Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#649706
Afgelopen maandag toen ik uit m'n werk kwam, liep Tara ineens weer op 3 poten. Dit was al een paar keer vaker voorgekomen, maar steeds in het weekeind, en was het na een dag tot 2 dagen weer over, dus ben ik er niet mee naar de da geweest. Maandag liep ze dus weer moeilijk, en we zouden 's avonds even met Laddy naar de da om hem te laten chippen, dus Tara ook maar even meegenomen. De da heeft haar bekeken en bevoeld, en raadde aan om de volgende dag toch even foto's te laten maken. Dus de volgende dag (gister) zijn er foto's gemaakt van het linker achterpootje (daar mankte ze mee). De knie en heupkom zagen er goed uit, en er was gelukkig nog geen artrose vorming oid te zien. De da denkt nu dat ze een scheurtje heeft in de voorste kruisbanden óf dat de problemen uit de rug komen, veroorzaakt door een hernia. Maar in eerste instantie denkt ze aan de kruisbanden, en vond het nog niet gelijk nodig ook foto's van de rug te maken. Dus we hebben nu eerst pijnstillers meegekregen voor een week, Rimadyl, en ze moet 2 dagen rust houden, en dan langzaam weer kleine stukjes lopen. Mocht het niet beter worden, worden er toch foto's gemaakt van de rug.
Ik voel me wel een beetje schuldig (beetje erg eigenlijk..) dat ik toch niet eerder met Tara naar de da ben gegaan, en zelf af en toe dacht dat het een beetje aanstelleritus was :-[ :-[  Wanneer we nl een kat tegenkwamen onderweg, kon ze ineens wél hard lopen, op 3 poten weliswaar, en naar de kattenbrokjes rennen kon ze ook :-\, en als ik dan even in de buurt wou wandelen, kon ze ineens helemaal niet meer lopen. Als ik haar dan toch meenam, ging ze tijdens de wandeling steeds beter lopen...dus ik dacht ook dat het misschien wat stijfheid was, en liet haar dus juist lopen. De arme stakker moet dus toen gewoon veel pijn hebben gehad. Maandag overdag voelde ik haar voor het eerst ook rillen toen ik haar op schoot had, en bij de da had ze zelfs koorts van de pijn :(

Nu wandelde Tara (behalve de keren dat ze 's weekeinds niet op het pootje stond natuurlijk) dagelijks de lange wandeling ook helemaal mee, ongeveer 8 km. Tussendoor hebben we wel altijd minimaal 1 pauze, maar dan gaat ze rondstruinen en graven. Ik heb nog nooit de indruk gehad dat ze niet mee kon komen of extreem vermoeid was, zelfs aan het einde van de wandeling, wil ze nog spelen. Maar nu heeft de da ons dit dus toch afgeraden, met Tara zulke lange wandelingen te maken. We gaan nu op zoek naar iets om haar dan tijdens de wandeling in te kunnen vervoeren.
Maar nu mijn vraag, hoe lang mag Tara dan nou wel wandelen? Hoe doen jullie dit?  Ze is nu 8 jaar, voor een klein hondje toch nog niet echt oud,en ze heeft een goede conditie en is niet te dik, en rust roest, zeggen ze toch  ;) Ik wil natuurlijk niks overbelasten of forceren, maar Tara geniet altijd zó van de lange wandelingen,het struinen door de bosjes, graven, spelen met stokjes, dat wil ik haar ook niet helemaal ontnemen.

