Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
#650505
Dit is een heel verhaal. Ik ben met Kyra allang aan het dokteren vanwege de incontinentie

Kyra ( nu acht jaar oud)  is al jaren incontinent, het begon zo'n twee jaar na haar castratie op de leeftijd van anderhalf. Ze verliest urine in haar slaap. Maart 2005 ben ik met haar naar Tannetje gegaan omdat ik Kyra te jong vond om nu al de rest van haar leven dagelijks aan de medicijnen te moeten. Kyra kreeg verschillende homeopathische middelen voorgeschreven en ook Chinese kruiden maar niets hielp....In september ontdekte ik roestvlekken op haar slaapplaats. Kyra verloor dus iets bloed. Ik deed niets en hoopte dat het vanzelf over zou gaan.  Ik stopte helemaal met de homeopatische middelen
Maart 2006 ben ik uiteindelijk met Kyra naar onze eigen dierenarts gegaan. Ik vond nog steeds roestvlekken en ze was behoorlijk incontinent.
De reden dat ik zo afwachtend was, was (en is) mijn weerzin tegen reguliere medicatie bij een dergelijk onschuldig maar tegelijkertijd wel heel hinderlijk kwaaltje. De dierenarts onderzocht Kyra en ontdekte dat haar vagina ontstoken was (roestvlekken) veroorzaakt door de incontinentie. Doordat er voortdurend urine in de vagina stond raakte de boel geïrriteerd en ontstoken.
Het advies was om Kyra's incontinentie te behandelen. We besloten Incurin te proberen (oestrogenen) en over vier weken terug voor controle. Was er dan nog sprake van bloedverlies zou er een uitstrijkje gemaakt worden om te zien of er een bacterie in het spel was zodat Kyra met de juiste antibiotica behandeld kon worden.

In april gingen we twee weken naar Spanje, Kyra was droog op de Incurin maar ik vond nog steeds roestvlekken. Verder vond ik dat Kyra's 'gezicht' was veranderd, ik kan niet zeggen hoe maar ze zag er anders uit, niet de Kyra die ik kende.

Toen we terugkwamen van onze vakantie was Kyra erg mager geworden. Maar ze hadden alle drie behoorlijk gewicht verloren * dus ik was niet erg ongerust. Ik gaf hen extra te eten en Spike en Penny kwamen al snel weer in gewicht aan. Kyra bleef daarentegen gewicht verliezen.

Een paar dagen nadat we thuisgekomen waren was Kyra niet in orde. Ze weigerde te eten (Kyra eet altijd dus dit was zorgwekkend) ze weigerde te lopen en keek me met kleine migraine oogjes aan. Haar temperatuur was normaal.
Ik maakte direct een afspraak bij de dierenarts. Toen ik Kyra op de behandeltafel zette voelde ik een korst op haar rug; een hotspot!! Nog nooit had een hond van mij een hotspot gehad. De dierenarts ontdekte bij Kyra's staartaanzet het begin van nog meer hotspots. De dierenarts schoor de plek kaal en ik moest de hotspots een paar keer per dag met biotex groen deppen.
Ik besloot Kyra van de Incurin af te halen omdat ik dat als veroorzaker van de hotspots zag. Zolang Kyra dat middel gebruikte was ze namenlijk erg jeukerig.

Een week later waren de vier weken om en vond ik nog steeds roestvlekken. Er werd een uitstrijkje gemaakt. De uitslag was goed: geen bacterie en geen kankercellen. Kyra kreeg een ander middel tegen incontinentie voorgeschreven: Enurace. Ik stopte er een paar dagen later alweer mee want Kyra kreeg hijgaanvallen en was zeer lusteloos.
Ze had nog twee -niet-willen-eten-lopen-hoofdpijn-dagen dus maar weer naar de dierenarts.
Kyra werd weer onderzocht: de slijmvliezen van haar ogen was bleek en haar tandvlees was ook bleek, ze stonk uit haar bek en was nog steeds erg mager.
De dierenarts dacht aan nierfalen, er werd bloed geprikt en urine onderzocht. De uitslag toonde aan dat Kyra's nieren ok waren. Ze had een verhoogd Creatininegehalte in haar bloed( ze brak spierweefsel af) en het aantal witte bloedlichaampjes was veel te hoog (ontstekingen). Gezien Kyra's klachten, de bloeduitslag en het feit dat we in een gebied wonen met een groot risico op Lyme besloot de dierenarts om direct een kuur van drie weken antibiotica ( doxycycline) voor te schrijven. Na deze drie weken terugkomen voor controle.
Bij deze controle waren haar slijmvliezen weer mooi rose, ze was wat in gewicht aangekomen, haar pols was ok, haar adem stonk niet meer en zelfs haar vagina was beter!! Geen roestvlekken meer maar het aller-verbazingwekkendst was dat ze ook geen urine meer verloor! De dierenarts was blij en ik ook!!
Over vier weken moesten we nog een keer terugkomen om bloed te prikken. Gedurende deze vier weken bleef Kyra droog en ook de roestvlekken bleven weg!
De uitslag van de laatste bloedtest was helemaal normaal! Het Creatinine gehalte en het aantal witte bloedlichaampjes was weer normaal. Kyra was genezen! Ze had zelfs haar oude vertrouwde 'gezicht' terug ;-)))

