het rood werd van het bloed.
We hebben gemerkt dat als we de mand verschonen dat ze het dan minder doet (daar eet ze ook t bot op).
Gisteren zag ik dat ze ook op het logeerbed (haar bed ;D) haar neus zat te poetsen. Ik heb haar terecht gewezen, maar ik ben er niet altijd bij natuurlijk!

Komt dit vaker voor??? Is er iets voor??? Ik zou eigenlijk niet weten wat je hier aan kunt doen!
De neus wordt trouwens vanzelf wel weer zwart als het helemaal genezen is.
Door Lupa
#64843
1 van mijn honden doet dat ook, alleen het is even de bekkje schoonmaken en klaar.
tosca gaat te ver daarin het is niet de bedoeling dat de het gaat beschadigen :-\
Hoe zou het zijn als je na de bot haar smoeltje schoonmaakt en als ze daarna ermee begint probeer het te verbiden, want het zou kunnen escalleren tot een obssesieve gedrag met gevolg kale neus.
Door laura
#64844
Ik ben dus ook bang dat het door gaat slaan naar idioot gedrag, vooral nu ze vaker een bot krijgt.

We kunnen volgende keer inderdaad proberen om t schoon te maken, stom dat ik daar zelf niet opkom, maar ja wij zien ook niets zitten!
Door Lupa
#64845
het is vooral de geur denk ik.
maar ik denk echt dat je het moet verbiden(al ben ik niet zo van het verbiden hoor)
Door Lizzy
#64928
Vreemd... nee, ik heb hier nooit eerder van gehoord. Ja, Pinkel veegt ook altijd haar bek na het eten (bijvoorkeur aan mijn trui >:(), maar niet tot bloedens toe ofzo...

Heeft het zin om haar op een rubber matje te leggen met haar bot, ipv in haar mand? Je kunt daarna het matje verwijderen en in de was doen/schoonmaken. Misschien houdt ze er dan mee op?

(wij gebruiken als botten/vlees kleedjes rubber onder-tafel-kleed. Dat wordt in restaurant veel gebruikt. Na het bot-eten wassen we die direct in de wasmachine).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 12 mar 2004, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door laura
#64931
ik gebruik een incontinentie laken. Werkt ook erg fijn. Die gaat meteen in de was en de hoes van het kussen uit de mand ook, dit werkte altijd wel goed.
Gisteren deed ze het ook op haar bed, daar eet ze echt helemaal nooit, niets!

Ik snap dus niet waar het aan ligt. De volgende keer kan ik in ieder geval proberen de bek schoon te maken met een natte lap.

Eerder in de mand leek het net alsof ze het deed om de mand schoon te maken (alle losse kruimeltjes weg). Nu deed ze het dus ook op bed die net verschoond was...

Raar beest!
Door Lizzy
#64943
Ik vind het toch raar. Misschien moet je het toch eens aan je dierenarts laten zien!
Door Lupa
#64955
heeftze de bek schoon gemaakt op je bed na het eten van een bot of zomaar uit het niks?
Door sharpie
#65069
Even een vraagje,
kan het niet zijn dat ze haar "prooi" wil begraven ofzo?
Klinkt misschien een beetje raar, maar de hond van mijn ouders doet dat altijd met zijn etensbak of botten, die schuift hij dan met de bovenkant van zijn neus het hele huis door omdat hij zijn eten wil bedekken/bergaven/verstoppen.
Als hij er een kleedje overheen kan schuiven met zijn neus, dan doet hij dat en toen mijn ouders nog een strandhuisje hadden begroef hij zijn eten altijd onder het zand, door er met zijn neus zand over te schuiven.

Ik weet wel dat bij Tosca het bot dan al weg is, maar het zou misschien toch zoiets kunnen zijn, een soort oerinstinct.
Want mijn eigen reu, doet het soms met de waterbak ::)(lekker handig ;D)dan wil die als het ware de waterbak bergraven met zijn neus....dus logisch hoeft het niet echt te zijn voor ze, dat gedrag.

Misschien komt bij Tosca dat instinct boven pas als het bot weg is?

Het is maar een idee van wat het misschien ook zou kunnen zijn??

Wat je er nou aan kan doen verder weet ik ook niet zo goed, misschien idd proberen te verbieden of af te leiden of toch haar bek schoonmaken??
Door Lupa
#65100
ik ken een hond die het ook gewoon doet zonder bot of eten in zicht, gewoon tegen de bank of muur gaat hij zijn baard schoonmaken.
Lupa doet dat ook na het eten van een bot.
Door SHIVA
#65154
Hoi Laura
scotty van ons doet dit ook na het eten van een bot,
maakt hij zijn bekkie schoon .
en het liefst aan mijn kleding of aan de bank en soms is ook zijn neus een beetje kaal
de andere honden hebben geen last van dit gedrag
nu krijgen ze bij ons maar twee keer per week een bot
gr shiva
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door