Vandaag gaat het al weer een stuk beter met Tara, vanmorgen zette ik haar op het gras om te plassen, en toen begon ze vrolijk rond te strompelen. Dat heb ik nog maar even niet toegelaten. Na het ochtendplasje heeft ze de pijnstiller gehad, en tegen 12 uur liep ze weer helemaal gewoon, en ze keek me erg vreemd aan, toen ik nadat ze geplast had haar weer optilde en mee naar huis nam :) De pijnstillers doen hun werk dus goed, ze komt ook steeds bij me om te stoeien en te spelen, en is erg vrolijk gelukkig. Hopen dat het ook zo blijft....
#649896
Het beste is om niet meer als 5 km per dag te lopen. En nog mooier is om meerdere keren per dag een minuut of 20 a 30 te lopen. Overigens vind ik juist het nadeel van pijnstillers dat honden weer denken dat ze alles kunnen, terwijl ze zich beter rustig kunnen houden. En rustig houden ze zich alleen als ze pijn hebben.... Dus ik ben niet zo voor, eerlijk gezegd. Tenzij een hond chronisch gewoon hartstikke pijn heeft. Dan is het wat anders.
#650096
Als je hond kruisbandproblemen heeft, dan zul je haar toch tijdelijk verstandig moeten laten bewegen. Beter nu een langere tijd rustig aan dan de rest van haar leven met regelmaat op drie poten. Is mijn idee hoor.
Toen Guusje ongemak van haar kruisbanden had, heeft de arts bewust wel pijnstillers voor tien dagen gegeven.
Ze ging er van uit, dat het beter was, als ze gewoon liep, dus niet op drie poten, want de kans dat ze dat blijven doen, is aanwezig, zeker bij kleine honden. Wandelen aan de lijn en naast de fiets in een draf tempo, dus niet op drie poten.
Ze kreeg dagelijks athrilone (geloof dat die zo heten) tabletten voor een lange periode, misschien wel een half jaar. De hoeveelheid minderde wel.
In huis hebben we haar, vooral in de begin periode, iets tegen gehouden, als ze te woest met elkaar speelden, zou jammer zijn om daardoor de genezing tegen te werken.
Al met al is het goed gekomen en goed gebleven.
Ik vraag me af, of er ook herstel is, als je ze gewoon door laat lopen, ik heb in ieder geval het risico niet genomen.
#650507
Sorry voor de late reactie..

Met Tara lijkt het prima te gaan, ik heb toch besloten een week pijnstillers te geven. Er zit ook ontstekingsremmer in de pijnstiller heb ik begrepen, en dat is ook niet verkeerd. Verder wil ik haar Puur Artro gaan geven.
Wat was die pijnstiller op natuurlijke basis nog maar weer?? Ben even de naam kwijt, werkt dat net zo goed?

Ik wil met Tara ook geen risico's nemen, dus ben gister op zoek gegaan naar een geschikt "vervoersmiddel" voor in het bos, en ben dé ideale rugtas tegengekomen. Erg stevig en kan niet vervormen, en een luikje waardoor Tara haar koppie naar buiten kan steken, en geschikt voor honden tot rond de 12 kilo! Er zit ook een handvat op de achterkant, die je uit kan trekken, en dan kan je de tas ook als trolley achter je aan trekken (al is dat in het bos niet echt handig..) Daarmee zijn we gister het bos in geweest, Tara heeft 1,5 uur als een koningin om zich heen zitten kijken, ze vondt het prachtig. En de tas draagt prima! Tussendoor even 1 keer gestopt en haar even 5 minuten laten scharrelen. Voorlopig gaat Tara alleen in de tas naar het bos. Ze is nog maar 8 en voor een klein hondje nog niet oud, beter nu even rustig aan, dan straks helemaal niet meer kunnen lopen.
#650545
amber13 schreef: Afgelopen maandag toen ik uit m'n werk kwam, liep Tara ineens weer op 3 poten. Dit was al een paar keer vaker voorgekomen, maar steeds in het weekeind, en was het na een dag tot 2 dagen weer over, dus ben ik er niet mee naar de da geweest.

Timmy heeft precies hetzelfde gehad. Ben bij de orthopeed en alles geweest, maar echt iets vinden deden ze niet. De orthopeed stelde toen dat bij Timmy de afvalstoffen in/uit z'n spieren niet goed (genoeg) werden afgevoerd, waardoor pijn en krampen konden ontstaan. Ik heb toen via een veterinaire fysiotherapeut geleerd hoe ik Tim z'n spieren kon masseren. Na enkele weken liep Timmy niet meer mank.
Als hij nu weer eens een mankje geeft, masseer ik z'n spiertjes weer en is het weer voor een poosje weg.

Gr.
Linda
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door