Helaas verliest Kyra inmiddels weer urine en ik vind weer roestvlekken. Ze is nu aan de Propalin.

NB  Kyra is niet getest op Lyme. De dierenarts vertelde me dat deze test niet betrouwbaar is. De uitslag van zo'n test kan vals negatief zijn (de hond heeft Lyme maar de test toont dit niet aan) of vals positief (de hond heeft geen Lyme maar de test toont aan van wel). Bij de vage klachten die Kyra had in combinatie met de uitslag van het bloedonderzoek en het wonen in een Lyme risico gebied gaat men er vanuit dat het Lyme is.

* Mijn honden eten thuis rauw. Voor de vakantie had ik Nature Diet mee. Ik gaf ze een half pakje per hond per dag. Weer thuis rekende een vriendin me voor dat ze voor de nodige  calorieën een heel pakje per dag nodig hadden gehad, geen wonder dus dat ze tijdens de vakantie zo slank waren geworden....

Het vervolg:
Na een paar weken verbetering vond ik afgelopen weekeind weer urine vlekken en bloedsporen in de lakens. Maandag naar de da en er werd tot
een echo besloten. De afspraak stond voor vanmorgen:
We zijn weer terug van de echo....Alles wat te zien was zag er goed uit.
Het probleem was dat ik ochtendurine mee moest nemen. Kyra had dus vanmorgen geplast en om de blaas goed te kunnen bekijken moet ze een volle blaas hebben. [foutje van de da] Maandagmorgen 9 uur weer een echo nu met een volle blaas....
Hij vroeg of Kyra veel groente at omdat haar urine zuur is  [kans op struviet] net als bij planteneters zoals koeien.  Toen ik zei dat zure urine toch goed was tegen blaas en nierstenen bleek het verhaal net andersom te werken. Nu weet ik dus niet meer hoe het inelkaar steekt en of het nu beter is om de groente maar uit haar dieet weg te laten.

Wie kan mij dit urine verhaal in Jip en Janneke taal uitleggen??
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op vr 26 jan 2007, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#650510
Dit verhaal klopt niet, hoor. Van groente wordt de urine juist minder zuur. Van vlees zuurder. En ja, een té zure urine is ook niet goed, maar een urine die niet zuur genoeg is is ook niet de bedoeling. Struviet ontstaat juist in een urine die niet zuur genoeg is.
De urine hoort lichtzuur te zijn. Wat was de PH dan van de urine?
Door Lizzy
#650519
Volgens mij moet je gewoon eens beginnen met het meten van de pH waarde van de urine. De DA kan wel zeggen dat de urine te zuur is, maar IS dat ook zo? Als ik het zo lees, dan denk ik alsmaar 'blaasontsteking blaasontsteking mogelijk struviet-gruis, blaasontsteking'. En een simpele test is het meten van de pH waarde.

OK, daar gaan we: een pH waarde van 7.0 heet neutraal. Een pH waarde daaronder heet zuur en een pH waarde daarboven heet alkalisch.

Een hond heeft van nature een zure urine. De pH waarde van de urine is ongeveer tussen de 6.0 en 7.0 waarbij de meeste honden op een gemiddelde van 6.3 a 6.5 zitten. Bedenk dat dit nog best een verschil is! Want: De pH-schaal is niet lineair maar logaritmisch. Dit betekent dat bij een pH 4 er 10 maal zo veel waterstofionen in oplossing zijn dan bij een pH 5.

