Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#650408
Vandaag inkopen voor een nieuwe groentemix gedaan. Mijn oog viel op de gember dus ik heb een klein stukje meegenomen, want ik zie dat hier telkens tussen de gefabriceerde mixen staan. Maar gemberwortel valt onder de specerijen, dus waarom wordt hij eigenlijk toegevoegd? Heb hier al zitten zoeken maar kan het niet vinden
Voor ik het in de mix gedaan heb heb ik eerst geprobeerd of ze het wel lekker vonden.
Pike die reageerde als door een wesp gestoken toen hij eraan rook en maakte dat ie wegkwam  en Armagnac's reactie:    :yucky:
Dus de gember ligt nu bij de knoflook ;D
Door 202Spots
#650425
Gewoon 'n stukje bij de groentes pureren en geeft de dikgedrukte toepassing voor de honden.

Recent onderzoek heeft aangetoond dat gember de ingewanden tot rust brengt. Daarom wordt gember gebruikt tegen reisziekte. Gember is ook een waardevolle bron van vitamine A en B en helpt tegen ochtendmisselijkheid bij zwangere vrouwen. Kauwen op de verse gemberwortel schijnt tegen keelpijn te helpen, evenals gemberthee, die ook helpt bij kolieken en een opgeblazen gevoel, en die de eetlust bij zieken bevordert. http://home.hetnet.nl/~mjwvedder/djahe.html#Tips
Door *Natasja*
#650451
Laat ik nou gisteren bij de supermarkt met gember in mijn handen hebben gestaan. Maar ik dacht: dat zullen ze wel niet mogen, ziet er zo raar uit... Volgende keer dus maar wel meenemen. Hoeveel mag er dan door de mix? Zo'n heel geval?
Door Lizzy
#650456
*Natasja* schreef: Laat ik nou gisteren bij de supermarkt met gember in mijn handen hebben gestaan. Maar ik dacht: dat zullen ze wel niet mogen, ziet er zo raar uit... Volgende keer dus maar wel meenemen. Hoeveel mag er dan door de mix? Zo'n heel geval?
Da's teveel. Het is namelijk vrij scherp, dat spul. Van zo'n wortel kun je een tot een paar cm door je mix doen, afhankelijk van hoeveel je maakt.
Door *Natasja*
#650457
Lizzy schreef: Da's teveel. Het is namelijk vrij scherp, dat spul. Van zo'n wortel kun je een tot een paar cm door je mix doen, afhankelijk van hoeveel je maakt.
En kan ik de rest dan invriezen? Of gaat dat niet?
Door Lizzy
#650471
*Natasja* schreef: En kan ik de rest dan invriezen? Of gaat dat niet?
Je bedoelt de wortel invriezen? Dat wordt niks, denk ik. Heb je een reformwinkel of Lidl in je buurt? Dan kun je een klein stukje afbreken. Doe ik ook altijd. Je hoeft niet zo'n hele wortel te kopen, namelijk. Overigens kun je zelf een keer lekker thais eten met veel gember en knoflook :D!
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#650623
Lizzy schreef: Je bedoelt de wortel invriezen? Dat wordt niks, denk ik. Heb je een reformwinkel of Lidl in je buurt? Dan kun je een klein stukje afbreken. Doe ik ook altijd. Je hoeft niet zo'n hele wortel te kopen, namelijk. Overigens kun je zelf een keer lekker thais eten met veel gember en knoflook :D!
Oh, dat wist ik niet, kan je dat gewoon afbreken? Goeie tip! (als ik word afgevoerd door de beveiliging zal ik ze naar Barfplaats verwijzen!  :D)

Enneh: jaaa jammie Thais!! Gember!! Knoflook!!  :P
Door 202Spots
#650641
*Natasja* schreef: En kan ik de rest dan invriezen? Of gaat dat niet?
Het blijft heel lang goed wanneer je de wortel in folie of plastic verpakt, in de koelkast bewaard
Door 202Spots
#650642
pike schreef: Voor ik het in de mix gedaan heb heb ik eerst geprobeerd of ze het wel lekker vonden.
Pike die reageerde als door een wesp gestoken toen hij eraan rook en maakte dat ie wegkwam  en Armagnac's reactie:    :yucky:
Dus de gember ligt nu bij de knoflook ;D
Geen enkele hond zal het als 'n stukje eten, en wanneer je het zelf zo als stuk van de wortel proeft dan is 't ook niet lekker, het moet echt fijngemalen door iets anders gedaan worden.
Door Peet
#650644
Gemberwortel blijft prima in de diepvries hoor. Ik snij het in stukjes van 1 cm lang en dan in een boterhamzakje. Dan kan je telkens de gewenste hoeveelheid ontdooien. Verder is gember verwarmend en heeft het een antisceptische werking op maag en darmen.
Gebruikersavatar
Door pike
#650654
202spots schreef: Geen enkele hond zal het als 'n stukje eten, en wanneer je het zelf zo als stuk van de wortel proeft dan is 't ook niet lekker, het moet echt fijngemalen door iets anders gedaan worden.
Oke daar kan ik inkomen. Ik vind het zelf ook niet te pruimen zo. Gemalen ergens doorheen is het ook niet mijn favoriete smaakje trouwens. Maar dat is weer een ander verhaal. Ik zal het eens proberen dan of ze het dan wel lusten.
Maar zijn die vit. A en B anders/beter dan die die ze uit de groenten en (orgaan)vlees halen? vit.A zit toch vooral in lever en ook een beetje in nieren, en vit.B daar zijn er een boel van, zitten toch ook in vlees en orgaan en caroteen in ei(dooier) en diverse groentes.
Door Lizzy
#650687
-Saskia- schreef: Oh, dat wist ik niet, kan je dat gewoon afbreken? Goeie tip! (als ik word afgevoerd door de beveiliging zal ik ze naar Barfplaats verwijzen!  :D)

Enneh: jaaa jammie Thais!! Gember!! Knoflook!!  :P
Whahahahaha :2funny: :2funny: :2funny:

Ja, da's goed hoor, doe maar. Zeg maar gerust "ja maar dit MOEST, van ene mevrouw Plat uit Zoetermeer" ;D ;D
Door Lizzy
#650688
pike schreef: Oke daar kan ik inkomen. Ik vind het zelf ook niet te pruimen zo. Gemalen ergens doorheen is het ook niet mijn favoriete smaakje trouwens. Maar dat is weer een ander verhaal. Ik zal het eens proberen dan of ze het dan wel lusten.
Maar zijn die vit. A en B anders/beter dan die die ze uit de groenten en (orgaan)vlees halen? vit.A zit toch vooral in lever en ook een beetje in nieren, en vit.B daar zijn er een boel van, zitten toch ook in vlees en orgaan en caroteen in ei(dooier) en diverse groentes.
Qua vitamines lijkt het me vrij onbelangrijk... Mooi meegenomen hoor, daar niet van, maar vooral voor de spijsvertering is het prima. Ik vind gember trouwens heeeeeerlijk! Ik maak mijn eigen pap met gember, ik maak gember thee, ben dol op thais met heeeeel veel gember en heeeeeeeeel veel knoflook. Mjammmmmmie!!!!!!! Gember bollen uit zo'n potje? Vreet ik zo op, uit de pot :-[. En gember koekies... Ohhh, kun je me voor wakker maken!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door