OK. Gaan we verder. Simpelweg komt het hier op neer: vlees verzuurt. Groente maakt alkalisch. Dus je DA heeft de kok horen fluiten maar weet niet waar de lepel hangt (ja ja, het spreekwoord is anders, ik weet het). Nou moet je behoorlijk wat groente geven om de urine alkalisch te maken hoor!

Maar, stel jouw hond heeft een blaasontsteking en/of struvietgruis: dan verlies ze bloed, dan heeft ze ontstekingscellen in haar bloed en dan zal de pH waarde van de urine boven de 7.0 liggen. Waarschijnlijk zelfs op 8.0. Wat je in dit geval moet doen: de urine verzuren. Dus veel vlees. Even weinig of geen groente. En waarschijnlijk moet je ook weer een AB kuur en zul je de urine extra moeten aanzuren met vitamine C en cranberry en appelazijn.

Nou bestaat er ook een geringe kans dat jouw hond geen last heeft van blaasontsteking en blaasgruis. Of zelfs: van blaasgruis van een ander type als struviet. Maar, die kans is heel klein hoor. Maar, er zijn ook wel type blaasgruis die worden gevormd in zure urine. In dat geval moet je juist minder vlees, minder orgaanvlees en meer groente voeren.

Dus, als ik jou was? Dan ging ik aan zelfonderzoek doen, bestelde ik bij de apotheek pH waarde sticks die meten tussen een pH waarde van bijvoorbeeld 4.0 en 10.0. En dan zou ik eens beginnen met het opmeten van de pH waarde van de urine. Dan weet je meer.

Oef. Ik hoop dat ik duidelijk ben... Zo niet: geef gerust een gil, probeer ik het duidelijker uit te leggen!
Door ~Joke~
#650528
Bedankt! Ik haal het altijd doorelkaar, lage waardes [beneden 7] is dus zuur, hoge waardes [boven de 7] akalisch. Bij akalisch verlaag je de groente of laat je het zelfs weg. Ik zal die sticks bestellen en het zelf opmeten. Er leek er wel op dat er iets van sediment in de blaas aanwezig was maar dat zal as maandag duidelijker worden.
Door Lizzy
#650530
Joke Miedema schreef: Bedankt! Ik haal het altijd doorelkaar, lage waardes [beneden 7] is dus zuur, hoge waardes [boven de 7] akalisch. Bij akalisch verlaag je de groente of laat je het zelfs weg. Ik zal die sticks bestellen en het zelf opmeten. Er leek er wel op dat er iets van sediment in de blaas aanwezig was maar dat zal as maandag duidelijker worden.
Helemaal correct.

Overigens is de oorzaak van struvietgruis meestal een blaasontsteking. De bacterieen verhogen namelijk de pH waarde van de urine waardoor de sedimenten makkelijker neerslaan en zich tot gruis/stenen vormen.
Door ~Joke~
#650532
Ben dan benieuwd wat maandag verder zal opleveren. Ik heb voor de zekerheid nog even gebeld voor de ph en het is idd 7 dat is dan toch niet echt dramatisch?
Door Lizzy
#650539
Joke Miedema schreef: Ben dan benieuwd wat maandag verder zal opleveren. Ik heb voor de zekerheid nog even gebeld voor de ph en het is idd 7 dat is dan toch niet echt dramatisch?
Nee. Maar voor de gemiddelde gewone hond (o.a. de Dalmaat vormt hierop een uitzondering) is dat toch wat aan de te neutrale kant. Liever zie je 6.3 a 6.5. Is dit gemeten in ochtend urine of in middag/avond urine? Ochtend urine is in de regel zuurder. Dus als dit gemeten is in ochtend urine, kun je er wel vanuit gaan dat de urine in de middag/avond boven de 7.0 zit. Ik zou gewoon nog een keer meten.
Door ~Joke~
#650544
Dit was de ochtendurine. Ik heb de ph sticks besteld ze komen midden volgende week. Het gekke is dat er al verschillende keren urine is onderzocht op blaasontsteking maar dat er geen blaasontsteking is geconstateerd. Bij microscopisch onderzoek zijn wel rode bloedlichaampjes aangetroffen. Het beeld van de 3 weken ab en het verdwijnen van de klachten wijst echter wel in die richting. Wat zou jij doen, de groente eens even weglaten om de ph wat te verlagen?
Door Lizzy
#650547
Joke Miedema schreef: Dit was de ochtendurine. Ik heb de ph sticks besteld ze komen midden volgende week. Het gekke is dat er al verschillende keren urine is onderzocht op blaasontsteking maar dat er geen blaasontsteking is geconstateerd. Bij microscopisch onderzoek zijn wel rode bloedlichaampjes aangetroffen. Het beeld van de 3 weken ab en het verdwijnen van de klachten wijst echter wel in die richting. Wat zou jij doen, de groente eens even weglaten om de ph wat te verlagen?
Kan geen kwaad. Maar ik zou toch de pH waarde van de urine eerst meten.
Door ~Joke~
#650560
Dan wacht ik even tot ik de sticks heb. Bedankt voor het uitleggen! De da zat er dus duidelijk naast met zijn zure urine.
Door Lizzy
#650601
Joke Miedema schreef: Dan wacht ik even tot ik de sticks heb. Bedankt voor het uitleggen! De da zat er dus duidelijk naast met zijn zure urine.
Yep. Maar ach, ik ben daar zo langzamerhand zooooo aan gewend! Aangezien Dalmatiers een afwijkend urinesysteem hebben, heb ik nogal eens met blaasgruis en pH waardes en zuurgraad en zuur, neutraal en alkalisch te maken. Je wil echt absoluut niet weten hoe vaak DA's er naast zitten. Je wil helemaaaaal niet weten hoe vaak ze Dalmaten met blaasgruis (vaak uraatkristal) verkeerd behandelen... >:(. Volgens mij hebben de meeste DA's niet op zitten letten bij de college over blaasgruis en pH waarde en de relatie met voeding :-X
Door ~Joke~
#650610
Klopt van de da's want de ph is al eerder bepaald, toen had ik een andere da die ook zei dat de urine te zuur was  :-\ Toen was de ph 7.5. Daar is verder niets mee gedaan omdat ik er vanuit ging dat dit door het vlees werd veroorzaakt en dus normaal was. Vandaag dus geleerd dat de urine niet te zuur was maar juist te akalisch
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op vr 20 okt 2006, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#650632
Lizzy schreef: Volgens mij hebben de meeste DA's niet op zitten letten bij de college over blaasgruis en pH waarde en de relatie met voeding
Je kan ook niet opletten bij een college wat niet gegeven wordt  :-X !
Uhh, voeding? Dan moet ik toch die dieetbrokken van Hills voorschrijven?  ;)

Ik heb trouwens wel eens op een congres een amerikaanse professor horen vertellen dat katten zoveel blaasgruis hebben doordat we ze allemaal brokjes voeren. Hihihi, de meneer van Hills (die z´n ticket had gesponsord) keek niet blij.  ::)
Door Lizzy
#650873
Dorothea2 schreef: Je kan ook niet opletten bij een college wat niet gegeven wordt  :-X !
Uhh, voeding? Dan moet ik toch die dieetbrokken van Hills voorschrijven?  ;)

Ik heb trouwens wel eens op een congres een amerikaanse professor horen vertellen dat katten zoveel blaasgruis hebben doordat we ze allemaal brokjes voeren. Hihihi, de meneer van Hills (die z´n ticket had gesponsord) keek niet blij.  ::)
Nee OK, maar ik mag toch aannemen dat er over blaasgruis gesproken wordt? En over de verschillende pH waardes van de urine bij de verschillende blaasgruistypes? En hoe deze behandeld moeten worden?

Het is natuurlijk te schrijnend voor woorden dat 3 dierenartsen (in mijn eigen geval dus he) niet wisten dat een Dalmaat uraat aan maakt in zure urine. Het is toch te schrijnend voor woorden dat ik met grote regelmaat wordt gebeld/gemaild door baasjes van Dalmatiers met uraat die bijna (letterlijk) dood liggen te gaan omdat de dierenartsen verzurende dieeten voorschrijven en de hond azijn pist en steeds opnieuw vastlopers heeft en zelfs geopereerd moeten worden?

Nou, neem nu ook weer dit geval van Joke. Twee (!) dierenartsen die de urine van haar hond te zuur noemen bij een pH waarde boven de 7.0! En beginnen te mekkeren dat groente verzurend is :o >:( ::).

Maar goed, eigenlijk ben ik daar wel benieuwd naar, naar de stof die een DA-in-wording krijgt over blaasgruis. Dus Dorothea, vertel ;D!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door